قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نسبت «مرجعیت دینی» با نهاد «ولایت فقیه»
نسبت «مرجعیت دینی» با نهاد «ولایت فقیه»

کتاب جدید عبدالوهاب فراتی منتشر شد؛

نسبت «مرجعیت دینی» با نهاد «ولایت فقیه»

این اثر تلاش می‌کند با بررسی مهم‌ترین مشکلاتی که در نسبت دو نهاد وجود دارد، راهی به سوی کاهش تزاحمات احتمالی میان آن بگشاید و بدین‌گونه بر کارآمدی نظام اسلامی بیفزاید.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه» تألیف عبدالوهاب فراتی از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال جاری در ۲۵۶ صفحه چاپ و منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی در معرفی این اثر نوشته است: پژوهش در حوزه اندیشه سیاسی از منظر دینی در راستای شناخت مبانی، سرشت و ساختار آن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر یافته است. ژرف‌نگری در مبانی دینی مشتمل بر عقل و آموزه‌های وحیانی و عرف جامعۀ اسلامی ایرانی شرطی اساسی در پویایی پژوهش‌ها برای دستیابی به الگوی مطلوب حکومت اسلامی در دوره جدید است؛ ازاین‌رو شناخت، بازخوانی، بازنگری و بومی‌سازی مسائل علم و اندیشه سیاسی جایگاه ویژه‌ای در این پژوهش‌ها دارند.

بی‌تردید قصد اولیه انقلاب اسلامی هدفمندی و ارتقای کیفیت زندگی مؤمنان بر اساس نص اسلامی بود. لازمۀ تحقق این هدف تربیت اندیشمندان فراوان و انجام تحقیقات به‌روز، کارآمد و معتبر علمی بود که در این راستا با راهنمایی استادان و همکاری طلاب فارغ‌التحصیل علوم سیاسی، زمینه شکل‌گیری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در ۱۳۷۳ فراهم شد. تجربه نو و موفق این پژوهشگران در معرفی بخشی از میراث سیاسی عالمان شیعی و تألیف آثاری مستقل درباره مسائل نوپیدای سیاسی زمینه گسترش فعالیت‌های این مرکز و ارتقای آن به پژوهشکده‌ای مستقل را مهیا کرد.

این پژوهشکده به منظور ایفای رسالت خود، تولیدات پژوهشی فراوانی به جامعۀ علمی ارائه کرده است؛ از آن جمله می‌توان به تألیف، تصنیف و ترجمه ده‌ها کتاب در حوزه اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد. چشم‌انداز آینده این پژوهشکده تبدیل‌شدن به مرجعی علمی درباره اندیشه سیاسی دینی است تا بتواند با گردآوری مهم‌ترین تلاش‌ها و اندیشه‌ها به بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه، خدمات علمی مؤثری ارائه کند.

کتاب حاضر با هدف بررسی نسبت نهاد ولایت فقیه با مرجعیت دینی برای بهره‌مندی دانشجویان و طلاب علوم دینی تهیه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی و حوزوی، دیگر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند. امروزه بحث نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه از جمله مباحث متأخری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بی‌تردید هر نظریه‌ای که در باب ولایت فقیه وجود دارد، تأثیر بسزایی در نوع الگوی تعامل این دو نهاد می‌نهد و پیامدهای مختلفی دارد.

این اثر تلاش می‌کند با بررسی مهم‌ترین مشکلاتی که در نسبت دو نهاد وجود دارد، راهی به سوی کاهش تزاحمات احتمالی میان آن بگشاید و بدین‌گونه بر کارآمدی نظام اسلامی بیفزاید.

نسبت «مرجعیت دینی» با نهاد «ولایت فقیه»یادآوری می‌شود، کتاب «نسبت مرجعیت دینی با نهاد ولایت فقیه» تألیف عبدالوهاب فراتی از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۵۶ صفحه به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics