قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اختلاف نظر، کفر نیست، کفر این است که خون یکدیگر را به خاطر اختلاف بریزیم
اختلاف نظر، کفر نیست، کفر این است که خون یکدیگر را به خاطر اختلاف بریزیم

‌‌حجت‌الاسلام شهرستانی:

اختلاف نظر، کفر نیست، کفر این است که خون یکدیگر را به خاطر اختلاف بریزیم

نماینده تام الاختیار آیت‌الله سیستانی در دیدار رییس العلمای بوسنی، بیان داشت: اگر جایی بین مسلمانان نزاع در می‌گیرد باید بپذیریم دو اشتباه بزرگ روی داده است؛ یکی برداشت نادرست از اسلام و دوم دست کم گرفتن دسیسه‌‌های دشمنان!

به گزارش شبکه اجتهاد، حسین کاوازویچ، رییس العلمای بوسنی ضمن تشکر و قدردانی از ‌‌حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی به خاطر سفر به این کشور، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی را در این کشور می‌بینم. جامعه اسلامی بوسنی در حقیقت امور مذهبی مسلمانان بوسنی را برعهده دارد و تاریخ ورود اسلام به این کشور به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد.

رییس العلمای بوسنی گفت: مسلمانان بوسنی همیشه ارتباط خوبی با جهان اسلام داشته اند و فرزندان این مرز و بوم برای کسب علم به مراکزی همچون بغداد، مراکش و قاهره فرستاده می‌شدند.

کاوازویچ به خودمختاری سازمان جماعت اسلامی بوسنی اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان جماعت اسلامی بوسنی طبق قواعد و با رعایت شرایطی که در اروپا وجود دارد، در اداره امور مذهبی خودمختاری کامل دارند. ما به عنوان جامعه اسلامی با نهادهای ایرانی نیز همکاری بسیار خوبی داریم، از شما خواهش می‌کنم سلام گرم ما را به آیت‌الله سیستانی و تمام ایرانی‌‌های عزیز برسانید.

هیچگاه در عراق چیزی به نام اختلاف شیعه و سنی نداشتیم

‌‌حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی، در این دیدار گفت: بنده پیام دوستی حضرت آیت‌الله سیستانی را برای آقایان آورده‌ام. آیت‌الله سیستانی همیشه نگران حال مسلمانان جهان هستند و دعاگویند، هیچگاه در عراق چیزی به نام اختلاف شیعه و سنی نداشتیم، قبایلی در عراق نیمی شیعه و نیمی سنی هستند، و چنان زندگی بدون تنشی داشته اند که بین آنها ازدواج رواج داشته است. در جشن‌‌هایی که برای گرامی داشت شخصیت حضرت علی(ع) برگزار شده و می‌شود، علمای اهل سنت نیز شرکت و همراهی داشته اند و ارتباطات بسیار خوبی برقرار بوده است.

اختلافات فکری و کلامی هیچگاه موجب نزاع میان شیعه و سنی نمی‌شد

او افزود: اختلاف در فروع و به عبارتی اختلافی که بین فرق مختلف اهل سنت شافعی، حنفی، مالکی، هست یا اختلافات فکری و کلامی، هیچگاه موجب کشمکش و نزاع نمی‌شد، اینکه بین گروه‌‌هایی از سنی و شیعه آتش کینه شعله ور شد، کار القاعده، داعش و گروه‌‌های مشابه بود.

شهرستانی به کلام زیبا و مهم آیت‌الله سیستانی در مورد شیعه و سنی اشاره و تصریح کرد: ایشان خطاب به مقلدان و عامه شیعیان فرمودند: «نسبت به اهل سنت نگویید « أهل السنه إخواننا، بل قولوا أنفسنا» این مرجع عالیقدر این سخن را در جمع اهل سنت نفرمودند بلکه در جمع شیعیان فرمودند!

او ادامه داد: همین که ما به این کشور آمده‌ایم تا با شما دیدار کنیم، موید همین نگاه است، آمده‌ایم بگوئیم شما را دوست داریم، چه بسیار اختلافاتی که بین ما و شماست از نوع اختلافات فقها و مذاهب چهارگانه اهل سنت و از نوع اختلاف آراء و نظرات فقهاء شیعه است؛ معتقدم این نوع اختلاف نظرها و دیدگاه باعث رشد و تعالی  نیز می‌شود.

شهرستانی با تأکید بر اینکه باید مراقب باشیم که اختلافات منجر به نزاع و درگیری نشود، اظهار کرد: اسلام دین «وداد» و محبت است، «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ؟» لذا چاره‌‌‌ای جز این نیست که از کنار اختلاف با درایت عبور کنیم و دست دوستی و «وداد» و صمیمیت به هم دهیم.

اختلاف نظر، کفر نیست، کفر این است که خون یکدیگر را به خاطر اختلاف بریزیم

نماینده تام الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی افزود: ما به عنوان علما باید پیرو سخنان و پیام‌‌های نورانی پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) باشیم. من نیز همچون شما معتقدم که اختلاف نظر، کفر نیست، کفر این است که خون یکدیگر را به خاطر اختلاف بریزیم. اگر جایی بین مسلمانان نزاع در می‌گیرد باید بپذیریم دو اشتباه بزرگ روی داده است؛ یکی برداشت نادرست از اسلام و دوم دست کم گرفتن دسیسه‌‌های دشمنان!

شهرستانی در پایان گفت: همین جا اعلام می‌کنم، هر جا دیدید که ما می‌توانیم در جهت تقریب عملی و تنش زدائی میان فرقه‌‌های مختلف، نقش آفرینی کنیم، آماده هستیم. اسلام، اسلام است و برای بقای و بالندگی آن باید هزینه کنیم و آماده ایم.

بنابر گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام شهرستانی به همراه هیئت همراه، پس از پایان دیدار با رییس العلمای بوسنی به دانشکده علوم اسلامی سارایوو تحت ریاست دکتر زهد یاحسینویچ عازم شدند. دانشکده علوم اسلامی سارایوو با قدمتی حدودا ۱۵۰ ساله، برنامه‌‌های مناسبی برای تربیت و آموزش جوانان مسلمان در نظر دارد. نگاه حاکم بر فضای آموزش و پرورش دانشکده، نگاهی عقلانی، معتدلانه و به دور از هرگونه افراط گرائی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics