قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله صافی در امتداد مرجعیت سلف صالح/ سیاسی بود اما جناحی نبود
آیت‌الله صافی در امتداد مرجعیت سلف صالح؛ سیاسی بود اما جناحی نبود

استاد علیدوست مطرح کرد:

آیت‌الله صافی در امتداد مرجعیت سلف صالح/ سیاسی بود اما جناحی نبود

استاد علیدوست گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی در امتداد مرجعیت سلف صالح بود؛ ایشان از نظر سیاسی با اینکه صاحب فکر و خط سیاسی بود اما هرگز خود را منحصر در یک خط خاص نکرد. در واقع سیاسی بود اما جناحی نبود، مشی زاهدانه و عدم اقبال به دنیا در حالات ایشان مشاهده می‌شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرجع عالیقدر جهان اسلام آیت‌الله صافی گلپایگانی، به بیان ویژگی‌های این عالم ربانی پرداخت و به خبرنگار «مهر» گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی در امتداد مرجعیت سلف صالح بود؛ ایشان به نحو بارزی توانسته بود آنچه که از مرجعیت صالح گذشته سراغ داریم در وجود خویش جمع کند و نشان دهد.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله صافی را از نظر فقهی فقیهی منضبط خواند و عنوان کرد: اینگونه نبود که ایشان فتوایی برخلاف انضباط فقهی صادر کند و همچنین به اقتضائات زمان و مکان آشنایی کامل داشت تا جایی که ممکن بود برخی انتظارات را که بعضی انتظار داشتند ایشان برآورده نکند اما در عین حال به بعضی مسائل روز ورود می‌کردند و فتوای مناسب صادر می‌شد.

مرجعی اهل قلم و خوش سلیقه در امر تألیف

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به ویژگی دیگر این عالم ربانی اشاره کرد و گفت: آن مرحوم در زمینه مطالعات غیر فقهی که ممکن است بعضی به آن توجه نکنند مطالعات خوبی داشتند؛ همچنین این امر در مباحث کلامی، امامت و امور پیرامون نیز صادق بود. بر همین اساس در همان دوران جوانی «جوانی نسبی» کتاب معروف منتخب الاثر را به قلم تحریر در آورد و این کتابی است که بارها و بارها به چاپ رسید و مورد استقبال قرار گرفت؛ بنابراین از اینجا می‌توان به ویژگی سوم ایشان اشاره کرد اینکه مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی اهل قلم بودند. البته این ویژگی ممکن است در صفات مرجعیت گذشته تعریف نشود زیرا مراجع گذشته برخی اهل قلم و بعضی دارای این ویژگی نبودند. بر این اساس آن مرحوم اهل قلم و در تألیف خوش سلیقه بودند.

علیدوست درباره بعد اجتماعی آن مرحوم عنوان کرد: ایشان تا هنگام مرگ هیچ‌گاه مسائل اجتماعی را فراموش نکردند و به معنای معروف مردم دار بودند و این یکی از ویژگی‌های عالمان و مرجعیت صالح گذشته به شمار می‌رود برای همین اگر گاهی اوقات حرفی هم می‌زد انعکاس حرف مردم بود و با این اعتقاد صحبت می‌کردند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی سیاسی بود اما جناحی نبود

وی به دیگر ویژگی‌های ایشان اشاره و تصریح کرد: از نظر سیاسی با اینکه صاحب فکر و خط سیاسی بود اما هرگز خود را منحصر در یک خط خاص نکرد درواقع سیاسی بود اما جناحی نبود، مشی زاهدانه و عدم اقبال به دنیا در حالات ایشان مشاهده می‌شد، مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی شاگرد پرور بودند و تا اواخر عمر کرسی درس و بحثشان تعطیل نشد و همچنین از دیگر ویژگی خاص ایشان آن بود که بیت و خط مرحوم آیت‌الله گلپایگانی را ادامه داد و خط آن مرحوم را زنده نگاه داشت.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه قدر علما را تا زمانی که زنده هستند باید دانست، گفت: یکی از رسالت‌های طلاب و اساتید حوزه علمیه تبیین خط و مشی این علما است. همچنین لازم است رسانه‌ها به تبیین راه این بزرگان اهتمام ویژه داشته باشند و نقاط مثبت علما را بلد کنند چرا که افراد جامعه ما با هر اعتقاد، دین و مذهبی هستند به آن ارزشها نیازمندند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به بیان خاطره‌ای از مرحوم صافی گلپایگانی پرداخت و خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی ۱۰۲ سال عمر کردند اما با این عمر طولانی همواره آگاه و مواظب بود. خاطرم هست سال گذشته بنده پاسخ مطالب نادرست و ناصوابی که امام جمعه خاش در زمینه مصیبت‌های حضرت زهرا (س) بیان کرده بود را دادم چون تصور می‌کردم اگر سکوت کنم شیعه بدهکار می‌شود، زمانی که من این پاسخ را دادم حضرت آیت‌الله صافی با اینکه ۱۰۲ سال سن داشت اما شخصاً با بنده تماس گرفت و مفصل از این اقدام تشکر کرد. این اقدام برای من بسیار خاطره انگیز بود اینکه یک مرجع تقلید در این سن و سال چنین کاری انجام دهد، این نشان داد که همه خبرها به ایشان می‌رسد و دغدغه دارند.

علیدوست در پایان ادامه داد: همچنین وقتی مصیبتی به ما وارد می‌شد ایشان شخصاً تسلیت می‌گفتند در حالی که اصولاً دفتر مراجع در این زمینه ورود می‌کنند اما آن مرحوم شخصاً این کار را انجام می‌دادند و این یکی از نقاط برجسته اخلاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics