قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آنچه مدیر حوزه خراسان در اولین نشست خبری خود گفت
آنچه مدیر حوزه خراسان در نخستین نشست خبری خود گفت

گزارش روز/

آنچه مدیر حوزه خراسان در اولین نشست خبری خود گفت

عاملی در نخستین نشست خبری خود، درباره حوزه انقلابی و برنامه‌های تحولی حوزه سخن گفت و به ارائه گزارشی از کارهای انجام شده و در دست اقدام پرداخت و نیز از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی که کار نظام سازی را برای حوزه علمیه فقاهتی و انقلابی خراسان انجام می‌دهند، خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در ابتدای نشست خبری که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به حکم انتصاب شورای عالی حوزه به ۴ نکته مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در این حکم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حوزه علمیه خراسان حوزه‌ای کهن با سوابق علمی وسیع و گسترده است لذا مقام معظم رهبری سوابق تاریخی، علمی و سیاسی این حوزه را مورد تأکید ویژه قرار داده‌اند.

تحلیل حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب شورای عالی حوزه

وی با بیان اینکه توسعه و گسترش کمی و کیفی حوزه علمیه خراسان با توجه به ظرفیت مناسب آن برای حرکت‌های تحولی در این حوزه، دومین نکته عنوان شده در حکم انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان بود، مدیریت جامع و کامل را برای ایجاد تحول ظرفیت ساز مهم ارزیابی کرد.

عاملی در ادامه به انتظار از مدیریت به عنوان چهارمین نکته در حکم انتصاب شورای عالی حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و اضافه کرد: مدیریتی که استفاده از ظرفیت تحولی را با توجه به زمینه‌های مناسبی که وجود دارد با یک برنامه ریزی جامع و زماندار در مسیر تحولی انجام دهد، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه موکول کردن کار امروز را به فردا شایسته یک مدیریت تحولی جامع نیست، تشریح کرد: برای اجرای نکته‌های یادشده، باید توانمندی مدیریت، جامعیت برنامه و زمان مشخص برای حرکت تحولی در راستای پاسخ به نیازهای دینی جامعه و نظام مورد توجه قرار گیرد.

مدیرحوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه ماهیت حوزه علمیه باید انقلابی باشد تا بتواند این انتظارات را تأمین کند، به تشریح حوزه انقلابی از بیان و تفسیر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: حوزه انقلابی عبارت است از حوزه‌ای که تمام قد تکیه بر مبانی انقلاب اسلامی، خدا محوری، عدالت گستری، کرامت انسانی و ولایت مداری دارد و به سمت اهداف نظام اسلامی حرکت می‌کند.

عاملی، حاکمیت نظام دینی را رسیدن به تمدن کامل و جامع اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: این حوزه نیاز به یک تحول همه جانبه دارد که معنایش نفی حرکت‌های گذشته نیست بلکه تحول در برنامه ریزی با توجه به نیاز روز جامعه و نظام صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در امر تحول در جامعه بیان کرد: حوزه علمیه خراسان هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر بخواهد پاسخگوی جامعه و نظام اسلامی باشد، باید پی در پی راه‌ها و مسیر تحول را دنبال کند و در زمان گذشته باقی نماند.

تغییر در متون درسی

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به زیر ساخت‌های تحولی در این حوزه اشاره و مطرح کرد: برنامه جامع و زماندار مبتنی بر نیازهای جامعه و جهان، محتوای کامل و جامع با کارایی متناسب با نیازها، متون درسی بروز و کارآمد، فناوری پیشرفته و روزآمد و عامل انسانی که مهم‌ترین عامل تحولی است، از زیر ساخت‌های ایجاد شده در شورای عالی حوزه علمیه خراسان می‌باشد.

وی به صدور پیام هدایتی انقلاب اسلامی در نقاط مختلف جهان اشاره و خاطر نشان کرد: این زیر ساخت‌ها باید متناسب با شرایط امروز جامعه و نظام پاسخگوی سؤالات واقعی طرفداران نظام و شبهات در برابر حوزه باشند.

عاملی با اشاره به تغییر متون درسی در این ساختار اظهار کرد: متون گذشته تعلیم و تعلم و نظریه‌پردازی را طولانی می‌کرد بنابراین، در ساختار جدید نیاز به نوآوری در متون درسی با کیفیت لحاظ شد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه طلاب باید عالم به زمان و ابزارهای آن باشند ابراز کرد: طلاب با اتکا به فناوری‌های پیشرفته باید به رشد علمی و پاسخگویی علمی توانمند شوند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تحول در زیر ساخت انسانی این حوزه را تحول در مدیریت مدارس و استادان و در ادامه طلاب دانست و افزود: تحول در مدیریت کلان امکان پذیر نیست مگر اینکه این تحول در مدارس صورت گیرد و اساتید به طلاب انتقال دهند و خود طلاب نیز با تلاش و روزآمدی در این مسیر حرکت کنند.

ایجاد کمیسیون‌های تخصصی تصمیم‌ساز

وی در ادامه با اشاره به شروع فعالیت‌های رسمی شورای عالی حوزه علمیه خراسان از فروردین ۹۵ بیان کرد: این شورا تاکنون ۱۴ جلسه در زمینه تحولی برگزار کرده که تکرار و تأکید آن دغدغه تحول است.

عاملی به ایجاد کمیسیون‌های تخصصی این شورا نیز اشاره و تشریح کرد: کمیسیون‌های «آموزش»، «پژوهش»، «اجتماعی و سیاسی»، «فرهنگ و اخلاق» و «خدمات و معیشت»، کار نظام سازی را برای حوزه علمیه فقاهتی و انقلابی خراسان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های پنج‌گانه تاکنون ۴۱ جلسه و ۷۰ موضوع کلیدی را مورد بررسی قرار داده‌اند به نخستین طرح اجرایی آن‌ها اشاره و اضافه کرد: برنامه جامع آموزشی با شروع سال تحصیلی جدید کلید خورد و به همه مدارس علمیه خراسان نیز ابلاغ شد.

کاهش مدت‌زمان تحصیل

مدیر حوزه علمیه خراسان تغییر در ساختار آموزشی را مبتنی بر زمان‌بندی معرفی کرد و گفت: برنامه آموزشی تدوین شده به گونه‌ای است که یک طلبه نسبت به گذشته در مدت ۵ تا ۶ سال می‌تواند سطوح مختلف را به پایان برساند و به سطح چهار برسد که این زمان در گذشته ۱۱ سال بوده است.

وی توضیح داد: طلاب ورودی به حوزه با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در گروه آموزشی استعداد برتر حوزه قرار خواهند گرفت و متقاضیان دارای مدرک دیپلم با گذشت ۷ سال و زیر دیپلم با گذشت ۹ سال می‌توانند به سطح ۴ حوزه برسند.

عاملی با ابراز به اینکه این ساختار آموزشی خدمت بزرگی به حوزه و نظام می‌کند، ادامه داد: این ساختار آموزشی با این هدف که فرصت کشی و فرصت سوزی نباید داشته باشیم به اجرا در آمده است.

وی در تشریح ویژگی‌های محتوایی ساختار آموزشی یاد شده، اظهار کرد: این ساختار مبتنی بر نیاز جامعه و نظام است، جامعیت در تعلیم علوم معارف اسلامی دارد و آموزش همراه با پژوهش در آن دیده شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید طلبه را از مقلد پروری به اجتهادی پروری و پژوهشگری سوق داد، افزود: بستر سازی برای تداوم تعالیم اخلاقی، توجه لازم به اصول اسلامی، توان پاسخگویی برای شبهات، زمینه سازی به کلام، توجه به علوم عقلی و فلسفی، بستر سازی برای تفکر انقلابی و احساس مسئولیت برای دفاع از انقلاب، بسترسازی برای مقابله با شبهات و بستر سازی برای بصیرت سیاسی از دیگر منابع محتوایی ساختار آموزشی این حوزه است.

وی مطرح کرد: شورای عالی این حوزه و مدیریت جدید با رویکرد محتوایی که خروجی آن پاسخگویی به نیازهای جامعه، نظام و شبهات بین‌المللی باشد، در مسیر تحولی در حرکت است و در این راه آنچه که مورد نیاز نبوده، حذف و اموری که نیاز بوده نیز اضافه شده است.

عاملی با بیان اینکه در ساختار آموزشی جدید حوزه علمیه خراسان ۱۰ بسته آموزشی و پژوهشی با محتوای پاسخگویی به نیازهای جامعه، نظام و شبهات بین‌المللی تهیه شده است، گفت: در مسیر تحولی این حوزه، سازماندهی، تعامل و هم افزایی با دیگر سازمان‌ها و نهادها صورت گرفته است.

وی از حوزه‌های علمیه به مادر همه نهادهای اسلامی تعبیر و خاطر نشان کرد: این حوزه برای ارائه خدمات و بسترهای فرهنگی به همه دستگاه‌های دولتی در راستای سبک زندگی اسلامی آمادگی دارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به تفاهم نامه‌هایی که تا کنون به امضا رسیده است، افزود: بیش از ۳۰ تفاهم نامه تخصصی و پژوهشی در دست اقدام است که در مقام عمل ۳۰ حرکت تعاملی تحولی خواهند بود.

پذیرش خواهران در مقطع سیکل از سال تحصیلی آینده

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن بیان این مطلب که در پذیرش سال تحصیلی آینده مقطع سیکل خواهران نیز فراخوان خواهند شد، سازماندهی مدارس علمیه و مدیران آن‌ها را به عنوان ساختار بعدی نظام آموزشی حوزه مطرح کرد و با توجه به حضور ۸۵ درصد برادران و ۱۵ درصد خواهران در ۱۰۵ مدرسه علمیه برادران و ۴۴ مدرسه علمیه خواهران گفت: به ساختار مدیریتی و منابع مدارس علمیه اشاره و اظهار کرد: ساماندهی مدیران و اساتید، سطح بندی مدارس و مدیران براساس فعالیت‌های مدرسه و مدیر و نیز وضعیت کیفیت کار مدرسه و مدیر به سه سطح خوب متوسط و ضعیف خواهد بود.

عاملی در ادامه با اشاره به انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه علمیه، خاطر نشان کرد: مدیر و استاد مدارس باید متناسب با احکام رهبری انتخاب شوند زیرا یک استاد بی‌تفاوت در برابر انقلاب نمی‌تواند حوزه انقلابی بسازد و سطح آگاهی‌های بصیرتی طلاب را ارتقا دهد؛ بنابراین، در این رابطه با انتخاب مدیران و استادان مدارس با سه ویژگی عالم به دین، انقلابی و مدیر و مدبر بودن صورت می‌پذیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به برگزاری طرح طلیعه تحول با ۱۲ عنوان کاربردی به صورت آزمایشی برای نخستین بار در تابستان امسال ویژه طلاب و خانواده‌های آنان، تشریح کرد: طرح میثاق با موضوعات کارگاهی ولایت فقیه، طرح بلاغ ویژه مبلغین، طرح‌های بنیان، حیات طیبه و مهدی یاوران، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی همسرداری، سبک زندگی دینی و تربیت فرزند، ویژه طلاب خواهر متأهل و همسران طلاب برادر، طرح رشد ویژه اساتید ضمن تحصیل و همچنین طرح حوار(مکالمه عربی)، طرح سفیران نور ویژه راویان دفاع مقدس، طرح تربیت مربی روانخوانی و حفظ قرآن کریم و طرح بصیرت، در تابستان امسال برگزار شد.

عاملی تصریح کرد: هر خانواده طلبه می‌تواند یک حوزه علمیه کوچک باشد که در منطقه خود فعالیت‌های فکری و عملیاتی و تأثیرگذار را انجام دهد و در رشد یک طلبه مؤثر باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه حوزه علمیه خراسان در زمینه نظام سازی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده است، ابراز کرد: علاوه بر شناسایی و تربیت ۳۰۰ طلبه قوی و توانمند پژوهشگر، ۳۰۰ طرح پژوهشی برای ۳۰۰ گروه محقق پیش بینی شده است که در زمینه نیاز جامعه به فعالیت بپردازند.

بنابرگزارش روابط عمومی حوزه علمیه، مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان ایجاد کرسی‌های آزاد‌اندیشی و مناظره را از دیگر برنامه ریزی‌های انجام شده در راستای حرکت تحولی در حوزه علمیه خراسان عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics