قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نقدی دلسوزانه به برخوردهای غیراخلاقی درباره انکار اقتصاد اسلامی
ضرورت شمول‌ نگری حوزه نسبت به رخدادهای اجتماعی

حجت‌الاسلام علی نصیری، استاد حوزه و رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد؛

نقدی دلسوزانه به برخوردهای غیراخلاقی درباره انکار اقتصاد اسلامی

شبکه اجتهاد: مطلب نقل شده پیشین از یک استاد دانشگاه درباره نظر آقای بروجردی را درنگری! دیدگاه آقای بروجردی قابل نقد است، اما مصلحت نیست که چاقوی نقد یک عالم معروف حوزوی را به دست یک استاد دانشگاه بدهیم و شاهد تعبیری تند باشیم: «مداخلات ناشیانه غیرتخصصی که از تکبر و جهل نشأت می‌گیرد …» آیا دانشگاهیان می‌پسندند ما اساتید آنان را این چنین بمباران کنیم؟! آیا رواست به سرمایه‌های خود به‌رغم همراهی با ضعف‌ها این چنین چوب حراج بزنیم؟!

از دوست فاضل آقای حجت‌الاسلام دکتر شریفی هم گله‌مند هستم که مناظره را پیش کشیده است. از قدیم گفته‌اند حرمت امام‌زاده را باید متولی نگاه دارد! آیا قد و قواره سن و حال و شأن حوزوی جنابعالی در حدی هست که آقای بروجردی را دعوت به مناظره می‌کنید؟! بگذارید مناظره را کسی در حد و قواره حضرات آقایان مصباح، استادی، سبحانی و … پیش بکشند.

آن‌قدر در این چهل سال با تیشه و تبر به جان هم افتادیم که تقریباً کمترین اعتبار و اعتنایی از ما در میان جامعه باقی مانده است!

راست گفته‌اند که فقط الماس می‌تواند الماس را ببرد! منش اهل‌بیت (ع) را ببینید! حضرت امیر (ع) که از هر جهت عثمان را لایق کشتن می‌دانست نه تنها پیش دستی نکرد، بلکه خود مانع آن شد. استدلال امام را درنگرید: نمی‌خواهم خلیفه کشی در میان مسلمانان باب شود!

ما عالم کشی و لجن مال کردن هر آیت حوزوی را به دلایلی از این جمله که در جناح ما نیست و با هر ساز ما همراهی ندارد، آن‌چنان رایج کردیم که دیگر حرمت و حریمی برای خودمان هم نمانده است!

بنده عمیقاً با نظر حضرت آقای بروجردی مخالفم و ان‌شاءالله نظر فاتر خود به‌عنوان طلبه‌ای ناچیز را ارائه خواهم کرد؛ اما این روش برخورد با عالمان حوزه را نمی‌پسندم! ممکن است دوستانی نظرم را نپسندند.

سماح، مرونت، لینت، رحمت، مدارا، کرامت، بزرگواری و مجموعه‌ای از منش اخلاقی که در منش و اندیشه اهل‌بیت علیهم‌السلام حتی با مخالفان بروز کرده بهترین ره‌توشه برای همه ماست.

فصل آخر کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» این کمینه درباره تعامل امام با مخالفان است درنگرید شاید مفید باشد. خداوند عاقبت ما را ختم به خیر فرماید!

گفتنی است، چندی قبل دکتر ایرج توتونچیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا (س)، مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد اسلامی، توهم یا واقعی؟» نگاشته که به نقد دیدگاه فوق پرداخته است. (اینجا بخوانید)

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) استاد علوی بروجردی را به مناظره دعوت کرده بود. (اینجا بخوانید)

۲ دیدگاه

  1. احسنت بر این نگرش و توصیه مودبانه.
    ای کاش این رفتارهای شبه تکفیری از حوزه رخت برمیبست.

    مواجهه مرحوم امام با کسانی که عملکردشان مشکلات امنیتی و سیاسی داشته چه دخلی به یک گفته ولو نادرست عالم دینی دارد خدا عالم ه.

  2. عجب حرفهای شیرینی زدید اما حیف که حضرات امام که از شما بیشتر نهج البلاغه میفهمید عملا با شما هم نظر نبود هم در عمل بیرونی یعنی مواجهه با شریعتمداری و منتظری و هم در منشور روحانیت
    توصیه میکنم در کنار خواندن نهج البلاغه فرمایش حضرت امام در منشور روحانیت را هم بخوانید تا فهم همه جانبه حاصل آید
    در ضمن آقای شریفی در کمال ادب دعوت به مناظره کرد اگرچه به لحاظ سنی از آقای علوی بروجردی کوچکتر است اما به لحاظ توانمندی در حد و قواره است حالا تواضع آقای بروجردی را نظاره گریم چرا که حتی اگر او به فرض محال امام صادق علیه السلام بود و آقای شریفی نعوذ بالله ابن ابی العوجا ایرادی در مناظره و هدایت و ارشاد نبود
    در بحث علمی این شئونات را کنار بگذارید در غیر این صورت توصیه‌های حضرتعالی هم به مناظره آیت الله مصباح و آیت الله سبحانی با آقای علوی، به جهت عدم تناسب علمی، دون شان این دو بزرگوار و توهین به آنها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics