قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از فعالیت‌های شش ساله مدیر سابق حوزه خراسان تا راهبردهای فعالیت مدیر جدید + تصاویر
از فعالیت‌های شش ساله مدیر سابق حوزه خراسان تا راهبردهای فعالیت مدیر جدید + تصاویر

گزارشی از مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان

از فعالیت‌های شش ساله مدیر سابق حوزه خراسان تا راهبردهای فعالیت مدیر جدید + تصاویر

مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان با حضور علما، اعضای شورای عالی، اساتید، فضلا، مدیران مدارس علمیه مشهد و مسئولان استانی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین صفرعلی فتح الهی، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان به قرائت حکم مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) در انتصاب اعضای شورای عالی این حوزه پرداخت و با بیان این که مقام معظم رهبری پس از ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی در حکمی اعضای شورای عالی، دبیر و مدیر حوزه علمیه خراسان را در اسفندماه سال ۹۴ منصوب نمودند، عنوان کرد: اکنون پس از گذشت بیش از ۶ سال، معظم له در حکم جدیدی در ۲۴ مهر ۱۴۰۱ اعضای دوره دوم را منصوب و معرفی نمودند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که پس از برگزاری جلسات شورای عالی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط به عنوان مدیریت این حوزه به مدت ۳ سال انتخاب شد، گفت: بر اساس آنچه مدنظر و توجه شورای عالی این حوزه است، امید می‌رود با دعای خیر و حمایت دغدغه مندان حوزه علمیه خراسان شاهد شکوفایی روزافزون ظرفیت شایان این مجموعه باشیم.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، مدیر سابق حوزه علمیه خراسان گزارش مختصری از فعالیت‌های انجام شده ارائه و حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط نیز در باب تبیین راهبردهای مدیریتی پیش رو و احصای نظرات و آرای اساتید و دغدغه مندان مطالبی بیان کرد. در ادامه آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به سخنرانی پرداخت. آنچه می‌خوانید گزارشی از این مراسم است.

گزارش اجمالی از فعالیت‌های شش ساله مدیر سابق حوزه خراسان

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی در این مراسم، با آرزوی بالندگی و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در ادامه راه این حوزه، به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های ۶ سال گذشته پرداخت و با بیان اینکه همان طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رهنمودهای خود فرموده‌اند، حرکت در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی، عمدتاً بر عهده حوزه‌های علمیه است که قاعده نظام اسلامی هستند، ابراز کرد: کار حوزه علمیه، سنگین و عمیق است و به‌راحتی و در کوتاه‌مدت به هدف متعالی نمی‌رسد و حرکتی تدریجی لازم دارد که زنجیره‌وار طی مسیر کند و به مقصد خود نزدیک شود؛ بنابراین کاری که در این مدت انجام شده نوعی ریل‌گذاری حرکت دانش‌بنیان، همه‌جانبه و نظام‌مند به‌سمت تولید علم و فضیلت و اهداف غایی است.

مدیر سابق حوزه علمیه خراسان، حرکت این حوزه را زنجیره‌ای و نظام‌وار دانست که از پذیرش نخبگانی شروع شده و تا مرحله اجتهاد در حلقه‌های مختلف تداوم می‌یابد که در این باره می توان گفت: پذیرش نخبگانی با چهار شاخص برای ورود منطقی طلبه و متناسب با شأن حوزه‌‌‌ای تمدن‌ساز انجام شده است که آن چهار امر شامل: انگیزه متعالی و معنوی، استعداد متناسب، سلامت فکری و جسمی و نیز داشتن مایه مقدماتی برای ورود به این مسیر می باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به بیان فهرست‌وار فعالیت‌های این زنجیره پرداخت و گفت: تاکنون ۷۰ مدرسه در مقاطع مختلف پیش‌دبستانی، دبستان و دبیرستان تأسیس شده و اکنون ۲۷هزار و ۳۷۰ دانش‌آموز و ۱۹۹ طلبه مدرّس در این مدارس مشغول هستند که همکاری بسیار ارزنده‌ای با آموزش‌وپرورش صورت گرفته است.

عاملی با اشاره به توجه بیش از پیش به ارائه متون درسی با موضوعات قرآنی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و انقلاب اسلامی، اظهار کرد: توانمندسازی اساتید و طلاب به طور تخصصی و نیز توسعه و برنامه ریزی برای رشته‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های انجام شده بوده است.

مدیر سابق حوزه علمیه خراسان از ارتقای پژوهش و ساماندهی پژوهشگران گفت و راه اندازی ۱۲ نشریه علمی و انتشار ۷۰ جلد کتاب در قالب ۶۱ عنوان که مورد نیاز و مبتلای امروز جامعه بوده است را از دیگر کارهای اقدام شده در این حوزه برشمرد و در ادامه نیز تسری ماده واحده برای اهدای مجوز نشریات علمی‌پژوهشی را از کارهایی دانست که به مرحله عملیاتی رسید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان به موضوع ساماندهی دروس خارج اشاره و ابراز کرد: برگزاری آزمون ورودی، ساماندهی مباحثه‌ها، دستیار پژوهشی، راه اندازی کرسی مباحث جدید و مورد نیاز جامعه  و نظام اسلامی مانند اقتصاد و پزشکی و نیز ایجاد سطح پنج از جمله اقدامات در این مقطع است.

وی در پایان برای مدیر جدید که از دیرباز شناخت و آشنایی با فعالیت‌های ایشان داشته است، در برنامه‌های پیش رو و راهبردهای مدنظر که در راستای منویات مقام معظم رهبری و سند چشم انداز این حوزه است، آرزوی توفیق کرد.

راهبردهای فعالیت مدیریت جدید در راه پیش روی حوزه خراسان

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط در سخنانی، ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام شده در حوزه علمیه خراسان، به تبیین برنامه‌ها و راهبردهای پیش رو پرداخت و عنوان کرد: سه راهبرد اساسی کلام اهل بیت(ع) مبنای حرکت و گام‌های اداری ما در مقطع فعالیت‌های دوره جدید مدیریت این حوزه خواهد بود.

مدیر جدید حوزه علمیه خراسان با بیان این که در راستای تصمیم گیری‌های اساسی و مبتنی بر حرکت عالمانه که بناست مانا، ماندگار و اثربخش باشند، گفت: در مقطع پیش رو، از راهنمایی‌های متخصصان، اساتید و مدیران مدارس استفاده خواهیم نمود و ضمن دیدار با عالمان حوزه خراسان و نشست با اساتید مبرز به احصای نظرات و آرا در راستای حرکت جدید خواهیم پرداخت.

خیاط همچنین به راه اندازی سامانه‌‌ای به منظور دریافت پیشنهادات و آرای همه حوزویان اشاره و عنوان کرد: سرلوحه همه برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی، منویات امامین انقلاب است که در حکم انتصاب اعضای شورای عالی، بیانیه گام دوم و سند چشم انداز فعالیت‌های حوزه علمیه خراسان مورد اشاره و تبیین قرار گرفته اند که همین بینش و نگرش در یک بازه زمانی به اجرا در خواهد آمد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه ضمن تاکید بر مصوبات شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: رویکرد دیگر مدیریتی، برنامه ریزی در راستای اجرای سیاستگذاری‌ها و مصوبات این شورا در قالب سند بالادستی است که به طور جدی در برنامه‌های پیش رو به عنوان خط راهبردی فعالیت پیگیری و دنبال خواهد شد.

خیاط پذیرش و گزینش‌ نخبگانی را عرصه‌‌ای کلیدی خواند و تصریح کرد: نسبت به این روش برنامه ریزی‌هایی در دست اقدام است که بتوان پذیرشی نخبگانی همگام با فعالیت‌های راهبردی پیش رو داشت.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حضور اثربخش تر طلاب در فضای جامعه تاکید و خاطر نشان کرد: در دوران مدیریتی جدید تلاش‌ها مبتنی بر آن خواهد بود تا کارآمدسازی و کاربردسازی علوم حوزوی با نگاه به سنت‌های اصیل حوزه دنبال و گام‌های زرینی در این ساحت برداشته شود.

مدیر جدید حوزه علمیه خراسان ضمن تاکید بر مسئله توامان سازی نظام آموزشی با تهذیب و اخلاق، عنوان کرد: همانطور که در بیان علمای حوزه نیز تاکید ویژه‌ای به ابعاد تهذیب و اخلاق همپای مطالعات علمی وجود دارد، این امر در دوره جدید با قوت و جدیت دنبال و مولفه‌ها و مصادیق آن در ابعاد نظام آموزشی پیگیری می‌شود.

خیاط در ادامه بر اهمیت اهتمام به ابعاد معیشتی اساتید، فضلا و طلاب، توجه به ظرفیت نخبگان و استعدادهای برتر و تعامل سازنده و هم افزا در ارتباط حداکثری با همه نهاد‌های حوزوی و غیر حوزوی در راستای بهره گیری از تمام توانمندی‌های موجود در ساختار حوزه علمیه خراسان تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک صف از ستاد ابراز کرد: در رویکرد جدید، مرکز مدیریت در ابعاد سیاستگذاری و نظارت فعال تر شده و از سوی دیگر، ضمن فعالسازی و تقویت ظرفیت‌ها و استعدادهای شاخص در مدارس، نقش و توانمندی مدیران و نوآوری‌های موجود در فضای مدارس نیز فعال تر خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به هدفمند شدن برنامه‌ها در راستای توانمندسازی طلاب در جهت پاسخگویی به نسل جوان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا ضمن حمایت از مجموعه‌های توانمند حاضر در حوزه علمیه خراسان، تشکل‌های درون حوزوی تقویت شده و مجموعه‌های حاضر در همه ساحت‌های فعالیت، بروزتر شوند.

حجت‌الاسلام خیاط در خاتمه با بیان این که ضمن‌بهره‌مند شدن از نظرات عالمان حوزه تلاش خواهیم کرد برنامه‌های اجرایی قابل قبولی را طراحی و به اجرا بگذاریم، گفت: در این راه به دعای همه عزیزان و مشارکت جدی اساتید نیاز است تا همپای یکدیگر بهترین و شایسته ترین خدمت را به حوزه مبارکه خراسان اعطا کنیم.

 

حوزه خراسان از جمله نظام‌مندترین و منسجم‌ترین حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خراسان، با اشاره به آیه «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ(مجادله، ۱۱)» گفت: جریان آموزش و پژوهش پویا را باید ابزار ارتقای علمی برای طلاب و جریان روحانیت دانست و در این باره، با تقدیر از همه برنامه ریزی‌های توفیق آمیزی که در جریان مدیریت شورایی حوزه خراسان در پنج سال اخیر محقق شده، جای خرسندی است که عزیزانی در سنین جوان تر و البته پویایی اندیشه بیشتر، امروز جریان مدیریتی حوزه خراسان را عهده دار هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، ادامه داد: از زمان شیخ طوسی تا به امروز، حوزه علمیه یک جریان پویا و اثرگذار بوده و تاریخ ثابت می‌کند که از ابتدا تا کنون در هر عرصه و جریانی که بر کشورهای اسلامی حاکم شده است، جامعه روحانیت و علما میدان داری کرده‌اند؛ خصوصاً در زمان حکومت رضاخان که مزدور انگلیس بود و در راستای سیاست‌های آنان سعی در ریشه کنی روحانیت داشت اما در مقابل، اندیشمندان حوزوی با سلاح تبیین، اندیشه و قلم، پیشتاز جریان روشنگری در ایران شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در میان همه حوزه‌های جهان تشیع، حوزه خراسان از جمله نظام مندترین و منسجم ترین حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود که قوام سازمانی امروز خود را مدیون مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی است و این موضوع به برکت مدیریت شورایی حوزه خراسان امتداد پیدا کرد و باعث شد تا در زمینه تهذیب نفس و تربیت مکارم اخلاق در طلاب، اقدامات موثری صورت بگیرد.

علم الهدی ادامه داد: بعد از تدبیر رهبر معظم انقلاب که مدیریت شورایی برای حوزه علمیه خراسان در نظر گرفتند، در طول این سال‌ها با پشتکار حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی و فعالیت اندیشمندانه شورای عالی، شاهد تحولات ارزشمندی بوده‌ایم؛ چه در عرصه گزینش و چه در عرصه آموزش و عمدتا در عرصه پژوهش‌محوری که با تأسیس هیئت‌های اندیشه‌ورز فعالیت‌های موفقی صورت گرفت.

امام جمعه مشهد با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام خیاط یادآور شد: به عنوان نماینده اعضای شورا و در محضر همه شما اساتید، علما، روسای مدارس و طلاب معزز، برای مدیر جدید حوزه علمیه خراسان در عمل به مأموریت‌های ذاتی و راهبردهای مدیریتی خود در راستای برآورده ساختن نیازهای نظام در گام دوم انقلاب، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در حوزه پاسخگویی به شبهات و رفع نیازهای فرهنگی و تبلیغی قشر جوان و دغدغه مند کشور، توفیقات روزافزون کسب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics