قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / آشنایی با اندیشوران

آشنایی با اندیشوران

۱۵
تهیه و تنظیم: هادی رضایی
۱- حجت السلام و المسلمین علیرضا اعرافی:
(فقیه، ایده پرداز در حوزه فقه نوین و فقه تربیتی)
زندگینامه:
حجت السلام و المسلمین علیرضا اعرافی‌ در سال‌ ۱۳۳۸ در شهر میبد در میان‌ خانواده‌ای‌ اهل‌ علم‌ و با تقوا به‌ دنیا آمد. پدرش‌ آیت‌ الله محمد ابراهیم‌ اعرافی‌ از علمای‌ مشهور آن‌ دیار و از دوستان‌ نزدیک‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) بود که‌ نقش‌ بسزایی‌ در بیداری‌ مردم‌ میبد و یزد ایفا کرد. آن‌ عالم‌ وارسته‌ سالها قبل‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ نماز جمعه‌ بر پا می‌کرد. مادر استاد اعرافی‌ نیز از زنان‌ پاکدامن‌ و مؤمن‌ روزگار بود و از فرزندان‌ آیت‌ الله شیخ‌ کاظم‌ افضلی‌ اردکانی‌ (ره‌) به‌ شمار می‌آمد.
دوران تحصیل:
استاد اعرافی‌ تحصیلات‌ کلاسیک‌ خود را در دیار خود آغاز کرد. او پس‌ از خواندن‌ مقداری‌ از دروس‌ ادبیات‌، در سال‌ ۱۳۴۹ به‌ قم‌ آمد و همان‌ جا تحصیلات‌ دوره‌ ابتدایی‌ خود را تکمیل‌ کرد و همزمان‌ دروس‌ حوزه‌ خود را آغاز نمود، و به‌ سرعت‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ را به‌ پایان‌ رسانید؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ در سال‌ ۱۳۵۶ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگان‌ قم‌ راه‌ یافت‌. او در طی‌ این‌ سالها از شرکت‌ در دروس‌ فلسفی‌ نیز باز نماند و آن‌ دروس‌ را نیز به‌ حد کمال‌ فرا گرفت‌ و نیز در درس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود حضور جدّی‌ داشت‌. او در ضمن‌ تحصیل‌ دروس‌ حوزوی‌ زبانهای‌ عربی‌ و انگلیسی‌ را فراگرفت‌ و از مطالعات‌ در رشته‌های‌ ریاضی‌ و فلسفه‌ غرب‌ نیز باز نماند و بسیاری‌ از کتب‌ را که‌ در آن‌ روزگار در حوزه‌ متداول‌ نبود، فرا گرفت‌ و در دوره‌ تعلیم‌ و تربیت‌ دفتر همکاری‌ حوزه‌ و دانشگاه‌ (پژوهشگاه‌ حوزه‌ و دانشگاه‌) شرکت‌ کرد و در تعطیلات‌ به‌ مباحثه‌ تفسیر المیزان‌ و شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابی‌ الحدید پرداخت‌.
استادان و دوستان:
استاد اعرافی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود به‌ محضر عالمان‌ بسیار شرفیاب‌ شد. او که‌ در تفسیر شاگرد آیت‌ الله مشکینی‌ و در هیئت‌ شاگرد استاد حسن‌ زاده‌ آملی‌ بود، کتابهای‌ فلسفتنا و اقتصادنا نوشته‌ علامه شهید صدر (ره‌) را، نزد آیت‌ الله سید کاظم‌ حائری‌ فرا گرفت‌. در درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ شاگرد استادانی‌ چون‌ آیت‌ الله العظمی‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ (ره‌)، آیت‌ الله العظمی‌ فاضل‌ لنکرانی‌، آیت‌ الله العظمی‌ وحید خراسانی‌، آیت‌ الله العظمی‌ جواد تبریزی‌، آیت‌ الله العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌ و آیت‌ الله العظمی‌ شبیری‌ زنجانی‌ بود. او دروس‌ اسفار اربعه‌، برهان‌ شفا، فصوص‌ الحکم‌ و تمهید القواعد را نزد آیت‌ الله جوادی‌ آملی‌ و بخشی‌ از اسفار را نزد آیت‌ الله‌ شهید مطهری‌ (ره‌) آموخته‌ و در زمینه‌ فلسفه‌ از آیت‌ الله مصباح‌ یزدی‌ بهره‌های‌ بسیار برد. استاد اعرافی‌ در سالهای‌ تحصیل‌ خود با استادان‌ و فضلای‌ بسیار رابطه‌ دوستی‌ داشت‌ و دروس‌ پیش‌ آموخته‌ را مباحثه‌ می‌کرد که‌ از جمله‌ آنان‌ حجج اسلام: محمدعلی‌ مدرسی‌ یزدی‌، محمدکاظم‌ بهرامی‌، علی‌ نقی‌ فقیهی‌ و محمد بهشتی‌ را می‌توان‌ نام‌ برد.
فعالیت های علمی و فرهنگی:
حجت السلام و المسلمین اعرافی‌، در سالهای‌ عمر خود فعالیت‌های‌ بسیاری‌ را در زمینه‌ علم‌ و فرهنگ‌ به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او بسیاری‌ از کتب‌ دوره سطح‌ را بارها تدریس‌ کرده‌ و سالها به‌ تدریس‌ اسفار اربعه‌ و خارج‌ فقه‌ قضا و تربیت‌ (فقه‌ التربیه‌) اشتغال‌ داشته‌ است. ‌ویژگی‌ تدریس‌ ایشان، نوآوری‌ و تطبیق‌ مباحث‌ موجود در کتب‌ قدما با مبانی‌ امروزین‌ علوم‌ است‌. آرزوی تأسیس پژوهش و تربیت عالمان جوان در زمینه فقه تربیتی، از جمله دغدغه‌های دیرینه ایشان بوده است. ایشان از سال‌های گذشته، درس خارج خود را به همین موضوع یعنی« فقه¬ التربیه » اختصاص داده‌اند و توفیق پایه‌گذاری و تدوین چند اثر را در این زمینه داشته‌اند. ایشان کتابهای‌ بسیاری‌ در زمینه‌ علوم‌ تربیتی‌ (فقه التربیه)به‌ چاپ‌ رسانده‌ است‌ که سه اثر مفتخر به اخذ جایزه علمی شده است:
۱- کتاب آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، جلد ۱ به عنوان کتاب برتر حوزه در سال ۱۳۷۷
۲-کتاب تربیت فرزند، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) ، جلد اول برگزیده سومین دوره کنگره دین‌پژوهان کشور در سال ۱۳۸۰٫
۳- کتاب آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، جلد ۳ (تالیف بهروز رفیعی)رتبه نخست بیست و یکمین دوره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۲٫
استاد اعرافی‌ سال ها در دانشگاه های‌ سراسر کشور و مؤسسات‌ وابسته‌ به‌ آموزش‌ عالی‌ خصوصا «جامعه المصطفی العالمیه»که ریاست آن را عهده دار است؛ تدریس‌ داشته‌ و از این‌ رهگذر شاگردان‌ خوبی‌ را تربیت‌ کرده‌ است‌.فعالیت های پژوهشی:
ایشان در حدود دو دهه قبل(۱۳۷۰)مطالعاتی درباره فقه تربیتی داشته ،وپس از مطالعه مقالاتی در این زمینه، ذهن کنجکاو او اقناء نشده و بدنبال ارائه راهکاری جامع و کامل و متقن و مستند میباشد.خودش میگوید: «درآن زمان، وقتی مقالاتی به دستم می‌رسید می‌دیدم حرفهایی زده شده که برداشتی است و پایش به جایی بند نیست.دربحثهای تربیتی اگر انسان بخواهد قاطع و محکم بگوید: اینها اصل است و روش و … کم و بیش درکتب اخلاق، نکاح وبعضی ازجاهای دیگرفقه آمدهاست.»
ایشان معتقد است،درحوزه تربیت وعلوم تربیتی(با دامنه وسیعی که دارد وحرف‌ها و سؤالات جدید که امروزه مطرح شده است)، را باید با روش اجتهادی وارد شد. و می گوید:«حتماً باید در فقه کتاب جدیدی به نام کتاب التربیه داشته باشیم؛ مثل کتاب الطهاره وکتاب الدیات که پراکنده‌های مباحث تربیتی موجود درفقه است. پرسش‌های جدید نظام مند شده ودراین کتاب قرار بگیرد. باتوجه به اینها لازم است که یک باب وکتاب جدید با نام فقه تربیتی، فقه التربیه، پایه ریزی کنیم» .

محقق، چارچوب کلی ،اجمال وکلیت این کتاب بزرگ را به دو ۲بخش اصلی تقسیم می کند:
الف: کتاب التعلیم، باب تعلیم وتعلم به انواع علوم، (درپنج یا شش جلد)انواع علوم وتعیین تکلیف برای تعلیم وتعلّم آن که تربیت را به دومعنای تعلیم و تعلّم گرفته.
ب: تربیت به معنای خاص . یعنی غیر از تعلیم و تعلم. تربیت اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و… دراینجا، نگاهی به نهادهای تربیتی دارد؛ مثل تربیت خانوادگی، تربیت حکومتی، تربیت نهادهای دینی و….
همچنین معتقد است که:
۱- باید فقه‌های نو را پایه ریزی،ا بواب جدید را تأسیس و تخصص‌های جدید درفقه پایه ریزی شود؛ همانطورکه درابواب قدیم هم نوعی تخصص درست است وجای خودش را دارد. این تخصص‌ها نباید حالت‌های سطحی و غیر عمیق داشته باشند.
۲-فقه‌های نو که متناظر در حوزه علوم انسانی، اجتماعی ودانش‌های دیگردارد،اگربخواهیم این فقه‌ها کامل وخوب پایه ریزی شود، افراد باید درآن حوزه‌های متناظر یک تخصص نصبی داشته باشند که این تخصص برای اینها ضرورت دارد.
۳- در پایه ریزی فقه‌های جدید، باید نگاه تطبیقی به حقوق امروزداشته باشیم.
۴-نگاهی مقارنی نیزدرفقه‌ها داشته باشیم؛ خصوصاً تولیدات ما در فقه‌های جدید طوری باید طراحی شود که بتواند دردنیا آفاق جدیدی را جلوی فقه اسلامی به معنای عام بازکند. ضمن اینکه ما روی مبانی دقیق اجتهادی امامیه وشیعه کارمی‌کنیم اماسرنخ‌ها طوری باید تنظیم شود که بتواند درحوزه فقه عامه هم تأثیربگذارد.
سوابق و مسؤلیت‌ها:
از جمله سوابق و مسؤولیت‌های ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱٫ ریاست‌ مرکز جهانی‌ علوم‌ اسلامی‌ و عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ آن‌؛
۲٫ عضویت‌ در شورای‌ فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌ وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌؛
۳٫ عضویت‌ در شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌؛
۴٫ مدیریت‌ گروه‌ علوم‌ تربیتی‌ مؤسسه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)؛
۵٫ عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ مؤسسه‌ بین‌ المللی‌ هدی‌؛
۶٫ معاونت‌ پژوهشی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛
۷٫ ریاست‌ هیئت‌ امنای‌ دانشکده علوم‌ قرآنی‌ میبد؛
۸٫ عضویت‌ در کنگره دین‌ پژوهان‌ کشور؛
۹٫ مدیر مسئولی‌ فصلنامه‌های‌ «حوزه‌ و دانشگاه‌»، «جستار اقتصادی‌» و «تربیت‌ اسلامی‌»؛
۱۰٫ عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ دفتر تبلیغات‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛
۱۱٫ عضویت‌ در شورای‌ پژوهش های‌ علمی‌ کشور؛
۱۲٫ عضویت‌ در هیئت‌ امنای‌ مرکز جهانی‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از کشورفعالیت های پژوهشی ایشان به این شرح است:
الف-طرح های تحقیقاتی و تالیفات:
۱٫ فلسفه تعلیم و تربیت / تألیف.
۲٫ اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام / اجرای طرح.
۳٫ در باب استعداد آدمی / اجرای طرح.
۴٫ آرای تربیتی دانشمندان مسلمان جلد دو و چهار / اجرای طرح.
۵٫ آرای تربیتی دانشمندان مسلمان جلد یک و جلد سه / تألیف.
۶٫ سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) – سه جلد / اجرای طرح.
۷٫ نظام تربیت اسلامی – سه جلد / اجرای طرح.
۸٫ نقش تربیت معلم / مشاور و ناظر.
۹٫ ارتباط معرفتی علوم تربیتی و اسلام / مشاور و ناظر.
۱۰٫درسهای فقهی تربیتی و درس های قضا و شهادات.
۱۱٫ التصویر(فقه هنر:مجسمه و نقاشی)
۱۲٫ مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها.

ب-مقالات علمی
۱٫ تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن خلدون / مجله نور علم / ۱۳۷۰٫
۲٫ نقد و بررسی وحدت حوزه و دانشگاه / فصلنامه دانشگاه اسلامی / ۱۳۷۷٫
۳٫ مسایل و مشکلات جوانان در یک نگاه / نشریه داخلی مؤسسه امام خمینی (ره) / ۱۳۷۷٫
۴٫ مفهوم شناسی مشاوره دینی / مجموعه مقالات همایش مشاوره از دیدگاه اسلام / ۱۳۷۸٫
۵٫ نقد و بررسی وحدت حوزه و دانشگاه در دو دهه اخیر / مجموعه مقالات کتاب دوم حوزه و دانشگاه / ۱۳۷۸٫
۶٫ مفهوم‌شناسی مشاوره دینی / فصلنامه حوزه و دانشگاه / ۱۳۷۸٫
۷٫ مناسبات علوم انسانی و دین / فصلنامه حوزه و دانشگاه شماره ۲۰ و ۲۲ / ۱۳۷۸٫
۸٫ آسیب ‌شناسی، روش‌ شناختی و راه ‌حل‌ها / فصلنامه پژوهش و حوزه / ۱۳۷۹٫
۹٫ روش‌های استنباط آداب و تعلیم و تربیت / کتاب اول تربیت اسلامی / ۱۳۷۹٫
۱۰٫ تربیت در سیره و کلام امام علی (ع) مجموعه مقالات تربیت اسلامی / ۱۳۷۹٫
۱۱٫ نقش پژوهش در تعامل میان حوزه و دانشگاه / پیام پژوهش / ۱۳۸۱٫
۱۲٫ آرامش روان از منظر اسلام / چکیده مقالات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)/ ۱۳۸۱٫
۱۳٫ وحدت حوزه و دانشگاه «بیم‌ها و امیدها» / جزوه ویژه همایش ۲۷ آذر / ۱۳۸۲٫
۱۴٫ حوزه و دانشگاه و اقتضای همگرایی / نشریه پگاه حوزه شماره ۹۷ –۹۶ / ۱۳۸۲٫
۱۵٫ وحدت حوزه و دانشگاه (هست‌ها) و (بایدها) / خردنامه همشهری / ۱۳۸۰٫
۱۶٫ حوزه و دانشگاه از واگرایی تا همگرایی / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۰٫
۱۷٫ پژوهش‌های حوزوی، ظرافت‌ها و چالش‌ها / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۲٫
۱۸٫ گام‌های آغازین در نظریه پردازی دینی / نشریه پگاه حوزه / ۱۳۸۲٫
۱۹٫ قلمروهای جهانی حوزه / پگاه حوزه ۱۱۶ و ۱۱۵ / ۱۳۸۲٫
۲۰٫ حدود آزادی بیان / ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

منابع:
شبکه اطلاع رسانی اجتهاد http://ijtihad.ir/
وبگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html
وبگاه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه http://www.rihu.ac.ir/Portal/Home/default.aspx?categoryid=home
وبگاه جامعه المصطفی العالمیه http://www.miu.ac.ir/
وبگاه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم http://www.jameehmodarresin.org/
وبگاه موسسه اشراق و عرفان http://www.eshragh-erfan.com/

۲- حجت الاسلام دکترعباسعلی شاملی
( متخصص و پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی، روانشناسی، اخلاق و عرفان)

زندگینامه:
دکتر عباسعلی شاملی در سال ۱۳۳۹ در شهرضا به دنیا آمد . پس از طی موفقیت دروس دوران کلاسیک در سال تحصیلی ۱۳۵۵-۵۶ وارد حوزه ی علمیه ی شهرضا (مدرسه ی علمیه ی صاحب الزمان عج )شد و پس از حدود یک سال وارد حوزه ی علمیه ی قم (مدرسه ی منتظریه یا حقانی و مدرسه ی رسالت) شد. تا سال ۱۳۷۱ در حوزه به تحصیل اشتغال داشت. طی این مدت موفق شد مقدمات، سطح مقدماتی، سطح عالی و هفت سال از درس خارج حوزه را پشت سر گذارد. مقدمات و سطح مقدماتی را طی پنج سال در مدرسه ی علمیه ی رسالت که در آن هنگام همگام و هم برنامه ی مدرسه علمیه ی حقانی بود و توسط حضرت حجه الإسلام و المسلمین جناب آقای دشتی و کمک مرحوم شهید قدوسی (ره) مدیریت می شد، پشت سر گذاشت. سطح عالی را به طور آزاد در حوزه علمیه ی قم گذراند و در آن برهه از محضر اساتید گرانقدر حضرات آیات اعتمادی (رسائل)، ستوده، پایانی (مکاسب بیع و خیارات)، اشتهاردی (لمعه و مکاسب محرمه)، فاضل لنکرانی (دو جلد کفایه)، استادی (علم الحدیث و درایه، حلقات اصول الفقه شهید صدر (ره)، سید علی حائری (حلقات اصول الفقه) بهره برد. در طول درس های خارج فقه و اصول از محضر اساتید و آیات عظام سید محمود هاشمی شاهرودی، سید کاظم حائری، مکارم شیرازی، میرزا جواد تبریزی(ره)، سبحانی و مظاهری اصفهانی بهره جست. همزمان با دروس حوزه از سال ۱۳۵۸ در برنامه ی ویژه ی آموزشی مؤسسه ی در راه حق که با نظارت اساتید و آیات عظام مصباح یزدی، خرازی و مظاهری به هدف تربیت طلاب و فضلای حوزه علمیه ی قم در راستای پاسخگویی به نیازهای نوین انقلاب و دنیای اسلام راه اندازی شده بود، به تحصیل اشتغال داشت. طی این دوران که تا سال ۱۳۷۰ به طول انجامید، دومعادل لیسانس فقه و حقوق اسلامی و مطالعات اسلامی را به ترتیب در سال های ۱۳۶۲ و ۱۳۷۰ از مؤسسه ی در راه حق و مرکز مدیریت حوزه ی علمیه قم اخذ کرد.
در راستای تکمیل تحصیلات نوین حوزوی در سال ۱۳۶۲ به بنیاد فرهنگی باقر العلوم (ع) که دوره ی تکمیلی و تخصصی مؤسسه ی در راه حق بود، منتقل شده و در گروه روان شناسی به تکمیل تحصیلات پرداخت. پس از چهار سال (در سال ۱۳۶۵-۶۶) موفق به اخذ معادل فوق لیسانس روان شناسی با گرایش رشد شخصیت شد .پس از تکمیل این دوره در سال ۱۳۶۸ به همکاری در گروه روان شناسی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه دعوت شد که حاصل دو سال همکاری مشارکت در تألیف دو جلد روان شناسی رشد و چندین مقاله روان شناختی بود که توسط سازمان سمت چاپ و منتشر شده است. از سال ۱۳۷۱ به صلاحدید و بر اساس هدایت و نظارت استاد بزرگوار حضرت آیه الله مصباح یزدی و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت و توصیه ی مقام معظم رهبری و حمایت و همکاری صمیمانه ی رئیس جمهور محترم وقت آیه الله هاشمی رفسنجانی برای ادامه و تکمیل تحصیلات به دانشگاه مک گیل در کشور کانادا اعزام شد. ورود به این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ میلادی بود که پس از دو و نیم سال و در سال ۱۹۹۵ فوق لیسانس دیگری در رشته ی روان شناسی فلسفی اسلامی از موسسه ی مطالعات اسلامی گرفت. پایان نامه ی این فوق لیسانس به بررسی رابطه ی نفس بدن در علم النفس فلسفی صدر المتألهین و ابن سینا اختصاص یافت.
از این پس به دانشکده ی علوم تربیتی در همین دانشگاه منتقل شده و پس از چهار سال (در سال ۱۹۹۹) در رشته ی فلسفه ی تعلیم وتربیت و با گرایش آموزش و پرورش فرهنگ و ارزش ها با برجسته سازی دیدگاه علامه ی شهید آیه الله سید محمد باقر صدر در زمینه ی «شاخص های فرهنگ اسلامی توسعه و توسعه ی فرهنگی در یک جامعه اسلامی» موفق به اخذ درجه ی دکتری شد. این پایان نامه به اتفاق نظر هیئت داوران کمیته ی دفاع ممتاز شناخته شد .لازم به ذکر است که چون نظام تحصیل در بیشتر دانشگاه های آمریکا و کانادا آمیزه ای از ارائه ی پایان نامه و گذراندن کورس ها و ترم های درسی است، هر دانشجو پس از فوق لیسانس و دکتری دست کم بیست مقاله ی پژوهشی خواهد داشت. ایشان نیز بنا به اقتضای روند تحصیلی خود در دانشگاه مک گیل، در دو دوره ی فوق لیسانس و دکتری خود موفق به نوشتن ۲۵ مقاله ی پژوهشی به زبان انگلیسی شد. پس از بازگشت به ایران ضمن همکاری با مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی تا کنون موفق به ارائه ی چندین مقاله ی علمی و تحقیقی شده است که شماری آنها در شماره های گوناگون مجله ی علمی تخصصی معرفت به چاپ رسیده است.
پس از بازگشت از کانادا، کشور محل تحصیل دوره ی دکتری، در موقعیت های تبلیغی و نیز به هدف شرکت در کنفرانس ها، سخنرانی، کلاس تابستانی و ارائه ی مقاله از سوی مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه الشریف) به کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، ایتالیا، تانزانیا و آمریکا اعزام شده است و بیشتر فعالیت های تبلیغی ایشان در این کشورها بیشتر در جمع شیعیان بومی و به زبان انگلیسی بوده است.فعالیت های پژوهشی ایشان به این شرح است:
الف: مقالاتی که تا کنون از ایشان به چاپ رسیده است عبارتند از:
۱ – چشم اندازى بر شاخص هاى فرهنگى نظام آموزش و پرورش در کشور ژاپن
۲ – پیش نیازهای تربیتی ارتباط با متربی از نگاه امام امیرالمؤمنین علی(ع)
۳ – در جستجوی کشفی نو از روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: رهیافتی به روش شناسی اسلامی پژوهش در علوم تربیتی
۴ – در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام : قسمت اول: جستاری در لابلای نخستین پرسش ها
۵ – با پیامبر در ساحت عشق و محبت: راهبردی در بهینه سازی تربیت عاطفی و هیجانی
۶ – میزگرد تعلیم و تربیت دینـى همراه با آقایان دکتر سید احمد رهنما و دکتر عبدالعظیم کریمی
۷ – درآمدى مفهوم‏ شناختى در قلمرو تربیت دینى
۸ – گذاری بر سیره ی علوی در راستای نقد رویکرد پست مدرنیسم در تربیت اخلاقی
۹ – مبانی انسان شناختی توسعه ی اقتصادی در یک مدل اسلامی
۱۰ – مبانی انسان شناختی تربیت اخلاقی در یک مدل پیشنهادی اسلامی
۱۱ – دستی بر شاخسار نخل ولایت امیر ایمان امام علی (ع): راز محبوبیت جاودانی امام (ع)
۱۲ – ریشه های چالش و درگیری میان صفویان و عثمانیان
۱۳ – رویکردی روان شناختی به سوره مبارکه ی یوسف در راستای کشف پیام های مربوط به بهداشت روانی خانواده
۱۴ – جایگاه و نقش انذار و تبشیر در نظام تربیتى پیامبران : نگرش قرآنى
۱۵ – سوگواره ی علامه شهید آیه‌ اله العظمی سید محمد باقر صدر (قدس سرّه الشریف)

ب: داوری و مشاوره پایان نامه ها: (عنوان برخی از این پایان نامه ها چنین بوده است)
۱ – بررسی تطبیقی رابطه ی تربیت دینی و تربیت اخلاقی با نگرش اسلامی؛ اصغر اخوی (۱۳۸۱)
۲ – فطرت و جامعه پذیری؛ حسین اژدری زاده (۱۳۷۹)
۳ – بررسی نظام تربیتی صحیفه ی سجادیه ؛علی اصغر ابراهیمی فر
۴ – نگرشی بر تعامل فقه و تربیت با تأکید بر نقش فقه در تربیت؛ علی همت بناری (۱۳۸۰)
۵ – مطالعه ی سطح نگرش و انگیزش دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به درس معارف اسلامی ۱ و ۲ در سال تحصیلی ۸۰-۷۹ ؛ سید محمد رضا موسوی نسب (۱۳۸۰)
۶- چگونگی تنظیم روابط و رفتارهای جنسی: مقایسه بین جامعه ی ایران و دو جامعه ی آلمان و اتریش: رویکردی اخلاقی ـ حقوقی؛ محمد والدمن (۱۳۸۰)
۷- نقش تربیتی داستان های قرآن؛ ابراهیم شفیعی (۱۳۷۹)
۸- چشم اندازی بر جایگاه و نقش تغافل در فرایند تربیت با نگرشی اسلامی؛ علی بهران تجری (۱۳۸۱)
۹- نگرشی بر دعای ابو حمزه ی ثمالی از دیدگاه تربیت دینی؛ محمد جواد مهاجری (۱۳۸۱)
۱۰-اصول و روش های آموزش مفاهیم دینی به کودکان دبستانی؛ علی مقدسی پور (۱۳۸۱)

منابع:
سایت موسسه امام خمینی http://qabas.iki.ac.ir/
پایگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html

۳-حجت الاسلام على همت‏ بنارى
( متخصص و پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی و مسائل اخلاقی)زندگینامه:
ایشان در سال ۱۳۴۷ در شهرستان
باغملک به دنیا آمد. در سال ۶۲ ۱۳ رهسپار حوزه علمیه مسجد سلیمان گردید.و سپس در سال ۶۷ وارد حوزه علمیه قم شد. در دوره خارج فقه واصول از محضر بزرگانی چون آیات عظام وحید خراسانی و فاضل لنکرانی استفاده نمود و در سال ۱۳۶۷ وارد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی شد و کارشناسی ارشد معارف اسلامی وعلوم تربیتی را با استفاده از اساتیدی همچون حجت الاسلام دکتر شاملی و… به پایان رساند.

سوابق و پژوهشی ایشان به شرح زیر است:
ایشان دارای مقالات زیادی پیرامون تربیت دینی و فقه تربیتی می‌باشد از جمله :
۱- در تکاپوی ارائه مفهومی نو از تربیت اسلامی با تأکید بر آیات و روایات
۲- نگرشی بر تعامل فقه و تربیت
۳-نقش فقه در تربیت
۴-تربیت فرزند ازدیدگاه ائمه(ع)
۵-تربیت جوان ازدیدگاه معصومان علیهم السلام و…

منابع:
پایگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html
پایگاه تخصصی مجلات نور http://www.noormags.com/view/fa/default
پژوهشگاه علوم انسانی http://www.ihcs.ac.ir/Pages/Features/Home.aspx
باشگاه اندیشه http://www.bashgah.net/
موسسه امام خمینی http://qabas.iki.ac.ir/
۴- حجت الاسلام سیدنقی موسوی
( متخصص و پژوهش گر در زمینه مسائل تربیتی وفقه تربیتی)سوابق علمی و پژوهشی ایشان به شرح زیر است:
• اشتغال به درس خارج در حوزه علمیه قم
• کارشناسی: علوم تربیتی
• کارشناسی ارشد: علوم تربیتی گرایشِ تربیت دینی
• دانشجوی دکتری فقه تربیتی
• مدیرگروه پژوهشی فقه تربیتی، موسسه اشراق و عرفان

تالیفات :
۱٫ فقه تربیتی؛مبانی وپیش‌فرض‌ها،علیرضا اعرافی، تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان، چاپ اول، ۱۳۹۱٫
۲٫ بررسی فقهی فلسفه‌ورزی و فلسفه‌آموزی؛ علیرضا اعرافی؛ تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان، چاپ اول، ۱۳۹۱٫
۳٫ فقه تربیتی؛ یادگیری علم و دین، علیرضااعرافی، تحقیق و نگارش: سیدنقی موسوی، قم: اشراق و عرفان، چاپ اول، ۱۳۹۱٫
مقالات
۱٫ تحلیل مفهوم تلقین در تربیت دینی، فصلنامه پژوهشی نوآوری‌های آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تهران، پاییز ۱۳۹۲،شماره ۴۷، صص۴۴-۶۶٫
۲٫ روانشناسی دین و تربیت دینی از منظر غزالی؛ در: جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات همایش تربیت دینی در جامعه معاصر، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،۱۳۸۸، صص۹۶۱-۹۸۴٫
۳٫ بررسی وجوب آموزش¬استدلالی در تربیت اعتقادی، فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی»؛ دانشگاه امام حسین(علیه السلام)، تهران، تابستان ۱۳۹۱؛ شماره ۱۵ ، صص۷۳-۱۰۰
۴٫ تبیین و ارزیابی آموزش مقایسه‌ای در تربیت دینی؛ پذیرفته شده در همایش فلسفه تربیت دینی و اخلاقی، انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان. ۱۳۹۲
۵٫ پیشینه‌شناسی رویکرد فقهی به تربیت؛ فصلنامه «مطالعات فقه تربیتی»؛مجتمع آموزش عالی فقه، جامعه المصطفی العالمیه (زیر چاپ)
مقالات مشترک ایشان:
۶٫ دانش تربیت؛ وضعیت مطلوبِ علوم تربیتی؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ فصلنامهاسلام و پژوهشهای تربیتی،شماره ۶،پاییز و زمستان۱۳۹۰، صص۵۷ ـ ۷۶ .
۷٫ گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهای جوانحی؛ علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛فصلنامه فقه(کاوشی نو در فقه اسلامی)، شماره ۷۰، زمستان ۱۳۹۰ صص۸۷-۱۳۰
۸٫ تاثیرات دانش فقه برمسائل دانش تربیت؛ علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ پژوهشنامه فقهی؛شماره ۵، پاییز ۱۳۹۰، صص۳-۳۴٫
۹٫ تعریف تربیت و تطبیق آن بر حرکت فلسفی؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ بهار و تابستان ۱۳۹۱، ش ۱۴؛ صص۷-۲۸٫
۱۰٫ تربیت اعتقادی فرزندان ؛علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛فصلنامه فقه(کاوشی نو در فقه اسلامی)(در مراحل چاپ) منبع:
پایگاه مجلات تخصصی مجیران http://www.magiran.com/
وبگاه مجتمع آموزش عالی امام خمینی، http://imam.miu.ac.ir/
” جامعه المصطفی العالمیه، http://www.miu.ac.ir/
” دانشگاه جامع امام حسین http://www.ihu.ac.ir/

۵- بهروز رفیعی
( پژوهش گر در زمینه علوم تربیتی و دارای تالیفات زمینه تربیت دینی) زندگینامه:
بهروز رفیعی در سال ۱۳۳۶ در فریدن به دنیا آمد. پیش از پیروزی انقلاب وارد حوزه علمیه تهران شد و چند ماهی در حوزه علمیه تهران تحصیل کرد سپس برای ادامه تحصیل در سال ۶۳ به قم مهاجرت و در حوزه علمیه قم از محضر عالمان دیار عالم پرور قم بهره های علمی کسب کرد.
در کنار تحصیلات حوزوی در سال ۷۲ ۱۳ پس از موفقیت در آزمون سراسری در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد پس از گذراندن حدود ۱۰۰ واحد درسی، تحصیل در دانشگاه را رها کرد و به تحقیق ، تالیف و ترجمه در حوزه تربیت دینی ، فلسفه و مفاهیم تربیتی و… روی آورد . ایشان دارای کارشناسی ارشد علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه علوم تربیتی از مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه قم می باشد.نامبرده هم اکنون به عنوان محقق و پژوهشگر در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مشغول به فعالیت می باشد و آخرین درجه تحصیلات حوزوی ایشان سطح چهار حوزه است.
جلد سوم کتاب”آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن ” تالیف محقق،(زیر نظر حجت السلام و المسلمین اعرافی)در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

مسوولیت‌های علمی:
بهروز رفیعی در کنار تحقیقات علمی با مراکز و موسسات علمی نیز همکاری دارد از جمله:
۱-پژوهشکده حوزه و دانشگاه، محقق- مترجم- پژوهشگر
۲-شبکه سراسری معارف، محقق-نویسنده- مجری- پژوهشگر
۳- مرکز مطالعات تربیت اسلامی، محقق- مترجم- پژوهشگر
آثار:
از مهمترین آثار ایشان در حوزه تربیت دینی که بیشتر آنها به سفارش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می‌باشد، عبارتند از:
۱-آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (ج۳: امام محمّد غزّالی)
۲-ترجمه : الاسلام و علم‌النفس ـ بیبلو غرافیا
۳-ترجمه ونقد : روش‌شناسی تحقیق در تعلیم و تربیت «رویکردی اسلامی»، دکتر عبدالرحمن عبدالرحمن النقیب
۴- سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی، (رتبه دوم در اولین جشنواره کتاب خانواده ۱۳۸۶)
۵-ترجمه: فلسفه التربیه‌الاسلامیه دکتر ماجد عرسان الکیلانی
۶_فلسفه تعلیم و تربیت ماجد عرسان الکیلانی
۷- کتاب شناسی توصیفی ـ تحلیلی و تربیت دراسلامی؛ (رتبه سوم پنجمین دوره کتاب سال حوزه ۱۳۸۲)
۸- کتابشناسی توصیفی و تحلیلی تعلیم و تربیت اسلامی
۹- مربیان بزرگ مسلمان (آرا و فلسفه تربیتی)
۱۰-مشارکت در تدوین کتاب درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت،جلد اول
۱۱- مکتب ها و گرایش‌های تربیتی در تمدن اسلامی؛ ( رتبه دوم هشتمین دوره کتاب سال حوزه ۱۳۸۵)
۱۲-نیم نگاهی به تاریخ تربیتی شیعه ( پیشگفتار مترجم در کتاب سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی)
منبع:
انجمن علمی پژوهشی اخلاق وتربیت
پایگاه اندیشوران http://www.andishvaran.ir/fa/default.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics