قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کشورهایی که روز شنبه‌ را اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند
کشورهایی که روز شنبه‌ را اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند

گزارش استهلال؛

کشورهایی که روز شنبه‌ را اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند

عربستان، امارات، قطر، کویت، اهل سنت عراق و اقلیم کردستان، سوریه، فلسطین، یمن، قفقاز، ترکیه، جمهوری آذربایجان، از رویت هلال ماه خبر داده و اعلام کردند که فردا شنبه نخستین روز ماه مبارک رمضان است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دیوان پادشاهی عربستان سعودی شامگاه امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای، تاکید کرد که بنا بر اعلام اداره استهلال در دادگاه عالی این کشور، فردا (شنبه) نخستین روز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری است.

«عبدالله بن سلطان النعیمی»، وزیر دادگستری امارات نیز اعلام کرد که برای کمیته استهلال این کشور به ریاست وی، رویت هلال اثبات شده و در نتیجه آن نیز، فردا نخستین روز ماه مبارک رمضان می باشد.

کمیته استهلال وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر به نوبه خود با صدور بیانیه‌ای، تایید کرد که در این کشور نیز امروز آخرین روز ماه شعبان بوده و فردا اولین روز ماه مبارک رمضان است.

دیوان وقف اهل سنت عراق و وزارت اوقاف اقلیم کردستان در شمال این کشور نیز در بیانیه‌های جداگانه، فردا را به عنوان اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند.

سازمان‌های رویت شرعی در کویت و بحرین نیز در بیانیه‌های جداگانه، تایید کردند که در این کشور عرب حاشیه خلیج فارس، امروز آخرین روز ماه شعبان و فردا اولین روز ماه مبارک رمضان است.

شورای علمی فقهی در وزارت اوقاف سوریه نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای، تاکید کرد که فردا اولین روز ماه مبارک رمضان در این کشور می باشد.

شیخ «محمد حسین»، مفتی اعظم بیت المقدس و سرزمین‌های فلسطینی نیز پس از نشست دارالافتای فلسطین در مسجد الاقصی، از اثبات رویت شرعی هلال ماه خبر داده و فردا را به عنوان نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

دارالافتای وابسته به دولت تحت رهبری جنبش حوثی «انصارالله» یمن و وزارت اوقاف و ارشاد دولت مستعفی این کشور نیز در بیانیه‌های جداگانه، فردا را به عنوان اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند.

اداره مسلمانان قفقاز اعلام کرد؛ با توجه به اینکه هلال ماه در جمهوری آذربایجان شامگاه امروز قابل مشاهده است ۲ آوریل (شنبه – ۱۳ فروردین ماه) بعنوان اولین روز ماه رمضان در این کشور اعلام می‌شود. رصد ماه مبارک رمضان، از طریق رصدخانه شماخی و توسط فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان انجام می‌شود.

سازمان دیانت ترکیه به عنوان عالی‌ترین مرجع امور دینی این کشور فردا شنبه (۱۳ فروردین) را نخستین روز از ماه مبارک رمضان در این کشور اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه سازمان دیانت ترکیه، پس از دوسال محدودیت‌های کرونایی، نماز تراویح از امشب بطور جماعت در مساجد این کشور اقامه خواهد شد.

یک‌شنبه اول ماه مبارک رمضان در عمان و اردن

در سوی مقابل، وزارت اوقاف و امور دینی عمان در بیانیه‌ای، اعلام کرد که رویت هلال در این کشور ثابت نشده و بر همین اساس نیز، فردا آخرین روز ماه مبارک شعبان و پس فردا (یک شنبه) نخستین روز ماه مبارک رمضان است.

«عبدالکریم الخصاونه»، مفتی اردن نیز به نوبه خود از عدم اثبات رویت هلال در این کشور خبر داده و بر همین اساس نیز، فردا را آخرین روز ماه مبارک شعبان و پس فردا را نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

گزارش اجمالی استهلال ماه رمضان در ایران

گفتنی است، علی رغم استهلال صورت گرفته در غروب روز جمعه ۱۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ هجری شمسی در مناطق مختلف کشور، تا این لحظه هیچ گزارشی دال بر رؤیت هلال ماه رمضان حتّی با چشم مسلّح از هیچ نقطه‌ای از کشور و نیز مناطق أطراف ایران به دست نیامده است. گزارش تفصیلی متعاقباً تقدیم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics