قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله ری‌شهری و احیای هویت علمی زادگاهش/ محمدحسین جمال‌زاده
آیت‌الله ری‌شهری و احیای هویت علمی زادگاهش/ محمدحسین جمال‌زاده

یادداشت؛

آیت‌الله ری‌شهری و احیای هویت علمی زادگاهش/ محمدحسین جمال‌زاده

شبکه اجتهاد: آیت‌الله محمدی ری‌شهری در‌ طول دوران حیات خود خدمات ارزنده‌ای به نظام اسلامی کرده است؛ از فعالیت‌های مبارزاتی و سیاسی گرفته تا اقدامات فرهنگی و تلاش‌های علمی. اما بنظر نگارنده برجسته‌تر از همه، احیای هویت علمی شهر ری بوده است.

شهرری در دوره‌ای از تاریخ، مهد علم و حوزه دانش پژوهی بوده است و عالمان بزرگی از این‌ شهر متولد شده‌اند و خدمات ارزنده‌ای به عالم اسلام داشته‌اند که از آن میان می‌توان به ثقه الاسلام کلینی صاحب الکافی، ابوالفتوح رازی، ابوعلی مسکویه، شیخ صدوق و یحیی بن معاذ رازی و دیگران نام برد.

یکی از اقدامات ارزنده آیت‌الله محمدی ری‌شهری احیای آثار و شخصیت علمی و اجتماعی بزرگان ری و حوزه علمی آن، با تجمیع توان پژوهشگران و محققین کشور در قالب کنگره و هزاره و … بوده است.

کنگره بین‌المللی بزرگداشت کلینی، کنگره بین‌المللی شیخ صدوق، کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی، هزاره سیدمرتضی، کنگره بزرگداشت ابوالفتوح رازی و … از جمله برنامه‌هایی بوده است که با ابتکار و پیگیری آیت‌الله محمدی ری‌شهری انجام شده است و نه تنها به بازخوانی آثار و عملکرد این شخصیت‌های علمی منجر شده، بلکه هویت علمی و فرهنگی شهر ری نیز‌ در پس آن احیا و تجدید شده است.

ای کاش همه علما و مراجع نیمی از تعلق خاطری که آیت‌الله ری‌شهری به زادگاهش داشت را دارا بودند و به زادگاه خود و مفاخرش از حیث علمی و فرهنگی توجه می‌کردند تا هویت علمی و فرهنگی شهرهایی همچون مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، گلپایگان، طبس، بروجرد، شوش، طبرستان (شمال کشور)، کرمان، زاهدان، بوشهر و … احیا می‌شد.

اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم باید به بازخوانی تاریخ محلی شهرهای ایران بپردازیم و از دل آن سنن و آداب و رسوم و علوم و مفاخر ایران اسلامی را بیرون بکشیم و نسبت آن‌ها را با مسائل ملی و محلی روز تعیین کنیم و هویت علمی و فرهنگی شهرهای ایران را زنده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics