قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / احمدعلی یوسفی پاسخ می‌دهد: آیا جبران کاهش ارزش پول در قرض‌الحسنه ربا محسوب می‌شود؟

احمدعلی یوسفی پاسخ می‌دهد: آیا جبران کاهش ارزش پول در قرض‌الحسنه ربا محسوب می‌شود؟

به گفته یوسفی، کاهش ارزش پول اگر شدید باشد باید جبران شود، ربا نیست و واجب هم هست که این اقدام صورت گیرد و اینکه بانک‌ها پول را گرفته و به این اصول عمل نمی‌کنند به عملکرد اشتباه بانک‌ها مربوط می‌شود.
به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره جبران کاهش ارزش پول در قرض‌الحسنه پرداخت و اظهار کرد: بنده حدود ۱۰ سال قبل، این بحث را به صورت مفصل در کتاب «بررسی تطبیقی جبران کاهش ارزش پول و ربا» توضیح دادم و اعلام کردم اینکه عده‌ای اعلام می‌کنند اگر کاهش ارزش پول جبران شود، رباست، دیدگاهی اشتباه است.

راهکار جبران ارزش پول
وی ادامه داد: کاهش ارزش پول اگر شدید باشد باید جبران شود، ربا هم نیست و واجب هم هست که این اقدام صورت گیرد و اینکه بانک‌ها پول را گرفته و به این اصول عمل نمی‌کنند به عملکرد اشتباه بانک‌ها مربوط می‌شود و این هم یکی از هزاران خطای بانکی است.

حجت‌الاسلام یوسفی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مشکل کاهش ارزش پول در قرض‌الحسنه را برطرف کرد؟ گفت: راهکارش این است که باید براساس نرخ تورمی که سالانه مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام می‌کنند، کاهش ارزش پول در دیون و قراردادهای مدت‌دار جبران شود.

سوء‌استفاده بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه
وی با اشاره به سوء‌استفاده از قرض‌ا‌لحسنه در نظام بانکی اظهار کرد: از قرض‌الحسنه به دو‌گونه سوءاستفاده می‌شود؛ اولا آمارها نشان می‌دهد قرض‌الحسنه را به شکل واقعی ارائه نمی‌دهند و بخش عظیمی از این منابع قرض‌الحسنه، بر طبق اظهارات مسئولان بانکی، با نرخ کارمزد صفر یا یک درصد به کارکنان بانک‌ها داده می‌شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: بخشی از این منابع هم صرف سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین، هم از این پول‌ها استفاده می‌کنند و هم موقع بازپرداخت، نه سودی پرداخت کرده و نه حتی کاهش ارزش پول را جبران می‌کنند.

قرض‌الحسنه در ایران در معرض خطر قرار گرفته است
وی تأکید کرد: به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم، در نظام جمهوری اسلامی ایران، قرض‌الحسنه که پایه اساسی جریان پولی نظام اقتصادی اسلام است، روزه به روز کاهش پیدا می‌کند و در معرض خطر قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام یوسفی خاطرنشان کرد: البته این امر از ویژگی‌های سیستم بانکی سرمایه‌داری است و نظام بانکی ما اسلامی نیست بلکه قصد داریم با زور قوانین آن را به بانکداری اسلامی تبدیل کنیم و عملا غیرربوی هم نیست لذا چنین اتفاقاتی در نظام بانکی ما رخ می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان تأکید کرد: اساس بانکداری ما دارای اشکال است و تا اساس و مشکلات ساختاری آن درست نشود، این مشکلات ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics