قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه
اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه

اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه

اختصاصی شبکه اجتهاد: راهپیمایی چند ده کیلومتری شیعیان از کشورهای مختلف در آستانۀ اربعین حسینی به سمت کربلای معلی دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی است که هر کدام از زوایای آن، نیاز به تحلیل مبسوطی دارد. با این همه، آثار فردی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه بین‌المللی این رویداد، آنچنان مهم و تأثیرگذار است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ بنابراین باید رسانه‌های مکتوب، مجازی و تصویریِ جهان شیعه، توجه بیش از پیشی به این مقوله داشته باشند.

یک پدیدۀ استثنایی در دنیا

راهپیمایی و پیاده روی اربعین با آن جمعیت عظیم و مشارکت همۀ اقشار مردم، امری استثنایی در میان همۀ کشورها و همۀ مذاهب از اسلامی و غیر اسلامی است به ویژه آنکه این راهپیمایی مذهبی و اعتقادی، هر سال در حالی با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود که تهدیدات مکرر تروریستی علیه شیعیان و زوار حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام کماکان وجود داشته و دارد و عده‌ای نیز در این راه جانشان را از دست داده و می‌دهند. با این وجود می‌بینیم که این همه تهدید و جنایت از سوی گروه‌های تکفیری و تروریستی نیز نتوانسته در عزم و ارادۀ شیعیان و محبان سیدالشهدا علیه‌السلام برای حضور در حرکت عظیم میلیونی اربعین، خللی وارد کند.

دو پیام مهم در یک حرکت چند میلیونی

این حضور با شکوه و دشمن شکن از یک سو، نشانگر اعتقاد راسخ مردم به مذهب تشیع و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و عشق و ارادت غیرقابل وصف آنان نسبت به امام حسین علیه‌السلام است و از سوی دیگر حاکی از شدت و عمقِ روحیۀ شهادت طلبی در برابر دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعه به ویژه در میان ملت عراق است؛ البته این راهپیمایی مختص عراقی‌ها نیست و به این مناسبت شیعیان از کشورهای مختلف از جمله ایران در این مراسم با شکوه شرکت کرده و در واقع در مانور عزتمندانه و قدرتمندانه در حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های شیعه به ویژه سیدالشهدا علیه‌السلام حضور پیدا می‌کنند.

استکبارستیزی؛ پیام جهانی اربعین حسینی

نکته‌ای که از حیث تأثیرگذاری بین‌المللی این واقعۀ بسیار مهم باید به آن توجه کرد، این است که ما در راهپیمایی و پیاده روی روز اربعین، شعار حسینی خود را جهانی می‌کنیم. به این معنا که در بزرگ‌ترین تجمع شیعیان حول حماسۀ ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام بیش از پیش به تعمیق ارزش‌های حسینی جامعۀ شیعی می‌پردازیم که از آن جمله ارزش‌ها و باورها و آرمان‌ها، مسئلۀ ظلم ستیزی و استکبارستیزی شیعیان و محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

عمق ذلت ناپذیری در میعادگاه بین‌المللی شیعه

شیعه در میعادگاه بین‌المللی روز اربعین به دنیا نشان می‌دهد که طرفدار حق و مخالف سرسخت ظلم و ستم است و با پیروی از حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام در برابر طواغیت و مستکبران عالم با سر دادن شعار هیهات منا الذله به هیچ وجه کوتاه نیامده و سر خم نمی‌کند. در آئین اربعین می‌توانیم به خوبی یک سرمایۀ بزرگ اجتماعی برای جهان تشیع در شکستن ابهت پوشالی استکبار مشاهده کنیم که به تبع آن و از آثار مبارک چنین روحیه‌ای، شکل گیری هویت و عزتمندی دو چندان شیعه در برابر دشمنان خود است.

پیام آور عزت و اقتدار حسینی

در تصاویری که روز اربعین حسینی و روزهای متصل به آن، تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای از پیاده روی جمعیت انبوه به سمت کربلای معلی نشان می‌دهند، انسان به عینه می‌بیند که در چهرۀ شیعیان، اثری از غم و اندوه غربت و تنهایی نیست؛ بلکه آنان در این حرکت مقدس و حماسی، هم احساس عزت و هم به تعبیری احساس فرهمندی و افتخار و اقتدار می‌کنند از آن لحاظ که خود را شیعه و پیرو امام مظلومشان می‌دانند و گرچه سیاه پوش سید و سالار شهیدان هستند؛ اما بیش از هر زمان دیگر به شیعه بودن خود می‌بالند.

ناکامی آمریکا و عواملش در عراق؛ دستاورد حماسۀ اربعین

آمریکایی‌ها با وجود همۀ تلاش‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و … نتوانستند بر عراق، مردم و فرهنگ این کشور سلطه پیدا کنند و به رغمِ صَرف هزاران میلیارد دلار و دست زدن به جنایات فراوان به دلیل روحیۀ شهادت طلبی در ملت عراق و به ویژه شیعیان و مرجعیت شیعۀ این کشور و رابطۀ عمیقی که بین مردم و مرجعیت وجود دارد به اهداف از پیش تعیین شدۀ خود دست نیافتند. امروز هم می‌بینیم عراق این کشور مهم و استراتژیک در منطقه از دست آن‌ها خارج شده و توسط بیشتر مردم که شیعه هم هستند در حال اداره شدن است. البته باید توجه داشت که هم اکنون نیز پشت صحنۀ ناآرامی‌ها و بمب گذاری‌های کشور عراق، آمریکایی‌ها و عوامل آن هستند؛ چرا که آنان به هیچ وجه مایل نیستند که ثبات حقیقی به عراق برگردد. به اعتقاد بنده اگر این توطئه‌ها علیه هر کشوری صورت گرفته بود که آن کشور همچون عراق دارای اعتقادات مذهبی از جمله شیعی نبود، خیلی زود از پای درمی‌آمد.

لزوم ثبت جهانی پیاده روی اربعین

نکتۀ مهم دیگر آن است که باید شرایطی را آماده کرد که مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی به عنوان میراثی ارزشمند برای شیعه و ملت عراق و بلکه کل بشریت، ثبت جهانی شود؛ چرا که این میراثی است که به یقین، آیندگان به آن افتخار خواهند کرد. بی‌شک استقامت و پایداری ملت عراق در مقابل دشمنان خود و خارج شدن این کشور از سلطۀ آمریکا با وجود چندین سال جنگ و جنایت، ریشه در ایمان و باوری دارد که ما در پیاده روی چندین میلیون نفری اربعین که بنابر برخی آمار گاهی حتی به بیش از ۱۷ میلیون نفر نیز می‌رسد، شاهد گوشه‌هایی از آن هستیم.

جهانیان را با امام حسین علیه‌السلام آشنا کنیم

آنچه مهم و بایسته است اینکه باید اهمیت، عظمت و تأثیرگذاری فوق‌العادۀ این راهپیمایی را به رخ جهانیان کشید و اعتقادات این جمعیت عظیم شیعه را به طرق مختلف به ویژه از طریق ابزار رسانه به مردم دنیا توضیح داد و تبیین کرد که در عاشورای حسینی چه چیزی رخ داده که این مردم پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از آن، همچنان آن را مهم می‌دانند و این‌گونه در اربعین شهادت امام حسین علیه‌السلام خود را به زحمت می‌اندازند تا به کربلا برسند و در عزاداری میلیونی این روز شرکت کنند.

درسی برای همۀ بشریت

انجام چنین رسالتی می‌تواند گرایش بزرگی را به سمت اسلام و مطالعۀ آن در جهان ایجاد کند؛ چرا که همانا درس و پیام عاشورا و کربلا، درس آزادگی به همۀ ابنای بشری است و این پیام، پیامی جهانی و مطابق با فطرت انسان‌ها است. عاشورای حسینی نشان می‌دهد که هیچ بن‌بست و شکستی در اسلام وجود ندارد؛ حتی آنجایی که به ظاهر شکست هست مثل کربلا و طی آن، یاران سیدالشهدا علیه‌السلام همگی به شهادت رسیدند؛ اما پیروزی حقیقی متعلق به جبهۀ حق و یاران حسین علیه‌السلام بود و ذلت و شکستِ اصلی، نصیب یزیدیانی شد که به ظاهر پیروز جنگی نابرابر و ناجوانمردانه بودند.

ضرورت نمایش زیبایی نهضت حسینی

امروز بهترین زمان است که مردم دنیا بفهمند و عمق کلام زینب کبری سلام الله علیها را درک کنند که فرمود: «ما رأیت الا جمیلا»؛ این زیبایی چیزی نیست جز مقاومت در مقابل کفر و تسلیم نشدن در برابر ظلم و تباهی و فساد و انحراف و آمادگی برای جان‌فشانی در راه خدا و حفظ دین و مکتب او.

خلاصه اینکه، این پیام ماندگار تاریخ و زیبایی آن را در مراسم روز اربعین به بهترین شیوه می‌توان برای مردم دنیا که تشنۀ نورانیت و معنویت حقیقی هستند، تبیین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics