قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ۵۰ درصد پاسخگویی به مسائل فقهی به موضوع شناسی برمی‌گردد/ فقیه نیازمند شناخت صحیح موضوعات فقهی است
۵۰ درصد پاسخگویی به مسائل فقهی به موضوع شناسی برمی‌گردد

حجت‌الاسلام فلاح زاده:

۵۰ درصد پاسخگویی به مسائل فقهی به موضوع شناسی برمی‌گردد/ فقیه نیازمند شناخت صحیح موضوعات فقهی است

رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: به فرموده بزرگان حوزه ۵۰ درصد پاسخگویی به مسائل فقهی به شناخت صحیح موضوعات آنها برمی‌گردد. لذا باید در زمینه شناخت موضوعات فقهی به مراجع عظام تقلید که روش استنباط احکام را به خوبی مسلط هستند کمک شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده، رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در آئین افتتاحیه دوره تربیت پژوهش یار با رویکرد موضوع شناسی که امروز در این مؤسسه برگزار شد، گفت: شاید موضوعات فقهی از عصر معصومین تا ۱۰۰ سال اخیر چندان دچار تغییر نشده باشند؛ اما در ۱۰۰ سال گذشته موضوعات مستحدثه بسیاری در فقه مطرح شده است که نیاز به شناخت دارند.

وی افزود: شناخت موضوعات فقهی و مصداق‌یابی آنها از اهمیت بالایی در استنباط احکام برخوردار است. دانش بشری آنچنان پیشرفت کرده است که مواد و اشیا مختلف را تغییر داده و مواد جدیدی از آنها می‌سازد؛ امروزه بسیاری از فرآورده‌های خوراکی دارای ماده ژلاتینی می‌باشند که از حیوانات حرام گوشت گرفته شده است؛ همه اینها نیازمند شناخت موضوعات فقهی برای اتخاذ موضع صحیح دینی در مورد آنها می‌باشند.

رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: باید موضوعات را به طور دقیق و علمی بررسی نمود تا بتوان در مورد حلیّت یا حرمت تولیدات و افعال مختلف بشر امروز فتاوای صحیح صادر گردد.

وی با تصریح بر جوابگو بودن فقه نسبت به مسائل روز، افزود: باید دید با این تعداد فروع فقهی یک فقیه می‌تواند در طول عمرش به تمام سوالات جواب دهد؟ این موضوع نیازمند شناخت صحیح موضوعات فقهی است.

فلاح زاده، بیان داشت: به فرموده بزرگان حوزه ۵۰ درصد پاسخگویی به مسائل فقهی به شناخت صحیح موضوعات آنها برمی‌گردد. لذا باید در زمینه شناخت موضوعات فقهی به مراجع عظام تقلید که روش استنباط احکام را به خوبی مسلط هستند کمک شود.

مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، نقطه تلاقی دین و علم

‌حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات، مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نیز در این مراسم گفت: جایگاه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی نقطه تلاقی دین و علم است؛ یکی از گلوگاه‌های مهم جهت تعامل حوزه و دانشگاه اینجاست.

وی در ادامه پیرامون دوره تربیت پژوهش یار با رویکرد موضوع شناسی، گفت: جدیت، نظم و انضباط، آموزش فعال و مباحثه از ویژگی‌های این دوره آموزشی می‌باشد. در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی آموزش به صورت فعال بوده و از نظرات دانش پژوهان نیز همزمان با تدریس استفاده می‌گردد.

وی افراد شرکت کننده در دوره تربیت پژوهش یار را از بهترین‌های ثبت نام کنندگان دانست و گفت: این دوره ناظر به نیازهای مؤسسه برگزار می‌گردد و توجه ویژه به مبانی و روش شناخت یکی از محورهای مدنظر در این دوره است.

مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت اساتید توانمند و متنوع، مباحث کاربردی و گوناگون ناظر به نیازهای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی از مهمترین ویژگی‌های دوره تربیت پژوهش یار با رویکرد موضوع شناسی است.

وی با اشاره به هدف غایی از برگزاری این دوره تصریح کرد: به‌کارگیری افراد برتر و توانمند به عنوان نیروهای عملیاتی و صف مؤسسه موضوع شناسی هدف غایی این دوره می‌باشد.

ب‌نابر گزارش خبرگزاری حوزه، بیات در پایان خاطرنشان ساخت: تبیین مبانی و روش شناخت، راه اندازی پروژه‌های متوقف شده، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، نقد و بررسی پژوهش‌های انجام شده، اصلاح و تقویت پژوهش‌های قبلی، تدوین و تکمیل مقالات علمی پژوهشی، استخراج مقاله از پژوهش‌های انجام شده و فعالیت‌های مربوط به آماده سازی آثار برای عرضه و چاپ از محورهای همکاری دانش آموختگان دوره تربیت پژوهش یار با رویکرد موضوع شناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics