قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آنچه مراجع تقلید به رئیس مجلس گفتند
مراجع به تولیت آستان قدس رضوی چه گفتند؟

گزارش؛

آنچه مراجع تقلید به رئیس مجلس گفتند

مراجع معظم تقلید در دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر ارتباط عزتمند با دنیا و بهبود وضعیت معیشتی، مهار تورم و گرانی، تصویب قوانین عادلانه و رفع فقر و افزایش رضایتمندی مردم نسبت به کاهش قدرت خرید مردم، روند پیری جمعیت کشور و مسائل بانکی و فرهنگی هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به‌منظور دیدار با مراجع تقلید و علما و بررسی وضعیت استان به قم سفر کرد. در این دیدارها حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان مردم قم در مجلس، او را همراهی کردند و طی این دیدارها گزارشی از مهم‌ترین اقدامات مجلس شورای اسلامی در دوره جدید از سوی قالیباف ارائه شد. در این ملاقات‌ها مراجع بیانات مهمی ایراد فرمودند که بدین شرح است:

با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی: توجه داشته باشید که همه کارها باید برای جلب رضایت خداوند متعال و خشنودی مردم باشد. اگر نیت انسان در کارهایش خدایی باشد، خداوند متعال هم، کمک و یاری خواهد کرد.

گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است. بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحقّ این وضعیت نیستند.

توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.

امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.

امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال نمایند.

همدلی قوای سه‌گانه فرصتی طلایی برای مسئولان کشور در جهت حل مشکلات است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: کار مجلس در غرب تنها رسیدگی و حل امور مادی مردم است ولی در حکومت اسلامی هم امور مادی هم امور معنوی است، ازاین رو مجلس شورای اسلامی در قبال موضوعاتی همچون امور فرهنگی، مساجد، حسینیه‌ها، کتاب‌ها و کتابخانه‌ها مسؤولیت دارد.

رانت‌خواری، قاچاق و بی‌انصافی برخی تجار و کسبه عامل اصلی برخی از مشکلات است؛ باید در پرداختن به این مسائل به‌جای رسیدگی به معلول سراغ علل رفت. وظیفه مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد قانون‌گذار و ناظر است؛ باید در این خصوص کارگروهی تشکیل شود، راهکارها را بررسی کنند تا مردم دچار مشکل نشوند، باید جلوی نوسانات قیمت و بی‌انصافی‌ها گرفته شود.

عزم دولت، مجلس و قوه قضاییه برای مبارزه با مشکلات و مقابله با رانت‌خواری و قاچاق و تخلفات کلان، فرصت پیش آمده مغتنم است اما مقابله با برخی تخلفات بزرگ شجاعت و قدرت می‌خواهد، واقعا برای ما و مردم زجرآور است که ببینیم سال‌ها دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار برخی قرار می‌دهد تا مایحتاج اولیه مردم تأمین شود اما همان کالا با قیمت ارز بالای بیست هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، مطمئن باشید یک گروه منسجمی پشت این کارها هستند.

الآن با توجه به همدلی قوا، مردم منتظر تغییر و لمس نتایج آن هستند و باید مسئولان در قوای سه‌گانه از این فرصت به بهترین فرصت شکل ممکن بهره بگیرند و مشکلات را مرتفع کنند.

مجلس به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: آن ایام کوتاهی که حکومت به دست ائمه(ع) بود، آنان مانند یک انسان کامل حکومت کردند. چرا که این مطلب از آموزه‌های خود انبیا و ائمه اطهار(ع) است که ابتدا خود را بشناسید و سپس حکومت کنید.

این قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضاییه کاملاً برگرفته از قوای سه‌گانه درونی خود انسان است؛ انسان در درون خود سه قوه اندیشه، انگیزه و نفس لوامه دارد و این سه قوه تحت سایه رهبری یک رهبر یعنی روح انسان و انسانیت او عمل می‌کنند لذا فرمودند خود را بشناس تا تفکیک قوا را درک کنی و سپس کشور را اداره کن و بدانید همه این قوا برای یک پیکرند، آنگاه هر قوه، دیگر قوا را از خود می‌دانند و خود را با او هماهنگ می‌کند و از اختلاف پرهیز می‌کند.

اکنون این هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور وجود دارد و لذا هیچ بهانه‌ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد.

مجلس وقتی مجلس حکومت اسلامی است که مانند حضرت امیر که خود قانون‌گذار بود اما در بازار حضور پیدا می‌کرد، مجلس باید به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد؛ حضرت امیر خود قانون‌گذار بود اما با این حال خود با تازیانه‌ای در دست در بازار می‌گشت و بر اجرای قانون نظارت می‌کرد، نه اینکه بزند بلکه قدرت خود و عاقبت تخلف از قانون را گوشزد می‌کرد.

چون همه قوا اعضای یک حقیقتند هیچ قوه‌ای نمی‌تواند بگویند فلان مشکل یا مساله کشور به من مربوط نیست. بلکه باید به سهم خود در حل مشکل ورود پیدا کند و به قوای دیگر یاری برساند.

مجلس قانونی برای برداشتن دیرکرد بانک‌ها تصویب کند

آیت‌الله حسین نوری همدانی: مجلس در راس امور بوده و نمایندگان مجلس انتخاب شدند تا در تمامی کارها توفیق خدمت‌رسانی به مردم را داشته باشند.

شغل مسئولین یک امانتی است که به آن‌ها سپرده شده و نمایندگان مجلس در برابر میلیون‌ها انسان مسئولیت دارند و این نمایندگان باید به کار خود نه از جنبه امرار معاش، بلکه از جنبه خدمت به مردم نگاه کنند.

در نامه ۵۳ حضرت امیر(علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌خوانیم عدالت نور چشم گردانندگان مملکت بوده و مالک بداند که ستون دین و سپر در برابر دشمن همین مردم هستند؛ ای مالک همیشه باید توجهت به مردم باشد. حضرت امیر(علیه‌السلام) به مالک بیان می‌کنند که میان خود و مردم حجاب قرار نده و لازم است این عبارات یک تابلویی در مقابل چشمان مسئولان باشد.

امام به مالک بیان می‌کنند که خدا را در برابر مردم ضعیف در نظر بگیر؛ برای فقیر و محتاج و درمانده‌ای که در نقطه دوری مثل سیستان و بلوچستان قرار دارد به همان میزان مسئولیت داریم که در همسایگی ما قرار داشته باشد.

معیشت مردم بسیار مهم است و کمتر کشوری را می‌بینیم که ارزش پول آن به‌اندازه ما کاهش‌یافته باشد و این یکی از مسائل مهم امروز کشور به‌حساب می‌آید.

متاسفانه امروز مردم با مشکلاتی همچون اقتصادی، معیشتی، بیکاری و گرانی روبه‌رو هستند، باید مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کند و این مشکلات را درجه‌بندی کرده و معیشت مردم را اولویت نخست خود قرار دهد.

چند سال است که ما می‌گوییم این دیرکرد بانک‌ها ربا و حرام بوده و امیدواریم مجلس برای حل این مسئله اقدام کند؛ تنها تصویب کافی نبوده و در اجرا هم لازم است این موارد رعایت شود.

همواره میان مردم باشید تا بدانید آن‌ها چه می‌خواهند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی: در حال حاضر کشور در شرایطی قرار گرفته است که نیاز بسیار به کمک و مساعدت دارد، شما به تنهایی نمی‌توانید و همه ما باید به حل آن کمک کنیم.

سعی کنید همواره میان مردم باشید، یعنی علاوه بر حفظ تقوا سعی کنید میان مردم باشید. مسئولان همواره باید در میان مردم باشند تا آن‌ها شما را ببینند، دلگرم شوند و به شما کمک کرده و تنهایتان نگذارند از این رو به درد دل مردم گوش دهید تا بدانید چه می‌خواهند.

پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) روایتی درباره شکر نعمت فرمودند که بهترین راه شکر هر نعمتی این است که در همان راهی که خدا می‌خواهد مصرف شود.

اگر نارضایتی از سوی مردم وجود دارد به دلیل این است که حق مردم داده نشده پس باید میان آن‌ها باشیم و حق مردم را ادا کنیم.

موضوع فرهنگ جامعه بسیار مهم است و همه دنیا روی فرهنگ می‌گردد، اگر فرهنگ جامعه‌ای بالا برود همه نیروهای ارزنده فعالیت می‌کنند ولی اگر غیر این باشد سبب فاصله گرفتن مردم از مسئولان می‌شود که بالاترین عذاب است.

کار باید به دست مردم پیش برود، اگر مردم کنار مسئولان نباشند کاری از پیش نخواهد رفت و باید همواره برای حفظ مردم تلاش کرد.

وقتی مطلع شدم افراد لایقی در رأس کار آمده‌اند خوشحال شدم و اکنون انتظار داریم هرچه زودتر آثار و برکات این حضور را ببینیم.

جلوگیری از کاهش جمعیت کشور نیازمند نگاه عملی است

آیت‌‌الله جعفر سبحانی: امر فرزند آوری در مملکت خیلی مهم بوده و آمار آن بسیار پایین است، با این وضع ممکن است در ۳۰ سال آینده میانگین جمعیت ۷۵ ساله شود در حالی که مملکت باید جوان باشد تا در میدان کار و تولید حاضر شوند و این موضوع صرفا با قانون درست نمی‌شود بلکه جلوگیری از کاهش جمعیت کشور نیازمند نگاه عملی است.

همچنین برخی تنش‌ها در منطقه لازم است روابط مبتنی بر ملایمت و دوستی بین کشورها باشد؛ و نیز تعطیلی منابر به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا مورد انتقاد است. منبرها میان مردم تحول ایجاد می‌کرد و فرهنگ دینی ضعیف شده است که باید برای آن تدبیر شود.

گفتنی است، در این سفر رئیس مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم کریمه اهل بیت(ع) دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics