قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / پولطلا و راهکار تمدنیِ اصلاح نظام پولی کشور
پولطلا و راهکار تمدنیِ اصلاح نظام پولی کشور

مؤسسه متا منتشر کرد؛

پولطلا و راهکار تمدنیِ اصلاح نظام پولی کشور

شبکه اجتهاد: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد».(۱)

از این فرمایش راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیش از ۶ سال می‌گذرد و متاسفانه تاثیر و آقایی دلار در زندگی اقتصادی ایرانیان روز به روز بیشتر شده است. آنچه توسط رهبر انقلاب به عنوان جادوی پولی دشمن نامیده شد، هم اکنون کل سیستم پولی و بانکی کشور را در بر گرفته و هر روز بحران جدیدی در عرصۀ اقتصاد و به تبع آن در سیاست و امنیت ایجاد می‌‌‌‌‌نماید.

وضعیت اقتصادی کشور وارد شرایط بحرانی شده است و هر روز رکوردهای تازه‌ای از تورم و بی ارزش شدن ریال منتشر ‌می‌گردد. جامعۀ ایرانی-اسلامی در بهت و حیرت به قیمت‌هایی می‌نگرد که پیش از این قابل تصور هم نبود. از طرفی تجربۀ ایرانیان در موضوعاتی مانند بورس و مالیات نشان داده است، راهکارهای متعارف اقتصاد مدرن برای حل مشکلات اقتصادی کشور ما عمدتا نتیجه‌ای برخلاف پیش بینی دارند و بحران را عمیق‌تر می‌‌‌‌‌نمایند.

از طرفی پدیدۀ عجیب تکرار اشتباهات گذشته و انتظار برای تغییر نتیجه، ناامیدی و نارضایتی شدیدی را در بین مردم ایجاد کرده است، به طوری که عموم جامعه، حاکمیت را در بعد اقتصادی شکست خورده می‌‌‌‌‌دانند.

به نظر می‌رسد لازم است تا نظام علمی و تصمیم ساز اقتصاد کشور، بار دیگر مبانی نظری خود را مرور کنند و با رویکردی بی‌طرفانه، این پرسش اساسی را براساس بینش تمدنی مطرح نمایند که چرا فرآیندهای متعارف اقتصاد جهانی، در جمهوری اسلامی ایران به نتیجۀ مورد نظر نمی‌‌‌‌‌رسد؟

طرح مسئله

امروز برای هر محقق آزاداندیشی واضح است که جهش تولید و اقتصاد مقاومتی، تنها با پول مقاوم امکان پذیر است. پول پرنوسان و متزلزل، بزرگترین مانع تولید و پیشرفت است و ریشۀ بسیاری از مشکلات مزمن اقتصادی امروز می‌باشد.

علت اصلی نوسانات ریالی، در ذات سیستم پول اعتباری نهفته است. پول اعتباری در خلق پول زاده ‌‌‌می‌شود و با رانت و بهره منتشر ‌می‌گردد. امروز خلق پول بانکی به ارقام نجومی هزاران میلیارد تومانی رسیده است. روزانه به حجم ریال افزوده ‌می‌گردد و بانکها با لمس کیبورد کامپیوتر، پول تولید ‌‌‌می‌کنند.

با یک محاسبۀ ساده، هر روز از ارزش پول هر ایرانی دزدیده ‌‌‌می‌شود تا به منافع بانکها افزوده گردد. شوربختانه، این دزدی سیستمی در حال تخلیۀ ثروت فقرا در اغنیا است و ارزش پول کارگر و کارمند و بازنشسته را کاهش ‌می‌دهد و به جیب بانکداران و سرمایه داران می‌‌‌‌‌ریزد که شکاف طبقاتی فزایندۀ کنونی، نمود عینی این فاجعه است.

رسیدن نرخ افزایش نقدینگی به بالای ۳۰% در سال، ریال ایرانی را به یکی از ضعیف‌ترین پولهای دنیا تبدیل کرده است و آبروی اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی را تحت تاثیر منفی قرار ‌می‌دهد.

پس از سالها و با تلاش گروه‌‌های انقلابی، بالاخره مراجع تقلید نیز وارد میدان شدند و موضوع خلق پول بانکی را حرام اعلام کردند.

لیکن تاکنون هیچ قانون، مصوبه، دستور و مجازاتی نتوانسته است، سیستم بانکی را مهار کند و این اسب سرکش هر روز با سرعت بیشتری کشور را در باتلاق تورم خودساخته فرو ‌‌می‌برد، به طوریکه در آستانۀ ورود به بحران ابَرتورم و تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن هستیم.

امروز جامعۀ ما از ریال عبور کرده و به دنبال نظام پولی جدیدی است که بتواند کارکردهای پولی موردنیاز او را تأمین نماید. جامعۀ ما براساس فرهنگ ایرانی-اسلامی خود، نیازهای معیشتی خاصی دارد که به هیچ وجه با سیستم پولی و بانکی فعلی سازکار نیست.

ریال ایرانی در سال ۱۳۰۸ توسط رضاشاه و با پشتوانۀ بانک‌های انگلیسی به جامعۀ ایرانی تحمیل شد. این واحد پولی که حتی در معنای لغوی خود، پادشاهی و سلطنت را یادآوری ‌‌می‌کند؛ همواره مانند چشم اسفندیار ایرانیان عمل کرده است. البته ایرانیان با هوش تمدنی خود، حتی اسم ریال را هم نپذیرفته‌‌‌اند و از عبارت “تومان” که پول طلا و نقرۀ قبل از ریال بوده استفاده ‌‌‌می‌کنند.

امروز دیگر به وضوح شاهد هستیم که بازار، صنعت و اقتصاد کشور به سمت دلاریزه شدن می‌رود. دلاری شدن اقتصاد و معیشت ایران یک فاجعۀ ملی و تاریخی است که می‌تواند هم تراز با اشغال نظامی کشور باشد و عنان معیشت جامعه را به دست آمریکا بسپارد و تحریم پذیری کشور را روزافزون نماید.

عمق بحران تا آنجا پیش می‌رود که مسئولین سیاسی جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل عدم توانایی تنظیم رابطه با دلار، جابجا می‌شوند و ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور درحال تضعیف شدن است.

بر اساس بینش تمدنی، بخش‌های مختلف یک نظام باید یکدیگر را تقویت نمایند. پرواضح است که سیستم اقتصادی غربی با نظام ولایت فقیه در یک جامعه جمع نمی‌شوند و عاقیت یکی باید به نفع دیگری کنار رود. لیکن نظام پولی و معیشتی برآمده از مبانی دینی و فرهنگ اسلامی می‌تواند راهگشای عبور از چالش‌های فعلی گردد و قطعۀ مهمی از پازل تمدن نوین اسلامی را تکمیل نماید.

پرسش‌های اساسی

حال در مقابل این فاجعۀ روزافزون اقتصادی و اجتماعی چه باید کرد؟

آیا مجبوریم به این سیستم ظالمانه تن دهیم و هر روز دلاری تر شویم؟

آیا سرنوشت محتوم ماست که در حلقۀ دلار الکترونیک محاصره شویم؟

آیا باید همۀ ظرفیت‌‌های امنیتی و منطقه‌ای خود را فدای ضعف اقتصادی نمائیم؟

آیا باز هم می‌خواهیم به راهکارهای شکست خوردۀ اقتصاد مدرن پناه ببریم؟

آیا تکرار مکررات در تثبیت نرخ ارز و انکار واقعیات کاهش ارزش ریال، مشکلی را حل ‌‌می‌کند؟

آیا پس از تجربۀ ۴۰ سالۀ بانکداری اسلامی؛ باز هم می‌خواهیم ساده انگارانه به اصلاح نظام بانکی بیندیشیم؟

آیا پس از تجربۀ صدها سال حرکت تمدنی، هنوز از تشخیص ذات نهادهای مدرن عاجزیم؟

آیا نمی‌خواهیم تجربۀ زمین بازی جدید در بخشهای سیاست و امنیت را در اقتصاد هم شبیه‌سازی کنیم؟

آیا راهکار عملیاتی متناسب با فرهنگ و تاریخ ایرانی-اسلامی برای عبور از این وضعیت نداریم؟

موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی (متا) با پشتوانۀ حدود ۲۰ سال کار فقهی، کارشناسی و عملیاتی از زمان ارتباط با مرحوم آقای حائری شیرازی تاکنون، طرح تغییر نظام پولی را متناسب با وضعیت امروز جمهوری اسلامی ایران ارائه نموده است.

خلاصۀ نظریۀ پولطلا

پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی، حرکت به سمت “پول مقاوم” است و این موضوع با تغییر بستر معیشت جامعه از پول اعتباری به پول ثابت امکان پذیر است.

خداوند حکیم، همانطور که احکام معیشتی و روابط پولی و مالی را جعل نموده، پول را هم خلق فرموده است. پول خلقت خدا ارزش ثابت دارد و قدرت خرید آن در طول زمان و مکان تغییر نمی‌کند. پول مانند متر، یک واحد اندازه گیری است و نباید دچار نوسان و جهالت ارزش باشد.

در بین همۀ مخلوقات خدا، بهترین گزینه برای برعهده گرفتن کارکرد پولی، عنصر طلا می‌باشد. مقایسۀ ویژگی‌‌های خلقتی طلا همچون فصلی نبودن، تقسیم پذیری بالا، ارزش بالا در حجم کم، مقدار کافی برای کارکرد پولی، ضرب سکه، زکات بر نقدین و …، هدف پولی خلقت طلا را تائید می‌نماید. این ویژگی‌‌ها موقعیت بدون رقیبی در مقابل سایر مخلوقات، برای عهده گرفتن کارکرد پولی ایجاد نموده است.

در صدر اسلام، قیمت یک گوسفند حدود ۱ دینار بوده و هر دینار شرعی حدود ۴.۲ گرم طلا است. با قیمت امروز طلا و گوسفند، معادله ثابت است. ضمن اینکه محاسبۀ قیمتهای چند سال اخیر براساس طلا هم نشان ‌می‌دهد، پولطلا هیچ تورمی نداشته و همواره ارزش ذاتی خود را حفظ می‌نماید.

موضوع پولطلا در سه ضلع “فقهی، کارشناسی، میدانی” مورد پژوهش قرار گرفته و به حدود ۴۰ پرسش تخصصی پاسخ داده‌ایم. اجمالاً؛ پولطلا تورم ندارد، تحریم نمی‌شود، ربای سیستمی و خلق پول ندارد، بین المللی است و سلطۀ دلار را ار بین ‌‌می‌برد و احکام معیشتی اسلام را احیا می‌نماید.

مقدار طلای کافی برای محو ریال و جایگزینی آن با طلا داریم و ثروت کشور حفظ ‌‌‌می‌شود. مباحث اینچنینی در دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» ارائه شده و نقشۀ راه، اسناد پشتیبان و دستورالعمل‌‌های اجرایی در موسسۀ متا موجود است.

نظام پولطلا ثمرات بسیاری برای اقتصاد کشور دارد که هفت مورد آن در ادامه ارائه ‌می‌گردد:

۱. مهار تورم

برای تورم مزمن کشور ما دلایل مختلفی مطرح ‌می‌گردد. از تحریم و تولید تا بانک و نقدینگی، همگی بر ارزش ریال ایرانی تاثیر می‌گذارند تا به تبع آن شاهد تورم و رکود و شکاف طبقاتی گسترده باشیم.

برای مهار این پدیده، راهکارهای مختلفی پیشنهاد ‌می‌گردد که عمدتا برآمده از متون اقتصاد مدرن می‌باشد. در این متن بنا نداریم به این ایده‌‌ها و علت شکست آنها بپردازیم؛ صرفا بنا داریم نظام تورم ناپذیر را معرفی کنیم که بدون وابستگی به سایر عوامل، ریشۀ مشکل را بخشکاند.

وقتی قیمت‌های افسارگسیختۀ سال‌های اخیر را با طلا حساب کنیم، می‌بینیم که بدون هیچ نظارتی و به صورت کاملا خودکنترل، هیچ تورمی در قیمت کالا در برابر پولطلا وجود نداشته است. این موضوع در طول تاریخ هم وجود دارد و به عنوان مثال هر راس گوسفند در هزاران سال گذشته و در تاریخ اسلام، حدود ۴ گرم طلا بوده هنوز هم با چهار گرم طلا یک گوسفند می‌دهند.

تاریخ معاصر تحولات اقتصادی نیز نشان داده است؛ طلا به عنوان مبدا مختصات ارزش می‌تواند تورم را خنثی نماید. حتی تورم اخیر آمریکا را می‌توان در آینۀ نرخ انس جهانی طلا مشاهده کرد.

نمودار قیمت‌های رسمی ملک و بورس و کالاهای اساسی دنیا در ۵۰ سال گذشته نشان ‌می‌دهد که عموما نرخ ثابتی نسبت به طلا داشته‌اند. درحالیکه ارزش دلار آمریکا به عنوان ارز رایج جهانی نسبت به طلا ۹۸% کاهش یافته و از هر انس ۳۵ دلار به هر انس ۱۸۰۰ دلار رسیده است.

درواقع وقتی پول را از بین کالاها انتخاب کنیم، افزایش قیمت یک کالا به منزلۀ کاهش قیمت کالایی است که به عنوان پول درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال وقتی بخشی از طلای جامعه ضرب سکه شود و به عنوان پول مبنای محاسبه قرار گیرد؛ افزایش قیمت یک کالا مانند گوشت به منزلۀکاهش قیمت طلا است و بنابراین به طور طبیعی سطح عمومی قیمتها عمواره ثابت است و تغییر نمی‌کند.

البته در نظر داریم که گرانی و ارزانی کالاها با توجه به شرایط مطلوبیت و عرضه و تقاضا و تحولات فصلی وجود دارد. لیکن تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمتها یا کاهش ارزش پول، در شرایط پولطلا غیرممکن است.

۲. مقاوم سازی کشور

اقتصاد مقاومتی راهی جز مقاوم سازی پول ندارد. مسئولین اقتصادی کشور می‌توانند از طریق باز کردن راه طلا در کارکردهای پولی، راه جدیدی را پیش پای مردم بگذارند و اجازه ندهند کشور بیش از این از سلطۀ دلار آسیب ببیند. می‌توانیم مشابه کاری که در صادرات نفت و بنزین و دریافت طلا داشته ایم، در سایر مبادلات اقتصادی کشور نیز از طلا استفاده نمائیم.

همچنین در نظر داریم که بزرگترین مانع تولید در کشور ما، نوسان ریال است. این نوسانات تا جایی پیش رفته که هرگونه سرمایه گذاری مطمئن را غیرممکن ساخته و تولید را قفل نموده است. تولیدکننده گاهی با افزایش ارزش ریال و گاهی با کاهش ارزش ریال آسیب می‌بیند و نمی‌تواند سرمایه گذاری باثباتی داشته باشد.

از طرفی کشور ما در مرکز تحولات سیاسی و امنیتی جهان قرار دارد و هر روز باید شرایط نظامی و امنیتی خود را ارتقا بخشد. وقتی تحرکات نظامی و امنیتی تاثیر مستقیمی بر ارزش پول ملی دارند، دست تصمیم سازان نظامی هم بسته میماند و مجبور هستند محافظه کار حرکت کنند. درحالیکه در شرایط پولطلا، شلیک هر موشک ارزش پول ملی را در برابر دلار بالا ‌‌می‌برد و ناامنی‌‌های جبهۀ استکبار به ضرر نظام پولی خودشان تمام ‌‌‌می‌شود.

شاهد بودیم که تغییرات نظام پولی از دلار به یورو و از یورو یه یوان و روبل، تاثیر نامطلوبی بر کشور ما داشت و ارزش ذخائر ایرانیان را کاهش داد؛ اما اگر ذخائر کشور به طلا منتقل شود، نوسانات سیاسی تاثیر نامطلوبی بر ارزش طلا نخواهد گذاشت و امانت ملت ایران ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

مستحضرید که در ۵۰ سال گذشته قیمت طلای جهانی ۵۰ برابر شده، یعنی ارزش دلار ۹۸% کاهش یافته است و هرچه جامعه به سمت دلاریزه شدن رفته است، از این طریق متضرر شده ایم.

درواقع نظام پولطلا زمین بازی جدیدی را ایجاد ‌‌می‌کند که می‌تواند تراکنش‌‌های طلایی را در سطح جبهۀ مقاومت و کشورهای دوست توسعه بخشد و کاملا از نظام پولی دلار و فشارهای سوئیفت و fatf و امثال آن در امان باشد.

۳. اجرای احکام شرعی

جمهوری اسلامی ایران، نظامی برآمده از مبانی فقه شیعه است و چاره‌ای ندارد جز اینکه برای استحکام و تثویت خود، بستر اجرای احکام شرعی را ایجاد نماید.

همانطور گه تقویم میلادی بستر فهم مناسبت‌های دینی نیست و مثلا ماه مبارک رمضان در تقویم هجری قمری قابل فهم است؛ احکام اقتصادی اسلام هم بر بستر پول اسلامی وضع شده‌‌‌اند در سیستم پول غربی قابل پیاده سازی نیستند.

محذوریت اجرای احکام شرعی بر بستر پول اعتباری همواره علما را در شرایط اضطرار قرار ‌می‌دهد و الگوهای دینی را به حاشیه رانده است.

از طرفی واضح است که احکام شرعی-اقتصادی مانند قرض، زکات، دیه، مضاربه، مشارکت، بیع شرعی و … با پولطلا رونق پیدا ‌‌می‌کند. به طوریکه مثلا استفاده از طلا در قرض می‌تواند ربای سیستمی را به حاشیه ببرد؛ یعنی یک نفر می‌تواند یک سکۀ طلا قرض بدهد و ۳۰ سال بعد به هنگام بازنشستگی آن را پس بگیرد.

این کلام معصوم باید خواب را از چشم ما بگیرد که یک درهم ربا بدتر است از ۷۰ بار زنا با محارم در خانۀ خدا. در این وضعیت پولی، ربا و بهره به بخش ذاتی و جدایی ناپذیر اقتصاد کشور تبدیل شده و گرد ربا بر سفرۀ همه نشسته است. سیستم پولی به گونه‌ای است که قرض الحسنۀ ریالی به یک رانت اقتصادی تبدیل شده است و قرضهای شخصی هم با ریال به سمت صفر می‌رود.

از خشم خدا در جنگ با خدا بترسیم و راه را برای پول خلقت خدا باز کنیم تا راه مبارزه با ربا هم باز شود.

۴. کمک به قشر حقوق بگیر

درحال حاضر قراردادهای حقوق و دستمزد و پیمانکاری در نوسانات ریالی دچار چالش می‌شوند. به طوری که حتی افزایش ۵۳%ی حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۱ هم با همۀ تبعات سیاسی اش نتوانست کام کارگران را شیرین کند و در بحرانهای تورمی گم شد.

ما نمونه‌‌های اجرایی پایلوت شده در مشاغل داریم که هزینه و درآمد و حقوق کارگر را با طلا محاسبه و پرداخت ‌‌‌می‌شود و حق کارگران در تورم ضایع نمی‌گردد. به طور کلی هزینه‌‌ها و درآمدهای مشاغل تولیدی معمولا با طلا متناسب است. فقط حقوق پرسنل است که باید با طلا تنظیم گردد که باز کردن راه طلا، این موضوع را تسریع مینماید.

همچنین دولت می‌تواند از تجربۀ دهۀ شصت در پرداخت عیدی پرسنل با طلا استفاده کند و علاوه بر کسب رضایت کارمندان، تورم پایان سال را هم مهار نماید.

به طور کلی شکاف طبقاتی ناشی از نوسانات ریالی عموما قشر حقوق بگیر را متاثر کرده است و انتقال حقوق و دستمزد به طلا، این چالش پیش روی انقلاب اسلامی را برطرف می‌نماید.

امروز درآمد بخش حقوق بگیر جامعه با ریال است، درحالیکه می‌تواند با طلا باشد. از طرفی همۀ هزینه‌‌ها با دلار و طلا تغییر ‌‌می‌کند؛ مثلا در مهریه، آقایان اعتراض دارند که چرا درآمد ما با ریال است اما مهریۀ خانم‌‌ها با طلا!؟

اگر بخواهیم مهریه را به ریال ببریم، به خانمها ظلم ‌‌‌می‌شود و قبول نمی‌کنند؛ اما اگر درآمد آقایان را به سمت طلا ببریم، هم آقایان راضی هستند و هم خانم‌‌ها.

۵. بهبود ثبات ارزش ریال

همه می‌دانیم که بانکها به علت انحصار پولی، به هیچ قانونی پایبند نیستند و حتی قانون پولی و بانکداری بدون ربا را دور می‌زنند؛ اما وقتی سیستم بانکی کشور یک رقیب جدی مانند طلا در برابر خود ببینید، به صورت ارگانیک از این بی قانونی و فساد و خلق پول افسارگسیخته می‌کاهد و سعی ‌‌می‌کند ثبات خود را در برابر رقیب طلاییِ خود بهبود بخشد.

این موضوع موجب ارتقای انضباط پولی و بهبود ثبات ریال نیز خواهد شد. از طرفی تمایل به وام گیری در شرایط موازی ریال و پولطلا به شدت کاهش پیدا ‌‌می‌کند و نرخ بهرۀ ریال نیز بدون تورم، کاهشی ‌می‌گردد.

البته واضح است که نهایتا در رقابت بین طلا و ریال، پولطلا برنده است. ولی حرکت گام به گلم به سمت پولطلا اگر با همراهی مدیران اقتصادی کشور پیش برود، طبعا هستۀ سخت تورمی موجود ریالی هم تضعیف ‌می‌گردد.

۶. مزیت طلا در جهان اسلام

کشورهای اسلامی با توجه به دین و فرهنگ و تاریخ شان از طلا در کارکردهای پولی استفاده ‌‌‌می‌کنند. به عنوان مثال ماهاتیرمحمد در مالزی استفاده از طلا را در کارکردهای پولی دنبال ‌‌می‌کند و ایالت کلانتان مالزی با پولطلا کار ‌‌می‌کند. در کشورهای دیگر هم خودپرداز طلا رواج یافته است. شرعا جایز نیست که استفاده از مسکوکات طلا که مبنای زکات و پایۀ دین است، در جمهوری اسلامی ممنوع باشد.

خداوند متعال ویژگی‌‌های خلقتی شگفت انگیزی همچون غیرفصلی بودن، مطلوبیت جهانی، تورم ناپذیری و تقسیم پذیری در آفرینش طلا خلق نموده و دستور به استفاده از طلا در کارکردهای پولی داده است. امام صادق علیه السلام در توحید مفضل می‌فرمایند: خداوند متعال طلا و نقره را برای مبادله و ذخیرۀ ارزش قرار داد.

آیات و روایات بسیاری موید استفاده از طلا برای سامان بخشی به اقتصاد و اجرای عدالت هستند به طوریکه حضرت امیرالمومنین (ع) یارانۀ طلا می‌دادند و هیچ تورمی هم نداشتند.

یا به گزارش مقریزی در کتاب «النقود الاسلامیه»، اولین کسی که در جهان اسلام تلاش کرد طلا را از گردونه مبادلات پولی خارج کند و پوست را جایگزین نماید، «خلیفه دوم عمر بن خطاب» بود که با اصرار و مخالفت نخبگان آن زمان از جمله امیرالمؤمنین (ع)، از این اقدام منصرف شد.

یک از پروژه‌‌های منطقه‌ای پولطلا این است که آستان قدس رضوی با سکۀ طلای رضوی به عنوان مرکز پولی جهان اسلام معرفی گردد و پایانه‌‌های خرید و فروش کالا با سکۀ طلای رضوی در جهان اسلام توسعه پیدا کند.

ادامۀ راه حاج قاسم در اتحاد جبهۀ مقاومت و الگوگیری از مکتب سلیمانی در اقتصاد را می‌توان با سکۀ سلیمانی پیش برد. ضرب سکۀ سلیمانی به عنوان پول واحد در بازار جبهۀ مقاومت امکان پذیر است. با انتقال طلا بر بستر مجازی در بازارهای طلای کشورهای مقاومت می‌توانیم به یک الگوی مقاوم دست پیدا کنیم. سکۀ طلای سلیمانی می‌تواند راهی که حاج قاسم در جبهۀ نظامی باز کرد را در جبهۀ اقتصادی ادامه دهد.

۷. استفاده از پشتوانه‌‌های تاریخی و تمدنی کشور

مردم ایران در تاریخ خود نشان داده‌‌‌اند که بیش از هر پولی به طلا اعتماد دارند. خانواده‌‌های ایرانی با طلا شکل می‌گیرند و ثبات پیدا ‌‌‌می‌کنند.

شاید اگر ایرانیان همین نظام پولی غیررسمی طلایی را نداشتند؛ زیر بار فشارها و فریب‌های اقتصاد مدرن دچار فروپاشی شده بودند. مشاغل اصلی ایرانی با تامین مالی طلایی توسط خانواده‌‌ها شکل می‌گیرد و قرض الحسنه‌‌های طلایی درحال گسترش هستند.

مردم اصفهان با پشتوانۀ تاریخی و تمدنی، در برخی از کارکردهای پولی خود از طلا استفاده ‌‌‌می‌کنند و توانسته‌‌‌اند خود را در برابر بخشی از تکانه‌‌های تورمی مقاوم سازند و اقتصاد و صنعت و معیشت نسبتا مطلوبی را فراهم آورند.

نخبگان علمی حوزه و دانشگاه و همچنین اندیشکده‌‌های تخصصی اصفهان آماده‌‌‌اند این تجربۀ متراکم را تعمیم دهند و به کل کشور ارائه نمایند.

امیدواریم مسئولین اقتصادی هم پس از سعی و خطاهای ۴۴ ساله و اطمینان یافتن از شکست محتوم ایده‌‌های غربی، به مطلوبیت‌های فرهنگی و تاریخی ایرانیان بها بدهند و با روند حرکت مردم به سمت پولطلا را همراه گردند تا گرفتار آسیبهای ناشی از تقابل ملت و دولت نشوند.

پیشنهاد عملیاتی

طرح «پولطلا» در سه ضلع «حوزوی، دانشگاهی، اجتماعی» در طول ۲۰ سال کار مطالعاتی و میدانی مباحثه شده است و همۀ ابعاد مثبت و منفی آن قابل ارائه می‌باشد این طرح در شش سطح «خانوادگی، ارگانی، استانی، ملی، منطقه‌ای و جهانی» قابل پیگیری است.

پروژه‌‌های متعددی برای انتقال کارکردهای پولی به طلا قابل طرح است که در بعد حاکمیتی، با توجه به ظرفیت‌ها و امکان‌های روز قابل انعطاف می‌باشد. این پروژه‌‌ها برگشت پذیر هستند و ریسک‌های میدانی دیده شده است.

برای نمونه یکی از این پروژه‌‌های ملی در سه گام زیر پیشنهاد ‌می‌گردد و قابل بازنگری است:

گام نخست، به صورت پایلوت با پذیرش «پولطلا» در کنار ریال محقق ‌‌‌می‌شود. در این مرحله سیستم الکترونیک انتقال وجه (شتاب) به امکان سازی گردش سکۀ بهار آزادی در کنار ریال میپردازد. دستورالعمل پذیرش سکۀ طلا در سیستم شتاب تدوین شده و در حال حاضر نیز امکان تحقق عملیاتی آن وجود دارد. در این گام، جامعه اختیار پیدا ‌‌می‌کند در قیمت گذاریها و مبادلات از «سکه امامی» یا از ریال استفاده نماید. این شرایط منجر به کاهش سرعت گردش ریال به علت ثبات ارزش طلا هم خواهد شد. البته هدف اصلی این گام، برآورد میزان پذیرش جامعه و اطمینان بخشی به نهادهای تصمیم گیرنده است.

گام دوم، بانک مرکزی موظف ‌‌‌می‌شود حباب سکه را به صفر برساند. در این مرحله بانک مرکزی با فروش سکه (به قیمت طلای موجود در آن به اضافۀ هزینه ضرب) به نرخ روز، ریال خارج شده از گردش اقتصادی را محو می‌نماید. در حال حاضر حباب سکه بیش از ۱ گرم طلا است که باید به صفر برسد. در «پولطلا» حباب سکه، سیگنال دقیق نیاز پولی جامعه است و مبنای ضرب سکه به جای خلق پول می‌باشد.

گام سوم که یک سال طول می‌کشد، با تسویۀ حسابهای ریالی محقق ‌‌‌می‌شود. درواقع اعتبارات و سپرده‌‌های ریالی در این گام تسویه ‌می‌گردد. این تسویه تا محو کامل ریال ادامه دارد و موسسات پولی و بانکی بایستی حسابهای ریالی خود را با سپرده گذاران و وام گیرندگان تسویه نمایند. البته اعتبارات جدید براساس طلا قابل ارائه است که طبیعتا به ازای آن ثروت واقعی وجود خواهد داشت و نظام پولی سالم و خودتنظیم پولطلا نهادهای جدید پولی را ایجاد خواهد کرد.

جمع بندی

تمدنها تحمیلگر هستند و هر روز عرصه‌های تمدنی رقیب را تنگ‌تر ‌‌‌می‌کنند. اگر به سمت پولطلا نرویم؛ دلار جای خود را باز خواهد کرد. امروز مسکّن‌‌هایی مانند کالابرگ، قیمتگذاری، بورس، مالیات و امثالهم شاید مفید باشند، ولی نمی‌توانند راهکاری ریشه‌ای برای کاهش ارزش پول و تورم محسوب شوند.

تاریخ نشان داده است که طلا یک مخلوق قابل اعتماد خدا است که همواره در نوسانات اقتصاد جهانی به یاری مردم و کشورها آمده و از بحرانهای اجتماعی جلوگیری می‌نماید.

مؤسسه متا، با پشتوانه نزدیک به یک دهه کار اجتهادی حوزوی و نزدیک به ۱۲ سال مطالعه میدانی در شبکه تولید و توزیع طلا در کشور و بازارهای طلای کشورهای همسایه، به طرح جامعی برای تغییر گام به گام نظام پولی جمهوری اسلامی در شش سطح «شخصی، ارگانی، استانی، کشوری، منطقه‌ای و بین المللی» رسیده که با همکاری و مشورت بسیاری از نخبگان اقتصادی کشور، ابعاد و زوایای عملیاتی‌شدن این طرح به دست آمده است. اسناد پشتیبان طرح مذکور، مزایای اجرایی‌شدن این طرح در شرایط کنونی جمهوری اسلامی و شیوه تحقق آن، نیازمند ارائه تفصیلی آن در چند جلسه تخصصی می‌باشد.

همچنین نمونه‌‌های پایلوت سازی شده و برنامۀ عملیاتی گام به گام برای تثبیت ارزش ریال و حرکت کارکردهای پولی به سمت طلا موجود است که با در نظر گرفتن منابع کشور و مخاطرات موجود ارائه ‌می‌گردد.

شکستن جادوی پولی دشمن و حرکت به سمت الگوی معیشت اسلامی، مطالبۀ همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده است. مسئولیت شرعی ما ست که طرح‌‌های عملیاتی مانند پولطلا را برای تحقق امر امام امت پیگیری نمائیم.

—————————————–

۱. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (۲۸ شهریور ۹۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics