قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکاوی فقهی و تاریخی «بیت‌المال» در یک اثر
واکاوی فقهی و تاریخی «بیت‌المال» در یک اثر

تازه‌های نشر؛

واکاوی فقهی و تاریخی «بیت‌المال» در یک اثر

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «بیت‌المال؛ اهمیت منابع مالی، شرایط ناظران، عوامل بازدارنده و کیفر خائنان» را به قلم آیت‌الله سید اصغر ناظم‌زاده قمی منتشر کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «بیت‌المال؛ اهمیت منابع مالی، شرایط ناظران، عوامل بازدارنده و کیفر خائنان» را به قلم آیت‌الله‌‌‌ سید اصغر ناظم‌زاده قمی منتشر کرد.

نویسنده در این کتاب در پنج فصل با عنوان‌های: ماهیت و اهمیت بیت‌المال، منابع مالی بیت‌المال، نظارت بر بیت‌المال و شرایط ناظران، عوامل بازدارنده از هدر رفتن بیت‌المال و کیفر خیانت به بیت‌المال به کاوشی فقهی و تاریخی درباره جنبه‌های مختلف بیت‌المال از دیدگاه آیات و روایات پرداخته است.

نگارنده در فصل نخست نگاهی بر ماهیت و اهمیت بیت‌المال داشته و وی در این فصل موضوعاتی همچون: بیت‌المال چیست؟، رواج کلمه بیت‌المال، بیت‌المال خزانه خدا، اهتمام به حفاظت بیت‌المال، عدالت در تقسیم بیت‌المال، توضیحی در تساوی تقسیم بیت‌المال، برخورد امیرالمؤمنین(ع) با زیادخواهی‌ها، دست درازی بیت‌المال ظلمی آشکار، چند نمونه از سیره عملی در تقسیم بیت‌المال، دقت در حفظ بیت‌المال، و احتیاط در هزینه کردن بیت‌المال را بررسی کرده است.

همچنین نگارنده در فصل دوم به ادله روایی و قرآنی منابع مالی حکومت اسلامی مانند: انفال، فیء، خمس غنائم جنگی، خمس، مالیات را اشاره کرده و در فصل سوم نیز اهمیت نظارت بر بیت‌المال و شرایط ناظران همچون: تقوا، بی‌رغبتی تعینات دینا، مهارت و کاردانی، شایسته سالاری و توانایی در مدیریت، صداقت و راست‌گویی، حفاظت و نگهداری، امانت داری، پایبندی به عهد و پیمان، مهربانی و ملاطفت، حفظ آبروی افراد و طرد عیب‌جویان، تواضع، انتقادپذیری و دوری از خودکامگی؛ ساده زیستی، دوری از بخل و حرص، مشورت در امور را واکاوی کرده است.

مؤلف در فصل چهارم پیشنهادهایی درباره عوامل از هدر بیت‌المال همانند: ثبت و علامت گذاری، حسابرسی و نظارت؛ کسب اطلاعات از نیروها، رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات، مجازات شدید اخلال‌گران اقتصادی، برکنار کردن مدیران ضعیف و ناتوانمند، عزل مدیران سختگیر بی‌منطق، خودداری از ترفیع نااهلان، پاسداری از نیروهای شایسته و مغزهای جوان را بیان کرده است.

همچنین نویسنده در فصل پنجم نگاهی بر موضوع کیفر خائیان به بیت‌المال را داشته، از این روی در این فصل عنوان‌های: سیره امام علی در کیفر خیانت به بیت‌المال، خیانت در بیت‌المال کوچ و بزرگ ندارد، آثار ذلت‌آور خیانت به بیت‌المال، اعلان خطر پیامبر به خیانت بیت‌المال، سیره امیرالمؤمنین(ع) با بستگان در امر بیت‌المال را بررسی کرده است.

بنابر گزارش رسا؛ انتشارات بوستان کتاب، کتاب «بیت‌المال؛ اهمیت منابع مالی، شرایط ناظران، عوامل بازدارنده و کیفر خائنان» را در شمارگان ۸۰۰ نسخه و ۳۲۷ صفحه به قیمت ۲۸۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics