قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار «آرای فقهی امام موسی صدر» در یک کتاب
انتشار «آرای فقهی امام موسی صدر» در یک کتاب

تازه‌‌های نشر؛

انتشار «آرای فقهی امام موسی صدر» در یک کتاب

نظر به اهمیت فقه در زندگی و زیست مؤمنانه و نگاهِ دین‌شناسانۀ امام موسی صدر، فقاهت او محل توجه و شاید به تعبیر دقیق‌تر، محل پرسش بوده است. برای پاسخ به این نیاز سه منبع مهم در اختیار ماست: ۱- تقریرات و تألیفات فقهی و اصولی امام صدر؛ ۲- آنچه در گفتارها و نوشتارهای ایشان فقهی یا ناظر بر فقه است؛ ۳- تاریخ شفاهی. برای رسیدن به نگاه و آرای فقهی امام موسی صدر باید این هر سه منبع در کنار یکدیگر دیده و خوانده شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، این کتاب بر مبنای اهمیت موضوع فقه در زندگی و نگاه دین‌شناسانه امام صدر و پرسش‌هایی که درباره فقاهت او همواره مطرح بوده، تدوین و منتشر شده است.

کتاب «فقه زندگی» حاوی محتوایی از گفتارها و نوشتارهای امام صدر است که فقهی یا ناظر بر فقه است. حجت‌الإسلام والمسلمین مهدی پورحسین گردآوری این محتوا را با نظارت حجت‌الإسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی انجام داده است. ویرایش متن کتاب نیز بر عهده مهدی فرخیان بوده است.

مهدی پورحسین مجموعه ۱۲ جلدی گام به گام با امام و کتاب‌های قولوا لا إله إلا الله و حرکیه الإیمان و أبحاث فی‌الإقتصاد را مطالعه و بررسی و فیش‌برداری کرده و آن را بر حسب فهرست و ترتیب کتب فقهی طبقه‌بندی و ساماندهی کرده‌ است. محمد سروش محلاتی نیز پس از به پایان رسیدن این طرح، فقه‌اندیشی امام صدر را در جلسه‌ای تشریح و تبیین کرد که متن مکتوب این سخنرانی در مقدمه کتاب منتشر شده است.

پورحسین در بخشی از درآمد کتاب عنوان کرده است: «این مجموعه در ۴ فصل «کلیات»، «منابع فقهی»، «قواعد و اصول فقهی» و «احکام فقهی» تدوین شده است. امام موسی صدر این مباحث را غالبا در مجامع عمومی و در فضایی غیرمدرسه‌ای بیان کرده‌اند. لذا فاقد ادبیات تخصصی است و گاه وجوه مختلفی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند در فصول مختلف جای گیرد. اما در انتخاب فصل، رویکرد اصلی آن درنظر گرفته شده و تحت همان عنوان فقهی قرار گرفته است.»

او همچنین نوشته است: «درنگاه کلی می‌توان گفت که دیدگاه فقهی امام موسی صدر از ۴ ویژگی منحصر به فرد برخوردار است که نیاز مبرم به عطف توجه محققان دارد: جامعه‌گرایانه است، روادارانه است، وحدت‌گرایانه است و نوآورانه است. امید است که محققان و پژوهشگران محترم با مداقه در این آرا و اندیشه‌ها هر چه بیشتر بر غنای آن بیفزایند.»

در بخشی از مقدمه کتاب که برگرفته از سخنرانی محمد سروش محلاتی است نیز می‌خوانیم: «برای من شگفت آور بود که چگونه ممکن است شخصیتی که در دوران کار علمی خود و پیش از عزیمت به لبنان و اشتغال به مسئولیت‌های اجتماعی، اهل درس و بحث و تدریس بوده و تدریس او در حوزه محل توجه بوده و خیلی از علما و مراجع فعلی در درس رسائل و مکاسب ایشان شرکت می‌کردند، این جنبه از شخصیت علمی او، که جنبه اصلی ایشان هم هست، در حوزه‌های علمیه مورد غفلت قرار گیرد و ناشناخته باقی بماند؟ امام صدر در حوزه فلسفه و در دانشگاه هم اقتصاد خوانده است؛ ولی آنها در حاشیه است و کار اصلی امام موسی صدر، همان‌گونه که از آثار علمی ایشان هم برمی‌آید، جنبه فقاهت است.»

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ نخست این کتاب، پاییز سال ۱۳۹۸ در ۲۶۸ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با مبلغ ۳۵هزار تومان وارد بازار نشر شده است. برای سفارش اینترنتی این کتاب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics