قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / کنفرانس وحدت اسلامی از نوع عربستانی در مکه
کنفرانس وحدت اسلامی از نوع عربستانی در مکه

کنفرانس وحدت اسلامی از نوع عربستانی در مکه

علما و شخصیت‌های حاضر در کنفرانس وحدت اسلامی مکه مکرمه بر سر لزوم وحدت اسلامی برای مواجهه با چالش‌های روزافزون جهان اسلام بویژه افزایش خطر تروریسم و گروه‌های افراطی که تحت پوشش دین اقدامات خشونت بار و تررویستی مرتکب‌ می‌شوند، به توافق رسیدند، اما…!

به گزارش شبکه اجتهاد، در این کنفرانس که حدود ۱۲۰۰ شخصیت از ۱۲۷ کشور جهان حضور داشتند، علمای حاضر در این نشست بیان کردند: سیاست حذف دیگران و دسته بندی‌هایی که برخی گروهها و جنبش‌های منتسب به اسلام انجام‌ می‌دهند، به افزایش شدت اختلاف میان فرزندان امت اسلامی، خشونت، مباح شمردن خون مسلمانان و غیر مسلمانان ویرانی منجر شده و علاوه بر این وجهه دین اسلام را لکه دار کرده و قدرت مسلمانان را تضعیف کرده است.

در این کنفرانس که تحت عنوان «وحدت اسلامی… خطرات دست بندی و منزوی کردن یکدیگر» طی دو روز در مکه مکرمه برگزار شد، حاضران بر اهمیت و لزوم وحدت اسلامی در مرحله کنونی جهان اسلام تاکید کردند.

سخنان پادشاه عربستان

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در مراسم افتتاح کنفرانسی موسوم به «کنفرانس جهانی وحدت اسلامی؛ خطر صف بندی و انزوا» گفت: عربستان سعودی به تعهدات و طرح‌های خود در راستای تحقق آمال مسلمانان ادامه‌ می‌دهد.

ملک سلمان در پیام خود به این کنفرانس که از سوی مشاورش «امیر خالد الفیصل» قرائت شد، بر اهمیت نشر آگاهی و تصحیح مفاهیم غلط از طریق ایجاد پل‌های گفتگو، تفاهم و همکاری تاکید کرد و افزود: وحدت جوامع اسلامی که در این کنفرانس به دنبال آن هستیم، علیه هیچ کس نیست بلکه برای همبستگی و در راستای خیر و صلاح بشریت صورت‌ می‌گیرد.

پادشاه عربستان در این پیام با اشاره به اینکه با نگاه گذرا به اوضاع معاصر‌ می‌توان لزوم پشت سر گذاشتن تصاویر منفی و تاثیرگذار روی مسیر امت اسلامی را درک کرد، در ادامه آورد: ما به نشر آگاهی و تصحیح مفاهیم اشتباه و رفع اختلافات از طریق پل‌های گفتگو، تفاهم و همکاری در راستای همبستگی و اقدام جدی و آینده‌ای سرشار از برادری و همبستگی دعوت شده‌ایم.

ملک سلمان با اشاره به اینکه «خطرات صف بندی و انزوا» بهترین عنوان برای کنفرانس حاضر است، افزود: هدف از اینکه اتحادیه جهان اسلام، تقویت مفاهیم دولت ملی و ارزش‌های مشترک آن را یکی از محورهای این همایش قرار داده، این است که در راستای اتحاد علما، مبلغان و اندیشمندان و تقریب بین آنها و همچنین تقویت فرهنگ اختلاف نظر و اجرای اسلام معتدل تلاش شود.

ملک سلمان اضافه کرده: جهان اسلام امروز خواهان اتحاد است و کنفرانس حاضر تلاشی برای رفع موانع پیش روی این وحدت براساس آیه «ولاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم» است و بدون شک امروز برای ماموریتی اینجا جمع شده اید که با توجه به اوضاع کنونی جهان اسلام و با توجه به دشمنی‌ها علیه امت اسلامی که حملات شدیدی را علیه دین، اخلاق، فرهنگ و تمدن جهان اسلام به راه انداخته اند، ماموریت آسانی نیست. آنها چیزی را به اسلام نسبت‌ می‌دهند که به آن تعلق ندارد و سعی دارند از انحراف گمراهان بهره برداری کنند اما شما با اقتدارو علم خود قادرید این وحدت را محقق سازید.

سخنان مفتی عربستان

عبدالعزیز آل الشیخ مفتی عربستان دومین سخنران این کنفرانس بود و طی سخنانی بر اهمیت اصرار مسلمانان بر ایجاد اتحاد میان خود تاکید کرد و افزود: مهم است که مسلمانان در سایه آموزه‌های دین اسلام برگرفته از کتاب و سنت و پیروی از سیره سلف امت اعم از صحابه و تابعین و پیروان آنها در راستای وحدت خود اصرار داشته باشند و از اختلاف و تفرقه میان خود پرهیز کنند.

رئیس شورای افتای شرعی امارات متحد عربی

«عبدالله بن بیه» رئیس شورای افتای شرعی امارات متحد عربی و رئیس انجمن موسوم به تقویت صلح در جوامع اسلامی نیز گفت: تاسیس نهادهای همبستگی و همکاری میان مسلمانان به پیروی از مقاصد شریعت و در تعامل با روحیه عصر حاضر صورت گرفته شده است.

وی افزود: روحیه انزوا که این کنفرانس نسبت به آن هشدار‌ می‌دهد، از عدم قبول دیدگاه دیگران و بدگمانی به دیگران سرچشمه‌ می‌گیرد.

این مقام اماراتی اضافه کرد: اعتدال داروی اثرگذار برای افراط است و انزوا در واقع تکفیری است که جزو سیره اهل اسلام نیست.

دبیرکل اتحادیه جهان اسلام

محمد العیسی دبیرکل اتحادیه جهان اسلام نیز در این افتتاح این کنفرانس گفت: نظرسنجی‌ها و بررسی‌های این اتحاده ثابت کرده است که دلیل اصلی سلبیات در امر وحدت اسلامی ۳ موضوع است: اولین امر نبود گفتگوی فراگیر وهدفمند است؛ انسان زمانی که خود را محبوس کند، جز خود به دیگران توجهی‌ نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دومین امر، بحث و جدل‌های عمیق میان مذاهب و طوائف اسلامی به بهانه‌های واهی است، یادآور شد: اما موضوع سوم، درافتادن‌های سلبی بر سر رهبریت معنوی است. ما اینجا‌ می‌گوییم که رهبری معنوی به هیچ فرد یا نهادی محصور نیست زیرا هیچ مذهبی در اسلام وجود ندارد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

یوسف العثیمین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز مدعی شد: موفقیت تجربه سعودی در مقابله با مبلغان انزوا طلب و افراطی، باعث شده است تا سرزمین حرمین شریفین مرجع موثق دین اسلام باشد.

وی افزود: تجربه عربستان محل تقدیر و اهتمام کشورهای اسلامی است و باعث شده است تا علما آن را مرجع تجدید گفتمان دینی، مبارزه با افراط گرایی و انتشار اعتدال ومیانه روی قرار دهند.

Image result for ‫کنفرانس وحدت اسلامی از نوع عربستانی در مکه‬‎

مفتی مصر: اختلاف نظر بازتاب دهنده تنوع در چارچوب وحدت است

براساس این گزارش، شوقی علام مفتی مصر در روز دوم این کنفرانس گفت: اسلام بر وحدت میان مسلمانان تاکید‌ می‌کند. خداوند متعال در قرآن فرموده است: «وإن هذه أمتکم أمه واحده وأنا ربکم فاعبدون». اختلاف نظر در اسلام یک پدیده خوش بینانه است که به رحمت و تسهیل منجر‌ می‌شود. این نوع اختلاف بازتاب دهنده تنوع در چارچوب وحدت است.

وی افزود: این نوع تنوع و اختلاف نظر در متغیرهاست نه در اصول؛ همانگونه که صحابه و ائمه در تاریخ اسلام انجام‌ می‌دادند. اما اکنون این اختلاف نظر به اختلاف، تفرقه و حذف دیگران منجر‌ می‌شود که باعث تضعیف مسلمانان‌ می‌گردد.

تاکید مفتی لبنان بر پاکسازی گفتمان دینی

«عبداللطیف فایز دریان» مفتی لبنان نیز با اشاره به خطرات دسته بندی یکدیگر از سوی برخی گروههای دینی گفت: این گونه دسته بندی‌ها به جنگ‌های شدید بین مسلمانانان منجر شده است.

وی همچنین نسبت به خطر فرهنگ خشونت و تروریسم برخی گروههای دینی که منجر به ویرانی و تحریف وجهه اسلام و مسلمانان در نزد غرب شده، هشدار داد و بر اهمیت ترویج فرهنگ وحدت و پاکسازی گفتمان دینی از ناخالصی‌هایی که از آن رنج‌ می‌برد، تاکید کرد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

«یوسف العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز بر نقش این سازمان در دفاع از قضایای مسلمانان در محافل بین المللی تاکید کرد.

وی همچنین بر تلاش این سازمان برای توقف درگیری‌هایی که در برخی کشورهای اسلامی رخ داده و مقابله با حملات غرض ورضانه علیه اسلام تاکید کرد.

بیانیه اختتامیه کنفراس وحدت اسلامی مکه

در بیانیه اختتامیه این نشست، نسبت به تقویت روابط میان مذاهب و طوایف اسلامی، ترویج فرهنگ برادری اسلامی، آراستگی به صداقت و عینیت در تعامل با قضایای فیمابین و رد پدیده حمله به مذاهب اسلامی دعوت شد.

به نقل از الشرق الاوسط، حاضران همچنین خواستار فراهم کردن آزادی لازم برای اقشار مختلف دینی و مذهبی و فرهنگی جهت انجام مناسک دینی خود و احترام به آنها شدند و نسبت به ارائه راه حل‌های عادلانه برای مشکلات سیاسی و تنش‌های فیمابین و تلاش برای کاهش شدت تبعات آن دعوت کردند.

در بیانیه اختتامیه این کنفرانس همچنین محکوم کردن سیاست‌های کشتار، مهاجرت اجباری مذهبی، رد مفاهیم فرقه گرایانه، تضمین حقوق کامل شهروندی و توقف فتاوای تکفیری وممنوعیت صادرات فتواهای خارج از محدوده مکانی آنها خواسته شد.

در بیانیه اختتامیه این کنفرانس همچنین نسبت به تشکیل کمیته جامع اقشار مختلف جوامع اسلامی برای تدوین منشور اسلامی فراگیری که حاوی قوانین و قواعد اختلاف نظر باشد، دعوت شد. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics