قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از ماجرای نفوذ در بیت مراجع تا کاسه‌های داغ تر از آش اطرافیان/ مرجع تقلید با مدرک حقوق از سوربن فرانسه و مهندسی معماری از دانشگاه بغداد!
از ماجرای نفوذ در بیت مراجع تا کاسه‌های داغ تر از آش اطرافیان/ مرجع تقلید با مدرک حقوق از سوربن فرانسه و مهندسی معماری از دانشگاه بغداد!

نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر:

از ماجرای نفوذ در بیت مراجع تا کاسه‌های داغ تر از آش اطرافیان/ مرجع تقلید با مدرک حقوق از سوربن فرانسه و مهندسی معماری از دانشگاه بغداد!

مرجعیت صد جزء دارد، یکی فقه و علم است، دومی عدالت است، ۹۸ جزء آن مدیریت است. بحث نفوذ در بیوت مراجع از گذشته سابقه داشته است و عده‌ای می‌خواهند با استفاده از منطقه الفراغ‌های سیاسی فاصله و اختلاف بیندازند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دکتر صفاءالدین تبراییان، استاد، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر درباره «تاریخ مرجعیت و حوزه‌های علمیه» با برنامه تلویزیونی چهارسو گفتگویی داشته و شفاف و صریح برخی از مسائل را بازگو کرده است. گوشه‌ای از سخنان مؤلف کتاب‌های «نهاد مرجعیت شیعه در ۲۰۰ سال اخیر» و «احیاگر حوزه نجف» که در حال حاضرمشغول نگارش کتابی با موضوع زندگینامه آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی است، را در زیر می‌خوانید.

* مرجعیت گرانیگاه امنیت ملی در کشور ما و عمود خیمه است. مرجع ملجأ و پناهگاه مردم است. دست‌هایی توطئه می‌کنند تا بین مراجع و مردم فاصله بیندازند.

* یک عده از مراجع زیر بار تصدی ریاست شرعیه می‌روند و عده دیگری نمی‌روند. بعضی گفته‌اند ما اهل قبول ریاست شرعی نیستیم؛ چرا که این تنها با فقه و اصول و علمیت حاصل نمی‌شود، بلکه نیاز به توانمندی‌های دیگری هم دارد.

* به نظر من صحبت از حوزه ناطقه و صامته معنا ندارد، کسی حق ندارد برای مرجع تعیین تکلیف کند، مرجع باید جواب خدا را بدهد، نه من و شما.

* آیت‌الله خوئی که عده‌ای به او مرجع غیر انقلابی می‌گویند، یگانه مرجعی است که شاه را تکفیر کرده است. این کار را حتی حضرت امام هم نکردند. وقتی امام بازداشت می‌شوند، آیت‌الله خوئی امام موسی صدر را ترغیب می‌کنند تا به واتیکان (برای مذاکره و فشار به رژیم) برود.

*ما امروز مرجعی در قم داریم (آیت‌الله فاضل مالکی) که علاوه بر عنوان مرجعیت، دارای دکتری از دانشگاه سوربن فرانسه است. در نجف مرجعی داریم (آیت‌الله محمد یعقوبی) که کتابی با عنوان «الریاضیات للفقیه» (در شرح مبانی ریاضی مسائل فقهی) نوشته و خودش هم قبلاً مهندس معماری بوده است.

*مگر می‌شود مرجعی تئوری پردازی کند، بدون اینکه راه حل و راهکار ارائه دهد. امروز در حوزه فقه حکومتی تدریس می‌شود.

* آیت‌الله خوئی قائل به ولایت فقیه بوده‌اند، اما اختلاف در گستره و محدوده اختیارات فقیه است، نه اصل ولایت فقیه.

* آیت‌الله خوئی از دیدار فرح با عنوان دیدار غیرمترقبه یاد می‌کند. ایشان از دیدار مطلع بودند، باب دیدار را هم نبستند، دلایلی هم داشت، اما بعد از دیدار مسائلی مطرح شد. گفتند آقای خوئی پیغام داده است که دیداری با فرح صورت بگیرد، آنهایی که این مسائل را مطرح می‌کنند، روز قیامت باید پاسخگو باشند.

* می‌گویند آیت‌الله خوئی به فرح انگشتری داده است، اگر چنین اتفاقی افتاده چرا نامه تشکر شاه به تاریخ ۳۴ روز بعد از آن است؟ اگر چنین اتفاقی افتاده، چرا رژیم پهلوی بهره برداری به موقع نکرده است؟

* اینکه می‌گویند دارالتبلیغ و برخی از فعالیت‌های فرهنگی بعضی علما از جمله آیت‌الله شریعتمداری با پول پهلوی صورت گرفته صحیح است، اما این مسئله را باید در شرایط خودش تحلیل کرد.

* در ماجرای بمب گذاری بیت امام و اینکه آیت‌الله شریعتمداری اطلاع داشته است یا خیر و اینکه از چه چیزی در مقابل دوربین‌ها استغفار کرده است، اطلاع ندارم و کاری در این زمینه که مرا به جمع بندی برساند انجام نداده‌ام، اما پذیرش اینکه مرجعی علیه مرجع دیگری نظر سوئی داشته باشد، برایم سخت است.

* خاندان شیرازی‌ها خاندان محترم و با سابقه‌ای است. البته نقد وجود دارد، اما نقد را باید از راه صحیح و با رفتار مناسب منتقل کرد. البته عده‌ای هستند از عراق و لبنان گرفته تا همین قم اینها عمامه به سرند اما مزدور‌اند، یاسر الحبیب و این‌ها از همین دسته‌اند.

* مرجعیت صد جزء دارد، یکی فقه و علم است، دومی عدالت است، ۹۸ جزء آن مدیریت است. بحث نفوذ در بیوت مراجع از گذشته سابقه داشته است و عده‌ای می‌خواهند با استفاده از منطقه الفراغ‌های سیاسی فاصله و اختلاف بیندازند.

* اینکه رهبر انقلاب در هر زمینه، از کتاب و سینما گرفته تا مسائل نظامی ورود دارند، نشان از هوشیاری عملیاتی ایشان داشته و اینکه می‌بینید وزیر کابینه عراق عکس ایشان را روی میزش قرار می‌دهد، نشان از عمق استراتژیک مرجعیت است.

* ۲۱ سال پیش اولین دیدار من با سید حسن نصرالله بود و جهت عرض تبریک و تسلیت شهادت فرزندشان خدمتشان رسیدم. من به ایشان عشق می‌ورزم و نمی‌توانم روزی را که ایشان نباشد تصور کنم.

* در باب علامه فضل الله باید بگویم که ایشان جزء افتخارات تاریخ است و در منطقه خودش خیلی منشا اثر بود. در باب حملاتی که به ایشان شد، می‌فرمودند چرا بدون سوال و گفت و گو با خودم آن مسائل مطرح شد.

* آیت‌الله سیستانی هنوز اجاره نشین است و مقید است هر سال صاحب خانه را صدا کند و مبلغی بر اجاره بیافزاید. با درایت ایشان آمریکایی‌ها از عراق خارج شدند و قانون اساسی عراق نوشه شد و برخی دیگر از مسائل لازم اجرا گردید.»

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده فیلم کامل مصاحبه به این آدرس مراجعه نمایند: aparat.com/v/Vx1vG

۲ دیدگاه

  1. سلام علیکم
    بنده انصافا متخصص تاریخ حوزه علمیه نیستم و ادعای به عنوان تخصص ندارم-البته این نقطه مثبتی نیست بلکه ضعف است چرا که یکی از نقشه های نفوذ در حوزه علمیه امروز تحریف تاریخ و تطهیر غیر متطهرین است-لکن از این مسئله ناآگاه هم نیستم و کثیر مطالب ایشان با واضحات تاریخی-که مستند و صریح الدلاله و الجهه است نه هر سخنی و لو مشهور-منافات دارد
    من باب مثال کتاب خاطرات مرحوم آیت الله مشکینی و مرحوم آیت الله فردوسی پور(مشهد)و بیانات امام رحمه الله و خاطره مرحوم شیخ مجتبی قزوینی قدس سره و اسناد منتشرشده و منتشرنشده ساواک و اسناد لانه جاسوسی آمریکا در مورد آیت الله شریعتمداری حرف دیگری دارند که عبرت آموز است
    موفق و موید باشید

  2. سلام در رابطه با سیدفضل الله مطالب ایشان صحیح. نیست چراکه علامه سیدجعفرمرتضی چندین بار با ایشان گفتگوی کرد ولی ثمر نداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics