قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله سبحانی در جمع حوزویان مشهد: راه اسلام راه تقریب، برادری و تفاهم است

آیت‌الله سبحانی در جمع حوزویان مشهد: راه اسلام راه تقریب، برادری و تفاهم است

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: راه اسلام راه تقریب است و ارزش مسلمانان به دوستی، برادری و تفاهم بوده و مسلمانان باید با اتحاد و همبستگی برای پیشبرد اهداف اسلام تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در اولین روز از سلسله جلسات و مباحث اندیشه اسلامی با موضوع «تقریب یا تکفیر»، با تبیین مثلث «تقریب، تذویب، تکفیر» اظهار کرد: مراد از تقریب یعنی مذاهب را به یکدیگر نزدیک کنیم نه اینکه همه مذاهب را در یک مذهب خلاصه کنیم.

ایشان با اشاره به جنایات گرو‌ه‌‌های تکفیری در منطقه گفت: جماعتی هستند که نه به تقریب اعتقاد دارند و نه به تذویب، بلکه فقط خودشان را مسلمان می‌دانند و دیگران را کافر و حکم به قتل آنها می‌دهند.

استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: تکفیری‌ها می‌گویند به غیر از قرآن هیچ چیز دیگری را قبول نداریم؛ سؤال اینجاست آیا شایسته است بشری را که قرآن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد ذکر کرده، به آسانی کافر بخوانیم و سر او مانند حیوان ذبح کنیم.

آیت‌الله سبحانی افزود: در قرآن کرارا به شایستگی انسان اشاره شده است. در سوره بقره خداوند انسان را خلیفه الله نامید. در آیه ۱۱ سوره اعراف آدم مسجود ملائکه است. در آیه ۷۲ سوره احزاب آدم حامل امانت است. خداوند می‌فرمایند تمام بشر خیرخواه، خداجو و تمایل به اخلاق دارند، آن وقت این تکفیری‌ها چگونه با انسان برخورد می‌کنند.

پیامبر(ص) با خشونت مخالف بود

ایشان با ذکر روایتی از رسول اکرم(ص) نسبت به نحوه دعوت به اسلام تصریح کرد: پیامبر(ص) با خشونت مخالف بود و این بمب گذاری‌ها و خشونت‌ها را نباید به اسلام نسبت داد، بلکه گروه‌های تکفیری مهر اسلام را بر پیشانی‌شان زدند و برخلاف سیره پیامبر اکرم(ص) حرکت می‌کنند. این‌ها نه مسلمان هستند نه انسان، فقط وحشی و مزدورند.

این مرجع تقلید با تشریح داستان فتح مکه به دست پیامبر(ص) و گذشت ایشان از کفار گفت: از عراق خبر رسیده، متأسفانه داعشی‌ها ارامنه را به اجبار ختنه می‌کنند. اسلام پیامبر و مفهوم آزادی کجا و این رفتار قبیح و زشت این جماعت کجا. بیش از ۲۰۰ هزار نفر زن و کودک از ترس داعش به کوه‌ها پناه بردند، آیا این انسان با عظمت سزاوار این رفتار است، آیا پیامبر (ص) حتی با کفار چنین رفتاری می‌کرد؟

در مدرسه و محافل علمی به اختلافات بپردازیم 

آیت‌الله سبحانی در ادامه سخنان خود راه اسلام را راه تقریب، برادری و تفاهم خواند و تاکید کرد: ارزش مسلمانان به دوستی، برادری و تفاهم است. مسلمان در زمانی که به خطر افتاده باید همانند کسی که در چاه است به ریسمان الهی چنگ بزند و از چاه تفرقه بیرون بیایید. مبادا فریب حیله‌های کثیف دشمن را بخوریم. باید به مشترکات رجوع کنیم و در مدرسه و محافل علمی به اختلافات بپردازیم.

ایشان که در جمع روحانیون و طلاب حوزه علمیه مشهد سخن می‌گفت، تاکید کرد: مسلمانان باید با اتحاد و همبستگی برای پیشبرد اهداف اسلام تلاش کنند.

یادآوری می‌شود، سلسله جلسات «تقریب یا تکفیر»ا ز امروز شنبه ۲۵ مردادماه از ساعت ۱۰ صبح در محل مدرسه علمیه سلیمانیه آغاز و تا ۴ شهریورماه ۹۳ ادامه دارد. و نیز با توجه به اهمیت موضوع، گزارش این سلسله جلسات به طور روزانه در بخش خبر منعکس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics