قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / از اثبات قتل عمد بودن جنایت آل‌سعود در منا تا ضعف دستگاه دیپلماسی در پیگیری مسئله
از اثبات قتل عمد بودن جنایت آل سعود در منا تا ضعف دستگاه دیپلماسی در پیگیری مسئله

آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی مطرح کرد؛

از اثبات قتل عمد بودن جنایت آل‌سعود در منا تا ضعف دستگاه دیپلماسی در پیگیری مسئله

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اثبات قتل عمد بودن جنایت آل سعود در منا، به ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در مواجهه با این مسئله اشاره کرد و گفت: تنها نباید مسائلی از جمله دیه و جبران خسارت را مطرح کنند بلکه باید مجرم بودن این رژیم سفاک را به طور علنی به گوش مجامع بین‌المللی برسانند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید محمود ‌هاشمی شاهرودی در نخستین جلسه درس خارج فقه خود در سال تحصیلی جدید که در مسجد محمدیه حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به سالروز فاجعه خونین منا اظهار داشت: شروع سال تحصیلی امسال مصادف شده است با سالگرد فاجعه خونین منا، فاجعه‌ای که دل هر مؤمن و هر انسانی را می‌سوزاند. فاجعه‌ای که در تاریخ اسلام بی‌نظیر است. بیش از هفت هزار مؤمن ضیوف الرحمن، در حال احرام، در حال انجام وظیفه حج، در حرم امن الهی و با لب تشنه در حال ذکر با خدا، این‌گونه و با فجیع‌ترین وضع، به شهادت رسیدند. فاجعه‌ای که دل همه امت اسلامی به درد آورد.

وی با قدردانی از مواضع اصولی و صریح و کوبنده رهبر معظم انقلاب، فرمایشات رهبری را در بیداری هرچه بیشتر امت اسلامی بسیار مؤثر دانست و بر ضرورت اتخاذ چنین رویکردی در عرصه دیپلماسی کشور تأکید نمود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: رژیم خبیث سعودی در حالی که راه حج ‌ که مهم‌ترین مناسک اجتماعی اسلام است را بر مسلمانان کشورهای غیر همسو با عربستان در عرصه سیاسی نظیر ایران و سوریه و یمن می‌بندند، با وقاحت تمام ایران را به خاطر برپایی مناسک برائت از مشرکین که ریشه در قرآن و سنت نبوی دارد، متهم به سیاسی کردن حج می‌کند.

انتقاد از ضعف دولت و دستگاه دیپلماسی

آیت‌‌الله‌ هاشمی شاهرودی با ابراز تأسف از عدم توجه شایان دولتمردان میهن اسلامیمان به فاجعه منا تأکید کرد: فاجعه منا هرچند به دلیل سوء مدیریت و بی‌کفایتی آل سعود در امور حج بوده باشد اما مسأله مهم‌تر جرم‌ بودن این فاجعه است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و متوقع از مسؤولین کشور این بوده و هست که تنها نباید مسائلی از جمله دیه و جبران خسارت را مطرح کنند بلکه باید مجرم بودن این رژیم سفاک را به طور علنی به گوش مجامع بین‌المللی برسانند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: مطرح کردن مسائلی نظیر دیه از سوی مسئولین ما نظیر آن است که حضرت امام سجاد علیه‌السلام و حضرت زینب سلام‌الله علیها بعد از واقعه عاشورا به دنبال دریافت دیه سید الشهداء و سایر شهیدان کربلا بیافتند در حالی که امام زین‌العابدین و عقیله العرب نقاب از چهره پلید بنی‌امیه برداشته و جامعه را و جهان اسلام آن روز را از ذات فاسد آن‌ها با خبر کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پیام مهم رهبر انقلاب، فرازهای مهمی خطاب به جهان اسلام وجود دارد که در هر فراز، یک سیاست اسلامی، یک روشن گری اسلامی و دینی است که می‌بایست این فراز‌ها باز شود. اگر به این فرازها دقت شود و درست مورد تبیین قرار گیرد، بسیاری از این فتنه‌ها در جهان اسلام از بین می‌رود.

حادثه منا تنها یک سوء مدیریت نیست بلکه یک جرم آشکار و صریح از نظر فقهی و حقوقی است

آیت‌الله هاشمی شاهرودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حادثه منا این‌گونه که در بیانات معمولی مطرح می‌شود، تنها یک سوء مدیریت نیست و نبوده بلکه یک جرم آشکار و صریح از نظر فقهی و حقوقی است، یک قتل عمد نسبت به این مجموعه‌ای که کشته و شهید شدند، اتفاق افتاده است البته این تشکیلات رژیم آل سعود سوء مدیریت هم دارد، بی‌کفایتی در اداره امور حج هر سال پیداست، کیفیت برخورد با حجاج، محدودیت و فشارهایی که بر حجاج وارد می‌شود، خیلی از این‌ها به جهت خوی استکباری و خوی تحقیر دیگران، عدم احترام به حقوق دیگران است که از تکفیری بودن این رژیم سرچشمه می‌گیرد. ولی تنها سوء مدیریت نیست بلکه این یک جرم است، جرم قتل عمد.

وی در اثبات قتل عمد بودن جنایت آل سعود در منا خاطر نشان کرد: قتل عمد سه حالت دارد؛ یک نوع قتل عمد مباشری است، مستقیم یک کسی عمداً می‌آید روبروی طرف، طرف را عمداً، عالماً و عامداً می‌کشد، این یک نوع قتل عمد روشن است، قتلی که این رژیم پلید و خبیث در سال شصت‌وشش با حجاج ایرانی در آن راهپیمایی برائت در مکه انجام داد از این نوع بود، دستور دادند با تیر ضیوف الرحمن را کشتند. از بالای پل، روی آن‌ها سنگ انداختند و آن‌ها را کشتند، اینها قتل عمد مباشری است؛ که امام راحل (ره) برآشفتند و فرمودند: از هر چه بگذریم از این رژیم منحوس، این جنایات بزرگ نمی‌شود گذشت و حج تا مدت سه سال تعطیل شد. نوع دیگر قتل عمد، قتل بالتسبیب است. کسی کاری کند، عالماً عامداً مسبب کشته شدن کسی باشد. چاهی بکند در مسیر کسی که او در آن چاه بیفتد و بمیرد.

وی در تبیین نوع سوم قتل عمد ابراز داشت: این نوع از قتل در جایی است که شخصی کاری را باید می‌کرده ولی انجام نداده است، همانند مادری که عمداً به فرزند خود شیر ندهد تا او از بین برود؛ حال در فاجعه منا اگر بپذیریم از نوع قتل عمد مورد نخست نبوده است حتماً مورد دوم و سوم را شامل می‌شود چرا که این رژیم منحوس با صد کردن راه حجاج، مورد دوم از بحث و با خودداری از کمک‌رسانی به حجاج مصدوم این حادثه بزرگ مورد سوم از بحث را به صورت واضح مرتکب شده است.

 رژیم آل سعود امروز در جهان، سردمدار تکفیر است

آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی در ادامه گفت: رژیم آل سعود امروز در جهان، سردمدار تکفیر است و در کل جهان اسلام ایجاد فتنه و آتش‌افروزی می‌کند. رژیم آل سعود مزدور به نیابت از آمریکا و اسرائیل و انگلیس و نظام سلطه در منطقه فعالیت کرده و تلاش می‌کند با مقابله بر ضد ایران، از گسترش موج اسلام خواهی و بیداری اسلامی بکاهد.

استاد مطرح حوزه علمیه قم افزود: ما باید ابتدا متوجه باشیم که با چه رژیمی روبرو هستیم، سپس از حسن همجواری صحبت کنیم!

آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی با اشاره بر ظرفیت‌های درونی وهابیت برای پیشبرد اهداف شوم استکبار اظهار کرد: این رژیم امروز بعدتر از خود آمریکا و اسرائیل نقش آن‌ها را در منطقه بازی می‌کند. و البته آن‌ها هم حمایت و کمک می‌کنند.

چرا باید صحبت از حسن همجواری بکنیم؟

وی در ادامه افزود: عربستان سعودی با دیپلماسی قوی ایران را در جهان به عنوان یک کشور حامی تروریسم، معرفی می‌کند. چرا ما با این همه مستندات، نسبت به جنایات عربستان سکوت می‌کنیم! یا صحبت‌های بسیار لغو و مسالمت آمیز به زبان می‌آوریم؟ چرا باید صحبت از حسن همجواری بکنیم؟ عربستان سعودی دشمن اسلام است!

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آل سعود در سمینارهای بزرگ از جمله کنفرانس اسلامی استانبول و اتحادیه عرب دروغ‌های زیادی علیه ایران مطرح می‌کنند عنوان کرد: ما نیز باید اسناد و مدارک جرم بزرگ آل سعود را افشا کنیم و قتل و جنایت آن‌ها را به جهانیان نشان دهیم چرا که آنان کاری با حجاج بیت‌الله الحرام کردند که هیچ انسانی حتی با حیوانات این‌گونه رفتار نمی‌کند؛ آن‌ها بر سر جنازه‌های نیمه‌جان ایستاده و می‌خندیدند و برخی را قبل از جان دادن دفن کرده یا در سردخانه‌ها گذاشتند تا تلف شوند.

آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی با تأکید دوباره بر ضعف دستگاه دیپلماسی کشور خاطر نشان کرد: آل سعود در حال تدارک سمینار بزرگی در اروپا علیه نظام جمهوری اسلامی است، حال در این زمان مسئولان کشور ما مسأله حسن همجواری را مطرح می‌کنند؛ آیا می‌توان با این رژیمی که سردمدار تکفیر، فتنه و آتش‌افروزی در جهان اسلام است حسن همجواری داشت؟

وی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران چگونه با آل سعود کنار بیاید در حالی که این رژیم سفاک در حال احیای ارگان تروریستی مرده‌ای همچون سازمان مجاهدین خلق است تا از این گروه بر ضد جمهوری اسلامی ایران استفاده کند؛ در حالی که همین گروه مجاهدین خلق در زمان صدام رابطه خوبی با عربستان نداشت؛ عربستان تمام امکانات خود را به کار بسته تا فکر تکفیر را در جهان تقویت کند و از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نکرده است بنابراین امکان کنار آمدن با این رژیم وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics