قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجرای کلان‌پروژه «تدوین روایات سیاسی کتب اربعه حدیثی»
فقه سیاسی متناسب با شرایط امروز بازخوانی شود/ لزوم تدوین فقه سیاسی تمدنی

حجت‌الاسلام ایزدهی خبر داد:

اجرای کلان‌پروژه «تدوین روایات سیاسی کتب اربعه حدیثی»

مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی از اجرای کلان‌پروژه «تدوین روایات سیاسی کتب اربعه حدیثی» طی چند سال آینده خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی با اشاره به اینکه در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی سه گروه پژوهشی علوم سیاسی، فلسفه سیاسی و فقه سیاسی وجود دارد، به ایکنا گفت: گروه فقه سیاسی در سال‌های اخیر پروژه‌هایی را اجرا و طرح‌هایی نیز در دست اجرا دارد. یکی از کارهای صورت گرفته استخراج و تصحیح و تحقیق روایات سیاسی بحارالانوار بود که طی روزهای گذشته مراسم رونمایی از این اثر با حضور مسئولان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

وی با بیان اینکه تألیف این آثار پاسخ به طرح این شبهه از سوی برخی افراد است که معتقدند شیعه اندیشه سیاسی نداشته است گفت: یکی از پروژه‌های کلان علمی در این پژوهشگاه، استخراج و تحقیق روایات سیاسی کتب اربعه حدیثی است.

حجت‌الاسلام ایزدهی با بیان اینکه کتاب اصول کافی، من لایحضر الفقیه شیخ صدوق، تهذیب و استبصار شیخ طوسی چهار کتاب حدیثی معتبر شیعه است که از اصول اولیه گرفته شده است، اظهار کرد: روایات کتاب کافی به پایان رسیده و استخراج روایات سه کتب حدیثی دیگر نیز طی سه تا چهار سال آینده انجام خواهد شد.

مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان اینکه روایات سیاسی کافی محوری‌ترین کتاب برای تبیین فقه سیاسی شیعه است عنوان کرد: این کتاب رویکرد نزدیکی به اندیشه سیاسی شیعه دارد و محققان این مرکز به بازخوانی روایات، ویژگی حاکم و محکوم و موضوعات سیاسی مختلف براساس آن پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۰ تا ۱۵ محقق به صورت ثابت و ۵۰ محقق نیز با این پژوهشکده همکاری دارند گفت: یکی از کارهای کلان این پژوهشکده تألیف اندیشه سیاسی شیعه در قالب تک‌نگاری‌ها و مطالعات دوره‌ای بوده است و اندیشه سیاسی علمای شیعه در طول تاریخ اسلام نیز تألیف شده است.

حجت‌الاسلام ایزدهی بررسی اندیشه سیاسی شیخ انصاری، کاشف الغطاء، اندیشه سیاسی علامه فضل الله را از جمله این کارها برشمرد و افزود: روایات سیاسی غررالحکم نیز از جمله طرح‌های علمی در حال چاپ این پژوهشکده محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics