قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / واکنش حوزویان به ترور شهید محسن فخری‌زاده؛ از برخورد قاطع تا تقویت دستگاه‌های امنیتی
واکنش حوزویان به ترور شهید محسن فخری‌زاده؛ از برخورد قاطع تا تقویت دستگاه‌های امنیتی

گزارش روز؛

واکنش حوزویان به ترور شهید محسن فخری‌زاده؛ از برخورد قاطع تا تقویت دستگاه‌های امنیتی

ترور دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌‌ای و دفاعی کشور «محسن فخری زاده» که عصر جمعه صورت گرفت واکنش‌های گسترده‌ای از سوی حوزویان به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس «سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع» عصر جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد شهرستان دماوند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و دقایقی پس از انتقال پیکر مجروحش با بالگرد نیروهای امدادی به بیمارستان، به شهادت رسید. بنا بر اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان درگیری محافظان او با عناصر تروریست، وی هدف گلوله قرار می‌گیرد اما تلاش‌های تیم پزشکی برای احیایش به نتیجه نمی‌رسد و محسن فخری‌زاده درست در آستانه سالگرد ترور مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایران، در ۵۹ سالگی به شهادت می‌رسد.

پس از انتشار نخستین اطلاعات درباره ترور او در رسانه‌ها و در نهایت اعلام و تائید رسمی ترور رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، جمعی از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. اساتید حوزه‌های علمیه پس از تحلیل این جنایت از دیدگاه خود، از مسئولان خواستند که در نهایت دقت و سرعت نسبت به شناسایی و برخورد قاطع با طراحان و مسببان و مباشران این واقعه دردناک اقدام نمایند و تاکید نمودند جلوی نفوذ عوامل بیگانه به مراکز حساس کشور باید گرفته شود.

واکنش: آیت‌الله حسین نوری همدانی، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و اساتید: عبدالحسین خسروپناه، علیرضا اعرافی، احمد واعظی، ابوالقاسم علیدوست، علی‌اکبر رشاد، محمدمهدی شب‌زنده‌دار، احمد مروی، علی نصیری، نجف لک‌زایی، رسول جعفریان، سید محمد غروی، محمدجواد فاضل لنکرانی، سید ابوالحسن نواب، سید حسن ربانی، محسن الویری، محمد حاج ابوالقاسم، محمدجواد حاج‌ علی اکبری، جواد مروی، محسن فقیهی، محسن اراکی و … بدین شرح است:

مسولان با جدیت عاملان این جنایت را به سزای عمل خود برسانند و راه را برای کسانی که دل در گرو غرب دارند ببندند

آیت‌الله حسین نوری همدانی:

بار دیگر دست جنایتکاران و تروریست‌‌ها به خون دانشمند و خدمتگزار دیگری رنگین شد. بی شک شهادت شهید والامقام محسن فخری زاده پاداش مجاهدتهای علمی و خدمت به بشریت در حوزه‌‌های مختلف خصوصا هسته‌ای و دفاعی بوده است.

لازم می‌دانم در پی این حادثه تروریستی و شهادت این نخبه پرکار چند نکته را متذکر شوم:

١- دشمنان این ملت بزرگ و غیور بدانند که هیچگاه مردم این مرز وبوم با این ترور و کشتار دست از آرمان خود برنداشته و مستحکم تر از گذشته راه این دانشمند توسط فرزندان این ملت ادامه پیدا خواهد کرد و خللی در هدف ارزشمندشان ایجاد نخواهد شد.

٢- ملت عزیز و حزب الله ایران اسلامی هم همانندهمیشه هوشیار باشند که دشمن در کمین است و از هر فرصت برای ضربه زدن به عزت و اقتدار ایران بهره خواهد برد.

بیش از چهل سال تهدید و تحریم و حمله نظامی به نتیجه نرسید و با مقاومت ملت متدین ایران شکست خورده است بر این اساس بار دیگر تجربه ترور خود را تکرار می‌کنند و انشاءالله با وحدت و پشتیبانی از اصل انقلاب و نظام اسلامی و ولایت فقیه جواب دندان شکنی به استکبار جهانی و صهیونیست و ایادی منطقه‌ای انها خواهد داد.

٣- مسولان محترم با جدیت این موضوع را پیگیری و عاملان این جنایت را به سزای عمل خود برسانند و راه را برای کسانی که دل در گرو غرب دارند ببندند.

اینجانب شهادت این شهید عزیز را به رهبری معظم و ملت رشید ایران اسلامی، همه مجاهدان و جامعه علمی کشور خصوصا خانواده محترمشان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

بدانند با ترور نمی‌توانند حرکت علمی کشور را متوقف کنند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی:

باسمه تعالی؛ ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور شهید محسن فخری‌زاده به دست جنایتکاران شقاوت پیشه نشانه شدت عصبانیت آنها از پیشرفت علمی جامعه اسلامی ایران است.

قطعا مسیر پیشرفت علمی کشور در زمینه هسته‌ای و دفاعی با تلاش و کوشش جوانان و دانشمندان نخبه و متعهد و کوشا ادامه خواهد یافت و دشمنان این مرز و بوم باید بدانند که با این ترورها نمی‌توانند حرکت علمی کشور را کند یا متوقف کنند.

شهادت بهترین پاداش برای زحمات و تلاش‌های این دانشمندان مؤمن و انقلابی می‌باشد.

اینجانب این مصیبت مولمه را به مقام معظم رهبری و خانواده و دوستداران ایشان و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض نموده و مطمئن هستم که خون این شهداء دامن دشمنان شقاوت پیشه را خواهد گرفت و مسیر زبونی و اضمحلال آنها را سریعتر خواهد نمود.

امید است خداوند زمینه قدرت یافتن مستضعفین و نابودی استکبار جهانی را هر چه زودتر فراهم آورد.

شهادت او را مبارک می‌شمریم و امیدواریم پاسخ مناسب و مأیوس‌کننده‌ای به این‌گونه وحشی‌گری‌های دشمن داده شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی:

ترور وحشیانۀ دانشمند برجستۀ هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده، همۀ آزادی‌خواهان جهان را سخت ناراحت ساخت. دشمن تصور می‌کند که با حذف نیروهای ممتاز می‌تواند جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد، در حالی که تجربه نشان داده دانشمندی که ترور می‌شود، یاران، همکاران و شاگردان او راه او را با جدیت بیشتری ادامه خواهند داد و پرچم پیشرفت و تعالی را به دوش خواهند کشید.

ما شهادت او را مبارک می‌شمریم و امیدواریم پاسخ مناسب و مأیوس‌کننده‌ای به این‌گونه وحشی‌گری‌های دشمن داده شود. بدیهی است دولت‌های شناخته‌شده‌ای در این کار دست داشته که شورای امنیت حاضر به محکومیت آن نیست.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به همۀ مردم کشورمان، جامعۀ علمی، دوستان، همکاران و به‌خصوص خانوادۀ ایشان تسلیت می‌گویم و علوّ درجات و شادی روح آن فقید سعید را از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

دردمندانه می‌گویم چرا موساد در این سال‌ها توانست تک‌تک مجاهدان علمی کشور را ترور کند؟

عبدالحسین خسروپناه، رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی:

آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج محسن فخری‌زاده را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می‌کنم.

حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه‌های جنگ و فعالیت‌های علمی و هسته‌ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری‌های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند.

وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین(ع) و جزء پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد.

شهید فخری‌زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی شناخته می‌شد. موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان‌های بینالمللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته‌ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.

این مسکین، سال‌ها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه‌هایی درباره فلسفه فیزیک در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می‌کرد.

حاج محسن عزیز دانشمند نظریه‌پرداز و معتقد بود فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می‌کند و آزمایش نشان می‌دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می‌توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.

شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند.

شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می‌آید. دردمندانه می‌گویم چرا موساد در این سال‌ها توانست تک‌تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند.

هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم. امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.

حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و‌ جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب»

دانشمندان ایران بیدار در برابر مستکبران عالم تسلیم نخواهند شد

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه:

شهادت دانشمند متعهد و متخصص، مدیر مجاهد و خستگی‌ناپذیر و چهره نقش‌آفرین در دانش و فناوری دفاعی و موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر محسن فخری زاده (ره) توسط تروریست‌‌های بزدل و ایادی جنایتکار استکبار موجب تأسف و تأثر ملت بیدار و دلیر ایران و حوزه‌های علمیه گردید.

آن استاد گران‌قدر در حیات سراسر افتخار آمیز و پربرکت خویش در عرصه تحقیق و فعالیت علمی و مدیریت پژوهش‌‌های دفاعی صادقانه و متعهدانه و مبتکرانه تلاش نمود و پیشرفت‌‌های بزرگی برای میهن اسلامی رقم زد و در نهایت به سرنوشت مباهات آمیز شهادت دست یافت و به یاران شهیدش پیوست.

این جنایت ددمنشانه و اقدام تروریستی کوردلانه که در هفته بسیج و سالگرد شهادت دانشمند فرزانه شهید شهریاری (ره) توسط عناصر خودفروخته تروریستی صورت گرفت بار دیگر ترس و وحشت دشمنان جمهوری اسلامی ایران را از پیشرفت‌‌های اعجاب برانگیز دفاعی کشور به جهانیان ثابت کرد.

اینجانب بنام حوزه‌های علمیه شهادت و عروج ملکوتی این دانشمند ارشد و مدیر جهادی را به مقام معظم رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح مدظله‌العالی، ملت رشید و شهیدپرور کشور و خانواده ارجمند، دوستان، آشنایان و همکاران ایشان تسلیت و تبریک عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای آن شهید عزیز رضوان و غفران الهی و برای خانواده ایشان صبوری و شکیبایی و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

مستکبران عالم بدانند ایران بیدار و مقاوم و دانشمندان سرافراز آن در برابر آنان تسلیم نخواهد شد و راه استقلال و آزادی و پیشرفت و مقاومت خود را ادامه خواهد داد و داغ سازش و تسلیم را بر دل آن خواهد نهاد و این حوادث خللی در اراده ایران وارد نخواهد آورد و بسیج قهرمان و محور مقاومت آرمان‌‌های انقلاب اسلامی را محقق خواهد ساخت.

مؤکدا از مسئولان امنیتی کشور می‌خواهم که در نهایت دقت و سرعت نسبت به شناسایی و برخورد قاطع با عوامل و محرکان این جنایت فجیع اقدام نمایند.

خون شهید بیش‌ازپیش کابوس جان دشمنان و بدخواهان نظام خواهد شد

احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

شهادت مظلومانه دانشمند زبده و شاخص هسته‌ای کشورمان دکتر محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع توسط دشمنان کوردل ملت ایران نشان از بزدلی، رذالت و ناکامی آنان در اجرای سیاست‌های تحریم و فشار حداکثری دارد.

بی‌شک خون این استاد و مجاهد شهید باعث رشد، رونق و بالندگی ایران اسلامی در عرصه‌های علم و فناوری و دانش هسته‌ای خواهد گردید و بیش‌ازپیش کابوس جان دشمنان و بدخواهان نظام خواهد شد و در عزم و اراده این ملت برای ادامه راهی که صیاد شیرازی‌‌ها، سلیمانی‌‌ها و فخری زاده‌‌ها انتخاب کرده‌اند، خللی وارد نخواهد کرد.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مردم شریف و شهید پرور ایران اسلامی، همکاران و هم‌سنگران ایشان در وزارت دفاع و نیز اعضای و شاگردان آن شهید گران‌قدر، اطمینان دارم نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات و انتقام از آمران و عاملان این جنایت بزرگ اقدام خواهند کرد.

ترور نخبگان؛ نشانه «قدرت ما» و «ترس دشمن»/ نفوذ؛ واقعیتی انکارناپذیر و ضرورت مقابله با آن

ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق و استاد حوزه علمیه قم:

ایران اسلامی ظرفیت بزرگی دارد و ما در کشورهای همجوار خودمان اعم از عربی و غیر عربی شخصیت‌‌های بزرگی همچون شهید فخری زاده داریم، اما ظرفیتی که در این زمینه در ایران وجود دارد، اعجاب‌انگیز و خوشحال کننده است. این ظرفیت برای امروز هم نیست، زیرا بعد از انقلاب این ظرفیت‌‌ها شکوفاتر شد و پرورش بیشتری پیدا کرد و انشاء الله این ظرفیت‌‌ها روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

انسان با ترور شخصیت‌‌های برجسته و دانشمند به عظمت کار پی می‌برد؛ دشمن از آن جهت سراغ این افراد می‌آید که نسبت به رشد علمی و پیشرفت کشور حساس بوده، هراس دارد و ناراحت و نگران است.

ترور شخصیت‌‌های دانشمند و بزرگ کشور بیانگر میزان قوت و قدرت ما است، زیرا ما در مسیری قرار گرفته‌ایم و آن را طی می‌کنیم که دشمن نمی‌خواهد.

تأمین حفاظت و امنیت دانشمندان بزرگ کشور و شخصیت‌‌های برجسته علمی امری لازم است و نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و حفاظت باید تدبیری بیاندیشند تا هر چند وقت یک بار یک ظرفیت و شخصیت را از دست ندهیم؛ مسؤولان امنیتی باید مراقب اطلاعات دانشمندان و شخصیت‌‌های اثرگذار باشند.

اگر اوایل انقلاب مسأله حفاظت از شخصیت‌‌ها را به‌طور بیشتری مورد توجه قرار می‌دادیم بسیاری از اشخاص هم اکنون موجود بودند و آن‌ها را به‌راحتی از دست نمی‌دادیم.

باید جلوی نفوذ عوامل بیگانه به مراکز حساس کشور گرفته شود. برخی افراد می‌گویند امروز برخی عوامل نفوذی در مراکز حساس کشور خیمه زده‌اند؛ گرچه این تعبیر مقداری تند است، اما عوامل امنیتی کشور باید برای شناسایی عوامل نفوذی سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند.

نکته مهم دیگر این است که مسأله شهادت شهید فخری زاده نباید وارد کشمکش‌‌های سیاسی شود. گاهی در رد و بدل شدن پیام‌‌ها، مسائل جانبدارانه مطرح می‌شود؛ ما باید به احترام خون این شهید اجازه ندهیم مباحث به‌سوی این مسیر سوق پیدا کند، زیرا دشمن اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد؛ باید دانست که مزدوران و افراد وابسته به خارج از ترور شهید فخری زاده احساس شعف می‌کنند.

دشمن تلاش می‌کند که به خیال خود کار را تمام کنند. به تعبیر قرآن کریم: «یرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، اما دشمنان ما بدانند که هر ریزشی یک رویش دارد و اگر ظرفیتی از پای در می‌آید به‌جای آن ظرفیتی دیگر می‌روید؛ جوانان ما جای این شخصیت‌‌ها را پر می‌کنند و رشد علمی کشور متوقف نمی‌شود و رسوایی این ترورها برای دشمنان می‌ماند.

دیپلماسی التماس، نتیجه‌ای جز وقاحت دشمن در پی نداشت/ خواست اصلی جامعه امروز انتقام سخت است

علی‌اکبر رشاد، استاد خارج فقه و اصول و رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران:

خبر هولناک و تأسف برانگیز ترور ناجوانمردانه دانشمند برجسته فیزیک هسته‌ای کشور، سردار پر افتخار، دکتر محسن فخری زاده، آن هم در محدوده پایتخت کشور، بسیار بسیار نگران کننده است؛ این فاجعه را به ساحت نورانی حضرت حجت(عج) که یکی از سربازان خود را از دست داده و نیز به محضر مبارک نایب بر حق آن حضرت، رهبر فرهمند، فرزانه و شجاع انقلاب و زعیم امت و عموم جامعه علمی و نخبگانی کشور و به همه مدافعان حریم حریت و استقلال و اقتدار میهن اسلامی و شاگردان، دوستان و دوستداران آن شهید بزرگوار خاصه خانواده معزز و معظم ایشان، عمیقاً تسلیت عرض می‌کنم.

این حادثه‌ی تلخ، هشدار بزرگی است؛ هشدار انتقال میدان نبرد و میدان کارزار به داخل مرزهای جمهوری اسلامی است. این واقعه نشان می‌دهد که دشمن در حال تغییر سیاست خویش و یا اعمال آن سیاستی که سال‌‌ها در پی محقق ساختن آن بود، هست؛ ما وقتی در کنار مرز‌‌ها و در بیخ گوش دشمن می‌جنگیدیم و خروش سلاح‌های مرگبار نیروهای مربوط و مرتبط با نظام ما گوش دشمن را کر و لرزه بر اندام آن‌ها می‌افکند، او هرگز جرات نمی‌کرد که فعالانه به ما تعرض کند، اما وقتی از جبهه‌ها فاصله می‌گیریم، وقتی به‌جای نبرد عادلانه، عاقلانه، قهرمانانه و مقتدرانه با دشمن، به برخورد ضعیف و از موضع ضعف، ذلیلانه و ملتمسانه روی می‌آوریم، نباید انتظار نتیجه‌ای جز این را داشته باشیم؛ برخورد ذلیلانه و دیپلماسی التماسی ثمره و نتیجه قهری، طبیعی و حتمی جز اینکه دشمن قدم‌‌ها و فرسخ‌‌ها پیش بیاید و در عمق کشور ما علیه ما عملیات کند نخواهد داشت.

وقتی بلافاصله بعد از شهادت سردار دلها و سید الشهدای مقاومت، مقام عالی دیپلماسی کشور با ذلت التماس مذاکره می‌کند و پیام مذاکره به ترامپ می‌دهد و دشمن نیز آنچنان وقیحانه و از موضع قدرت و از موضع بالا پاسخ می‌دهد که ما نیاز به مذاکره نداریم، وقتی همه امور خطیر کشور به تحولات خارجی پیوند می‌خورد، وقتی یک انتخابات در کشور دیگری در آن سوی کره زمین رخ می‌دهد و یک مهره با مهره دیگر جابجا می‌شود بی آنکه ماهیت قضیه تغییر کند در حالی که ما از این سو پیام مذاکره، بلکه التماس مذاکره به دشمن منتقل می‌کنیم، آیا انتظار داریم نتیجه‌ای جز این فجایع داشته باشد؟

وقتی ساده‌لوحانه تصور می‌کنیم که در نظام غدار و جبار آمریکا این مهره با مهره دیگر تفاوت می‌کند و می‌گوییم این بهتر از آن است و می‌گوییم با او ده‌‌ها سال است که دوستیم و رابطه داشتیم، وقتی دشمن با کمال وقاحت و طلبکارانه و با بی اعتنایی با ما برخورد می‌کند و ما در مذاکرات غیر علنی و در تماس‌‌ها نرمش، ضعف و سازش و ذلت نشان می‌دهیم، طبعاً نتیجه‌ای جز این نمی‌تواند داشته باشد.

زمانی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید عرض کردم، پس از شهادت سردار دل‌‌ها و لااقل تا وقتی که انتقام نهایی را از خصم غدار نگرفته‌ایم اصولاً پیام مذاکره به معنای پذیرش شکست و اظهار ذلت و ابراز ترس است؛ دقیقاً به معنای تسلیم در قبال دشمن است. تاسف‌بار که امروز در حوزه پایتخت، شاهد قدرتنمایی ولو ناجوانمردانه و دزدانه دشمن بشویم.

اسف بار است که دستگاه‌های اطلاعاتی ما نتوانستند این قضیه را کنترل کنند و تأسف بارتر آن خواهد بود که بعد از این واقعه و فاجعه نیروهای ما نتوانند این عناصر را دستگیر کنند و نیروهای ما انتقام سخت نگیرند و با دشمن مقابله به مثل نکنند.

مذاکره جواب نداده و نمی‌دهد، این همه خسارت به کشور وارد شد چرا بعد از یک انتخابات پیام ملتمسانه مذاکره می‌دهیم تا دشمن اینچنین وقیحانه پیشروی کند و علی رغم اقتدار موشکی، با فقدان اقتدار دیپلماتیک، دشمن چنین جرئتی می‌کند حال اگر شما بر سر اقتدار موضوع موشکلی مذاکره و خلع سلاح بشویم آن موقع می‌بینید که چه بلایی بر سر مردم و کشور خواهد آمد از خدا بترسید. در مقابل تاریخ و پیش روی خدا باید پاسخگو باشید چرا ضعف نشان می‌دهید. تنها چاره غلبه بر دشمن اقتدار است: اقتدار علمی، اقتدار نظامی، اقتدار اقتصادی و اقتدار فرهنگی و بدون اقتدار جبهه را باخته ایم؛ امروزه با وجود اقتدار موشکی دشمن اینطور جرات می‌کند که در مرکز کشور ما عملیات کند شما اگر چنین اقتدار تهدیدکننده‌ای نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد وقتی شما قدرت دارید و می‌توانید امروز حتی پایتخت دشمن را با خاک یکسان کنید این‌گونه با وقاحت عمل می‌کنند اگر این امکان را از دست بدهید چه بلایی سر ما خواهد آمد؟ و بدون مواجهه بر اساس قاعده فقهی «مقابل به مثل» ما باید منتظر تکرار این فاجعه‌‌ها باشیم: «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ: هر که به ستم بر شما تعدی و دست درازی کند به او به قدر ستمی که به شما رسانده است تعرض کنید و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا با پرهیزکاران است. (بقره/ ۱۹۴) این آیه و قاعده فقهی اصطیادشده از آن، مقابله بمثل، شامل هم کمیت و حدود تعدی و مقابله بمثل با آن می‌شود و هم کیفیت و چگونگی مقابله بمثل، نوع سلاح، میران عمق مقابله بمثل، نحوه اجرای مقابله بمثل، مشمول قاعده است.

امروز خواسته اساسی ملت انتقام سخت و مقابله به مثل است. ما که دسترسی‌‌های فراوانی داریم ما که بیخ گوش دشمن حضور داریم ما که در نقاط حساس و خطیر رژیم‌صهیونیستی و رژیم سعودی و یهودی صفت، حضور داریم؛ ما که می‌توانیم مستقیماً به آن‌ها ضربه بزنیم چرا انتقام‌ نگیریم؟ این یک خواسته ملی و تقاضای عمومی است که باید انتقام سخت گرفته بشود؛ برای ایجاد امنیت باید امنیت دشمن به خطر بیفتد دشمن اگر از ناحیه ما احساس امنیت کند امنیت ما را به مخاطره می‌اندازد. هم از نظر نوع و شیوه تعدی هم از حیث حد تعدی و نوع سلاحی که به کار می‌رود و به کار برده می‌شود باید مقاتله کرد: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ: در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید. سوره مبارکه انفال /۶۰ »

جمهوری اسلامی هرگز آغاز کننده جنگ نیست و ما هرگز در صدد برافروختن آتش جنگ در منطقه نیستیم چنان که عمل ما نشان داده است. عمل ما آن بوده تا اینجا که هرگاه دشمن آتش جنگ افروخت ما با اقتدار آن را خاموش کردیم این سیاست ماست و از این سیاست نباید دست بکشیم اما لازمه اعمال این سیاست و تحقق این سیاست این است که ما مقتدر باشیم سلاح‌‌های پیچیده و پیشرفته را هر چه که می‌خواهد باشد در اختیار داشته باشیم و بتوانیم اعمال این سیاست را بکنیم تا بتوانیم آتش جنگ را در منطقه خاموش کنیم و الا بدون اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه شعله‌‌های جنگ شعله ور خواهد شد و منطقه را فرا خواهد گرفت و تا اینجا اگر امنیت نسبی وجود دارد و اگر بارها و بارها دشمن در جنگ افروزی علیه امت اسلامی در منطقه ناکام مانده این ناشی از اقتدار جمهوری اسلامی و نیروهای ما بوده و ما هرگز جنگ طلب نیستیم. تولید سلاح و داشت سلاح و ایجاد اقتدار نظامی اقتدار دفاعی هرگز به معنای جنگ طلبی و جنگ افروزی نیست و بلکه به این معناست که با حضور مقتدرانه جلوی جنگ‌ها و جنگ افروزی‌‌ها را بگیریم.

اینکه آن‌ها دانشمندان هسته‌ای ما را مورد حمله قرار می‌دهند و درصدد نیستند که دیپلمات‌های ما را مورد هجوم قرار دهند این نشان می‌دهد که نقطه ضعف دشمن در این نقطه است و نقطه قوت ما از اینجا فراهم می‌شود. به هر حال باید تأسف خورد که چنین فجایعی را شاهد هستیم و در عین اقتدار و در اوج اقتدار چنین مظلوم هستیم؛ امیدواریم که از این حوادث مسئولینی که مشی آن‌ها مماشات است و شیوه آن‌ها دادن پیام ضعف به دشمن و رویه آن‌ها التماس مذاکره است متنبه شوند و بیش از این به کشور لطمه نزند. بایدن و ترامپ از یک قماش هستند، استراتژی آن‌ها یکی است تاکتیک آن‌ها متفاوت است نگویین این دو با هم متفاوت اند ذاتاً یکی هستند هیچ تفاوتی با هم نمی‌کنند امید به آن‌ها نبندید دل به بیرون نبندید دل در گرو دشمن نداشته باشید دشمن دشمن است بلکه می‌خواهد باشد، به درون برگردیم به توانایی‌‌ها و ظرفیت‌‌های داخلی اعتماد کنیم اقتدار اقتصادی، اقتدار نظامی، اقتدار علمی و اقتدار فرهنگی را در کشور دامن بزنیم و توسعه بدهیم و عمق ببخشیم.

خباثت تا کجا که بعضی از مزدوران داخلی آنها، ایادی اعداء مملکت می‌شوند

محمدمهدی شب‌زنده‌دار، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین:

واقعه مولمه شهادت دکتر فخری زاده رضوان الله علیه و بعض از محافظان ایشان را خدمت حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا فداه و رهبری معظم و قاطبه شیعیان و موالیان و ایرانیان مخلص اهلبیت علیهم السلام تسلیت و تبریک عرض می‌کنیم.

این شهادت‌‌ها نشانه این است که اعداء اسلام، اعداء تشیع، اعداء استقلال و آزادی، جمهوری اسلامی و اهداف بلند انقلاب استمرار دارد و هر روز عمیق تر و کینه ورزانه تر می‌شود.

خدای متعال فرموده است که شیطان عدو شما است «فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» {فاطر۶}، وقتی می‌بینید کسی دشمن شما است شما هم باید او را دشمن بدارید. این اعداء اسلام مانند صهیونیست‌‌ها، آمریکایی‌‌ها که مقصود هیئت حاکمه آن‌‌ها است [وضعیت آنها] روشن است، اما خباثت تا کجا که بعضی از مزدوران داخلی آنها، ایادی اعداء مملکت می‌شوند.

اگر از کار دانشمندان مملکت و کسانی که از دین و دیانت و امور ارزش‌‌ها چشم پوشی کنیم و نادیده بگیریم، آیا شما تعالی مملکت‌تان را نمی‌خواهید؟ پیشرفت مملکت خودتان را نمی‌خواهید؟ آیا می‌خواهید مملکت شما مستعمره جهان خواران باشد؟

این‌‌ها در راه ترقی مملکت کار می‌کنند، نیروهای دفاعی مملکت را تقویت می‌کنند، یا در راه از بین بردن مشکلات کشور گام برمی دارند و مجاهده می‌کنند.

شهید فخری زاده همان طور که در گزارش‌‌ها بود علاوه بر مهندسی دفاعی کشور، در بحث مبارزه با کرونا و واکسن سازی آن نقش مهمی داشتند. بنابراین این‌‌ها از پلیدی، خواری و پستی این ایادی داخلی افزون بر آن دشمنان خارجی دلالت می‌کند.

در شهادت شهید بهشتی رضوان الله علیه مردم شعاری می‌دادند و می‌گفتند: «دشمن در چه فکری است، ایران پر از بهشتی است»، درست است که شهادت شهید فخری زاده سنگین است ولکن بحمدالله نیروهای متفکر فرهیخته مجاهد و بااخلاص در کشور فراوان است و خدای متعال هم فرموده است « مَا نَنْسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا» {بقره ۱۰۶} و ان شاءالله خدای متعال همانند آنها و بلکه بالاتر از آن‌‌ها را جایگزین خواهد فرمود.

شهید فخری‌زاده جزو پیشگامان توسعه علمی کشور و بنیان‌گذاران صنعت هسته‌ای بود

احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

شهادت دانشمند مجاهد و انقلابی شهید محسن فخری زاده به دست تروریست‌های دون مایه، نشانه‌ای دیگر از استیصال دشمنان در برابر موفقیت ملت بزرگ ایران در شکست نظام سلطه و پیشرفت چشم‌گیر این ملت عزیز در فتح قله‌های اقتدار علم و فناوری است.

این دانشمند مومن و انقلابی که در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضوری مؤثر در عرصه‌های مختلف جهاد داشت، جزو پیشگامان توسعه علمی کشور و بنیان‌گذاران صنعت هسته‌ای بود و در جایگاه ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نیز خدمات ماندگاری را برای ملت بزرگ ایران اسلامی به یادگار گذاشت.

بدون شک توسل دشمنان ایران اسلامی به ترور و تروریسم که از اولین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی آغاز شده و همچنان تداوم دارد، از سر ضعف و ناتوانی مستکبران عالم در برابر عزت و اقتدار ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و بدون تردید این جنایت وحشیانه نیز با پاسخ قاطع و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

اینجانب در جوار مضجع منور رضوی، شهادت این دانشمند فرزانه و جهادگر را به محضر مقام معظم رهبری، خانواده معزز شهید، جامعه بزرگ علمی کشور و عموم مردم گران‌قدر تبریک و تسلیت عرض نموده و برای آن مجاهد شهید علو درجات را از درگاه ایزد منان مسئلت می‌نمایم.

ضعف دستگاه‌‌های امنیتی قابل انکار نیست!

علی نصیری، استاد خارج فقه حوزه علمیه و رئیس موسسه معارف وحی و خرد:

ضمن عرض تسلیت شهادت شهید فخری زاده و آرزوی حشر ایشان با شهدای کربلا.

در روز شهادت شهید قاسم سلیمانی نوشتم که بیشتر سر و صداها جنبه تبلیغاتی دارد و به خاطر مصالحی اهتمام جدی به انتقام وجود ندارد!

همان روز زدن پایگاه عین الاسد نگاشتم که محتملا قبلاً خبر دادند که خونی از دماغ کسی ریخته نشود!

در حالی همان روز در خبرها آمد که صدها آمریکایی کشته شدند، بعداً معلوم شد که خبرها کذب بوده است!

چند سالی است که نیروهای نظامی ما و نیروهای تحت حمایت ایران در پایگاه‌‌های لبنان و سوریه مورد حمله قرار می‌گیرند!

نیروهای حزب‌الله حتی مثل عماد مغنیه ترور می‌شود و فقط گفته می‌شود سر وقت انتقام خواهیم گرفت!

در همه این سال‌‌ها فقط گفته می‌شود ما سر وقت انتقام می‌گیریم!

آنان خود می‌دانند ما چه می‌کنیم!

ما پس از رهبری مهم‌ترین سرمایه نظامی و سیاسی کشور و به تعبیر خود دشمنان دومین شخصیت مهم کشور؛ یعنی شهید قاسم سلیمانی را از دست دادیم و هنوز فریاد می‌کنیم که انتقام خواهیم گرفت!

مدتی است اسراییل در دل کشور ما و قلب تهران اقدام به ترور اهداف خاص می‌کند که ترور شهید فخری زاده امروز رسانه‌ای شد!

چرا نباید از ضعف چرخه امنیتی کشور گله نکنیم؟!

چرا باید حتماً هر آن چه که در رسانه‌‌های رسمی کشور گفته می‌شود، هجی کنیم؟!

یا دعوا و دشمنی کنار بگذاریم و مثل هند و پاکستان تا آخرین خط هسته‌ای شدن پیش برویم یا تکلیف کار را روشن کنیم!

حدود بیست سال کشور در حصر و حبس تصمیمات ناپخته در عرصه هسته‌ای است!

تصمیماتی که زیان‌‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به کشور زده است و نتوانستیم کشور را از این بحران بیرون بکشیم!

سر حرف می‌گوییم در داخل کاخ سفید حضور داریم، اما در مقام عمل اسناد هسته‌ای ما به سرقت می‌رود، بخشی از سایت بسیار مهم هسته‌ای نطنز منفجر می‌شود و ضربات پشت سر هم دیگر!

تا کی باید اعتبار کشور ضربه بخورد و دشمنان به ضعف‌‌های ما ریشخند بزنند!

بازی‌‌های پشت پرده سیاسی نباید ما را تا این اندازه ترسو سازد و جسارت اقدام متقابل را از ما بگیرد!

چرا آنان می‌زنند و دم از مذاکره می‌زنند!

ما هم باید همین کار را انجام دهیم.

ضربات مهلک را وارد کنیم و هم چنان دم از صلح و گفتگو بزنیم!

از محذورات بی‌خبر نیستیم و از برخی اقدامات انتقامی.

اما آیا این اقدامات اندک پاسخ گستاخی‌‌های دشمن است؟!

به یاد سخن حضرت امیر (ع) افتادم که فرمود:

«ما غزی قوم فی عقر دارهم الا ذلوا؛ هر قومی که اجازه دهد دشمن در دل خانه‌اش نفوذ کند، ذلیل و خوار خواهد شد.»

پیداست که باید از افتادن کشور در خطر جنگ پرهیز کرد و متوجه مکر دشمن بود، اما به خاطر بیم چنین خطری نباید دست‌‌ها را به هم قفل کرد.

امید است پاسخ درخور و به‌موقع و مناسب داده شود

نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

شهادت مظلومانه دکتر محسن فخری زاده توسط تروریست‌‌های کوردل صهیونیستی و استکباری را به محضر مقدس حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، به‌ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. خدایش غریق رحمت فرماید و به خانواده و بستگان محترم اجر و صبر عنایت فرماید.

این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه محکوم کرده، امید است پاسخ درخور و به‌موقع و مناسب داده شود. درود خدا بر او باد.

دانشمندان هسته‌ای ایران را ترور می‌کنند تا جلوی پیشرفت علمی را بگیرند

رسول جعفریان، استاد و پژوهشگر تاریخ و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

دشمنان قسم خورده ایران، دانشمندان هسته‌ای ایران سربلند را ترور می‌کنند تا جلوی پیشرفت علمی ما را بگیرند، و الا در این مملکت، هستند کسانی که هر روز علیه اسرائیل نطق‌های عجیب می‌کنند و کسی به آن‌ها کاری ندارد. تنها راه سربلندی ایران، تلاش برای کار علمی و پژوهشی است.

هر انتقادی به هر کس و برای هر مشکلی در داخل وارد باشد، به نظر بنده، این این ترور، واکنشی به پیوزی سه ساله ملت، دولت و رهبری در مقاومت علیه مثبث شوم سعودی، اسرائیل و آمریکاست. تردید نکنیم که در عرصه سیاست خارجی برده‌ایم.

مجامع بین‌المللی ترور شهید فخری زاده را محکوم کنند

سید محمد غروی، استاد خارج فقه و اصول و عضو سابق شورای عالی حوزه علمیه قم:

ترور دانشمندان بزرگ کشور زمینه هوشیاری بیشتر مردم را فراهم می‌کند، افرادی که کارآمد بوده و نقش کلیدی در برخی زمینه‌‌ها دارند و برای کشور سربلندی به ارمغان آورده و افتخارآفرینی می‌کنند، مورد حمله دشمن واقع می‌شوند.

دشمن هیچ‌گونه جایگاهی را برای کشور و دانشمندان ما نمی‌خواهد، این‌گونه ترورها ددمنشی دشمن را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که دشمن با علم و دانش و رشد کشورمان مخالف است و کسانی که در این زمینه مؤثر هستند را مورد ترورهای ناجوانمردانه قرار می‌دهد.

امروز دنیا باید این دشمنی‌‌ها را ببیند؛ با توجه به قرائنی که در سخنان دیپلمات‌‌های عالی ما وجود داشت، نتانیاهو چندی قبل اسم شهید فخری زاده را مورد اشاره قرار داده بود که این نشان می‌دهد مسأله بسیار حساس است و مردم نیز باید توجه داشته باشند. امروز دشمنان با پیشرفت، تحول و مقاومت ما مخالف هستند؛ امروز شاگردان ایشان راه این شهید را ادامه می‌دهند، اما باید دانست که این ترور، کار عجیبی بود و انتظار می‌رود مجامع بین‌المللی آن را محکوم کنند.

رژیم غاصب صهیونیستی با دسیسه و نیرنگ استکبار روی کار آمد و علیرغم این که ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، دانش و دانشمندان ما را هدف می‌گیرد و باید دانست که این اولین حرکت کوردلانه دشمن نبوده و آخرین آن‌ها هم نخواهد بود.

امروز تأمین حفاظت دانشمندان کشور ضروری است و باید تدابیری اندیشیده شود تا ارتباط مردمی که مسؤولان و دانشمندان دارند، در وضعیت دیگری قرار نگیرد، با توجه به این حادثه تروریستی باید گفت نیروهای اطلاعاتی ما باید هوشیاری بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند؛ همچنین باید گفت مردم انتظار دارند تا مسؤولان سرنخ‌‌های این حادثه را پیدا کرده و آن را اعلام کنند، زیرا این موضوع چیزی نیست که قابل تحمل باشد.

شهادت دکتر فخری‌زاده، نشانه‌ای بزرگ از ضعف دولت‌های تروریستی است

محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

شهادت دانشمند مجاهد و هسته‌ای، آقای دکتر محسن فخری‌زاده (رضوان‌الله علیه) که به دست ایادی آمریکای جنایتکار و رژیم پلید، خون‌‌خوار و اشغال‌گر قدس صورت گرفت، نشانه‌ای بزرگ از ضعف و زبونی این دولت‌های تروریستی است.

مهم این است که سازمان‌‌های بین‌‌المللی و مراکز دفاع از حقوق بشر امروزه نه‌تنها نسبت به این اعمال تروریستی واکنشی جدّی نشان نمی‌‌‌دهند، بلکه با کمال تأسف در واقع ابزاری برای این حاکمان خون‌‌خوار قرار گرفته‌‌اند.

باید دانست ملت‌‌های آزاده دنیا با همه وجود و توان در برابر این اعمال ددمنشانه و ننگین، اظهار انزجار و تأسف دارند. امید آن که خون این شهیدان هرچه زودتر در اضمحلال رژیم اشغال‌گر قدس و تنبیه آمریکای تروریست مؤثر باشد. شهادت این بزرگ‌‌مرد را به محضر مبارک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مقام معظم رهبری، همه مجاهدان جبهه مقاومت، دانشمندان، ملت رشید ایران، برادران وزارت دفاع و خانواده معظم ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

دانش و فناوری ایران در معرض کینه‌توزی بدخواهان است؛ دستگاه‌های امنیتی بیشتر تمرکز کنند

سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه‌ ادیان و مذاهب:

شهادت سردار خوش‌نام، دانشمند والامقام و از مدیران عالی‌رتبه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جناب محسن فخری‌زاده را به مقام معظم رهبری، دولت جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح و ملت سرافراز ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

اقدام ددمنشانه و بزدلانه دشمنان قسم‌خورده ایران و انقلاب نشان می‌دهد که هم‌چنان دشمنی‌ها باقی است. دانش و فناوری ایران در معرض کینه‌توزی بدخواهان است و هم‌چنان دستگاه‌های امنیتی می‌باید بر این دسیسه‌ها و بر تقویت امنیت کشور، بیشتر تمرکز کنند.

استاد فخری‌زاده که دانشگاه‌ ادیان و مذاهب سال‌ها پیش در پی مناسبات دانشکده فلسفه با پژوهشکده‌های علوم شناختی، توفیق میزبانی ایشان را داشت، از سرمایه‌های علمی و دفاعی کشور و یکی از چهره‌های مخلص و کم‌ترشناخته‌شده ایران در عرصه علوم شناختی بود.

این‌جانب ضمن هم‌دردی با خانواده مکرم این شهید پرافتخار و آرزوی صبر و اجر فراوان برای ایشان، علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

مسئله نفوذ باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان امنیتی کشور قرار گیرد

سیدحسن ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

ترور دانشمندان و انسان‌های بی‌گناه که عمر خود را صرف ارتقای علم و دانش کرده‌اند کاری پلید و کثیف است که تنها از عهده جنایتکاران و خون‌خوارانی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی و عمالشان برمی‌آید. کسانی که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند و برای پیشبرد امیال پلیدشان به انجام هر کار ضد انسانی اقدام می‌کنند و دستشان به خون هزاران انسان بی‌گناه در سراسر عالم آلوده است. این‌گونه اقدامات با هدف توطئه برای استقلال و آزادی یک ملت با عزت است که برای نیل به استقلال، خون‌های بسیاری را نثار کرده است. دشمنان ایران اسلامی باید بدانند با این‌گونه اقدامات، کوچک‌ترین خدشه‌ای به اراده مردم با غیرت کشورمان نه تنها وارد نمی‌شود، بلکه بیش از گذشته بر درستی مسیری که انتخاب کرده‌اند مطمئن‌تر می‌شوند.

مسئله نفوذ در دستگاه‌‌های مختلف مسئله‌ای خطیر و با اهمیت است که باید بیش از گذشته مورد توجه همه مسئولان به‌ویژه مسئولان امنیتی کشور قرار گیرد. شهادت شهید فخری زاده دانشمند هسته‌ای که در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و توسعه علم و دانش در کشور عزیزمان همچون سردار قاسم سلیمانی جان خود را فدا کرد را به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مردم عزیز کشورمان تبریک و تسلیت می‌گویم و ضمن محکومیت این حادثه غمبار، پیگیری جدی و سریع آن را تا مجازات عاملان جنایت از مسئولان امنیتی و سربازان عزیز گمنام حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه خواهانم.

شهید محسن فخری‌زاده، آموزگار خدمت خالصانه

محسن الویری، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

شهادت دانشمند برجسته کشور عزیزمان، شهید عزیز محسن فخری‌زاده تسلیت و تهنیت باد. در دومین جمعه آذر ۹۹، آذرنگی دیگر از سوی دشمن خبیث بدسرشت بر قلب ایران عزیز نشست و اندوهی عمیق بر دل مردم مظلوم آن نشاند. نخبه دانشمندی دیگر از میان ما به نزد خدا رفت.

در روایتی از امام باقر علیه‌السلام ذیل آیه شریفه ۵۶ سوره مبارکه اعراف، چنین آمده که مراد از اصلاح زمین، برانگیخته شدن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است و خداوند فرمان داده که بکوشید پس از این اصلاح، در زمین فساد نکنید. اگر حرکت اصلاحی بزرگ امام خمینی رحمه الله علیه را در مسیر و بازتاب‌دهنده اصلاح بزرگ نبوی بشمریم، شهید فخری‌زاده به راستی در شمار آن دسته از رویش‌های ریشه‌دار انقلاب بود که سرزمین ایران را پس از حرکت اصلاحی بزرگ امام خمینی رحمه الله علیه در آن، پاس داشت و در آن نه تنها بر خلاف بسیاری از مدعیان خودنما، فساد نکرد، بلکه در صلاح و آبادانی و اعتلای آن کوشید.

صفای باطن او، فسادگریزی او، اصلاح‌گری او و خداخواهی او را در دو قطعه فیلم کوتاهی که از ایام جوانی او در ایام جبهه و در ایام میان‌سالی او در گفت‌وگو با سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در گروه‌های مختلف منتشر شده می‌توان دید. فضای غبارآلود کشور و انبوه مشکلات و تدبیرهای برباد دهنده امید و ناکارآمدی‌های درونی و دردسرتراشی‌های بیرونی و دردناک‌تر از همه این‌ها هیاهوهای رمزآلود کوته‌بینان تشنه قدرت برای ناکارآمد جلوه دادن اداره کشور مانع از این شده است که بزرگی‌ها و بزرگ‌منشی‌ها و خدمات و از جان گذشتگی‌های بزرگانی چون شهید محسن فخری‌زاده آن گونه که بایسته است به چشم مردم عزیزمان آید؛ اما چه باک! آنان که تَضَرُّعَاً و خُفیَه و خَوفاً و طَمَعاً خدا را می‌خوانند و دنیای خویش را برای فسادزدایی و اصلاح دنیا و آخرت دیگران می‌گذارند چه نیازی به دیده شدن در این جهان گذرا؟

درسی که شهادت این شهید بزرگوار برای ما واماندگان و بر جای ماندگان دارد همین است که در این فضای مسموم و غبارآلود که چشم چشم را نمی‌بیند و گاه دوست جای دشمن و دشمن جای دوست می‌نشیند، از قضا فرصتی فراهم است برای خدمت خالصانه و منحصر کردن همه خواستن‌ها و نخواستن‌ها، طمع‌ها و ترس‌ها به خداوند تبارک و تعالی.

شهید فخری‌زاده به آن‌ها که جز به خدا نمی‌اندیشند و خشنودی او را بر هر چیزی برتر می‌نهند، آموخت که چگونه می‌توان در لابلای انبوه هیاهوها، آرام و بی‌هیاهو به این مردم خوب و نجیب خدمت کرد. شهید فخری‌زاده این گونه بود که رحمت خدا به او که به نام، محسن و به رفتار و کردار نیز، محسن بود نزدیک بود؛ إِنَّ رَحْمَتَ اللهِ قَریبٌ مِنَ الْمُحْسِنینَ. خدایش در اعلی علیین جای دهاد و چراغی که با سوختن جانش بیافروخت پرفروغ‌تر کناد.

شهید فخری‌زاده در رگ‌های پیشرفت صنعت هسته‌ای خون تازه‌ای جاری کرد

محمد حاج ابوالقاسم دولابی، رئیس پژوهشگاه فقه نظام و استاد حوزه علمیه قم:

براساس تعالیم قرآن و تجربه چندین ساله کشور ما اعتماد به دشمن کاری نادرست و ناشایست است اما متأسفانه جریانی در کشور که دلداده غرب به شمار می‌رود با تمام توان تلاش کرد تا در یک قرارداد خسارت‌بار وانمود کند که دشمن قابل اعتماد است.

بعد از این اتفاق بارها و بارها خیانت‌های دشمن برای ما آشکار شد، تکمیل چرخه تحریم‌ها و بیرون رفتن از قرارداد ننگین برجام از یک سو و از سوی دیگر وادادگی مسئولین داخلی که به‌جای مقابله متناسب با رفتار دشمن تعهدات خود را به شکل کامل انجام دادند باعث شد تا اتفاقات ناگواری رخ دهد.

به‌طور طبیعی دسترسی‌هایی که برای دشمن از تأسیسات هسته‌ای ایجاد کردند و اطلاعاتی که از دانشمندان هسته‌ای ما در اختیار آن‌ها قرار گرفت، باعث بروز این اتفاقات شد.

این اتفاق نشان می‌دهد که نباید بیش از این به وادادگان داخلی و به دلدادگان غرب اجازه ریسک کردن داد و تا همین اندازه کشور درگیر خسارت‌های نوع تعامل غربگرایان بوده است، این اتفاق می‌تواند یک هشداری برای تمام کسانی باشد که تصور می‌کنند، می‌شود با گفت‌وگو و مذاکره مشکلات غرب را با جمهوری اسلامی حل و فصل کرد.

غربی‌ها به دنبال تسلیم جمهوری اسلامی و نابود کردن انقلاب ما هستند، حراست از انقلاب ایجاب می‌کند که با قدرت در برابر زیاده خواهی آن‌ها ایستادگی کنیم.

خون شهدا سبب بیداری جوانان و حرکت پرشتاب انقلاب خواهد شد، خون این شهید گرامی در رگ‌های پیشرفت کشور به‌خصوص صنعت هسته‌ای خون تازه‌ای جاری کرد و امیدواریم جوانان و نخبگان با تلاش علمی مضاعف انتقام خون این شهید را از دشمنان بگیرند. البته مسئولان جمهوری اسلامی با غیرت دینی خود انتقام سختی را از رژیم غاصب و مستکبر صهیونیستی خواهند گرفت.

انتقام سخت و پشیمان کننده‌ای مورد انتظار عموم ملت ایران اسلامی است

محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:

روح پاک دانشمند پارسا و گمنام، جناب آقای دکتر محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌‌های وزارت دفاع به یاران شهیدش پیوست.

این سردار پرافتخار، معلمی سخت‌کوش، استادی دانشور و مدیری توانمند بود و از پرچم‌داران علم نافع به شمار می‌رفت که داشته‌‌های تجربیات میدان دفاع مقدس هشت ساله را با ره‌آوردهای نوین دانش به عرصه‌ی خدمت و تلاش برای ملت بزرگ ایران آورده بود و همراه با یاران و شاگردانش در دانشگاه و صنعت، اقتدار ایران عزیز را به تراز مطلوب بازدارندگی فعال رسانده بود و آخرین جهاد علمی او تلاش برای کاهش آلام مردم عزیزمان در مقابله با بیماری کرونا بود.

استکبار جهانی و صهیونیسم خبیث، اکنون بیش از هر زمان به نقاط قوت و قدرت ملت بزرگ ایران پی برده‌اند.

ازاین‌رو، نیروی انسانی کارآمد و مدیران توانمند و مؤثر، همواره هدف اول آماج ترورهای بزدلانه و ناجوانمردانه هستند. شهید سرافراز بازدارندگی علمی و دفاعی ایران اسلامی، این بار هدف انفجار عقده‌‌های مسموم و تیرهای انتقام مزدوران آمریکای جهان خوار و صهیونیست‌های درمانده قرار گرفت و در عصر جمعه و ساعاتی که به مولایش امام زمان علیه‌السلام تعلق داشت، باتنی مجروح و خونین، پس از سال‌ها چشم‌انتظاری برای شهادت، به آرزوی والایش رسید.

اینجانب به نمایندگی از ائمه جمعه معزز ایران اسلامی، با قلبی آکنده از اندوه، شهادت این سردار دانشمند و مدیر توانا را به محضر حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) و رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و ملت بزرگ ایران، بخصوص به یاران و همکاران و همسنگران داغدار و بالأخص به خانواده صبور و سرافراز و وابستگان و علاقه‌مندان آن شهید عزیز، تبریک و تسلیت میگویم.

بدون تردید انتقام سخت و پشیمان کننده برای طراحان و مسببان و مباشران این واقعه دردناک مورد انتظار عموم ملت ایران اسلامی است و این امر محتوم محقق خواهد شد، ان‌شاءالله

بهترین وقت برای پاسخ سهمگین جمهوری اسلامی ایران

شیخ جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه علمیه قم:

شخصیت علمی و خدوم و متخلق و گمنام مرحوم شهید  حاج محسن فخری زاده را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

شخصیتی که هم در حوزه‌های علمی و هم در حوزه‌های دفاعی و هم در حوزۀ مقابله با بیماری کرونا قدمها و گامهای بسیار مهمی را برای کشور برداشت.

صهیونیست‌ها این شخصیت بسیار مهم را از دست مردم ایران گرفتند.

سه نکتۀ کوتاه را اشاره می‌کنم:

۱- آنها باید منتظر یک انتقام سخت باشند. و در جمهوری اسلامی هم مبادا کسی فکر کند که بنا به ملاحظاتی امروز وقت پاسخ نیست.

اتفاقا بهترین وقت برای پاسخ سهمگین جمهوری اسلامی ایران در همین وقت است که دنیا قاطعیت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را بفهمد و بداند که جمهوری اسلامی با کسی شوخی ندارد.

۲- کشورهای منطقه هم مثل بحرین و امارات و سعودی‌ها که از سر استیصال و بیچارگی به سمت صهیونیستها رفته و مشغول مغازله با آنهاستند، بدانند که در این عمل به نحوی شریک‌اند و آنها هم باید پاسخگو باشند. کسانی که پای صهیونیستها را به منطقه باز کرده‌اند.

۳- کسی فکر نکند دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور با این اعمال متوقف می‌شود. این را بدانند که حرکت‌های توفنده تر علمی توسط جوانان رشید و متفکر و تربیت در دامن انقلاب اسلامی وجود دارند که حرکت‌های توفنده‌تری را در راه پیشرفت جهادی کشور ادامه می‌دهند و این مسیری نیست که با این ترورها متوقف شود.

دستگاه‌های امنیتی در تامین امنیت دانشمندان بزرگ تدبیر بیشتری بیندیشند

محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

شهادت دانشمند متعهد و متخصص هسته‌‌ای و مدیر خدوم عرصه علوم و پژوهش‌های دفاعی جناب آقای دکتر محسن فخری‌زاده رضوان‌الله علیه به دست دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب بار دیگر کینه‌های جنایتکارن صهیونیستی و آمریکایی علیه ملت ایران را نمایان ساخت.

این دانشمند خدوم جزو پیشگامان توسعه علمی کشور و بنیان‌گذاران صنعت هسته‌ای بود و عمر با برکت خویش را در راه خدمت به کشور و توسعه صنعت فناوی و دفاعی کشور خالصانه گذراند و در این زمینه خدمات ماندگاری را برای ملت بزرگ ایران اسلامی به یادگار گذاشت.

ظالمان و جنایتکاران صهیونیستی و آمریکایی  گمان می‌کنند با ترورهای بزدلانه و ناجوانمردانه و تهدیدهای امنیتی و تحریم‌های اقتصادی می‌توانند مانع حرکت و کشاندن ملت بزرگ ایران پای میز مذاکره و تسلیم شوند. شهادت این چنین بزرگ مردانی نه تنها مانع از پیشرفت علمی و توسعه فناوری دفاعی ایران نمی‌شود بلکه این راه با شتاب بیشتری توسط شاگردان و یاران متعهد و متخصص ایشان ادامه خواهد یافت.

دستگاه‌های امنیتی و حفاظتی کشور نیز باید در تامین امنیت دانشمندان بزرگ کشور و شخصیت‌های برجسته علمی تدبیر بیشتری بیندیشند و از این سرمایه‌های کم نظیر علمی و انسانی در مقابل تهدید‌های دشمنان پلید محافظت کنند.

اینجانب ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت این مرد بزرگ خدمت مقام معظم رهبری مدظله العالی، خانواده ایشان، جامعه علمی و مردم شهید پرور ایران برای آن شهید والامقام علو درجات و غفران و رحمت الهی و صبر و اجر بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

اساسا در سیاست خارجی ما خطاهای بزرگی صورت گرفت که دشمن را به گستاخی بی سابقه‌ای تشویق نمود

محسن اراکی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه و دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

خطاهای سیاسی بزرگ توسط بعضی مسئولین انجام شده و در حال انجام است. اینکه همه مشکلات روابط ایران با آمریکا را به عهده ترامپ و ترامپیست بگذاریم و طوری وانمود کنیم که قبل از دوره ترامپ، روابط ما با آمریکا خوب بوده است و به خاطر ترامپ این مشکلات به وجودآمده است، این نه تنها یک خطای بزرگ است بلکه بالاتر از خطا، یک تحریف بزرگ است.

کاری که ترامپ انجام داد همان روش و شیوه‌‌ای بود که در دوران اوباما انجام گرفت فقط ترامپ آن روند را تشدید کرد و ادامه داد نه اینکه دوره ترامپ دوره‌‌ای جداگانه از دوره اوباما باشد و بایدن هم اعلام نکرده که شیوه من مقابل ایران غیر از شیوه اوباما است بلکه همان روش را می‌خواهد دنبال کند و این هم خطای بسیار بزرگ دیگری است که جو بایدن هنوز بر سر کار نیامده است ما بگوییم که به برجام برمی گردیم.

برگشت به برجام به همان سبکی که اروپایی‌ها در برجام ماندند خطا است و بسیار خطرناک است. اروپایی‌ها کمترین همکاری را با ایران انجام ندادند. آنها فقط بر زبان می‌گویند که ما رفع تحریم‌ها را انجام دادیم که به منافع خود برسند.

اصل برجام، یک قرارداد نامشروع است و دلیل آن این است که خط قرمز‌های مقام معظم رهبری که مبتنی بر منافع ملت بود در آن رعایت نشد و قراردادی که با مخالفت رسمی و علنی مقام معظم رهبری انجام بگیرد هم برخلاف مصالح ملت است و هم خلاف موازین شرع است پس برجام نامشروع است چون خط قرمز‌های رهبر انقلاب که منافع ملت رعایت نشده است و این حرف را آقا صراحتا بیان کردند که خط قرمز‌ها در برجام رعایت نشد.

خطای بزرگ بعدی که دولت بعد از برجام انجام داد این بود که به همه تعهدات خود عمل کرد قبل از اینکه آنها به تعهدات خودشان عمل کنند در نتیجه دست ما خالی ماند. خدای متعال در قرآن می‌فرماید «فَمَا اسْتَقَامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُم» یعنی به اندازه‌‌ای که دشمن به قرارداد پایبند بودند شما هم پایبند باشید و این آیه در جایی است که قرارداد مشروع باشد نه مثل برجام که اصل آن نامشروع بود. اگر این آیه هم نبود عقل همین را می‌گوید که به اندازه‌‌ای که آنها عمل کردند باید عمل کنیم که در برجام متاسفانه ما همه تعهدات مان را انجام دادیم ولی آنها به تعهدات خود عمل نکردند.

در تعامل با دشمن نیز در برجام از طرف دولت خطا صورت گرفت. اساسا در سیاست خارجی ما خطاهای بزرگی صورت گرفت که دشمن را به گستاخی بی سابقه‌‌ای تشویق نمود. سیاست انفعالی در برابر دشمن، دشمن را آنچنان جرأت داد که به جنایتی بزرگ در به شهادت رساندن سردار عزیز قاسم سلیمانی و اخیرا به ترور دانشمند بزرگ و خلاق کشور، شهید عزیز محسن فخری زاده دست زد. سیاست خارجی ما باید از حالت انفعال برون آید.

شورای امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور باید از سیاست پاسخ ندادن به جنایت دشمن برون آید و به سیاست فعال اقدام متقابل و قوی و کوبنده روی آورد.

انتقام خون شهیدان هسته‌‌ای و شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی و شهید اخیر دانشمند بزرگ محسن فخری زاده، باید گرفته شود، و این انتقام باید در سطحی باشد که هیبت و اقتدار شکسته شده نظام اسلامی را بازگرداند.

دشمنان پلید این سامان راه به جایی نخواهند برد و حرکت پرشتاب دانشمندان با قدرت و همّت افزون‌تری ادامه خواهد یافت

شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان در پیامی ضمن محکومیت ترور شهید فخری زاده، آورده است: از مسئولین ذی ربط، اشدّ مجازات و انتقام سخت خون آن شهید مظلوم و همچنین پیگرد و کیفر تمامی عوامل و ایادی داخلی در این جنایت هولناک را خواستاریم.

 بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ؛ مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

بار دیگر رژیم تروریست صهیونیستی با هماهنگی دولت جنایتکار آمریکا ومزدوران منطقه‌ای وداخلی خود به ترور یکی دیگر از دانشمندان و فرزانگان مخلص و انقلابی ایران اسلامی دست یازید به خیال اینکه ثلمه‌ای بر پیکرۀ علمی و دفاعی کشور وارد آورند.

شهید سرافراز اسلام، حاج محسن فخری‌زاده، از ستون‌های دانش هسته‌ای کشور بود که دشمنان قسم‌خوردۀ نظام مقدّس جمهوری اسلامی، سالیان سال در پی ترور و حذف فیزیکی ایشان بوده و سرانجام با جنایتی کوردلانه، خون پاکش را به روی زمین ریختند.

خلعت مقدّس شهادت، پاداش گرانمایۀ یک عمر مجاهدت مخلصانۀ آن مرد بزرگ در راه اعتلای علمی و دفاعی نظام مقدّس جمهوری اسلامی بود؛ بی‌گمان، دشمنان پلید این سامان با این اقدامات کور راه به جایی نخواهند برد و حرکت پرشتاب دانشمندان هسته‌ای و دفاعی وفنی کشور در مسیر نورانی آن شهید سعید، با قدرت و همّت افزون‌تری ادامه خواهد یافت و حرکت در مسیر نابودی رژیم ننگین صهیونیست توقّفی نخواهد داشت.

ضمن تبریک و تسلیت شهادت آن دانشمند متعهّد به محضر مقدّس امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف، رهبر معظّم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله ،خانواده محترم ایشان و ملّت شهیدپرور ایران اسلامی، مراتب خشم و نفرت حوزویان خراسان را از این جنایت ددمنشانه اعلام داشته و از مسئولین ذی ربط، اشدّ مجازات و انتقام سخت خون آن شهید مظلوم و همچنین پیگرد و کیفر تمامی عوامل و ایادی داخلی در این جنایت هولناک را خواستاریم.

وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْکُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا هِیَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِیمٌ

ملت مصمم‌تر در صحنه حاضر خواهد ماند و تن به سازش و تسلیم نخواهد داد

متن پیام محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری زاده به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای و مدیر خدوم عرصه علوم و پژوهش‌های دفاعی شهید محسن فخری زاده رضوان‌الله علیه پیام اقتدار و مظلومیت ملت ما را بار دیگر آشکار کرد.

این عروج خونین نشان داد حقیقت نهضت ما شهادت است و این نهضت با مجاهدت و شهادت زنده و ماندگار می‌ماند.

شهادت عالمان و دانشمندان ما ادامه راه پرافتخار آل محمد و میراث ذریه طیبه خاندان نبوت و ولایت است و این توفیق الهی تنها برای کسانی حاصل می‌شود که مجاهدت و استقامت در مسیر ایمان و جهاد داشته‌اند.

این ترور وحشیانه، نفاق و دو رویی مدعیان ضدیت با تروریسم را افشا کرد و بار دیگر پرده از چهره سفاک دشمنان ما برداشت. ترورهای بزدلانه، تهدیدهای امنیتی، اجتماعی، سیاسی و فشار‌‌های سنگین اقتصادی، ملت ایران و جمهوری اسلامی را به مذاکره بر سر توانایی‌های علمی و اقتدار نظامی خود وادار نخواهد کرد.

در پی هر شهادتی تعهد ما به اسلام و باور ما به حقانیت مسیر طی شده در مبارزه با استکبار بیشتر می‌شود و ملت مصمم‌تر در صحنه حاضر خواهد ماند و تن به سازش و تسلیم نخواهد داد.

گرچه این ترور خبیثانه که با آمریت و هدایت سرویس‌های اطلاعاتی استکباری و رژیم صهیونیستی واقع‌شده است بی‌پاسخ نخواهد ماند، اما جوانان نخبه و دانشمندان مؤمن ما با نهضت فراگیر علمی و تکثیر هسته‌های تولید علم، اثرگذارترین پاسخ‌ها را به دشمنان عزت و عظمت ما خواهند داد و جهاد مؤمنانه خود را باقدرت ادامه می‌دهند.

نظام جمهوری اسلامی پیگیری و مجازات عاملان این اقدام تروریستی را حق مشروع و مسلم خود می‌داند و انتقام این شهادت مظلومانه را خواهد گرفت.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهادت این دانشمند خدمتگزار را به خانواده محترم ایشان، جامعه علمی کشور و شاگردان، تبریک و تسلیت عرض نموده، علو درجات و غفران و رحمت الهی برای آن شهید سعید و صبر و اجر بازماندگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نماید. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بیانیه مشترک مدارس و اساتید حوزه علمیه قم

بسم رب الشهداء و الصدیقین

(مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلاً) (احزاب:۲۳)

شهادت دانشمند «شهید محسن فخری‌زاده» نامی دیگر بر لوح زرین شیعه ثبت کرد که نشان از مجاهدت‌‌های علمی در عرصه‌ی جهاد فی سبیل الله دارد. این افتخار و فیض عظمای شهادت که حُسن‌ختام پرونده‌ی مجاهدت‌‌های او شد، پرده از صفای باطن و اخلاص این مجاهد خستگی‌ناپذیر برداشت و بار دیگر باطن ننگین استکبار جهانی را نمایان ساخت و حجّت را برهمگان تمام کرد.

حوزه علمیه‌ی قم، مدیران و اساتید انقلابی آن، مصیبت وارده را به حضرت بقیه الله الأعظم امام عصر (عجل الله فرجه و جعلنا له الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، امت اسلامی و ملت ایران خصوصاً خانواده و شاگردان آن شهید والامقام تسلیت عرض می‌نماید.

ترور شهید فخری‌زاده نشان دهنده‌ی عمق خباثت و دشمنی طواغیت و استکبار جهانی و درعین‌حال بیانگر بزدلی و عجز دشمنان جمهوری اسلامی است، لذا حوزه علمیه قم، این جنایت را شدیدا محکوم نموده و تنها به صدور بیانیه اکتفا نکرده و مطالبات خویش را بدین شرح اعلام و بصورت مجدانه پیگیری می‌نمایند:

۱- انتقام از عاملان ترور شهید حاج محسن فخری‌زاده

۲- برخورد جدی با عوامل داخلی و خارجی این جنایت و محاکمه‌ی آنان توسط قوه قضائیه

۳- اقدام قاطع مجلس شورای اسلامی و دولت در مقابل پیمان‌شکنی‌های مکرر دشمنان و تجدیدنظر اساسی در نوع همکاری با آژانس انرژی اتمی بر اساس «عزّت، حکمت و مصلحت»، قطع همه همکاری‌‌های منفعلانه و فعال سازی مجدد تمام برنامه‌‌های هسته‌ای

و الحمد لله قاصم الجبارین و مبیر الظالمین

شنبه ۸اذرماه۱۳۹۹

مدرسه فقهی الامام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام

مدرسه شمس الشموس علیه‌السلام

مدرسه امام حسن عسکری علیه‌السلام

مدرسه کریم اهل بیت علیهم السلام

مدرسه امام حسین علیه‌السلام

مرکز هدایت تحصیلی خانه طلاب جوان

مدرسه حجتیه

مدرسه کرمانی‌‌ها

مدرسه آل یاسین علیه‌السلام

مدرسه امام حسن مجتبی علیه‌السلام

مدرسه علمیه معصومیه

مدرسه علمیه حقانی

مدرسه جوادالائمه علیه‌السلام

یک دیدگاه

  1. آیت الله شیخ هادی نجفی، از مدرسین حوزه علمیه اصفهان، نیز پیام تسلیت صادر کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics