قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزه
همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزه

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد:

همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد/ پرهیز از نگاه افراطی و تفریطی به دستاوردهای حوزه

باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صروت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع مدیر، اساتید و طلاب حوزه علمیه شهرستان بناب که در مسجد رضائیه قم برگزار شد، گفت: اگر حوزه را بخواهیم به سمت قله‌های بلند پیش ببریم، باید آن معارفی که از امام راحل آموخته‌ایم، پیاده کنیم، با حوزه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم خود را به حوزه مطلوب برسانیم.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که در مورد حوزه داوری‌هایی وجود دارد، نباید اهل افراط و تفریط در بحث دستاوردهای حوزه باشیم. اگر حوزه را بخواهیم مقایسه‌ای کنیم، باید بگویم در مقایسه با سال‌های قبل و کمی بعد از انقلاب، در ابعاد مختلف شاخص‌هایی می‌توانیم نشان دهیم که حوزه پیشرفت کرده یا با آرمان بلند فاصله داشته است.

اعرافی افزود: حوزه متعالی حوزه‌ای است که در متن کلان بشر اثرگذار باشد و بتواند قله‌های بلند را به بشر نشان دهد، اما چگونه می‌توان اثرگذار بود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اولین محور آن، توسعه مرزهای علوم اسلامی است و علوم اسلامی از فقه، کلام و تفسیر، آن عمق گذشته را باید حفظ کند. همه ابواب فقه و اصول و تفسیر باید باهمان قوت گذشته که بوده، بماند؛ ولی باید با بکارگیری علوم جدید درآمیخته و توسعه یابد و برای تحقیق این منظور باید وقت بیشتری برای آن گذاشته شود. اگر کسی ارزش میراث کهن را بی‌ارزش کند، حرف نادرستی است و نمی‌تواند به بخش‌های نوین قلمرو علوم نو برسد.

امام جمعه قم ادامه داد: کسی می‌توانند به علوم نوپدید و قلمرو جدید دانشی که در گذشته مانند امام راحل‌ها و شهید مطهری‌ها در آن تفکر کردند و قلم زدند، برسد که از فقه گذشته غفلت نکند و فریب حرف‌های دیگران را درمورد بی اثر ماندن آن علوم نخورد و در عین حال نباید حرف‌های دیگران باعث شود پایه‌های فقهی و اصولی گذشته را دست کم بگیرد، ولی برای اثرگذاری در قلمرو علوم جدید باید آن علوم سابق مانند فقه را توسعه داد و با فکر و اندیشه مرزهای جدید و قلمروهای علوم نوپدید را شکافت.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: محور اول فقه است؛ باید فقه در مرزهای جدید و مختلف توسعه و تسری پیدا کند تا شاهد شکوفایی مرزهای دانشی فقهی در حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید و در قلمروهای جدید باشیم و اگر این کار صورت نگیرد با توسعه قلمروهای جدید و نوپدید شاهد انزوای فقه گذشته خواهیم بود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: باید همه ابواب فقه با نگاه به مباحث روز آمیخته و توسعه یابد تا شاهد تعالی حوزه‌های علمیه در قلمرو حوزه‌های دانشی و نوپدید باشیم و در شرایط فعلی این امر برای حوزه‌های علمیه ضرورت است. معتقدیم در همه ابواب فقه باید ده‌ها مسئله نو و جدید آمیخته شود و این از کاستی‌های حوزه است که درگذشته ایجاد نشده و این کار باید صورت بگیرد. حوزه باید در مرزهای علوم جدید توسعه یابد و باید به سمت حوزه‌های نو بیاید تا بتواند به مسائل جدید فقهی پاسخ دهد. اگر فقه با مرزهای جدید آمیخته نشود، مردن و انزوای آن حتمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics