قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / هیچ دینی مثل اسلام نسبت به کودک توجه و برنامه‌ریزی نکرده است/ تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بیماری‌ اوتیسم، مقداری ریشه تربیتی دارد!
هیچ دینی مثل اسلام نسبت به كودك توجه و برنامه‌ریزی نكرده است/ تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بیماری‌ه اوتیسم، مقداری ریشه تربیتی دارد!

آیت‌الله فاضل لنکرانی مطرح داد:

هیچ دینی مثل اسلام نسبت به کودک توجه و برنامه‌ریزی نکرده است/ تدوین بزرگترین دائره المعارف کودک در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بیماری‌ اوتیسم، مقداری ریشه تربیتی دارد!

طبق تحقیق مفصلی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احکام کودکان شده است، هشت جلد ۶۰۰ صفحهی از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده که به نوعی بزرگ‌ترین دایره المعارف کودک است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرکانون‌‌های زبان استان قم گفت: اسلام اساس تربیت را از کودکی و حتی از قبل از ولادت آغاز می‌کند.

وی افزود: اگر در جهات علمی، در جهات معنوی، اخلاقی، ادب، یک برنامه‌ریزی دقیق روی کودکان داشته باشیم، آینده خیلی محکم و مطمئنی خواهیم داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌‌های صورت گرفته در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: طبق تحقیق مفصلی که مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راجع به احکام کودکان شده است، هشت جلد ۶۰۰ صفحه‌ای از احکام مربوط به کودکان جمع آوری شده که به نوعی بزرگ‌ترین دایره المعارف کودک از جهت دینی، فقهی و تربیتی است.

هیچ دینی مثل اسلام نسبت به کودک توجه و برنامه‌ریزی نکرده است

فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: هیچ دینی مثل اسلام نسبت به کودک توجه و برنامه‌ریزی نکرده، ولی متاسفانه ما از آن غافل هستیم و توجه نداریم، لذا این سرمایه‌ی اصلی یعنی کودکان را همینطور رها کردیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهارخاطر نشان ساخت: مسئولین دولت نظام جمهوری اسلامی بالخصوص کانون پرورش فکری کودکان، باید یک برنامه‌ی مدوّنی را به خانواده‌ها بدهند، یعنی به هر خانواده‌ و هر کسی که بچه دار می‌شود و می‌رود در اداره ثبت می‌خواهد شناسنامه بگیرد، کنارش دستورات مرتبط به فرزندداری و تربیت کودک را به او بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: صداهایی که بچه می‌شنود، حتی در ایامی که در شکم مادر هست، اینها همه در روح و روان بچه تأثیرگذار است، نمازو قرآنی که پدر و مادر در خانه می‌خوانند، حتی روابط بین پدر و مادر نیز موثر است؛ ما فکر می‌کنیم بچه تعقل ندارد و نمی‌فهمد، تا جایی که اسلام تاکید دارد، حتی اگر مرد و زن، زن و شوهر، در اتاق خودشان بخواهند با هم ارتباط داشته باشند بچه در آن اتاق نباشد، در روایات داریم که این نیز تأثیرگذار است.

بیماری‌های مختلف مثل اوتیسم، مقداری ریشه تربیتی دارد

وی افزود: بیماری‌های مختلف مثلا اوتیسم، درست است که یک عللی دارد، ولی یک مقداری هم ریشه تربیتی دارد، یعنی درایجاد کودک هیچ توجهی نمی‌کنند؛ چرا که اگر پدر و مادر دستورات دینی را رعایت کنند، مطابق با دستورات دینی عمل کنند و آن لحظهی که مرد و زن می‌خواهند با هم ازدواج کنند، این آموزش‌ها به آنها داده شود، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهد آمد.

فاضل لنکرانی در توصیه‌ای خطاب به مسئولین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و هم از ظرفیت حوزه و مراکز حوزوی استفاده کنید، امروز بحمدالله بعد از انقلاب مراکز حوزوی خیلی خوبی تشکیل شده که مراکز تحقیقاتی خوبی دارند، سؤالهای روز دنیا در مورد کودک را کانون پرورش فکری کودکان از مردم و دانشگاه‌ها و از داخل و خارج جمع‌آوری کرده و این سؤالات را برای این مراکز حوزوی ارسال کند و از آنها پاسخ بخواهد.

وی افزود: در چهارچوب مجموعه‌ی اداری خودتان را محدود نکنید، واقعاً دنبال این باشید از کسانی که در مسائل تربیتی کار کردند، دعوت کنید که بیایند مسائل را مطرح کنند، سوالات و نشست‌ها مطرح شود؛ واقعاً اگر این کانون بتواند در هر خانهی و ازدواجی حضور داشته باشد، یک دستور العمل مدوّنی را به یک زوج و زوجه‌ی جوان که ازدواج می‌کنند بدهند بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: دستوراتی که ما در اسلام داریم از یک سال قبل از ولادت کودک است که مرد و زن چه کار کنند؟ اینها را به افراد بدهند و بعد هم این بچه کاملاً مراقبت بشود، اکتفا نکنیم بر اینکه این در هفت سالگی به مدرسه می‌رود و بعد یاد می‌گیرد، نه، تا همین هفت سالگی باید بچه‌ را در یک مسیرهای تربیتی قرار داد، این به نظر من کار خیلی اساسی است و امیدوارم ان شاء الله خدا کمک‌تان کند و بتوانید کار اساسی انجام بدهید و این کانون قم را الگویی برای همه استان‌ها قرار بدهید. حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics