قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه تا برتری نسبت به شهید صدر در تتبع علمی
از ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه تا برتری نسبت به شهید صدر در تتبع علمی

استاد شب‌زنده‌دار تبیین کرد؛

از ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه تا برتری نسبت به شهید صدر در تتبع علمی

شبکه اجتهاد: استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار: این مسائل که فقیه چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوری‌اش مطرح بوده است و این مسئله که می‌شود علاوه بر خمس و زکات، حاکم اسلامی مالیات جمع کند.

مرحوم میرزای قمی به فتحعلی شاه اجازه می‌‌دهند و اذن می‌دهند برای جنگ با روس‌ها؛ نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند. یعنی این فقیه می‌تواند این کار را بکند.

منتها چیزی که در مورد حاج آقا مصطفی در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود.

این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدس‌سره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند.

ابتکار روشی سیدمصطفی خمینی در اثبات ولایت فقیه

از کتاب‌های ایشان نشان داده می‌شود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدوده‌ای در اصول وجود دارد: مرحوم شیخ اعظم، مرحوم آقای آخوند، مرحوم آقای نائینی، مرحوم آقا ضیاء، و به ندرت آقای اصفهانی و محقق خوئی که استادشان بودند.

ایشان معمولاً در همین حدود سیر می‌کنند ولی مرحوم آقای حاج آقا مصطفی، این‌ها که هست مازاد بر این‌ها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، حتی مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آقای بروجردی و دیگران. انسان می‌بیند که حرف‌های این‌ها را هم متعرض می‌شود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیع‌تری را ایشان مورد مطالعه قرار می‌دهد. چون بعضی‌ها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضی‌ها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است.

برتری سیدمصطفی خمینی نسبت به شهید صدر در تتبع علمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics