قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اتحاد العلماء: معامله با ارزهای دیجیتال جایز نیست
اتحاد العلماء: معامله با ارزهای دیجیتال جایز نیست

اتحاد العلماء: معامله با ارزهای دیجیتال جایز نیست

اتحادیه علمای مسلمان فتوای شرعی در خصوص معامله با ارز بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را صادر کرد و معامله با آن را ناجایز دانست.

به گزارش شبکه اجتهاد، این اتحادیه در فتوای خود عنوان کرد که معامله با ارز بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال غیر رسمی و ساخت آن در وضعیت فعلی که هیج نهادی آن را تضمین نمی‌کند، جایز نیست.

اتحاد العلماء افزود که این ارزها از نظر حقوقدانان و اقتصاددانان با شرایط پول و ارکان ارز تطابق ندارد و نه کالا و نه یک دارایی مالی است.

براساس گفته اتحادیه مذکور،معامله با ارزهای دیجیتال هیچ سود قابل توجهی برای مسلمانان و کشورهای مسلمان ندارد، بنابراین گردش و معامله این ارز برخلاف مقاصد شرع در زمینه دارایی است و منجر به فساد و واردآمدن خسارت به افراد، جامعه و دولت می‌شود.

با این حال این فتوا موارد ضروری و اضطراری را از منع معامله با بیت کوین و ارزهای دیجیتال مانند کمک به مسلمانانی که از نظر اقتصادی یا سیاسی محاصره شده‌اند مستثنا می‌کند.

همچنین در صورتی که ارزهای دیجیتال شرایط و کارکردهای پول نقد را به دست آورده و به واسطه‌ای برای مبادله کالا و معیار پرداخت تبدیل شود معامله با آن جایز است.

این فتوا ارزهای دیجیتال رسمی صادرشده توسط دولت و تضمین شده توسط بانک‌های مرکزی را نیز مستثنی کرد، چرا که امکان رسیدگی به آن در سطح کشور وجود دارد.

گفتنی است، بیشتر کشورهای اسلامی، از جمله عراق، قطر، عمان، مراکش، الجزایر و تونس رمزارز را ممنوع اعلام کرده و بسیاری از نهادها و شخصیت‌های دینی، از جمله الازهر و دار الافتاء مصر، نهضت العلماء اندونزی، وزارت امر به معروف طالبان و برخی اعضای هیئت کبار العلماء عربستان استفاده از رمزارز را حرام شمرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics