قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از تبیین نظریه «‌اندیشه مدون در اسلام» تا تدریس «فقه مکتب و نظام» توسط هادوی تهرانی
به‌جای انگشت اتهام، از دستاوردهای علمی حوزه «حمایت» و «بهره‌برداری» کنید

از تبیین نظریه «‌اندیشه مدون در اسلام» تا تدریس «فقه مکتب و نظام» توسط هادوی تهرانی

اسلامی که می‌خواهد جامع و کامل باشد چه الگویی دارد و در مقابل چه چهارچوبی این رهنمود را بیان کرده است؟ آیا در قضایای خرد و جزء جزء بیان کرده یا به صورت مرکب و سیستمی و مدون بیان کرده است؟

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام حسن عابدی مقرر نظریه فقه حکومتی استاد محمدمهدی ‌هادوی تهرانی، در اولین روز نشست «هم اندیشی فقه حکومتی» در مشهد به ساختار کلی «نظریه ‌اندیشه مدون در اسلام» پرداخت و گفت: فقه دانشی است که علم به احکام، مکاتب و نظام پیدا می‌کنیم. علم به احکام در تعریف رایج وجود داشته است، استاد هادوی مکاتب و نظام را هم افزوده‌اند. با استفاده از برخی پیش فرض‌های فلسفی و کلامی و پذیرش خاتمیت و جامعیت دین نتایجی می‌گیرند از جمله که دین، بایستی برای همه حوزه‌های حیات بشر رهنمود داشته باشد و تمام ساحت‌های بشر را پوشش دهد. اسلامی که می‌خواهد جامع و کامل باشد چه الگویی دارد و در مقابل چه چهارچوبی این رهنمود را بیان کرده است؟ آیا در قضایای خرد و جزء جزء بیان کرده یا به صورت مرکب و سیستمی و مدون بیان کرده است؟ اسلام در مقام ثبوت خودش را مدون معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه اهداف و مبانی از نظر استاد هادوی یعنی مکتب و نظام یعنی آنچه که شما را مبتنی بر آن مبانی به اهداف می‌رساند، ابراز کرد: نهاد اینجا تعریفی نزدیک به نهاد در جامعه شناسی است که یکسری رفتارهای تثبیت شده در جامعه است. نهادهای جهانشمول و ثابت و دائمی مثلا در اقتصاد می‌بایست باتوجه به شرایط بومی منطقه پیاده شود که نیاز به یک دستگاه موقعیتی دارد که نام آن را سازو کار می‌گذاریم. سیستم‌های مختلف را کنارهم که بگذاریم یک کلان سیستم درست می‌شود که کل سیستم دین را پوشش می‌دهد. مثلاً در حوزه تعلیم و تربیت ما فلسفه تعلیم و تربیت، اخلاق تعلیم و تربیت و… همه این مراحل را داریم.

عابدی در ادامه بیان کرد: تابحال فقها به «احکام» پرداخته‌اند در حالی‌که فقه دارای مکاتب و نظام هم هست، لذا فقه توسعه پیدا می‌کند و نیز دانش اکتشاف فقه هم توسعه پیدا می‌کند؛ لذا استاد ‌هادوی دو درس اصول دارند: ۱٫ استنباط احکام و مکاتب ۲٫ اصول استنباط نظام.

مقرر نظریه فقه حکومتی استاد محمدمهدی ‌هادوی تهرانی گفت: از خصوصیات دیدگاه ایشان این است که آنچه را گفته‌اند به عنوان یک نظریه، بر اساس آن الان فتوا می‌دهد و عمل می‌کند، لذا حجیت دارد.

عابدی در پایان نیز از شروع درس «فقه مکتب و نظام» توسط استاد هادوی تهرانی در سال جدید تحصیلی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics