قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ابراز تأسف آیت‌الله شبیری از کم‌رنگ شدن مباحثات علمی در بین طلاب/ لزوم جدّیت طلاب در تولید و رشد علوم دینی
پاسخ آیت‌الله‌ شبیری به پرسش‌‌هایی درباره مراسم سوگواری محرم در ایام شیوع کرونا

در دیدار با جمعی از طلاب نجف مطرح شد:

ابراز تأسف آیت‌الله شبیری از کم‌رنگ شدن مباحثات علمی در بین طلاب/ لزوم جدّیت طلاب در تولید و رشد علوم دینی

این شرایطی که برای طلبه‌های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند. از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم. طلبه‌ها باید اهتمام زیادی داشته باشند تا تولید علم رونق بگیرد. نباید کارهای علمای سلف روی زمین بماند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی، جمعه شب، در دیدار طلاب و فضلای مدرسه آیت‌الله حاج سید عبدالله شیرازی (ره) نجف أشرف با ایشان، با یادآوری شرایط سخت علمای گذشته خاطرنشان کرد: این شرایطی که برای طلبه‌های نجف و قم فراهم است برای علمای سابق فراهم نبوده است. آنها با شرایط سختی درس خواندند. از این نعمت و از نعمت جوانی خود استفاده کنید. پیشینیان ما با زحمات زیادی علوم فقه و اصول و رجال و غیره را در اختیار ما گذاشتند. باید شرایط کنونی را قدر بدانیم.

معظم له افزود: نسخه‌‌ای از مسالک شهید ثانی در کتابخانه ملی تهران موجود است. دیدم کسی که شاگرد شهید بوده و با او زندانی شده، راجع به این نسخه نوشته که این نسخه را شهید در شرایطی که از ترس دشمنان از کوهی به کوهی و از روستایی به روستایی دیگر‌‌ می‌رفت تکمیل کرد، یعنی در همین تعقیب و گریز. اجازه شهید ثانی به شخصی در بحارالأنوار موجود است که آنجا در سال ۹۶۴ قمری‌‌ می‌گوید مسالک ناقص است. ایشان در سال ۹۶۵ شهید شده است. یعنی شهید در همین یک سال آخر و در آن شرایط سخت این کتاب ارزشمند را تکمیل کرده است.

آیت‌الله شبیری زنجانی یادآور شد: این علوم با این زحمات به ما منتقل شده است. عیب است که در دنیا همه علوم غیر دینی رشد داشته باشند و ما همه تنزل داشته باشیم. طلبه‌ها باید اهتمام زیادی داشته باشند تا تولید علم رونق بگیرد و روح آن علمای بزرگ شاد باشد و ما را از آنجا دعا کنند. نباید کارهای علمای سلف روی زمین بماند.

ایشان با اشاره به امتیاز آثار علمی حوزه علمیه شیعه نسبت به سایر مذاهب اسلامی گفت: آقای حاج میرزا عبدالله مجتهدی تبریزی یکی از علمای درجه اول تبریز بود. پدرش هم از نوابغ علمی بود.‌‌ می‌گفت در اوایل طلبگی پیش پدرم درس‌‌ می‌خواندم. پرسیدم صرف میر و تصنیف را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت سنی. پرسیدم سیوطی را شیعه نوشته است یا سنی؟ گفت سنی.‌‌ می‌گفت هرچه که من‌‌ می‌پرسیدم و پدر‌‌ می‌گفت سنی، به من سخت‌‌ می‌گذشت و ناراحت‌‌ می‌شدم. گفتم شرح رضی را شیعه نوشته یا سنی؟ گفت شیعه. بعد پدرم گفت شیعه اگر کتاب بنویسد اینگونه‌‌ می‌نویسد. شرح رضی تا الان مماثلی ندارد. این رضی، ساکن نجف بوده است؛ آن هم نجفی که نه آبی بوده و نه شرایط مناسبی، اما کتابی با این قدرت استدلالی نوشته است.

معظم له خطاب به طلاب نجف خاطرنشان کرد: شما تصمیم بگیرید، آن گاه خداوند تعالی و اولیای الهی حتما کمک‌‌ می‌کنند. شما این علوم را بطور صحیح و کامل یاد بگیرید و منتشر کنید.

مرجع عالی قدر شیعه با ابراز تأسف از کم رنگ شدن مباحثات علمی در بین طلبه‌ها افزود: حاج آقا مهدی حائری یزدی فرزند مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه قم، مدتی آمریکا بودند. بین اساتید آن مرکزی که ایشان در آن جا مشغول بوده، بحثی راجع به شیوه برگزاری امتحانات مطرح شده که ممکن است دانش آموزی، درس خوان باشد اما در روز امتحان مشکل داشته باشد و نتواند خوب امتحان بدهد. سوال این بوده که امتحان چگونه برگزار شود که کاشف از واقع باشد. می‌گفت: من گفتم ما طلبه‌ها امتحانی داریم که مطابق واقع است. طلبه‌های حوزه باید بعد از درس، بحث کنند و مراتب علمی افراد در مباحثه مشخص‌‌ می‌شود. طلبه‌ها تمام سال با هم بحث‌‌ می‌کنند و استاد سواد افراد را تشخیص‌‌ می‌دهد. این مباحثات طلبگی در همه سطوح در بین طلاب وجود داشته است که این امر را باید تقویت کنید. این روش در رشد علمی افراد تاثیر مهمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics