قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از شرایط ناراضی هستیم/ مردم انتظار دارند مشکلات را به‌گوش مسئولین برسانیم/ نباید به آدم‌ خوبِ بی‌عرضه مسئولیت اجرایی داد/ وعده حل مشکلات محقق نشد
از شرایط ناراضی هستیم/ مردم انتظار دارند مشکلات را به‌گوش مسئولین برسانیم/ نباید به آدم‌ خوبِ بی‌عرضه مسئولیت اجرایی داد/ وعده حل مشکلات محقق نشد

سخنان صریح مراجع تقلید درباره وضعیت فعلی کشور:

از شرایط ناراضی هستیم/ مردم انتظار دارند مشکلات را به‌گوش مسئولین برسانیم/ نباید به آدم‌ خوبِ بی‌عرضه مسئولیت اجرایی داد/ وعده حل مشکلات محقق نشد

مردم وفادار و علاقه‌مند به نظام هستند، اما مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولین نسبت به مشکلات تذکر نمی‌دهیم، درحالی‌که ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم، اما اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمی‌کند، حتماً مصلحتی دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولین به این تذکرات ترتیب اثر دهند. ما برای دولت و مسئولین دعا می‌کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در دیدارهایی جداگانه با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و جعفر سبحانی در مورد مسائل روز کشور گفت‌وگو کرد. آنچه پیش روی شما قرار می‌گیرد، توصیه‌ها و انتقادات مراجع معظم به رئیس قوه مقننه است.

از شرایط ناراضی هستیم؛ ایجاد امید در کشور از اولویت‌‌های اساسی است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: مردم از اوضاع اقتصادی به‌شدت گلایه‌مند و نگران هستند. مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی‌توانند آن را حل کنند. شرایط به‌گونه‌ای است که نه‌تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورّم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.

وابستگی پایه‌‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولین تصمیم‌گیری خاصی دیده نمی‌شود.

بانک‌‌ها به‌عنوان مشکلی بزرگ در کشور هستند که به‌صورت لجام گسیخته ‌پیش می‌رود. بانک‌‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام می‌دهند هرچند کم و ناچیز است اما برای آن سودهای کلان دریافت می‌کنند. مجلس می‌تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک‌‌ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند.

نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم؛ آشوب گران کوچک‌تر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند. باید بهانه‌‌ها به‌خصوص بهانه‌‌های اقتصادی را از اغتشاشگران گرفت. آن‌ها به همین بهانه باعث ایجاد ناامنی در کشور می‌شوند که باید بهانه را از دست آن‌ها گرفت؛ علاوه بر اینکه لازم است از تندروی‌‌های غیرضروری هم خودداری شود.

ایجاد امید در کشور از اولویت‌‌های اساسی است؛ باید جلسات سه قوه بیشتر شود و به‌صورت هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود که چه‌کارهایی صورت گرفته و برای آینده چه برنامه‌‌هایی دارند.

تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی است، مجلس می‌تواند با هم‌اندیشی با دیگر قوا و بیان مطالب و مشکلات در حل مشکلات به دولت کمک کند.

فضای مجازی تریبون خوبی برای بیان مطالب مفید با دلیل و برهان دانست لذا نباید فضای مجازی را به دشمنان واگذار کرد، بلکه باید مطالب مفید را در فضای مجازی منتشر کنیم تا مردم بتوانند خوب و بد را ببینند و مقایسه کنند.

مردم وفادار و علاقه‌مند به نظام هستند، اما مردم از ما گلایه دارند که چرا به مسئولین نسبت به مشکلات تذکر نمی‌دهیم، درحالی‌که ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم و این تذکرات در سایت ما نیز منعکس است؛ اما اینکه چرا صداوسیما تذکرات مراجع را منعکس نمی‌کند، حتماً مصلحتی دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولین به این تذکرات ترتیب اثر دهند. ما برای دولت و مسئولین دعا می‌کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.

مردم از ما گِله‌مند هستند؛ چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است

آیت‌الله حسین نوری همدانی: حضرت علی (علیه‌السلام) به مالک اشتر وظایف مسئولین در اداره کشور اسلامی را این‌گونه توصیف نمودند: «جبایه خراجها و جهاد عدوها و استصلاح اهلها و عماره بلادها»؛ یعنی جمع‌آوری مالیات و نظارت دقیق و صحیح بر بیت‌المال و استفاده صحیح آن در امور، مبارزه با دشمنان، اصلاح امور مردم و ایجاد زمینه‌‌های تربیت و رشد و تعالی برای مردم و آبادی و عمران کشور. این امور باید همواره سرلوحه کارهای مسئولین باشد و از این امور نباید غفلت کرد.

منظور از جمهوری اسلامی، یعنی همین مردم، همان‌طور که امام فرمودند: اصل همین مردم هستند و باید عنایت و توجه شما به همین مردم باشد که همیشه پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی هستند. باید نظام ما در رسیدگی به مردم الگویی مناسب در جهان باشد.

متأسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی، کم‌ارزشی پول ملی، این‌‌ها اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولین امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند.

متأسفانه پول ملی ما کم‌ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسئولین برسانیم. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به مالک اشتر فرمودند: «اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَهِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِینَ لاَ حِیلَهَ» باید توجه داشته باشید بیت‌المال برای مردم است نباید هیچ‌گونه تبعیضی وجود داشته باید تفاوت‌‌ها از بین برود و شاهد رفاه و گشایش اقتصادی و ارزانی در سر سفره‌‌های مردم باشیم. متأسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است. در این چند سال چیزی ارزان نشده است، باید با همت مضاعف و برنامه‌ریزی دقیق مشکلات اقتصادی را حل نمود.

ما باید آن‌قدر قوی باشیم که دشمنان جرات نقشه‌کشی و فکر ضرب زدن به خود راه ندهند. حفظ نظام و یادگارهای امام و پشتیبانی از رهبری از ضروریات است؛ همان‌گونه که امام و رهبری مکرر در ملاقات‌‌هایشان تأکید کرده‌اند، حل مشکلات اقتصادی مردم و حفظ ارزش‌‌های انقلاب و اسلام باید اولویت کار مسئولان باشد. حفظ این انقلاب و نظام با حفظ ارزش‌‌ها و حل مشکلات مردم میسر است.

تعهد همراه با تخصص از ضروریات انتصابات مسئولان کشور است، مردم از ما گِله‌مند هستند که چرا مشکلات را به مسئولان انتقال نمی‌دهیم، اما مردم باید بدانند که از مشکلات آن‌ها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم ولی متأسفانه انعکاس داده نمی‌شود.

باید توجه داشت که ما در زمان جنگ به پشتوانه همین مردم در مقابل تمامی دشمنان ایستادیم، ازاین‌رو عنایت و توجه به این مردم باید سرلوحه تمام کارها باشد. امیدوارم در دیدار بعدی این مشکلات حل شده باشد و مردم از اقدامات شما راضی و خوشنود باشند.

نباید به آدم‌ خوبِ بی‌عرضه یا بدِ اختلاسی مسئولیت اجرایی داد

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه‌اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی‌‌ها و مسجد سوزی‌‌ها.

ما دو وظیفه داریم، یکی دعا کردن به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است.

حضرت امیر (علیه‌السلام)، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشته که در نهج‌البلاغه آمده، مضمون آن این است که برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم‌‌های خوب بی‌عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم‌‌های بد اختلاسی و نجومی نیز گرفته شود.

داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما برمی‌گرداند، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند!

شهداء سرمایه‌‌های کشور هستند، اگر در صحنه کربلا یک عابس وجود داشت که عریان به میدان آمد، ما در هشت سال دفاع مقدس، جوانان پاک زیادی داشتیم که پلاک‌‌های خود را کندند و هیچ نام و نشانی از آن‌ها نیست، اینها سرمایه‌‌های کشور و صاحبان اصلی آن هستند.

امیدواریم تا خداوند به حرمت خون‌‌های پاک این شهداء کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به‌وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می‌خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد، چرا ما حافظ دین تو نباشیم أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟!

آخرین حرف این است که مواظب زبانمان و ادبمان باشیم، مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوء استفاده شود، هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولین وهمه و همه باید رعایت کنند.

وعده حل مشکلات مردم هنوز محقق نشده است

آیت‌الله جعفر سبحانی: بنی اسرائیل به موسی (ع) گفتند قبل از اینکه تو بیایی ما را اذیت کردند، بعد از اینکه تو هم آمدی، ما را اذیت می‌کنند. موسی (ع) فرمود: به همین زودی، خداوند دشمن شما را نابود می‌کند و شما را جانشین قرار می‌دهد اما ببیند چگونه عمل می‌کنید؛ بنابراین نعمتی که خداوند به شما می‌دهد در گرو عمل شماست.

قال الله الحکیم: «قَالُوا أُوذِینَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِیَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ وَیَسْتَخْلِفَکُمْ فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ»

عین این آیه در حال حاضر منطبق است، مردم می‌گویند خداوند دشمن ما را نابود و جمهوری اسلامی را مستقر کرد اما «فَیَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ».

آنچه شما از آن فرمودید تدوین قانون است ولی از آن مهم تر، عمل به قانون است. باید علاوه بر تدوین‌‌ها به دنبال عمل باشید.

الان مدتهاست که به مردم وعده حل مشکلات را می‌دهید اما این وعده هنوز محقق نشده است و اگر هم محقق شده، کمتر محقق شده است. قوه مقننه به دنبال قوه مجریه دنبال کار را بگیرد و این گره‌‌ها را بگشاید تا دشمن شاد نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics