قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اختلافات علمی را با مذاکره و بحث علمی باید حل کرد
اختلافات علمی را با مذاکره و بحث علمی باید حل کرد

‌‌آیت‌الله جوادی آملی:

اختلافات علمی را با مذاکره و بحث علمی باید حل کرد

‌‌آیت‌الله جوادی آملی گفت: باید بر مبنای مسلّمات که مشترک میان همه مسلمانان است اختلافات علمی را با مذاکره، گفتگو، نقد و بحث علمی حل کرد؛ این شیوه، یا افکار را به هم نزدیک‌‌ می‌کند یا به نزدیک شدن متفکرین به هم منجر‌‌ می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، همزمان با هفته وحدت، جمعی از علمای اهل سنت کردستان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت ‌‌آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

او در این دیدار با آرزوی وحدت هر چه بیشتر میان مسلمانان، اظهار داشت: هرگز نباید اختلافات علمی به اختلافات عملی منجر شود.

‌‌آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: اختلاف دو نوع است یک اختلاف ممدوح و محمود داریم که به تقویت‌‌ می‌انجامد و یک اختلاف مذموم داریم که جامعه را به تضعیف‌‌ می‌کشاند.

او خاطرنشان کرد: برخی اختلافات مانند اختلاف روز و شب، رحمت است، اگر‌‌ می‌فرماید «وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ» برای آن است که عدل و هماهنگی پیش بیاید، بعد برهان اقامه‌‌ می‌کند که اگر همیشه شب یا همیشه روز باشد زندگی میسر نخواهد بود، لذا این اختلاف لازم است و باعث برکت‌‌ می‌شود، مانند اختلافی که دو کفه ترازو با هم دارند؛ یکی کفه وزن و دیگری کفه موزون است، این دو با هم اختلاف دارند تا به عدل برسند لذا این اختلاف امر ممدوحی است و اما این اختلاف بعد «تبیّن الحق» است که به استقرار جهل و ظلم‌‌ می‌انجامد.

‌‌آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: هیچ اختلافی قدرت آن را ندارد که کشور را از پا در آورد مگر اختلافی که اتحاد کشور را نشانه رفته باشد، بیان ذلک این است که در هر اختلاف دو طرف وجود دارد که هر کدام از این دو طرف، خود با دو عنصر درگیر هستند؛ از یک طرف در جهت تضعیف طرف مقابل‌‌ می‌کوشند و او را تضعیف‌‌ می‌کنند و از طرف دیگر به همان میزان از قدرت خود آنها کاسته‌‌ می‌شود، این نوع درگیری و استهلاک، کشور را از پا در خواهد آورد.

او ادامه داد: هم پیامبر(ص) و هم حضرت امیر(ع) فرمودند اختلاف مانند تیغ تیزی است که دین را از ریشه‌‌ می‌زند در نتیجه باید بر مبنای مسلّمات که مشترک میان همه مسلمانان است اختلافات علمی را با مذاکره، گفتگو، نقد و بحث علمی حل کرد؛ این شیوه، یا افکار را به هم نزدیک‌‌ می‌کند یا به نزدیک شدن متفکرین به هم منجر‌‌ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics