قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله سیستانی نماینده‌ای جهت ابراز نظر در مسائل سیاسی ندارد
فتوای همگرایانه آیت‌الله سیستانی؛ حاضر در متن جهان شیعه، غائب در بطن جهان اسلام/ سیدعلی بطحائی

طی اطلاعیه‌ای تاکید شد؛

آیت‌الله سیستانی نماینده‌ای جهت ابراز نظر در مسائل سیاسی ندارد

دفتر نجف اشرف مرجعیت شیعه آیت‌الله سیستانی، در ارتباط با ابراز نظر در مسائل سیاسی در اطلاعیه‌ای آورد: آقای سیستانی نماینده‌ای جهت ابراز نظر در مسائل سیاسی ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در پی اظهار نظر منتشرشده روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، دفتر حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی اطلاعیه‌ای بدین شرح صادر کرد:

بسمه تعالی؛ قابل توجه همگان: آقای سیستانی (مد ظله) نماینده‌ای جهت ابراز نظر در مسائل سیاسی ندارند. هرگونه موضع گیری سیاسی معظم‌له از راه این کانال (سایت رسمی) اطلاع رسانی می‌شود.

دفتر آقای سیستانی (مد ظله) – نجف اشرف ۱۴/ ربیع الثانی/ ۱۴۴۴

براساس این گزارش؛ برخی از رسانه‌ها روز گذشته خبری با عنوان «نظر نماینده آیت‌الله ‌العظمی سیستانی در خصوص اغتشاشات اخیر» منتشر کردند که حجت‌الاسلام شهرستانی در دیدار و گفتگو با مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور ایران گفته بود: «این اغتشاشات اخیر به هیچ عنوان مردمی نیست و اینها جمعی از اراذل و اوباش هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند.»

همچنین بیان داشته بود: «امروزه تنها نفت و گاز سرمایه‌های این کشور نیست بلکه نسل جوان ما اعم از دختران و پسران ما در حقیقت سرمایه های اصلی این کشور هستند. همه ما باید قبول کنیم که به اندازه کافی کار فرهنگی و دینی برای نسل جوان انجام نداده‌ایم با گذاشت سال‌های زیادی از انقلاب اسلامی هنوز بسیاری از معارف دینی به خوبی تبیین نشده است که در این میان حوزه خواهران نقش مهمی بر عهده دارد.»

واکنش دفتر حجت‌الاسلام شهرستانی: متاسفانه محتوای سخنان ایشان دگرگونه جلوه داده شد

در پی انتساب برخی مطالب، دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین شهرستانی در تماس «شفقنا» اعلام کرد: همگان می‌دانند سیاق ایشان مداخله در امور سیاسی نیست و در حوادث مهم دیگری که طی سنوات مختلف روی داده است همواره بدون هرگونه سوگیری سیاسی و حزبی، جانب اعتدال و اخلاق و حقوق مردم و حریم دین و مذهب را داشته و همه طیف‌ها را دعوت به گفت و گو کرده‌اند. این سیره‌ی چهل ساله ایشان است و مربوط به امروز و دیروز نیست.

این مقام مسئول تاکید کرد: در نقل قول اخیر نیز مطالب متنوعی مطرح گردید. ایشان در بخشی از سخنانشان صرفا کسانی را مورد نقد و پرسش قرار دادند که تر و خشک را با هم سوزانده و در کوچه و خیابان به عمامه روحانیان بی‌گناه و چادر مادران مومنه این سرزمین حمله کرده و صحنه‌های غم انگیزی آفریدند. کما این که به هر خشونتی در حق مردم نیز نقد و اعتراض داشته و دارند.

اما سخنان ایشان در فضای رسانه‌ای  غیر دقیق و دگرگونه جلوه داده شد و در کمال تاسف مخاطب به سمتی سوق پیدا کرد که محتوای کلی اظهارات ایشان که دعوت به اخلاق، رعایت حقوق و تفکیک بین اعتراض و خشونت نسبت به بی‌گناهان از هر قشری بود، اشتباه برداشت شد و عده‌ای با اهداف خاص که بر همگان‌ معلوم است، بر آن دمیدند. کیست که مخالف حق مردم در بیان دیدگاه هایشان باشد؟ ما شریک دردهای مردم هستیم و دعای ما و امید ما همواره خیر و صلاح و دوام ملت، کشور، مرجعیت و مکتب بوده و خواهد بود.

از رسانه‌ها و تریبون‌های جمعی نیز انتظار می‌رود که دقت و حقیقت را در انعکاس مطالب با توجه به سیره و ادبیات شناخته شده از افراد، مد نظر قرار دهند و مراقبت کنند که برای تیترسازی یا بهره‌گیری سیاسی کوتاه مدت، از دایره انصاف و مروت خارج نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics