قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله سبحانی در جمع حوزویان مشهد: جریان تکفیر تلاش ۱۴۰۰ ساله اسلام را ازبین می‌برد/ برخورد دوگانه تکفیری‌ها درقبال اسلام

آیت‌الله سبحانی در جمع حوزویان مشهد: جریان تکفیر تلاش ۱۴۰۰ ساله اسلام را ازبین می‌برد/ برخورد دوگانه تکفیری‌ها درقبال اسلام

آثار و قبور و اماکن مقدس اسلامی که با چه سختی بدست مسلمان در چهارده قرن حفظ شده بود به دست وهابی‌ها و تکفیری‌ها افتاد و اینگونه خراب و نابود شد. وهابیت از یک سو دم از اسلام می‌زنند ازسوی دیگر خلاف نص قرآن و اجماع مسلمین عمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در هشتمین نشست از سلسله جلسات و مباحث اندیشه اسلامی با موضوع «تقریب یا تکفیر»، در بیان «رویکردهای تکفیری در قبال آثار و بناهای اسلامی» گفت: جریان‌های تکفیری به دنبال تخریب بناها و اماکن مقدس اسلامی‌اند. وهابیت افراطی به دنبال حذف تمامی آثار به جای مانده از از صدر اسلام تاکنون است و مسلمان را به بهانه اینکه آنها به حفظ این آثار می‌پردازند، تکفیر می‌کنند.

حفظ قبور پیامبران به دستور عمر بن خطاب
آیت‌الله سبحانی با بیان به اینکه تخریب قبور و اماکن مقدس سابقه تاریخی در صدر اسلام ندارد تاکید کرد: از زمان شحص پیامبر اسلام هیچگونه تعرضی به قبور و اماکن اسلامی صورت نگرفت. در زمان خلفا نیز همین طور بود. حتی قبور حضرت ابراهیم و حضرت یوسف که دارای ابنیه بود در زمان عمر بن خطاب نه تنها تخریب نشد بلکه دستور داد که از قبور و اماکن مقدس حفاظت شود و برای آن اجرتی هم درنظر گرفت.

بناهای اسلامی نشانی از هویت اسلامی است
ایشان تاکید کرد: با توجه به اینکه حفظ قبور و بناهای اسلامی که نشانی از هویت اسلامی دارد از صدر اسلام امری اجماعی بین مسلمین است عملا این وهابی‌ها با دشمنی با اجماع به جنگ با خدا رفته‌اند.

حفظ آثار اسلامی برای این است که مساله اسلام فراموش نشود
استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در تشریح لزوم حفظ آثار اسلامی گفت: حفظ آثار و قبور اسلامی برای این است که فردا مساله اسلام فراموش نشود. در مکه قبور پیامبران و زنان و همسران پیامبران و قبور شهدای جنگ احد و بسیاری از شخصیت‌های اسلام باعث زنده ماندن خیلی از مسائل اسلامی است. غربی‌ها این را فهمیده‌اند و به دنبال حفظ میراث خود هستند. الان در غرب چون نشانی از حضرت مسیح نمانده برخی ایشان را افسانه می‌دانند که نشانه این است که باید آثار دینی حفظ شود.

مبانی وهابیت برای تخریب قبور ائمه و مساجد

ایشان در تییین مبانی وهابیت برای تخریب قبور ائمه و مساجد و بناهای اسلامی گفت: وهابیت در توجیه کار خودشان به روایت علی (علیه السلام) «ألا أبعثک على ما بعثنی علیه رسول الله (صلى الله علیه وآله) أن لا تدع تمثالا إلاّ طمسته ولا قبراً مشرفاً إلاّ سوّیته» استناد می‌کنند. آنها می‌گویند که بر مبنای این روایت قبوری باید با خاک یکسان شود و نابود شود.

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به استدلال تکفیری‎ها گفت: اگر بپذیریم که سند روایت صحیح است باید گفت که وهابیون مقصود روایت را درست متوجه نشده‌اند. روایت نمی‌گوید که نشانه‌های هر قبری را باید تخریب کرد. بلکه در روایت « لا قبرا مشرف» اشاره به این دارد که هر قبری که برآمده و مانند کوهان شتر بلند و خمیده باشد منظور است و در روایت نمی‌گوید که این نوع قبر باید کامل تخریب شود بلکه مقصود این است که قبور فوق باید از حالت خمیده و کوهان مانند خارج شود و سطحش صاف شود که از کلمه« سویته» فهمیده می‌شود و اگر مقصود تخریب بود باید از کلمه‌ای دیگر استفاده می‌شد یا گفته می‌شد« الا سویته بالارض».

حکم فقهی قبور در اهل‌سنت
ایشان ضمن بیان حکم فقهی قبور در اهل‌سنت عنوان کرد: طبق فقه اهل‌سنت باید قبور حداقل به اندازه چهار انگشت از سطح زمین بالاتر باشد ولی تکفیری‎ها علاوه بر اینکه قبور را خراب می‌کنند حتی گنبد و بارگاه را که روایت فوق شامل آن نمی‌شود هم ویران می‌کنند.

جریان تکفیر تلاش چهارده قرن مسلمانان را نابود می‌کند
آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: آثار و قبور و اماکن مقدس اسلامی که با چه سختی بدست مسلمان در چهارده قرن حفظ شده بود به دست وهابی‌ها و تکفیری‌ها افتاد و اینگونه خراب و نابود شد.

همه مسلمانان اداره حرمین شریفین را به دست بگیرید
ایشان خطاب به امت اسلامی گفت: ای مسلمانان بیدار شوید و به عقل بیایید و اداره حرمین شریفین را به دست بگیرید. این اماکن مقدس متعلق به همه مسلمانان است و باید بوسیله همه مسلمانان اداره شود نه اینکه در اختیار یک قبیله و فامیل اداره شود.

رفتارهای کودکانه تکفیری‌ها
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه تکفیری‌ها به بهانه بت‌پرستی اقدام به تخریب و هتک حرمت آثار توحیدی اسلام می‌کنند، افزود: در اهل‌سنت بیش از هزار کتاب در رد وهابیت نوشته شده است. در تشیع هم بیش از دویست کتاب نوشته‌اند. تکفیری‌ها مانند کودکان دبستانی‌اند که که بعد ازمدتی که می‌گذرد کتابشان را پاره پاره می‌کنند ولی یک دانشگاهی بعد از فراغت از درس، کتاب‌ها را مرتب کرده و حفظ می‌کند.

وهابی‌ها و کج فهمی درباره شعائر الله
ایشان افزود: خداوند در قرآن کریم شتر صالح را محترم می‎شمارد و نیز شتری که برای حج برده می‌شود به صرف اینکه برای قربانی نشانه‌گذاری شده است ازشعائر الله محسوب می‌کند و دستور داده است که حفظ و احترام شود چطور قبور انبیا و ائمه که نماد توحید و اسلام‌اند شعائر الله نیستند؟ چراباید تخریب شوند؟.

برخورد دوگانه تکفیری‌ها درقبال اسلام
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه تکفیری‌ها درقبال اسلام دوگانه برخورد می‌کنند گفت: وهابیت و جریان تکفیری از یک سو در مکه و مدینه به تخریب آثار توحید دست می‌زند و از سوی دیگر چهره‌ای که از شهر مکه ساخته‌اند به دور از اسلام است. اگه کعبه را در مکه درنظر نگیریم، با آن برج‌ها و آسما‌نخراش‌ها و… گویی شهر اروپایی است و به دور از روحیه اسلامی است.

گفتنی است: سلسله جلسات «تقریب یا تکفیر» هر روز از ساعت ۱۰ صبح در محل مدرسه علمیه سلیمانیه تا ۴ شهریورماه ۹۳ برگزار می‌شود و نیز با توجه به اهمیت موضوع، گزارش این سلسله جلسات به طور روزانه در بخش خبر منعکس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics