قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از بیماری‌های مسری تا خدمات علمای امامیه در «حج»
از بیماری‌های مسری تا خدمات علمای امامیه در «حج»

تازه‌های نشر؛

از بیماری‌های مسری تا خدمات علمای امامیه در «حج»

دو کتاب «بیماری‌های مسری و حج‌گزاری» (با تمرکز بر ویروس کرونا) و «خدمات علمای امامیه در حج و حرمین شریفین» به تازگی از سوی پژوهشکده حج و زیارت روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «خدمات علمای امامیه در حج و حرمین شریفین» (از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی) به قلم حجت‌‌الاسلام حافظ نجفی، عضو گروه اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت توسط نشر مشعر در آذرماه ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است.

در این کتاب نویسنده با اشاره به گزارش‌های تاریخی از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی، به نقش علمای امامیه به ترغیب مردم به ایفای مناسک حج و فعالیت‌های علمی و تألیفات آنها پرداخته است. نویسنده معاشرت و ارتباط علمای امامیه با علما و حاکمان حجاز و سایر بلاد اسلامی و راهنمایی مردم در زمینه‌های گونـاگون و صـدور فتوا برای حل مشکل حجاج در مسائل اختلافی توسط ایشان را در برگزاری حج مطلـوب و ایجاد فضایی تقریبی و اصلاحی موثر دانسته است.

«مفاهیم و کلیات»، «نقش علما در تسهیل حج»، «فعالیت‌ها و خدمات علمی»، «خدمات فرهنگی و تقریبی»، «واکنش علما به تخریب بقیع و حل مشکل زیارت»، «خدمات اجتماعی و رفاهی علما در مسیر و موسوم حج»؛ فصول شش‌گانه این اثر ۳۰۰ صفحه‌ای می‌باشد.

«بیماری‌های مسری و حج‌گزاری»؛ با تمرکز بر ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بعضی اعمال عبادی  سیاسی (مانند نماز جمعه، نماز جماعت، زیارت اماکن مقدس و قبور اولیای الهی و حج خانه خدا) متفکران و پژوهشگران را به تفکر و پژوهش‌های جدیدی واداشت تا تأثیر بیماری‌های مسری از جمله کرونا را بر رفتار انسان‌ها در ابعاد مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عبادی مورد پژوهش قرار دهند.

یکی از کارهای پژوهشی که در پژوهشکده حج و زیارت در این باره صورت گرفت، ارائه مجموعه مقالاتی در مورد نقش بیماری‌های مسری از جمله کرونا در تعطیلی حج و تأثیر این تعطیلی بر روابط مسلمانان در ابعاد مختلف آن و منافعی است که در اثر این تعطیلی از مسلمانان فوت شده است. موضوع این مقالات پاسخ به برخی شبهات اعتقادی، آسیبهای سیاسی  اجتماعی و نیز منافع مادی و معنوی است که در اثر تعطیلی حج از دست مسلمانان رفته است.

 گفتنی است، کتاب «بیماری‌های مسری و حج‌گزاری»؛ در قطع وزیری و در ۳۱۰ صفحه توسط نشر مشعر در آذرماه ۱۴۰۲ به زیور طبع آراسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics