قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / گردهمایی زیست‌محیطی رهبران ادیان جهان در واتیکان
گردهمایی زیست‌محیطی رهبران ادیان جهان در واتیکان

گردهمایی زیست‌محیطی رهبران ادیان جهان در واتیکان

به دعوت پاپ فرانسیس، چهره‌هایی از تمامی ادیان اصلی دنیا در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر و رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP۲۶ تسلیم کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، رهبران تمامی ادیان اصلی جهان روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰ به دعوت پاپ فرانسیس در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر کنند.

احمد الطیب، شیخ الازهر، شخصیت برجسته اهل سنت نیز در این گردهمایی حضور داشت. پاپ فرانسیس و احمد الطیب، ملاقات ویژه‌ای نیز با یکدیگر داشته و هدایایی را رد و بدل کردند.

استاد سیدمصطفی محقق داماد، رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران و به عنوان یکی از متفکرین شیعی در این گردهمایی شرکت کرد و  همانند دیگر مدعوین، ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به ایراد سخنرانی پرداخت که خلاصه آن بدین شرح است:

بحران محیط زیست که امروز سیاست بشر را بر روی کره‌ی زمین سخت و دشوار کرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن،رهبران دینی‌ می‌‌توانند نقش مهمی ایفا کنند نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی و غیر الهی.

در نگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات، کوه‌ها و دریاها و سایر بخش‌های طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار و نشان دهنده او هستند، در حالی که در نگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قایل است و خود را جزئی از آن‌ می‌‌داند.

در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو‌ می‌‌کند و تسبیح خدا‌ می‌‌گوید؛ لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز‌ نمی‌‌کنند.

به موجب آن چه در متون مقدس قرآن آمده نیز،خدا در آغاز آفرینش انسان، او را به دو امر مستلزم نموده است، یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتب کشتار بی‌گناهان و تخریب و فساد در طبیعت‌ می‌‌شود.

رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر اتحاد برای رساندن پیام الهی و تحقق و وفای به این دو تعهد خداوند است.

لازم بذکر است، بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶  در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد و پس از کنفرانس پاریس در سال ۲۰۱۶  که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics