قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / نگاهی به منشور ۱۵ جلدی «حوزه و روحانیت از منظر رهبر انقلاب»
نگاهی به منشور ۱۵ جلدی «حوزه و روحانیت از منظر رهبر انقلاب»

تازه‌های نشر

نگاهی به منشور ۱۵ جلدی «حوزه و روحانیت از منظر رهبر انقلاب»

منشور حوزه و روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب، مجموعه مدون آراء و نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع «حوزه و روحانیت» است که کار پژوهش و تدوین آن از سال ۱۳۸۶ آغاز و هم اکنون آماده عرضه می‌باشد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «منشور حوزه و روحانیت از منظر رهبر معظم انقلاب» پژوهش ده ساله محققان در مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم است که در ۱۵ جلد چاپ و به‌زودی عرضه و روانه بازار نشر خواهد شد.

این اثر به عنوان کتاب مرجع دیدگاه‌ها، بایسته‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری در مورد حوزه و روحانیت، راه را برای تولید آثار و استنباطات موضوعی، تحلیلی، ترویجی و به ویژه تولید اسناد راهبردی، هموار و متقن خواهد نمود.

محتوای این منشور از سایت رهبر معظم انقلاب، نرم افزارهای معتبر و دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای اخذ شده است و مخاطبان آن، فرهیختگان حوزوی و مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حوزه‌های علمیه می‌باشند.

سرفصل‌های منشور حوزه و روحانیت

این کتاب از سه بخش «حوزه»، «روحانیت» و «تعاملات» تشکیل شده است که هر کدام از این بخش‌ها، جلدهای متعددی را به خود اختصاص داده است.

سرفصل‌های بخش «حوزه» شامل: «پیشینه»، «جایگاه و هویت»، «حوزویان»، «تهذیب»، «آموزش»، «پژوهش»، «علوم حوزوی»، «تبلیغ»، «مدیریت و تشکیلات» و «اصلاح و تحول»،

سرفصل‌های بخش «روحانیت» شامل: «دیدگاه‌ها»، «بایسته‌ها»، «لباس روحانیت» و «اعلام و اشخاص»،

سرفصل‌های بخش «تعاملات» شامل: «حکومت و نظام اسلامی»، «جامعه»، «دانشگاه»، «مذاهب اسلامی» و «سایر ادیان» است که هرکدام از این سرفصل‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی می‌باشد.

ویژگی‌های منشور حوزه و روحانیت

«جامعیت محتوا» نخستین ویژگی این اثر است؛ دستیابی و ارائه حداکثری و جامع آراء و نظارت رهبر معظم انقلاب در موضوع مهم و حساس حوزه و روحانیت، مورد تأکید این پژوهش است و برای رسیدن به این مقصود، بیانات و مکتوبات منتشرشده و منتشرنشده از تاریخ ۱۳۶۸/۳/۱۴ تا ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

«جامعیت ساختار» ویژگی دیگر این منشور است که دو فصل «حوزه» و «روحانیت»، قالب اصلی این اثر می‌باشد؛ همچنین فصل «تعاملات» نیز بخش قابل توجّهی از این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

«سندیابی» از دیگر ویژگی‌های این اثر است، به‌نحوی که متن از حیث ذکر آدرس آیات، روایات، اشعار، و ارجاعات و اشارات، مستند شده است و آدرس و متن سند (در صورت لزوم) در پاورقی‌ها درج گردیده است.

«ساختار پسینی»، «محوریت قم»، «عدم حذف مضامین مشابه»، «ارجاعات مکمل»، «اصل عدم تکرار»، «اجتناب از ترجمه»، «درج تاریخی»، «متن خالص و گویا»، «درج مخاطب و تاریخ در متن»، «فهرست اجمالی و تفصیلی» و «نمایه‌ها» از دیگر ویژگی‌های این اثر است که در مقدمه کتاب ذکر شده است.

اجتهاد یادآور می‌شود، منشور ۱۵ جلدی «حوزه و روحانیت از منظر رهبر انقلاب» از سوی انتشارات انقلاب اسلامی (وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) منتشر شده است و در آینده نرم‌افزار آن نیز تولید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics