قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نظارت بر رهبری نظارت بر بقای شرایط در رهبری است، نه در عملکرد رهبری/ دخالت خبرگان در مسائل اجرایی کار را خراب می‌کند
نظارت بر رهبری نظارت بر بقای شرایط در رهبری است، نه در عملکرد رهبری/ دخالت خبرگان در مسائل اجرایی کار را خراب می‌کند

آیت‌الله علم‌الهدی در جمع دانشجویان عنوان کرد:

نظارت بر رهبری نظارت بر بقای شرایط در رهبری است، نه در عملکرد رهبری/ دخالت خبرگان در مسائل اجرایی کار را خراب می‌کند

مجلس خبرگان وظیفه‌اش این است که رهبری را نظارت کند به غیر از انتخاب رهبری که وظیفه‌اش است. نظارت بر رهبری، نظارت بر عملکرد رهبری نیست؛ یعنی چون رهبری ولی است، خبرگان تحت ولی‌اند و بر ولی خود و عملکرد آن نمی‌تواند نظارت کند. نظارت بر رهبری نظارت بر بقای شرایط در رهبری است، نه در عملکرد رهبری. ولی ولایت دارد و در عملکردش هم براساس ولایتش عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی هفته گذشته در طرح ضیافت رضوی، دوره هفتم اردوی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی حضور یافت و گفتگوی صریحی پیرامون مسائل جاری کشور، نظرات متفاوت اجتماعی و وظایف مجلس خبرگان رهبری بین ایشان و دانشجویان صورت گرفت که به بخشی از آن اشاره می‌گردد.

نظر فقهی من درباره «موسیقی» از خیلی فقها بازتر است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تبیین نظراتش درباره‌ی موسیقی و برگزاری کنسرت در مشهد اظهار کرد: بنده به هیچ وجه با موسیقی مخالف نیستم، با هنر مخالف نیستم. موسیقی شاخه‌ای از هنر است و نظر بنده شاید در مسائل موسیقی از نظریه فقهی شاید با خیلی از بزرگان و فقهایی که در مساله موسیقی نظر دارند، خیلی بازتر از نظر دیگران باشد. آن چیزی که مخالفم، ابتذال است. بحث ما این نیست که کنسرت مال موسیقی نیست، الآن کنسرت بستر ابتذال است. هرکجا که اجرا می‌شود، مالامال ابتذال است. کنسرت، مرکز ابتذال است و ما با ابتذال قضیه مخالف هستیم. موسیقی در کشور ما کنسرت کاباره‌ای است، ولی کنسرت فنی که در کشورهای دیگر اجرا می‌شود این است که یک نفر یک آهنگی می‌سازد و می‌نوازد و یک عده‌ وارد به آهنگ‌ها هستند و آن‌ها تشخیص می‌دهند که نقطه‌ضعف و نقطه‌قوت آهنگ کجاست و نقد می‌کنند و درباره آهنگی که آقای آهنگساز ساخته است نظر می‌دهند؛ به این کنسرت می‌گویند. بنده حرفم این است که اینجا حرم امام رضا(ع) است، در حرم امام رضا(ع) نباید ابتذال اجرا شود.

مشکل من کنسرت نیست، ابتذال است

امام جمعه مشهد با بیان اینکه مشکل من فقط کنسرت نیست، خاطرنشان ساخت: افرادی که با ما مخالفت می‌کنند، یک عده موسیقیدان هستند که اصل نقطه هدف ما را نمی‌دانند، ولی وقتی با ما صحبت می‌کنند، خودشان قانع می‌شوند که حق با ماست. عده‌ای از مخالفان ما یک عده جوان هستند که می‌خواهند فعالیتی در جهت شادی و عیش و نوش داشته باشند و بنده را ضد آن می‌دانند و با ما مخالفند، با جوانان مشکلی نداریم. مشکل اصلی ما با جریان قدرت و ثروت است. آن‌ها دشمن اصلی هستند و همه این افتراها و تخریب‌ها که در فضای مجازی علیه بنده می‌شود، آن‌ها انجام می‌دهند. این جریان قدرت و ثروت است که می‌خواهد فعالیت‌های فسق و فجور را در حرم امام رضا(ع) سرمایه‌گذاری کند، به خاطر اینکه فکر می‌کند مشتری‌اش در اینجا حضور دارد.

می‌خواهند مراکز ابتذال و فسق و فجور در مشهد راه‌ بیندازند

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: می‌خواهند مراکز ابتذال و فسق و فجور راه‌ بیندازند، بنده مخالفم. حتی با نوع فعالیت‌های اقتصادی هم که تا اندازه‌ای اینجا را بازار کار کالا‌های خارجی و وسیله‌ای برای تولید ابزار و کالاهای تجملاتی خارجی کنند، بنده با این هم مخالف هستم. با بعضی از ساخت‌وسازهای شهری که نتیجه‌اش این باشد، مخالف هستم. این جریان‌ها می‌خواهند بر ثروت خود بیفزایند. به نظرم اگر نظام و انقلاب هزینه بدهد و یک استان یا یک شهر را با این خصوصیات به‌عنوان قوه‌الاسلام کاملاً محافظ از همه ابتذال‌ها و انحراف‌ها نگه بدارد و فضایی سالم برای مسلمانان و جوانان روشن‌اندیش در کل کشور باشد، به نظر من این هزینه زیادی نیست که نظام و انقلاب می‌دهد.

نظارت بر رهبری، نظارت بر عملکرد رهبری نیست

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که آیا از عملکرد مجلس خبرگان در شرایط فعلی دفاع می‌کنید؟ و این مجلس به مطالباتی که رهبر انقلاب داشتند، عمل کرده است؟ گفت: وظایف مجلس خبرگان مشخص است. مجلس خبرگان وظیفه‌اش این است که رهبری را نظارت کند به غیر از انتخاب رهبری که وظیفه‌اش است. نظارت بر رهبری، نظارت بر عملکرد رهبری نیست؛ یعنی چون رهبری ولی است، خبرگان تحت ولی‌اند و بر ولی خود و عملکرد آن نمی‌تواند نظارت کند. نظارت بر رهبری نظارت بر بقای شرایط در رهبری است، نه در عملکرد رهبری. ولی ولایت دارد و در عملکردش هم براساس ولایتش عمل می‌کند.

نظارت بر رهبری، مصونیت ولایت‌فقیه است

استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد افزود: در اینکه شرایط رهبری حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیعاً لأمر مولاه، همه این‌ها در رهبری محفوظ باشد، بر این شرایط نظارت می‌کند و یک کمیسیون تحقیق هم دارند که بر این شرایط کاملاً نظارت می‌کنند و در نظارتشان کوتاه نیامده‌اند، نه در این دوره که ما هستیم و نه در دوره‌های قبل. آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره) که می‌گفت نظارت بر رهبری، مصونیت ولایت‌فقیه است که باید مساله ولایت‌فقیه را حفاظت کنند تا به وسیله سقوط شرایط در یک مصداق ولی‌فقیه، اصل ولایت‌فقیه ضربه نخورد. این کار را خبرگان انجام می‌دهند و کوچک‌ترین تنازلی در انجام وظیفه خودشان ندارند.

دخالت خبرگان در مسائل اجرایی کار را خراب می‌کند

آیت‌الله علم‌الهدی همچنین در پاسخ به بخش دوم سؤال اظهار کرد: مقام معظم رهبری مسئولیتی بر عهده خبرگان گذاشته‌اند که یک گروه اندیشه‌ورز تشکیل شود و اصول انقلاب را از اول انقلاب که ۴۰ ساله شده است، بررسی کنند که این معیارها و اصولی که در اول انقلاب اعلام کردند تا حالا کدام عمل شده است و کدام عمل نشده است. کدام‌ها قوی است و کدام‌ها ضعیف است و اگر ضعفی در این اصول و اجرای اصول هست، مقصر این ضعف چه کسی است؟ و مقصر را مشخص کنند و پیگیری کنند و بعد از این هم در امتداد اصول انقلاب ناظر باشند. برحسب دستور مقام معظم رهبری گروه اندیشه تشکیل شد و قریب به هفت، هشت ماه که کار را شروع کرده است و با یک سلسله کارگروه‌هایی که در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بین‌المللی و در مسائل فرهنگی تشکیل داده است، با آن کارگروه‌ها یکایک‌ مسائل از اول انقلاب تا الآن را بررسی می‌کنند و گزارش‌شان کامل شده است تا به عرض مقام معظم رهبری برسانند و به مردم اعلام کنند. این وظایفی است که باید خبرگان انجام دهد؛ اما اینکه مسائل اجرایی کشور به هیچ وجه در حوزه وظیفه خبرگان نیست، دخالت خبرگان در مسائل اجرایی هم کار را خراب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics