قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از تأکید برجسته‌سازی آثار مشترک شیعه و سنی تا ضرورت ایجاد گفتمان علمی
از تأکید برجسته‌سازی آثار مشترک شیعه و سنی تا ضرورت ایجاد گفتمان علمی

گزارش اجتهاد از رونمایی موسوعه «السنة النبویة فی مصادر المذاهب الاسلامیة»؛

از تأکید برجسته‌سازی آثار مشترک شیعه و سنی تا ضرورت ایجاد گفتمان علمی

مراسم رونمایی از موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» با حضور مراجع، علما، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و نیز جمعی از علمای اهل سنت در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، مراسم رونمایی از موسوعه نفیس «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» با حضور آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های مطرح حوزوی برگزار گردید.

ضرورت مفاهمه و حوار اسلامی، گامی در جهت وحدت عملی

در ابتدای مراسم، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی، با ذکر گزارشی از فعالیت‌های مجموعه خود، اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات تقریبی دارای اهداف متعددی است، ولی مهم‌ترین آن، دستیابی به راهکارهای علمی در مواجهه با چالش‎های مشترک است؛ هجمه‎ای که امروز از سوی دشمنان ایجاد شده است توأم با جمود و فقدان عقلانیت و یا از سوی دشمنان استکباری است که باید راهکار مقابله با این دو را بیابیم.

مختاری اظهار کرد: برجسته‌سازی آثار مشترک اهل سنت و تشیع از دیگر اهداف این مجموعه است که از جمله آثار این عرصه همین کتاب السنه النبویه است؛ مذاهب اسلامی دارای ۹۷ درصد اشتراک هستند و ۳ درصد دیگر می‎‌تواند با مفاهمه و حوار اسلامی حل شده و مسلمانان به یک وحدت عملی برسند؛ در همین زمینه باید گفتمانی علمی ایجاد شود و این کتاب از جمله آثاری است که می‎تواند به این مفاهمه کمک کند.

نویسندگان در مورد احادیث منتشر شده هیچ قضاوتی نکرده‌اند

سپس در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی گفت: طرح تجمیع احادیث بین فریقین برای نخستین بار توسط مرحوم آیت‌الله بروجردی و شیخ شلتوت مطرح شد ولی با ارتحال این دو عالم جهان تشیع و تسنن این امر مغفول واقع شد.

وی ادامه داد: موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» با تلاش محققان و پژوهشگران در طول ۱۳ سال بر مبنای محورهای مشترک اهل سنت و شیعه تدوین شده است.

حسینی افزود: این مجموعه شامل ۲۰ هزار صفحه با حدود ۵۰ هزار حدیث در ۲۰ جلد است که فاخرترین موسوعه حدیثی در عالم اسلام محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی اضافه کرد: شیوه تدوین این کتاب به شکلی بوده است که ابتدا روایات اهل سنت ذکر شده است و سپس روایات شیعه نقل شده است؛ اتخاذ این روش دلایل متعددی داشت که یکی از آن‌ها فرمایش آیت‌الله بروجردی بود که ایشان می‌فرمود مخاطبان با این روش مطالعه به حقایق بیشتری می‌رسند.

وی با بیان این‌که این کتاب برای علما و صاحب‌نظرانی که دغدغه تقریبی دارند، منبع بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: نویسندگان در مورد احادیث منتشر شده هیچ قضاوتی نکرده‌اند.

حسینی با بیان این‌که تدوین این موسوعه نشان داد وحدت یک حقیقت است نه شعار صرف، گفت: پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی با تلاش پژوهشگران و تدوین کتاب‌های ارزشمند به دنبال تنویر افکار عمومی و ایجاد انسجام و وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی به‌ویژه نسل جوان است.

رئیس پژوهشکده قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان تأکید کرد: مشترکات شیعه با اهل سنت در مباحث روایی، تفسیری و دیگر موضوعات بیش از ۹۰ درصد است؛ با وجود ۵۰ هزار روایتی که در این کتاب جمع آوری شده است چگونه می‌توان با وحدت مقابله و مخالفت کرد.

جهان اسلام از گنجینه عظیم دانش الهی ” احادیث ائمه اطهار(ع)” بهره نبردند

سپس آیت‌الله شیخ محسن اراکی دبیرکل مجمع جهاتی تقریب مذاهب اسلامی در سخنانی، با اشاره به حدیثَ «أبی حدیثَ جدّی و حدیثَ جدّی حدیثَ رسول الله» ابراز داشت: این معنا احتیاج به ترویج، تبیین، تنقیح و تثبیت دارد. ما باید احادیث ائمه اطهار(ع) را از انزوا بیرون بیاوریم؛ اگر در جهان اسلام از این گنجینه عظیم دانش الهی بهره نبردند جای بسی تأسف دارد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در الازهر و دانشگاه‌های بزرگ مسلمین اثری از حضور کتب روایات اهل‌بیت نیست، گفت: وقتی در کتابخانه‌های اهل سنت ما در ایران هم اثری از کتب حدیث ما نیست، جای بسی تأسف است یعنی ما جامعه اسلامی داریم که خود را از بخش عظیمی از معارفی که توسط رسول‌الله(ص) تبیین شده و از طریق اهل‌بیت(ع) برای مردم بیان شده، محروم کرده‌ایم و این خود ریشه‌ای از مشکلات جهان اسلام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضور معارف اهل‌بیت(ع) و روایات رسول الله(ص) در جامعه اسلام حضوری ضعیف است، گفت: کتاب السنه النبویه یکی از اهداف برطرف سازی این انزواست تا بتوانیم حدیث نبوی را از انزوا بیرون آوریم و باید این کتاب‌ها در مجامع اهل‌سنت وارد شود و این جای بسیار تأسف دارد که نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ جهان اسلام دیده نشده است.

اراکی بسیاری از مشکلات جهان اسلام در سطح کلان را همین انزوای احادیث اهل‌بیت(ع) دانست و افزود: ما باید از همین مدخل احادیث مشترکه وارد شویم و اگر از این راه وارد شویم قدرت احادیث روشن می‌شود و امیدوارم محققین به آنچه انجام گرفته است، بیافزایند.

غنای علمی شیعه بسیار زیاد است/ سخنان ائمه(ع) را باید به دنیا معرفی کرد

در ادامه مراسم، آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعه، به عنوان سخنران ویژه آئین رونمایی، با اشاره به تأکیدات آیت‌الله بروجردی برای انتشار موسوعه ای با احادیث فریقین اظهار داشت: وقتی حضرت استاد بروجردی می‌خواست موسوعه خود را تدوین کند، این مسأله هم مطرح شد و حتی عده‌ای مشغول به کار در آن زمینه شدند اما ایشان به مناسبتی از ادامه کار منصرف شد، اما خوشبختانه امروز چنین موسوعه‌ای به ثمر رسیده است.

معظم‌له، جمع آوری این مجموعه نفیس را امری عظیم و بزرگ دانست و گفت: امید است آثار و برکات این موسوعه برای همه مسلمانانی که می‌خواهند از حقایق دین، قرآن و اهل‌بیت (ع) بهره‌مند شوند، شامل حال آن‌ها گردد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی اضافه کرد: آثار این موسوعه برای شیعیان اهل‌بیت(ع) و کسانی که می‌خواهند از حقایق اسلام و دین یعنی آیات و روایات استفاده کنند بسیار قابل توجه و مفید خواهد بود، باید آثاری همچون این موسوعه را بیشتر منتشر کنیم و در دسترس دیگران قرار دهیم تا روایات اهل‌بیت(ع) را ببینند و با مقایسه با دیگر روایات متوجه حقایق شوند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این‌که اگر مردم می‌خواهند به مقاصد اسلام برسند باید به‌وسیله احادیث و روایات اهل‌بیت(ع) باشد، ابراز داشت: وقتی حدیث ثقلین را مطالعه می‌کنند و می‌بینند باید بفهمد که مسأله همین است؛ الحمدالله ما بسیار غنی هستیم و غنای علمی شیعه بسیار زیاد است و دیگران در مقابل ما نمی‌توانند عرض اندامی کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله اثر موسوعه این باشد که همه متوجه شوند اگر می‌خواهند به علم و حقیقت برسند باید به سراغ اهل‌بیت(ع) بیایند و ایشان را بشناسند ازاین‌رو اهل‌بیت(ع) و روایات ایشان را باید به دنیا معرفی کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان با تأکید بر وحدت بین مسلمانان اضافه کرد: موسوعه باید وسیله و اسبابی باشد که شیعه و سنی با هم تقریب پیدا کنند و به هم نزدیک شوند و توجه داشته باشند که باید بیش از پیش این وحدت وجود داشته باشد.

بنابراین گزارش، در پایان مراسم «موسوعه السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه» که توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی تهیه و تنظیم شده، به دست آیت‌الله صافی گلپایگانی رونمایی شد.

در این مراسم آیات و حجج‌اسلام سید احمد خاتمی، سید هاشم حسینی بوشهری، محسن فقیهی، سید محمد سعیدی، احمد فرخ‌فال، حسین ملکا رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، نمایندگان مراجع عظام تقلید آیات مکارم شیرازی، سیستانی، علوی گرگانی، نوری همدانی، سبحانی، حکیم، علمای اهل‌سنت کردستان چون ماموستا حسینی، موچشی، مدرسی و زارعی و نیز اساتید و فضلای حوزه علمیه قم حضور داشتند.

تصاویر رونمایی از موسوعه «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics