قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آداب و رسوم

آداب و رسوم

• همانطور که مستحضرید، از دیرباز نوروز، آداب و رسومی داشته است، مانند: خانه تکانی، افروختن آتش (در شب چهارشنبه سوری یا بامداد نوروز روی پشت بام) سفره‌های نوروزی (سفره‌های هفت سین، هفت میم، هفت شین، هفت میوه یا آجیل) غذاهای خاص (سمنو، نان نخودچی، باج، نوروزبامه، اویقی آشار، سمبوسه، سبزی پلو با ماهی) دید و بازدید، مسابقات ورزشی (سوارکاری، کشتی) طبیعت گردی (سیزده به در، اولین چهارشنبه سال بیرون رفتن، گل گردانی، بلبل خوانی) نوروز خوانی (نوروز خوان‌ها پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خوانند) از لحاظ شرعی انجام این آداب و رسوم چه حکمی دارد؟
۱۷
اسلام به خصائص صورى و عادت‌ها و سنت‌هاى جوشیده از فرهنگهاى اختصاصى ملتها احترام مى‌گذارد و تا آنجا که مفید و سازنده است آنها را قابل تثبیت تأیید مى‌شمارد و حتى اجازه شکستن این میراثها و خصائص وحدت آفرین را نمى‌دهد. حضرت على(ع) در منشور حکومتی خطاب به مالک اشتر مى‌فرماید: «روش‌های صحیحی که پیش از این، توسط بزرگان امت اجرا شده است و الفت به ارمغان آورده است و کار مردم را راه‌انداخته است، از بین نبر.» (امام علی(ع)، نهج البلاغه: ۳۷۰) البته شارع نسبت به تعصب جاهلانه و بی فایده‌ای که باعث حفظ عادتها و تقالید ملى غلط و مخرب می‌گردد را محکوم کرده است. لذا پیامبر رحمت و مهربانی(ص) در این زمینه هشداری جدی بیان کرده است. ایشان در این زمینه فرموده: «هرکس در قلبش کوچک ترین محبتی نسبت به عصبیت جاهلی داشته باشد، خدا او را در روز قیامت با عرب‌های جاهلیت برمی انگیزد.» (کلینی، الکافی، ‌۲: ۳۰۸)
 گرچه اسلام در خط مشى کلى این تفکر را تقویت مى‌کند که همه انسانها على رغم تفاوت‌ها در خصائص ملى و اقلیمى و تاریخى، از فطرتى یگانه برخوردارند و همین فطرت همگون و یگانه است که به فرهنگ انسانى یگانگى مى‌بخشد و فرهنگ جوشیده از توحید را همان فرهنگ متحد فطرى به‌عنوان فرهنگ مشترک انسانها و ملتها مطرح مى‌نماید و راه‌هاى تعاون و مشارکت را در راه‌یابى به چنین هویت مشترک فرهنگى توصیه مى‌کند، ولى با وجود این هدف درازمدت و کلى ملت‌ها را از حفظ میراث‌هاى مفید و سازنده و وحدت آفرین فرهنگی‌شان بازنمى‌دارد. (عباس‌علی عمیدزنجانی، فقه سیاسی، ۱: ۲۴۶)
با توجه به مطالب یاد شده، برخی سنت‌هایی که زمینه‌ساز اذیت و آزار بسیاری از مردم است، مانند بخشی از کارهایی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، بی‌گمان مشارکت در چنین مواردی خلاف شرع، عرف و شأن است. (محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ۱: ۱۵۵) اما بقیه سنت‌هایی که زمینه انحراف و آزار افراد را فراهم نمی‌کند، اشکال ندارد.
نام
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics