قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از انتشار کتاب «التنبیه على غرائب من لا یحضره الفقیه» تا احیای یک اثر فقهی از دانشمندان قرن ۱۳ هجری
از انتشار کتاب «التنبيه على غرائب من لا يحضره الفقيه» تا احیای یک اثر فقهی از دانشمندان قرن 13 هجری

تازه‌های نشر؛

از انتشار کتاب «التنبیه على غرائب من لا یحضره الفقیه» تا احیای یک اثر فقهی از دانشمندان قرن ۱۳ هجری

کتاب «التنبیه على غرائب من لا یحضره الفقیه» از سوی مرکز تراث البصره و کتاب «علم الهدایه فی غیاهب الظلمات لادراک الاحکام الشرعیه» توسط مرکز تراث کربلا چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مرکز تراث البصره وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی اخیرا کتاب «التنبیه على غرائب من لا یحضـره الفقیه» تالیف شیخ مفلح بن حسن صیمری بصری بحرانی را منتشر کرده است.

شیخ یاسین الیوسف، معاون رئیس مرکز تراث البصره در این باره گفت: این کتاب یک نسخه خطی در گنجینه میراث مرکز است که به منظور ارائه آن به جویندگان علم و معرفت و احیای میراث علمای این شهر مورد تحقیق قرار گرفته است.

وی با اشاره به این اثر فقهی که در ۲۳۴ صفحه به رشته تحریر در آمده است، خاطرنشان کرد: این کتاب عجایبی که شیخ صدوق در کتاب ارزشمند خود «من لا یحضره الفقیه» ذکر کرده را مورد بررسی قرار داده است.

بنابراین گزاش، این کتاب یکی از آثار حوزه میراث است که مرکز تراث البصره از طریق آن تلاش می‌کند تا میراث اسلامی را احیا و منبعی را در اختیار پژوهشگران برای تهیه پژوهش‌های آتی خود فراهم نماید.

علم الهدایه فی غیاهب الظلمات لادراک الاحکام الشرعیه

همچنین، مرکز تراث کربلا وابسته به بخش امور معارف اسلامی و انسانی آستان قدس عباسی کتاب «علم الهدایه فی غیاهب الظلمات لادراک الاحکام الشرعیه» تالیف شیخ عبدالوهاب قزوینی حائری (متوفی ۱۲۷۰) هجری را به تازگی منتشر کرده است.

قزوینی حائری یکی از دانشمندان قرن سیزدهم هجری است که اثر وی توسط پرسنل مرکز تراث کربلا تحقیق و فهرست نویسی شده است.

احسان الغریفی، مدیر مرکز یاد شده در این باره گفت: این کتاب شامل دو مقدمه، سه مقاله و یک خاتمه به شرح ذیل است:

مقدمه اول: تحقیق معنای علم و حقیقت لغوی آن و نیز معنای علم عقلی و علم عادی. مقدمه دوم: حسن و قبح اشیا. مقاله اول: بیان حکم ظن از نظر جواز اکتفا به آن در آگاهی از احکام شرعی. مقاله دوم: تجدید نظر در اعتبار عدم حجیت ظن مادامیکه ادله بر حجیت اقامه نشده است. مقاله سوم: درباره استنباط از ظن خاص و اینکه در صورت حصول علم اجمالی، ظن در مقام قطع‌ می‌نشیند.

شایان ذکر است، شیخ عبدالوهاب قزوینی حائری فقیه، مجتهد و مولف از علمای برجسته بود که در حدود سال ۱۱۹۰ در قزوین متولد شد و پس از سالها به قصد حوزه علمیه بزرگی به عراق سفر کرد. وی در نجف، کربلا و کاظمین در محضر گروهی از فقها علم فقه را آموخت و حدود ۳۰ کتاب را به رشته تحریر در آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics