قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از افتتاح «مرکز تخصصی دارالفقه» تا رونمایی از «دو اثر فقهی و اصولی» در مشهد
از افتتاح «مرکز تخصصی دارالفقه» تا رونمایی از «دو اثر فقهی و اصولی» در مشهد

از افتتاح «مرکز تخصصی دارالفقه» تا رونمایی از «دو اثر فقهی و اصولی» در مشهد

مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مرکز تخصصی دارالفقه با حضور جمعی از علما، اساتید سطوح عالی، و مدیران حوزه علمیه خراسان، به همراهی رونمایی از دو اثر «فقهی و اصولی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این مراسم حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد صالح حائری، مدیر مرکز تخصصی دارالفقه با تأکید بر لزوم اهتمام به فقه و اصول برای تولید علوم اسلامی در زمینه‌های مورد نیاز مراکز علمی و حاکمیتی، ضرورت تشکیل مرکز تخصصی فقه و اصول را تبیین کرد.

همچنین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان در سخنانی به تبیین ضرورت وجود مراکز تخصصی پرداخت و با اشاره به ویژگی حوزه علمیه خراسان در پرورش استعدادهای برتر بر لزوم ایجاد زمینه استفاده حداکثری از این استعدادها تأکید کرد.

برگزاری مراسم عمامه‌گذاری طلاب توسط آیت‌الله سید جعفر سیدان و رونمایی از کتاب «حکم ظاهری، چیستی، فرایندها و قواعد عمومی» اثر حجت‌الاسلام‌ ابراهیم نیکدل و کتاب «قاعده اهمال در مقام ثبوت» اثر حجت‌الاسلام‌ مصطفی دری، از آثار مؤسسه آموزشی پژوهشی دانشوران از دیگر محورهای این مراسم بود.

کتاب «حکم ظاهری، چیستی، فرآیندها و قواعد عمومی» تلاش دارد تا اندیشه سه اندیشور بزرگ اصولی آخوند خراسانی، آیت‌الله خویی و شهید صدر در بحث حکم ظاهری به صورت جامع و کامل شناسایی کند و زوایای پنهان و پیدای آن معرفی و دستگاه معرفتی این بزرگان در یکی از اساسی‌ترین مباحث اصولی، مورد بازبینی قرار دهد.

این اثر، ضمن معرفی کامل اندیشه این بزرگان در بحث حکم ظاهری به مقایسه این انظار با یکدیگر و خلل‌های موجود در آن‌ها می‌پردازد و از انسجام و تزلزل آن نظریات سخن می‌گوید.

کتاب «بررسی قاعده استحاله اهمال در مقام ثبوت» به این مسئله می‌پردازد که قاعده استحاله اهمال در مقام ثبوت، دو تقریب اساسی دارد و هر یک، ثمرات و آثار مختلفی دارند. تقریب اول در رابطه با عالمین و ملتفتین به قیود و شرایط است؛  اما تقریب دوم شامل همه حاکمین حتی حاکمین غیر عالم و غیر ملتفت می‌گردد.

به باور نویسنده اما هیچ یک از دو تقریب صحیح نیستند و قاعده تنها در رابطه با ذات حق تعالی که عالم به همه جوانب و مسائل است صادق است نه در رابطه با همه عقلا و حتی معصومین علیهم‌السلام. برای اثبات این منظور، در بخش اول، مفاهیم و کلیاتی پیرامون قاعده بیان شده است و در بخش دوم، به اصل قاعده، تقاریب، قلمرو و ثمرات آن پرداخته شده است. این قاعده ثمرات فراوانی در فقه و اصول دارد.

علاقه‌مندان برای تهیه این دو اثر که به همت مؤسسه پژوهشی دانش‌وران در مشهد مقدس انتشار یافته است، می‌توااند به مراکز پخش آن مراجعه نمایند. مشهد مقدس، انتشارات دارالفقه، خروجی باب الهادی (ع) حرم مطهر رضوی، طبقه دوم مدرسه علمیه آیت‌الله موسوی نژاد (ره). مشهد مقدس، چهارراه شهدا، کوجه شهید خوراکیان، مجتمع گنجینه کتاب، طبقه ۱، تلفن، ۰۵۱۳۲۲۳۷۱۱ – ۵. تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخر رازی، پلاک۶۱، تلفن، ۶۶۴۶۴۱۴۱. قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقهB، واحد۴۴، تلفن، ۳۷۷۳۳۴۱۳ و ۳۷۷۷۴۴۹۸۸. قم، خیابان صفائیه، روبروی کوچه ۳۸، پلاک۷۵۹، تلفن، ۳۷۷۳۷۰۱۱ و ۳۷۷۳۷۰۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics