قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نخبه‌پروری لازمه پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی است/ مدارس نخبگانی در حوزه علمیه ایجاد شود
نخبه‌پروری لازمه پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی است/ مدارس نخبگانی در حوزه علمیه ایجاد شود

در مراسم تجلیل از برگزیدگان رقابت علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان عنوان شد؛

نخبه‌پروری لازمه پاسخگویی به نیازهای حاکمیتی است/ مدارس نخبگانی در حوزه علمیه ایجاد شود

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه علمیه قاعده نظام اسلامی است و باید به جایی برسد که هزاران نیاز علمی، فقهی، کلامی، فرهنگی، تربیتی، قانونگذاری و نیازهای دیگر عرصه‌ها را پاسخگو باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در آئین تجلیل از برگزیدگان رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان که صبح سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه در ساختمان شماره دو این حوزه برگزار شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به حاکمیت دینی، نیازهای فراوانی در جامعه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تمدنی و غیره ایجاد شده است که حوزه علمیه باید در این عرصه‌ها ورود پیدا کند و پاسخگو باشد و لازمه این امر، حرکت به سمت نخبه‌پروری است.

وی با تأکید بر اینکه تحقق اهداف مترقی اسلام، نیازمند حرکت‌های جامع علمی در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، ابراز کرد: امروز و در این عرصه‌ها، علم جهت‌دار و هدفمند حرف اول را می‌زند و تأخیر در هر یک از این عرصه‌ها، آفت‌ها و آسیب‌های زیادی را در پی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به سخنان امام راحل(ره) در این رابطه، عنوان کرد: دنیا با علم جهت‌دار اداره می‌شود و جامعه‌ای که حرکتش بر مبنای حاکمیت دینی است، بدون هدف الهی اداره نمی‌شود.

عاملی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی و خودکفایی در عرصه‌های سخت‌افزاری را ستود و در این حوزه به اقدامات سردار شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی با علم جهت‌دار، حکمت، شجاعت و هدفمندی، اهتزاز پرچم مقاومت در منطقه را تداوم بخشید و کاری کارستان کرد که در حافظه تاریخ باقی ماند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قاعده نظام اسلامی است که در عرصه نرم‌افزاری، زعامت شیعه را بر عهده دارد و برای حفظ هویت شیعی باید به جایی برسد که هزاران نیاز علمی، فقهی، کلامی، فرهنگی، تربیتی، قانونگذاری و نیازهای دیگر عرصه‌ها را پاسخگو باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: هرچند در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، متوسط سطح علمی طلاب لحاظ می‌شود، اما حرکت‌های منسجم نخبگانی در همه بخش‌های حوزه علمیه خراسان در حال پیگیری است و ما تلاش داریم از همان ابتدا، یعنی پذیرش طلبه، نخبگانی عمل کنیم، چراکه نمی‌شود از ابتدا به سطح متوسط اکتفا کرد و انتظار نخبگی و نخبه‌پروری داشت.

عاملی سواد کافی، سلامت لازم، استعداد متناسب و انگیزه لازم را چهار شرط و شاخص برای ورود به حوزه علمیه برشمرد و افزود: جریان نخبگانی و نخبه‌پروری باید از ابتدای ورود به حوزه آغاز و تا سطوح عالی ادامه یابد.

وی در پایان ضمن تقدیر از عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، گفت: امیدواریم چنین حرکت‌هایی، توسعه و استمرار داشته باشند و در آینده با کیفیت بالاتری اجرا شوند.

مدارس نخبگانی در حوزه علمیه ایجاد شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید درایتی در آئین تجلیل از برگزیدگان رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و تشکیل دبیرخانه برای این امر، آن را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: امیدواریم چنین حرکت‌هایی، پرشتاب، عمیق و با کمال بیشتر، ادامه یابد و شاهد نتایج و ثمرات آن باشیم.

وی با بیان اینکه فوق‌برنامه‌های آموزشی نخبگانی، منجر به افزایش نشاط در میان طلاب می‌شود، ابراز کرد: رقابت‌های علمی، بسترهایی هستند که می‌توانند علاوه بر شناسایی مستعدین برتر، به ارتقاء نشاط و پویایی و افزایش انگیزه طلاب کمک کنند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان افزود: هرچند چنین برنامه‌هایی ضروری هستند، اما تنها یکی از مصادیق فوق‌برنامه‌های آموزشی به‌شمار می‌آیند و ارتقاء علمی مستعدین برتر و افزایش نشاط و انگیزه طلاب، محدود به این قالب و روش نیست.

درایتی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در کنار اجرای فوق‌برنامه‌های آموزشی، جهت انگیزه بخشی به مستعدین برتر برای ارتقاء، بالاتر رفتن از سطح متوسط و شکوفایی توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود، گفت: پاسخگویی به نیازها، علاوه بر توجه به الزامات آموزشی، منوط به درنظر گرفتن برنامه‌های ویژه برای پرورش نخبگان و استعدادهای برتر است.

وی استانداردسازی و دیدن افق‌های بلندمدت را از ضروریات فوق‌برنامه‌های آموزشی دانست و ابراز کرد: شناسایی نخبگان تازه اولین قدم است و مدیریت این افراد، برنامه‌ریزی دقیقی می‌خواهد و اکتفاء به تقدیر و حمایت مالی کافی نیست.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید مدارس نخبگانی در حوزه علمیه ایجاد شود و نخبه‌ها با برنامه متفاوتی تحصیل کنند، افزود: برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه مانند سایر مجموعه‌های آموزشی، بر اساس متوسط سطح طلاب، تدوین می‌شود و اگر طلبه، در همه آزمون‌ها، بهترین و بالاترین نمره را هم بیاورد، نشان از ظرفیت و استعداد ویژه او نیست.

درایتی با تأکید بر اینکه برای پاسخگویی به نیازهای روز، نیازمند روحانیون باسواد، جامع‌الاطراف و پرهیزگار هستیم، گفت: با تکیه صرف بر الزامات آموزشی، بسیاری از نیازها و مطالبات به حق، بدون پاسخ خواهند ماند.

وی در پایان به برنامه‌ریزان آموزشی در مورد برخورد منفعلانه و عقب‌نشینی در برابر مخاطبین کم‌تحمل، هشدار داد و خطاب به برگزیدگان این برنامه علمی گفت: گاهی اوقات یک نمره یا یک امتیاز خوب، ممکن است غرور کاذب برای شخص به وجود بیاورد و احساس کند که بسیار رشد کرده و به خیلی جاها رسیده، اما باید بسیار مراقب بود و دانست که مسیر رشد و ترقی همچنان باز است.

دو هدف اصلی در رقابت‌های علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید علوی آزیز در آئین تجلیل از برگزیدگان رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، گفت: رقابت‌های علمی نخبگانی در حوزه علمیه خراسان، دو هدف اصلی؛ توسعه و تعمیق فرآیند فهم و یادگیری و امیدآفرینی و نشاط‌بخشی به محیط تعلیم و تربیت را دنبال می‌کند.

وی افزود: ایجاد یک محیط پرنشاط و امیدآفرین در حوزه‌های تعلیمی ضروری است، چراکه امید به آینده، تلاش‌ها را مضاعف می‌کند و نشاط‌بخش و جذب‌کننده است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه باید در آموزش طلاب، از همه ابزارها برای توسعه و تعمیق فهم و یادگیری استفاده کرد، عنوان کرد: نگاه ما حتی به امتحانات و آزمون‌ها نیز تکمیل چرخه و فرآیند یاددهی و یادگیری و در نهایت تقویت نقاط قوت و اصلاح و برطرف ساختن ضعف‌ها و کاستی‌هاست.

علوی اضافه کرد: درصددیم در تمام آزمون‌ها، بلافاصله بعد از اتمام، پاسخ تشریحی و دقیق آزمون، در اختیار طلاب و فضلای محترم قرار گیرد، چراکه دقایق پس از امتحان، یکی از بهترین لحظات آمادگی ذهن و جان برای یادگیری است.

وی با بیان اینکه استعدادهای برتر و نخبگان، با توجه به توانایی‌های خود، تکلیف و مسئولیت فزونتری نیز دارند، اظهار کرد: باید نقاط قوت حوزه‌های علمیه را آشکار و استعدادها و تلاشگران را کشف و شناسایی کرد و به دیگران شناساند تا عامل امید و انگیزه برای دیگران باشند.

دانلود کنید: ویژه‌نامه رقابت علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics