قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد
کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد

به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست؛

کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد

این کتاب شامل مجموعه مقالات همایش ملی فقه هسته‌ای درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هم‌زمان با اتهام‌زنی‌های غربیان و پیوند برنامه‌ هسته‌ای ایران با مبانی شرعی دین اسلام با افتائات و القائات هرروزه سیاست‌ورزان غربی و عربی با طرح پرونده‌ هسته‌ای ایران، در القای این کژاندیشی به رهبران ملل دیگر کوشیدند که ایران نیز برهمین مسلک فقهی طیّ طریق کرده و ساخت سلاح هسته‌ای را منطبق با مبانی شرعی و فقهی خود در دستور کار قرار داده است.

مقام معظم رهبری فتوای تاریخی خود را با اتکا به ادبیات دینی و مستندات فقهی ارائه نمود. ایشان در پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه (فروردین ۱۳۸۹)، نه‌تنها ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای را با حکم حرمت مواجه دانست، بلکه همین حکم را به سایر سلاح‌های کشتارجمعی نیز تسری داد.

از این رو، کتاب «فقه هسته‌ای» شامل مجموعه مقالات همایش ملی «فقه هسته‌ای» درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ‌های ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ (تهران) و ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ (قم) برگزار شده است که به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

این اثر به محورهایی چون: «بیان نظر رهبری در دو ساحت چیستی‌شناسی و ماهیت‌شناسی»، «بیان اسناد پشتیبان»، «تبارشناسی نظریه» و «مقارنه میان اقتضائات فتوا و تعهد» می‌پردازد که به برای نخستین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح‌های غیرمتعارف، اعم از هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل مهم جهانی و مطرح در دوران معاصر است. به دنبال هجمه‌های تبلیغاتی از سوی رسانه‌های بیگانه، مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح‌های غیرمتعارف و کشتارجمعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ّظله‌العالی) موضع فقهی خویش را در مواضعی چند اعلان کردند. به تعبیر ایشان: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلا‌ح‌های کشتارجمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدید جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم (پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه؛ ۱۳۸۹/۰۱/۲۷).

همچنین در مقطع دیگر فرمودند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح هسته‌ای نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی و دینی ما بکاربردن این‌گونه وسایل کشتارجمعی اصلاً ممنوع است، حرام است. این ضایع‌کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران ساخت ناوشکن جماران؛ ۱۳۸۸/۱۱/۳۰).

پوشیده نیست که گستره‌ یک فتوا تابع دلالت ادله و مستنداتی است که فتوا به آن مستند است. فتوا به تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف هم از این قاعده مستثنا نیست. فتوای مقام معظم رهبری نیزی مستند به ادله متقنی است که مقالات این مجموعه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دلالت این اسناد به گونه‌ای است که نه اختصاص به مسلمانان و دارالاسلام دارد و نه موقت و مختص به زمان خاصی است. فتوای مزبور به ادله‌ای که بر حرمت و قبح ظلم، فتنه و افساد در زمین دلالت داشت مستند بود و پرواضح است که حرمت و قبح این امور، هیچ قیدی را نمی‌شناسد. همچنین با جستجو در منابع نمی‌‌توان نصّی پیدا کرد که‌‌‌ هادی به جواز تولید، انباشت، ‌خرید و فروش و کاربرد سلاح‌‌‌های کشتارجمعی باشد و اگر دلیلی یا نهادی پیدا شود که برای برخی این ایده را ایجاد کند، یا از سند معتبر برخوردار نیست و یا قابل توجیه و سازگاری با نصوص دالّ بر منع و حرمت امور مورد اشاره است.

لازم به ذکر است، چاپ اول کتاب «فقه هسته‌ای» به کوشش ابوالقاسم علیدوست در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۴۸۰۰۰ تومان از سوی نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از اینجا (کلیک کنید) اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics