قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «آفتاب در طلعت آفتاب»، ویژه‌نامه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب
«آفتاب در طلعت آفتاب»، ویژه‌نامه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب

«آفتاب در طلعت آفتاب»، ویژه‌نامه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب

شبکه اجتهاد: ۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۶۸ یکی از اندوه بارترین و در عین حال یکی از پر شکوه ترین روزهایی است که ملت مسلمان ایران در طول سال های پس از پیروزی انقلاب به خود دیده است. در این روز از یک سو رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به ملکوت اعلی پیوست و عالمی را در غم ارتحال خود سوگوار کرد و از سوی دیگر، بزرگ مردی از سلاله پاک پیامبر گرامی اسلام به رهبری و زعامت عظیم ترین انقلاب تاریخ معاصر جهان برگزیده شد. و اکنون پس از سالها شاهد درستی این انتخاب مبارک هستیم. ناخدایی که در امواج سهمگین دریای فتنه های داخلی و خارجی، کشتی انقلاب را با درایت و روشن بینی به ساحل نجات هدایت کرده است.

زندگی نامه مقام معظم رهبری

گذار تقویم، ۲۸ صفر سال ۱۳۱۸ هجری شمسی را نشان می داد که منزل محقر و ساده «حاج سید جواد» با تولد «سید علی » که دومین فرزند خانواده بود، حال و هوای تازه ای یافت. حاج سید جواد از علمای زاهد و بنام مشهد بود که سالها در این شهر، منبع فیوضات بسیاری برای طلاب به شمار می رفت. آقا سید علی، دوران کودکی را در دامان مادری که از شیفتگان خاندان اهل بیت ائمۀاطهار علیهم السلام بود، گذراند و تدریج با ملکات اخلاقی یک خانواده روحانی و اهل علم خو گرفت و آشنا شد.

پدر ایشان، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید جواد خامنه ای، و مادرشان صبیه حجت الاسلام و المسلمین «سید هاشم نجف آبادی» ، سعی بلیغی در تربیت فرزند خود داشته و در دوران طفولیت، زمینه شناخت و آشنایی او را با معارف اسلامی فراهم کردند. جد ایشان، «آقا سید حسین خامنه ای» از علمای آذربایجانی مقیم نجف بود. وی قبلا در محله «خیابان » تبریز اقامت داشت و سپس به نجف اشرف سفر کرد. مردی پرهیزگار و اهل علم، تقوا و زهد بود. روحانی شهید «حاج شیخ محمد خیابانی» ، شوهر عمه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است. گرچه او در قصبه «خامنه» از توابع تبریز به دنیا آمده، ولی به دلیل این که در مسجد «کریمخان» در محله خیابان تبریز امامت جماعت داشت، به «خیابانی» مشهور شده است. وی از روحانیون مشهور و مبارز دوران مشروطه است، که نماینده مردم تبریز در مجلس شورای ملی شد و علیه نابسامانی موجود در جامعه و استبداد پهلوی قیام کرد، و پس از سالها مبارزه، در تبریز به شهادت رسید.

حسینی خامنه ای، سید علی

زندگی نامه مقام معظم رهبری

ولادت و دوران کودکی

گذری بر زندگی پدر مقام معظم رهبری

تحصیلات

سیدعلی خامنه ای تحصیل را در چهار سالگی از مکتب خانه و با فراگیری قرآن کریم شروع کرد. دورۀدبستان را در نخستین مدرسۀاسلامی مشهد، دارالتعلیم دیانتی، گذراند. در همین ایام، یادگیری قرائت و تجوید قرآن را نزد برخی قاریان قرآن مشهد آغاز کرد. هم زمان با تحصیل در کلاس پنجم دبستان، تحصیلات مقدماتی حوزوی را نیز آغاز کرد. شوق وافر او به تحصیلات حوزوی و تشویق والدین سبب شد که وی پس از اتمام دورۀدبستان، وارد دنیای طلبگی شود و تحصیل علوم دینی را در مدرسۀسلیمان خان ادامه دهد. وی بخشی از مقدمات را نیز نزد پدر طی کرد. سپس به مدرسۀنواب رفت و دورۀسطح را در آن به پایان برد. هم زمان با تحصیلات حوزوی دورۀدبیرستان را تا سال دوم متوسطه ادامه داد.

وی معالم الاصول را نزد آیت الله سیدجلیل حسینی سیستانی و شرح لمعه را نزد پدر و میرزا احمد مدرس یزدی فرا گرفت. رسائل، مکاسب و کفایه را نیز نزد پدر و آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی آموخت. در سال ۱۳۳۴ش، در درس خارج فقه آیت الله سید محمدهادی میلانی حاضر شد. وی در ۱۳۳۶ش طی سفر کوتاهی همراه خانواده به نجف اشرف مشرف شد و در دروس مدرسان بنام حوزۀعلمیۀنجف، از جمله آیات سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، میرزا باقر زنجانی و میرزا حسن بجنوردی حضور یافت، ولی به دلیل عدم تمایل پدر برای اقامت در آن شهر به مشهد بازگشت و به مدت یک سال دیگر در درس آیت الله میلانی حاضر شد. سپس در سال ۱۳۳۷ش به شوق ادامه تحصیل عازم حوزۀعلمیۀقم شد. در همین سال و پیش از عزیمت به قم، آیت الله محمدهادی میلانی به وی اجازۀروایت داده بود. سید علی خامنه ای، در قم نزد بزرگانی چون آیات حاج آقا حسین بروجردی، امام خمینی، حاج شیخ مرتضی حائری یزدی، سیدمحمد محقق داماد و علامه طباطبایی تلمذ نمود. در مدت اقامت در قم اکثر وقت خود را به تحقیق، مطالعه و تدریس می گذراند.

آیت الله خامنه ای در ۱۳۴۳ش به دلیل عارضۀبینایی پدر و کمک به وی به ضرورت از قم به مشهد بازگشت و بار دیگر در جلسات درس آیت الله میلانی حضور یافت که تا سال ۱۳۴۹ ادامه داشت.

تحصیلات مقدماتی

تحصیلات حوزوی

مبارزات و فعالیت های سیاسی

پیشینۀ فعالیت های سیاسی  مذهبی خاندان آیت الله خامنه ای، در او زمینۀتربیتی برای مبارزۀسیاسی  مذهبی فراهم آورده بود. نقطۀآغازین ورود به فعالیت های سیاسی، دیدار او با سیدمجتبی نواب صفوی (میرلوحی) در مشهد بود که به بیان خود او اولین بارقه های انقلابی را در وی پدید آورد. نخستین دیدار وی با امام خمینی (ره) در سال ۱۳۳۶ش صورت گرفت اما چهرۀسیاسی امام خمینی برای اولین بار در جریان لایحۀانجمنهای ایالتی و ولایتی برای ایشان مکشوف شد. آیت الله خامنه ای با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در سال ۱۳۴۱ش وارد عرصه های گوناگون مبارزه با طاغوت شد. جزو نخستین افرادی بود که همگامی و فعالیت مبارزاتی را در دورۀقبل از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز کرد. در بهمن ۱۳۴۱، پس از همه پرسی لایحۀانجمنهای ایالتی و ولایتی، آیت الله خامنه ای و برادرش سیدمحمد مأمور رساندن گزارش آیت الله محمدهادی میلانی به امام خمینی در قالب نامه در مورد واکنش مردم مشهد به این همه پرسی شدند.

مبارزات و فعالیتهای سیاسی

ماجرای بیمارستان امام رضای مشهد

اوج گیری انقلاب و تبعید به ایرانشهر

ماجرای دو نامه رهبر معظم انقلاب به خانم یحیایی

نقش آیت الله خامنه ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران

دیدار با خورشید در انتهای شب

خاطرات حضرت آیت الله خامنه ای از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی

انقلاب به روایت زندگی و زمانه آیت الله خامنه ای

بعد از انقلاب

در فروردین ماه ۵۸ از طرف امام خمینی (قدس سره) مامور رسیدگی به اوضاع و خواسته های مردم استان سیستان و بلوچستان شدند و خدمات ارزنده ای در آن سامان، به مردم محروم و رنجدیده آن استان کردند. در سال ۵۸، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت دفاع شدند و سپس در ۲۷ مرداد همان سال، مسؤولیت معاونت وزیر دفاع را نیز پذیرفتند و در این سمتها خدماتی کردند. در ۱۰ آذر سال ۵۸، اختلافاتی در سپاه پاسداران – که بتازگی به وجود آمده بود – پدید آمد و پس از این که عده ای از برادران میانجیگری کردند و نتوانستند کاری انجام دهند، حضرت آقای خامنه ای در ۱۰ آذر ۵۸ از سوی حضرت امام (ره)، سمت سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عهده گرفته و توانستند آن جا را سر و سامان دهند.

آیت الله العظمی خامنه ای همیشه مورد توجه نسل جوان و دانشگاهی بوده و لذا بنا به تمایل امام، دانشجویان مسائل خود را با ایشان در میان می گذاشتند. مقام معظم رهبری از سوی حضرت امام و شورای انقلاب در «شورای عالی دفاع» حضور می یافتند. پس از فوت مرحوم آیت الله طالقانی و انصراف آقای منتظری، امام امت طی حکمی در تاریخ ۲۴ دی ماه ۵۸، آیت الله العظمی خامنه ای را به امامت جمعه تهران منصوب فرمودند. با شروع انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره اول (خرداد ۵۹) آیت الله العظمی خامنه ای از سوی ائتلاف بزرگ که از روحانیت مبارز تهران، حزب جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و برخی دیگر از انجمنها، سازمانها و گروه های اسلامی متشکل بود، نامزد نمایندگی مجلس از تهران شدند و با اکثریت عظیم، حدود یک میلیون و چهار صد هزار رای در دوره اول، به مجلس راه یافتند.

دوران بعد از انقلاب

ترور آیت الله خامنه ای و انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی

دوران ریاست جمهوری

آفتاب در طلعت آفتاب

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجدد اسلام در جهان مادی و ظلمانی قرن بیستم، حضرت امام خمینی قدس سره، در پی یک بیماری تقریبا طولانی، با دلی آرام و قلبی مطمئن به سوی رفیق اعلی سفر نمودند و ملت با ناباوری، غم سنگین فراغ امام را بر دوش خود احساس کرد. دشمن مستکبر و کینه توز که سالها خود را برای چنین لحظه هایی آماده ساخته بود، به گمان خام خود، به مقصود نزدیک شده بود. اما دو عامل بسیار مهم در کنار هم، اسباب شکست، خواری و ناامیدی دشمن و امید و شادمانی مؤمنان و مستضعفان را فراهم کرد. حضور ده میلیون عزادار در بزرگترین تشییع و خداحافظی، توفانی از اراده میلیونی مردم را در حفظ دستآوردهای انقلاب اسلامی و اظهار ارادت، محبت و اطاعت از رهبری انقلاب را به وجود آورد. توفانی که همچون توفان «طبس» که هواپیماهای تجاوزگر را در هم کوفت، امیدهای دشمن را به یاس مبدل نمود. در کنار حضور خیره کننده مردم عزادار و ماتم زده، اجلاس فوق العاده مجلس خبرگان رهبری و تصمیم گیری سریع و قاطع و انتخاب صحیح و درست آنان، انقلاب اسلامی را صاحب سکانداری امین، با تقوا، بادرایت، شجاع و مدیر کرد. در واقع یک روز هم، انقلاب و ملت بدون رهبر و نقطه امید به سر نبرد و رحمت واسعه الهی، آن حضور عجیب و بی سابقه را به بار نشاند. به این ترتیب، دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به پایان نرسید. امام از میان ملت رخت بربست و خلف و شاگرد و مرید صالح او طلوع کرد.

زعامت و رهبری

اجلاس خبرگان برای رهبری حضرت آیهالله خامنه ای

مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، خلف صالح امام خمینی(ره)

انتخاب «مقام معظم رهبری» به رهبری (سالِ۱۳۶۸) با وجود تعییرنیافتنِ شرط «مرجعیت» در قانون اساسی

آفتاب در طلعت آفتاب

شایسته رهبری

امامت بنیان امنیت

ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری

آیه الله العظمی خامنه ای، پرورش یافته مکتب قرآن و آشنای دیرینه آن است. زمزمه های تلاوت آیات قرآنی را با دل و جان می شنود و در چشم انداز معارف وحی، دنیای امید خویش را می بیند. آن بزرگوار پرورش یافته مکتب اهل بیت علیهم السلام و الهام گرفته از زندگی آنان است. وجودش مملو از عشق والا و علاقه فراوان به خاندان پاک رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد. نماز، آشنای دیرین و همراه همیشگی ایشان است، بی آلایشی و سادگی از افتخارات زندگی حضرتش بوده است و آراستگی به زیور قناعت و سادگی و پیراسته بودن از رذایل طمع و حرص و تکبر، از بارزترین حالات روحی و رفتاری اوست. تأدب به آداب شرع و تقید به موازین تقوا و پرهیزگاری، عمل به وظایف الهی و شوق به نوافل و مستحبات و پرهیز از محرمات و رذایل اخلاقی، از صفات و حالات روحی و رفتاری حضرتش می باشد . سراسر زندگی پربرکتش آمیخته از عشق به مردم مستضعف و متعهد است. شیفتگی به مردم این مرز و بوم، نغمه ای است که در آهنگ رفتار و نگاهش هویداست و نور امید و اعتماد را در آینه پاک و زلال دلها می نشاند. شجاعت و مردانگی، از صفات بارز ایشان است.

فضایل اخلاقی

علاقه قرآنی رهبر معظم انقلاب

شخصیت علمی مقام معظم رهبری

بنیه علمی و فقهی رهبری

گزارشی از: شورای افتاء مقام معظّم رهبری

سبک تدریس آقا

روایت دکتر حداد عادل از کتابخانه شخصی مقام معظم رهبری

خلوت انس /نگاهی به شخصیت ادبی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی

گزارشی از حضور آیت الله خامنه ای در انجمن های شعری

ولایت فقیه در اندیشه ولی فقیه زمان، حضرت آیت الله خامنه ای

فقه حکومت، باید قواعد و چهارچوب های اقامه دین در جامعه را بیان کند. این قواعد، در سطحی فراتر از آنچه معمولاً با عنوان فقه حکومت می شناسیم قرار دارند. ولی فقیه، اجازه دارد نوبه نو، نظام ها و ساختارهایی برای تأمین اهداف نظام اسلامی بسازد و در این طراحی های کلان، به تشخیص خود، مصالح و رویکردهایی را ترجیح دهد و دین، اجازه این انعطاف ها و انتخاب ها را به او می دهد

۱التزام به ولایت فقیه، جذب حداکثری و دفع حداقلی.

۲– کلام سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری

۳«مردم»، کلید واژه‌ رهبر معظم انقلاب

۴– نامه نگاری های حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص ولایت فقیه

۵– فقه فقاهتی و حکومتی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

۶– نگاهی تحلیلی به تقریر آیت‏‌ الله خامنه ‏ای از ولایت مطلقه فقیه

۷- مأخذشناسی آثار مکتوب پیرامون اندیشه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

گزینش رهبر و ولی فقیه

یکی از کارویژه های مجلس خبرگان رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران، گزینش رهبر برابر اصول پنجم، یکصد و هفتم و یکصد و نهم قانون اساسی می باشد. این قانون اگرچه سندی حقوقی است، اما در بسیاری از اصول آن و از جمله اصول مربوط به رهبری، پیوندی محکم با مبانی دینی و به ویژه موازین فقهی برقرار کرده و حتی از اصطلاحات آن نیز بهره برده است. همین امر، ضرورت نگرش توأمان فقهی و حقوقی به این سند عالی را دست کم در اصول مربوط به نوع حاکمیت، حکومت، رهبری و نهادهایی چون شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری نمایان می سازد. از آنجا که در زمینه ولایت “فقیه” دو دیدگاه معروف فقهی انتصاب و انتخاب وجود دارد، مباحث مربوط به آن در حقوق اساسی ما نیز راه پیدا کرده است. آثار و لوازم هر یک از این دو نظریه در ابعاد مختلف و از جمله در نقشی که خبرگان رهبری ایفا می نمایند، قابل تأمّل و بازخوانی است و از این رهگذر می توان به ماهیت گزینش رهبر در نظام جمهوری اسلامی ایران راه یافت، نقاط ابهام را دریافت و برای شفاف سازی آن، پیشنهاد ارائه داد.

۱- ماهیت گزینش رهبر و ولی فقیه از منظر فقه و حقوق

۲- ماهیت گزینش رهبر و ولی فقیه از منظر فقه و حقوق

۳- ماهیت گزینش رهبر و ولی فقیه از منظر فقه و حقوق

۴- ماهیت گزینش رهبر و ولی فقیه از منظر فقه و حقوق

۵- ماهیت گزینش رهبر و ولی فقیه از منظر فقه و حقوق۵

ولی فقیه زمان و رهبری هوشمندانه و مدبرانه

معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، در بیانات متعددی به تایید روش و منش حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی پرداختند از جمله می فرمایند: در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می دهید

۱- انتخاب مهم و سرنوشت ساز ولی فقیه

۲- مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، خلف صالح امام خمینی(ره)

۳- اجلاس خبرگان برای رهبری حضرت آیهالله خامنه ای

۴- تعیین ولی فقیه و جانشین صالح امام خمینی(ره)

۵- ولی فقیه زمان، حضرت آیت الله خامنه ای در آیینه علماء و بزرگان

۶- گذری بر درس خارج فقه مقام معظم رهبری

۷- صلاحیت و شایستگی رهبر معظم انقلاب

۸- حضرت آیت الله خامنه ای «ولی فقیه» ویژگی ها و صلاحیت ها

۹- علمیت مقام معظم رهبری در تقلید

قرآن و اهل بیت علیهم السلام در اندیشه مقام معظم رهبری

با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛ پاکیزه، براق و بی زنگار؛ تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند. این، همیشه و برای همه نیست؛ برای کسانی است که دلشان را با صفای باطن و نفس، پاکیزه کنند؛ با ایمان، با باور و با قبول، با قرآن مواجه شوند و الّا کسانی که دل معاند دارند، بنای برنشنیدن و نفهمیدن دارند، نوای قرآن، کلام قرآن و پیام قرآن در دل آنها اثری نمی کند؛

یک شخصیت عظیم، با ظرفیت بی نهایت و با خلق و رفتار و کردار بی نظیر، در صدر سلسله انبیا و اولیا قرار گرفته است و ما مسلمانان موظف شده ایم که به آن بزرگوار اقتدا کنیم چرا که فرمود «لکم فی رسول الله اسوه حسنه» ما باید به پیامبر، اقتدا و تأسی کنیم نه فقط در خواندن چند رکعت نماز بلکه در رفتار، گفتار، معاشرت و معامله مان هم باید به او اقتدا کنیم، پس باید او را بشناسیم.

انس با قرآن در بیانات مقام معظم رهبری

پیامبر اعظم(ص) از دیدگاه رهبر معظم انقلاب

غدیر از دیدگاه مقام معظم رهبری

حضرت زهرا علیها السلام در کلام رهبری

سیری در کتاب صلح امام حسن(ع)

امام حسین (ع) از نگاه آفتاب

سیره امام سجاد (ع) از نگاه رهبری

عدالت مهدوی در اندیشه مقام معظم رهبری

خورشید من برآی

امام خمینی(ره) از نگاه مقام معظم رهبری

امام بزرگوار ما کارهای بزرگِ متناسب با بزرگی خود انجام داد و من امروز بعضی از آن ها را به یاد شما می آورم. یقیناً اگر تحلیل گرها و متفکران، کارهای بزرگ امام امت را فهرست کنند، چند برابرِ آن چیزی خواهد شد که من امروز آن ها را برمی شمارم:

۱- اولین کار بزرگ او «احیای اسلام» بود. . .

۲- دومین کار بزرگ او، «اعاده روح عزت به مسلمین» بود. . .

۳- سومین کار بزرگ او این بود که به مسلمان ها «احساس درک امت اسلامی» داد. . .

۴- چهارمین کار بزرگ او «ازاله یکی از مرتجع ترین و پلیدترین و وابسته ترین رژیم های منطقه و جهان» بود.

۵- کار پنجم او «ایجاد حکومتی بر مبنای اسلام» بود. . .

۶- کار ششم او، «ایجاد نهضت اسلامی در عالم» بود. . .

۷- هفتمین کار بزرگ او «نگرشی جدید در فقه شیعه» بود. . .

۸- کار هشتم او «ابطال باورهای غلط در باب اخلاق فردی حکام» بود. . .

۹- کار نهم او «احیای روحیه غرور و خودباوری در ملت ایران» بود. . .

۱۰- و بالاخره دهمین کار بزرگ او «اثبات این نکته بود که “نه شرقی و نه غربی” یک اصل عملی و ممکن» است.

امام خمینی از دیدگاه مقام معظم رهبری

معلم اول (امام خمینی(ره) در نگاه مقام معظم رهبری)

امام خمینی از نگاه مقام معظم رهبری

هشدارهای مقام معظم رهبری درباره تحریف امام

انقلاب اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری

اسلام ناب؛ یکی از شاخص های محوری انقلاب اسلامی، اسلامی بودن نظام و حرکت آن در راستای تحقق اسلام ناب بود. مقام معظم رهبری می فرماید: «فکر اسلام ناب، فکر همیشگی امام بزرگوار ما بود؛ مخصوص دوران جمهوری اسلامی نبود؛ منتها تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی، امکان پذیر نبود. اگر نظام سیاسی کشور بر پایه شریعت اسلامی و تفکر اسلامی نباشد، امکان ندارد که اسلام بتواند با ستم گران عالم، با زورگویان عالم، با زورگویان یک جامعه، مبارزه واقعی و حقیقی بکند؛ لذا امام حراست و صیانت از جمهوری اسلامی را اوجب واجبات می دانست؛ اوجب واجبات؛ نه از اوجب واجبات؛ واجب ترین واجب ها، صیانت ازجمهوری اسلامی است؛

استکبار ستیزی؛ یکی از شاخص های اصلی انقلاب اسلامی که برخاسته از حاکمیت اسلام ناب است، استکبار ستیزی و مقابله با سلطه طلبی نظام استکبار است. اسلام اجازه نمی دهد که جامعه اسلامی در برابر سلطه طلبی های مستکبران و زورگویان، بی تفاوت باشد. مقام معظم رهبری در این باره فرمود: «در ایران هر کسی که به انقلاب اسلامی و به اسلام و به پایه های اسلامی این انقلاب اعتقاد دارد، لاجرم به مبارزه همیشگی با پرچمداران قدرت استکباری دنیا که امروز در رأس آنها آمریکاست نیز اعتقاد دارد»

ارزش های انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب

شاخص ها و محورهای اساسی انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

خودباوری با تکیه بر اندیشه های مقام معظم رهبری(۱) (۲)

آسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

رهبری و گفتمان عدالت

سیاست در نگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری درباره دولت و مردم می فرمایند: مردمی بودن حکومت اسلامی، به دو معناست: یکی اینکه مردم در اداره و تشکیل حکومت و تعیین حاکم و شاید در تعیین رژیم حکومتی و سیاسی نقش دارند. دیگر آنکه حکومت اسلامی در خدمت مردم است، آنچه برای حاکم اسلامی مطرح است، منافع عامه مردم است، نه منافع اشخاص یا قشر و طبقه معین.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، زمامدار باید ویژگی هایی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

۱- مقبولیت و محبوبیت زمامدار اسلامی

۲- منتخب بودن زمامدار

۳- حاکم، خادم مردم

۴- لزوم تأمین رضایت مردم

رابطه دولت و مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری

فرهنگ سیاسی در نگاه مقام معظم رهبری

مسائل فلسفه سیاسی در اندیشه مقام معظم رهبری

بایدها و نبایدهای نخبگان سیاسی از منظر مقام معظم رهبری

اصلاحات سیاسی از دیدگاه مقام معظم رهبری

تبیین کارنامه جریان روشن فکری ایران در بیانات رهبر معظم انقلاب

روابط بین الملل از نگاه مقام معظم رهبری

فرهنگ در نگاه مقام معظم رهبری

دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصۀفرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: «در عرصۀفرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم»

در میان شخصیت های برجستۀمذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها «دغدغه» و «مسئله» جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفادۀابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجستۀفعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجستۀشعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند.

تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای

فرهنگ سازی از دیدگاه مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش تعلیم و تربیت

نقش مدیریت جهادی در فرهنگ جامعه

کلام مصلح، منشور اصلاحات فرهنگی

فرهنگ قرارگاهی با حضور جوانان انقلابی

کتاب و کتاب خوانی در فرمایشات مقام معظم رهبری

بررسی نقش و جایگاه «سینما» و مفهوم‌شناسی آن در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب

اقتصاد در نگاه مقام معظم رهبری

هدف بزرگ پیامبران و هدف قیام ولی عصر  عجّل الله تعالی فرجه الشّریف  تأمین عدالت اجتماعی است. اولین ارزش در نظام ما از لحاظ عملی، باید تأمین عدالت اجتماعی باشد. این مهم باید در تمام برنامه ریزیها و عملها و امثال آن، مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدّمه آن است. ما نمی خواهیم سازندگی کنیم که نتیجه این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد که عدّه ای از تمکن بیشتری برخوردار شوند و عده ای فقیرتر شوند. این، به هیچ وجه مورد رضای الهی و رضای اسلام و مورد قبول ما نیست. ما می خواهیم سازندگی شود و کشور رونق اقتصادی و پیشرفت مادّی پیدا کند و از لحاظ اقتصادی رشد کند، تا بتواند به عدالت اجتماعی نزدیک شود و فقیر نداشته باشیم؛ تا دیگر، طبقات محروم در جامعه، احساس محرومیت نکنند و محروم نباشند.

بایسته های اقتصادی دولت منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری

مبانی قرآنی شعار «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»

اقتصاد مقاومتی سبکی نوین در برابر تحریم اقتصادی

اقتصاد مقاومتی؛ افقی روشن در اقتصاد ایران

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی

چرا رهبر انقلاب از پیشرفت اقتصاد مقاومتی راضی نیستند؟

اخلاق و تربیت اسلامی در نگاه مقام معظم رهبری

برای رسیدن به جامعه مطلوب و آرمانی لازم است موانع و آسیبها را شناخت و برای رفع آنها راهکارهایی ارائه نمود. بشر امروزه بحرانهایی را در جامعه نظاره گر است و گاه در تحلیل اشتباه خود عوامل آن را در مسائلی جستجو می کند، غافل از اینکه ریشه نابسامانیها را باید جای دیگری جست و برای آن چاره جویی کرد. رهبر فرزانه انقلاب علت اصلی مشکلات را غفلت از امور معنوی و ارزشهای اخلاقی میدانند و می فرمایند: «امروز علت اصلی بسیاری از مشکلات بشری در نظامهای مختلف، ناشی از غفلت از معنویت و گرایش به سوی مادیگری و مادیپرستی است. بحران اخلاقی معاصر نابودی بشریت را به همراه خواهد داشت و باید اندیشمندان جهان و دلسوزان بشریت برای احیای ارزشهای اخلاقی قیام جدی نمایند.»

گاهی افراد تمام سعی و تلاش خود را صرف تحصیل دانش نموده و به اخلاق بی توجه یا کم توجه هستند، غافل از اینکه علم بدون اخلاق آفت جامعه است و زمانی دانش می تواند مفید باشد که در حوزههای گوناگون اعم از فردی و اجتماعی اخلاق حاکم باشد. رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه میفرمایند: «اگر انسانها از نظر سواد و دانش و سیاست بحرالعلوم هم باشند؛ ولی اخلاق نداشته باشند کوچکترین نفعی برای جامعه نخواهند داشت. تواضع، اخلاص، مهربانی در رابطه با بندگان خدا، صلابت در مقابل دشمنان، فداکاری و اصالت ندادن به مال و جاه و مقام و از جان و فرزندان و آسایش و سلامتی خود، خیلی راحت برای رضا خدا گذشتن، از اساسیترین جوهرها و بالاترین ارزشی است که برای آن باید خود را به زحمت بیندازیم و تلاش کنیم و در آموزشهای خود و در عمل آن را به کار گیریم».

ضرورت توجه به اخلاق از دیدگاه مقام معظم رهبری دام ظله

نکات اخلاقی و تربیتی در کلام مقام معظم رهبری دام ظله العالی

سیر اندیشه تبلیغ از امام خمینی رحمت الله علیه تا آیت ا. . . خامنه ای

توصیه های رهبر معظم انقلاب به جوانان و نوجوانان

استغفار و رهایی از غفلت/ بیاناتی از مقام معظم رهبری

ماجرای عارف شدن میرزاجوادآقا ملکی تبریزی از زبان رهبر معظم انقلاب

نامه آیت الله قاضی که رهبرانقلاب به آن اشاره کردند

۱۰ توصیه رهبر معظم انقلاب درباره آداب نماز

وحدت اسلامی و ملی در نگاه معظم رهبری

وحدت اسلامی، مسئله حیاتی دنیای اسلام است و بر همه ضرورت ها و اولویت ها ترجیح دارد. مراد از وحدت اسلامی، یکی شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست؛ بلکه مراد از آن، عدم تنازع است. امروز وحدت اسلامی، حول محور ایران اسلامی است و جدا کردن امت های اسلامی از انقلاب اسلامی با وانمود کردن آن به عنوان یک انقلاب شیعی، از توطئه های استکبار جهانی است.

مقام معظم رهبری(مد ظله) وحدت را بر همه ضرورت ها و اولویت ها ترجیح می دهد و می فرماید: «امروز امت اسلام برای حیات، سربلندی و نجات خود و برای برافراشتن پرچم اسلام به وحدت نیاز دارد. کدام منطق است که در مقابل این مسائل بتواند مقاومت کند تا اختلاف ایجاد شود؟ وحدت بر همه ضرورت ها و اولویت ها ترجیح دارد و از آن ها اولی تر و مقدم تر است؛ چرا ضرورت اتحاد بین مسلمانان را نمی فهمیم؟»

وحدت و هم بستگی میان مردم یک جامعه، ممکن است با محور قرار گرفتن برخی اهداف و انگیزه های مادی و دنیایی به صورت موقت تحقق یابد، امّا از آنجا که اصل نظام بر اساس احکام و ارزش های الهی در ایران اسلامی پایه ریزی شده است، نوع مطلوب و ماندگار هم بستگی آن است که حول محور اسلام تحقق پیدا کند؛ زیرا چنین پیوند و اتحادی ماندگارتر و نتیجه بخش تر است. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «همه ملّت ایران، این درس پُرمغز و کوتاه را از امام عزیزمان به یاد داشته باشند و وحدت کلمه بر محور اسلام را فراموش نکنند: واعتصموا بحبل اللّه جمیعا؛ به ریسمان الهی چنگ زنید و بر محور اسلام متّحد شوید. این اتحاد، علاج همه دردها و کوبنده تمام دشمنان است. اکسیر اعظم برای پیروزی ملت ایران، همین یک نکته است: اتحاد کلمه بر اساس اسلام».

وحدت و هم بستگی در آیینه کلام رهبری

شعار مقدس

وحدت و یکدلی مسلمانان در نگاه مقام معظم رهبری (دام ظلّه)

«وحدت اسلامی»؛ مسأله استراتژیک

آیت‌الله‌ خامنه‌ای از جوانی به‌ دنبال وحدت‌ اسلامی بودند

دشمن شناسی از نگاه مقام معظم رهبری

بی گمان، ویژگی ضد استعماری این انقلاب عظیم، راه هرگونه سوء استفاده بیگانگان از منافع ملی را سدّ کرد و عزم دشمنان را در از بین بردن اهداف ضد استعماری نظام اسلامی دوچندان نمود. طرح نقشه های جدید در جهت دست یازی به خاک، هویت، فرهنگ و منافع ملت، در دستور کار دشمنان قرار گرفت. در این میان، نقش رهبر ی در شناخت دشمن و شگردهایش از عوامل اصلی پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به شمار می رود. امروز نیز تبیین دیدگاه های رهبری در جهت آگاهی مردم و نسل جوان و خنثی سازی توطئه های جدید دشمن بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. برای تصمیم گیری و چگونگی واکنش در برابر دشمن باید ابتدا او راشناخت، به اهدافش پی برد و روش های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش بازشناخت همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او را مورد مطالعه قرار داد. به مجموع این کارها دشمن شناسی گویند. اگر شناسایی دشمن خوب انجام نگیرد آثار منفی آن در مراحل تصمیم گیری و برخورد، خود را نشان می دهد. مقام معظم رهبری ضمن تاءیید دشمن شناسی، به عنوان یک وظیفه مستمر می فرماید: « ملت ایران به همان نسبت که دشمن، روشهای خود را در توطئه علیه ایران اسلامی پیچیده تر می کند، باید بر هوشیاری و آگاهی خود بیفزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر، چهره دشمن را در هر لباسی که هست، شناسایی کند. »

دشمن شناسی از منظر مقام معظم رهبری

مذاکرات ایران و غرب، در اوج جنگ سرد

نظام اسلامی و رابطه با آمریکا

چرا با آمریکا دشمنیم؟

خیانت بزک

حوزه و دانشگاه در نگاه مقام معظم رهبری

هیچ معلوم نیست حوزه قمی در آینده با همین عرض و طول فعلی هم وجود داشته باشد. بزرگانی، محققینی، علمای خوبی، فقهایی، فلاسفه ای، از حوزه گرفته می شوند، می روند. (نَنقُصُها مِن اطرافها). جای اینها باید شخصیتهایی رشد کنند؛ ببالند، جای اینها را پر کنند و بیش از آن چه که آنها انجام دادند، انجام بدهند. اگر این کار شد، این آینده نگری انجام گرفت، فردا خوب خواهد بود. اگر این آینده نگری امروز در حوزه قم انجام نگیرد، به وضع موجود راضی باشیم و همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم، به این اگر قناعت کنیم، یا حوزه ای نداریم یا حوزه ای رو به انحطاط خواهیم داشت. سی سال آینده را به همین قیاس کنید. البته با یک شتاب بیش تر؛ یعنی شتاب علم در این بیست سالی که گذشت، یقیناً به مراتب کم تر خواهد بود از شتاب علم و پیشرفت علم و فن آوری در بیست سالی که پیش روی ماست و سی سالی که پیش روی ماست. آن روز، ای بسا! صاحبان افکار گوناگون و مکاتب گوناگون، نحله های منحرف، صاحبان اغراض فاسده، شاید بتوانند خیلی آسان، کلاسهای درس دانشگاه های شما را، مدرسه های شما را، فرزندان شما توی خانه های شما را، در مُشت بگیرند، در تصرف بگیرند، شما هم هیچ کار نتوانید بکنید. فکر آن روز را، حوزه علمیه باید بکند.

بایسته های تعامل نظام اجتماعی و حوزه های علمیه در کلام رهبری

مدیریت تحول از نگاه مقام معظم رهبری

دانشگاه و دانشجو (۱) (۲)

تشکل های دانشجویی

دانشگاه در سخن مقام معظم رهبری

علوم انسانی و بایسته های آن از نگاه مقام معظم رهبری

وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه مقام معظم رهبری

وحدت حوزه و دانشگاه در کلام مقام معظم رهبری

زن، ازدواج و خانواده از نگاه مقام معظم رهبری

عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها و هوس هوسرانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را با عزت مؤمنانه و با احساس تکلیف و وظیفه بیامیزد. مرد و زن هر کدام طبیعت، اخلاق، روحیات و غرایزی دارند که ویژه خودشان است. آنها اگر از خُلقیات ویژه خود به طور صحیح استفاده کنند در خانواده، زوجی کامل، هماهنگ و مساعد تشکیل می‏دهند. اگر مرد زیاده‏ روی کرد، تعادل به هم می‏خورد. زن هم اگر زیاده‏ روی کرد، تعادل به هم می‏خورد. اسلام در داخل خانواده، دو جنس زن و مرد را مانند دو لنگه یک در، دو چشم در چهره انسان، دو سنگرنشین در جبهه نبرد زندگی و دو کاسب شریک در یک مغازه قرار داده است. هر کدام از این دو، طبیعت، خصوصیات و خصلت‏هایی هم در جسم و روح و فکر و هم در غرایز و عواطف دارند که ویژه خودشان است. این دو جنس، اگر با همان حدود و موازینی که اسلام معین کرده است در کنار هم زندگی کنند، خانواده‏ای ماندگار، مهربان، بابرکت و پرفایده خواهند داشت.

زن دراندیشه مقام معظم رهبری

ازدواج و خانواده در سخنان مقام معظم رهبری

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تقویت نهاد خانواده

سخنان سبز/ رهنمودهای مقام معظم رهبری به زوج های جوان(۱) (۲) (۳) (۴) (۵) (۶)

مقام معظم رهبری در نگاه دیگران

ملّت متعهد. . . فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید. و این مسئولیّت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن بینی به ملّت و اسلام و ایران خدمت نمود، و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. جَزاهُ اللّه خیرا. شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقاى خامنه‏اى پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى‏اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى‏کنید. ایشان را من سالهاى طولانى مى‏شناسم، و در آن زمانى که اوّل نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف براى رساندن پیامها تشریف مى‏بردند، و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمت خدا به ما، این است که داده.

جان از نگاه جانان

حضرت آیت الله بهاءالدینی و مقام معظم رهبری

ماجرای یک رؤیای صادقه درباره آینده رهبری

زندگی ساده مقام معظم رهبری

ابعاد معنوی آقا در حجاب مانده است

استخاره عجیبی که وظیفه ام را در قبال آیت الله خامنه ای روشن کرد. . .

مواهبی که خداوند به امام(ره) و مقام معظم رهبری عنایت فرموده است

جستارهایی در تاریخ انقلاب و منش مقام معظم رهبری

در آینه خاطرات

یکی دو ماه پس از انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان ولی امر مسلمین، بنده به دیدارشان رفته، عرض کردم: چطور شد که حضرتعالی به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدید؟! مقام معظم رهبری فرمودند: روزی که مجلس خبرگان درباره جانشین حضرت امام رحمه الله بحث می کرد، اصلا فکر نمی کردم که خبرگان چنین تصمیمی بگیرند. از نیمه اول اجلاس – صبح تا ظهر – این طور متوجه شدم که ممکن است نام بنده مطرح شود، لذا ظهر که به منزل آمدم، دو رکعت نماز خوانده، با حالت استغاثه و ناله و زاری، از خداوند درخواست کردم که این مسئولیت را روی دوش من قرار ندهد. من کمتر یاد دارم برای یک تقاضا؛ چنین استغاثه و تضرع به درگاه خداوند کرده باشم. با تمام وجود از خدا خواستم که این مسئولیت بر عهده من قرار نگیرد.

عصر آن روز، مجلس خبرگان به خواست من اصلا توجه نکرد و کار با آن کیفیت انجام شد. گرچه از صمیم قلب داوطلب این کار نبودم، ولی وقتی این مسئولیت به لحاظ شرعی و قانونی بر دوش من قرار گرفت، تصمیم گرفتم با تمام وجود به این وظیفه عمل کنم.

خاطرات بزرگان درباره مقام معظم رهبری

امام فرمودند: عصای آقای خامنه ای عظمت اسلام است

پرتو خورشید / خاطراتی از مقام معظم رهبری

آقای رئیس جمهور! بگویید دیگر روضه حضرت قاسم (ع) نخوانند

خاطراتی از مراودات آیت الله خامنه ای و استاد شهریار

نکته هایی از زندگی مقام معظم رهبری

گزارشی از حواشی دیدار علما با حضرت آیت الله خامنه ای

جزئیاتی از سفرهای استانی رهبر معظم انقلاب

عشق از معشوق، اول سر زنَد

خاطراتی درس آموز از زندگی مقام معظم رهبری (۱) (۲) (۳) (۴) (۵) (۶) (۷)

چند رسانه ای

چند قطعه فیلم و تعدادی تصویر از مرجعیت و رهبری ولی فقیه زمان، حضرت آیت الله خامنه ای، مستندی از روز انتخاب امام خامنه ای به رهبری، روایت انتخاب رهبری از زبان مقام معظم رهبری، سخنان سید احمد خمینی پس از انتخاب رهبری توسط خبرگان…

۱- مرجعیت و رهبری ولی فقیه زمان، حضرت آیت الله خامنه‌ای

۲- سیمای ولی فقیه و رهبر انقلاب

۳- جهاد و دفاع مقدس، حضور در جبهه

۴-  مستندی از روز انتخاب امام خامنه ای به رهبری

۵-  روایت انتخاب رهبری از زبان خلف صالح حضرت امام خمینی (ره)

۶-  ناگفته های آیت الله مومن از انتخاب رهبری

۷-  انتخاب امام خامنه ای (حفظه الله) به عنوان رهبری امّت

۸-  ماجرای مخالفت امام خامنه ای با انتخاب خبرگان رهبری

۹-  سخنان سید احمد خمینی پس از انتخاب رهبری توسط خبرگان

۱۰-  انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری

۱۱-  انتخاب امام خامنه ای به رهبری

۱۲-  آخرین روایت مرحوم هاشمی از انتخاب رهبری در سال ۶۸

۱۳-  ولایت فقیه در کلام شهید مطهری(ره)

۱۴-  ولایت فقیه در کلام شهید بهشتی(ره)

۱۵-  ولایت فقیه از نگاه شهید آیت الله دستغیب (ره)

در سایه سار قلم

هراسی از کوفتن بر دروازه های دقایق نیست؛ تلخی عروج امام و شیرینی نگاه مهربان تو. گام می زنی پا به پای خورشید، گام هایت در مسیر رسیدن در گردنه های خاک به زانو در نخواهد آمد که چشم هایت فانوس راه اهالی ست، که سرشاری کلامت اقیانوس معرفتی ست جاری.

ای هم قبیله نور!

از مسیرها و پنجره های سرشار، شایستگی ات را گام به گام از جان دنبال می کنیم.

هوای این حوالی در هم نخواهد پیچید تا نفس در کنار چشمه ماهتاب تازه کنی.

خاک را به بهارهای در راه وعده داده ای  سبز، از طلوع سرشار .

ادامه می دهی راه چابک سوار دروازه های یقین را.

آن چنان محکم ایستاده ای که هیچ دوزخْ نفسی، جرات جسارت نخواهد داشت، که هیچ گردنه گیری در این حوالی، دلیری نتواند کردن.

ذرّه ذره این خاک، با تو هم نواست؛ چشم های مشتاقمان گواه!

قبیله دار نور!

دست های تو و سرنوشت وطن

انتخاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به رهبری

آفتاب آمد دلیل آفتاب

آغاز رهبری آیه الله خامنه ای

برگی از دفتر عشق

اگر به عیادت می رفتم. . .

کتاب شناسی

۱- آیینه زن، مجموعه موضوعی سخنان مقام معظم رهبری، امیرحسین بانکی پور فرد و احمد عبدالرضایی، قم، کتاب طه، ۱۳۸۱، ۴۰۸ ص، وزیری.

۲- احکام امر به معروف و نهی از منکر از حضرت امام خمینی قدس سره و حضرت آیت اللّه خامنه ای (مدظله العالی)، تهران، فن و هنر، ۱۳۸۱، ۶۸ ص، رقعی.

۳- اخلاق کارگزاران در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تهران، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، ۱۳۸۰، ۲۲۸ص، وزیری.

۴- اخلاق و معنویات از دیدگاه مقام معظم رهبری، تهران، قدر ولایت، ۱۳۸۰، ۱۹۲ ص، رقعی.

۵- اصلاحات؛ راهبردها، خطرها: بیانات رهبر انقلاب اسلامی، دفتررهبر انقلاب، تهران، سروش، چ هفتم، ۱۳۸۰، ۶۰ ص، رقعی.

۶- امانتداران عاشورا و درس ها و عبرت های کربلا: شخصیت امام حسین علیه السلام و اهداف و درس ها و عبرت های عاشورا، تهران، مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، چ پنجم، ۱۳۸۱، ۱۶ ص، وزیری.

۷- امریکا از دیدگاه رهبری، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران، قم، محدث، یاقوت، ۱۳۷۸، ۲۷۲ ص، وزیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics