قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت در احکام فقهی می‌شود/ فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید می‌کند
اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت در احکام فقهی می‌شود/ فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید می‌کند

عضو هیأت کبار علمای مصر:

اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت در احکام فقهی می‌شود/ فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید می‌کند

مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبار علمای الازهر با تاکید بر اجتهاد گروهی خاطر نشان کرد که این امر به افزایش دقت در احکام فقهی منجر خواهد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبار علمای الازهر از برگزاری کنفرانس جهانی فتوا با عنوان «نقش فتوا در ثبات جوامع» استقبال کرد و با بیان اینکه صدور فتواهای شاذ و گمراه کننده از سوی افراد غیر متخصص تهدید امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای ثبات و امنیت جوامع به شمار می‌آید، برگزاری این کنفرانس را راهکار مناسبی برای مبارزه با اینگونه فتواها برشمرد.

جمعه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی خاطر نشان کرد: امروزه جهان اسلام با آتش فتواهای گمراه کننده دست و پنجه نرم می‌کند؛ فتواهایی که خشونت و نفرت را در میان مردم ترویج کرده و حیات اجتماعی مردم را به جهنم تبدیل ساخته است.

فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید می‌کند

مفتی سابق مصر افزود: فتواهای شاذّ امنیت و ثبات جوامع را تهدید، قتل و کشتار مردم را توجیه و زندگی را برای مردمان منطقه خاورمیانه سخت کرده است که این امر نیاز برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را نشان می‌دهد.

عضو هیأت کبار علمای الازهر با تقدیر از انتخاب شایسته عنوان نقش فتوا در ثبات جوامع برای این همایش تصریح کرد: اینگونه کنفرانس‌ها علاوه بر آنکه باید با معیارهای علمی مشخص در برابر بحران فتوا به مقابله برخیزد بایستی بتواند نتایج عملی قابل اجرا و تطبیق با واقعیت را دارا باشد.

جمعه با تاکید بر لزوم استفاده از شیوه‌ها و اسلوب‌های دوران جدید ادامه داد: دبیرکل هیأت‌های فتوای جهانی یک موسسه تاریخی و ریشه‌دار است که در بستر نهاد دینی مانند دارالافتا و الازهر پا به عرصه گذاشته و در زمینه اصلاح دینی و سیاسی سابقه درخشانی دارد.

وی اظهار داشت: این نهاد دینی در احیای اجتهاد گروهی و جلوگیری از تشویش و انحراف در مسیر اجتهاد نقش بسزایی را ایفا کرده است زیرا اجتهاد گروهی سبب افزایش دقت احکام فقهی می‌شود.

عمل صدور فتوا به صورت مشترک و مطابق با نیازهای عصر کنونی

چندی قبل ابراهیم نجم مشاور مفتی مصر و دبیرکل هیأت‌‌های جهانی فتوا از استقبال و افزایش درخواست‌ها از سوی کشورهای مختلف برای مشارکت در کنفرانس جهانی فتوا خبر داده بود.

نجم افزود: استقبال گسترده کشورهای مختلف برای مشارکت در این کنفرانس نشان از جایگاه دارالافتای مصر در میان کشورهای مختلف و نقش تاثیرگذار آن در تحقق دستاوردهای مهم علمی و فقهی در عرصه‌های مختلف دارد.

مشاور علمی مفتی مصر خاطر نشان کرد: دارالافتا اولین نهاد دینی در جهان است که با تشکیل هیأتی فقهی در سطح جهانی، تمام مفتیان و هیأت‌های افتا را در یک مجموعه واحد جمع کرده است تا عمل صدور فتوا به صورت مشترک و مطابق با نیازهای عصر کنونی صورت بپذیرد.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: انتخاب مساله فتوا و ارتباط آن با ثبات جوامع به عنوان محور اصلی کنفرانس جهانی فتوا یک انتخاب تماما آگاهانه و با نظر به شرایط کنونی جهان و آشوب‌ها، اختلافات و درگیری‌های ناشی از گسترش فتواهای گمراه کننده بوده است.

ابراهیم نجم اظهار داشت: جهان اسلام امروز به شدت نیازمند وحدت و اجماعی است که تمام علما و صاحب نظران عرصه‌های مختلف علمی را برای تبادل آراء و نظرات و تشریک مساعی و اجتهاد پیرامون مسائل مهم جهانی تحت لوای واحد جمع کند.

نباید تلاش‌ در عرصه مبارزه با افراط‌گرایی را منحصر در همایش‌ها ببنیم

وی با اشاره به ضرورت بررسی مساله خشونت و تروریسم و خطرات آن در سطح اندیشه دینی تصریح کرد: نباید تلاش‌های علمی و عملی در عرصه مبارزه با افراط‌گرایی را منحصر به سالن همایش‌ها و نشست‌ها کنیم و از ظرفیت عظیم مدارس، دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و رسانه‌ها غفلت ورزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics