قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از مرزبندی‌‌های ازدواج موقت تا برپایی مراکز صیغه‌ای مجاز در جامعه
از مرزبندی‌‌های ازدواج موقت تا برپایی مراکز صیغه‌ای مجاز در جامعه

در نشستی با حضور دانشجویان بررسی شد؛

از مرزبندی‌‌های ازدواج موقت تا برپایی مراکز صیغه‌ای مجاز در جامعه

عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر مرزها برداشته شود و ازدواج موقت بی در و پیکر شود، زن شوهردار، دختر مجرد و مرد متأهل دیگر مصونیت ندارند.

به گزارش شبکه اجتهاد، عزت السادات میرخانی، عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در نشست «مرزبندی ازدواج موقت» که چندی قبل در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در ابتدا به طرح پرسش‌‌هایی درباره الزامات ازدواج موقت و چرایی و چگونگی آن پرداخت.

وی با بیان اینکه قراراست چطور رفتارها و جاذبه‌‌های جنسی ساماندهی شوند و این گرایش‌‌ها و ربایش‌‌های بین دو موجود و مقید بودن به تولید نسل پاک چه الزاماتی است، اظهارکرد: برای تولید نسل سالم نیاز است تا جاذبه‌‌های جنسی ساماندهی شود که اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم در واقع درانتقال ارزش‌‌ها به نسل بعد درمانده خواهیم شد.

میرخانی با اشاره به اینکه طرح مواضع ضرورت و غیر ضرورت و اضطرار و غیر اضطرار و تبیین این موضوع که آیا می‌شود جایگاه ازدواج دائم را با ازدواج موقت عوض کرد، بیان داشت: از طرفی پاسخ به این پرسش که ازدواج موقت تهدید است یا تحدید (حد و مرز معین)، آیا ازدواج موقت از باب ساماندهی و سازماندهی است یا از باب رخصت توسعه و یا از باب محدودیت ایجاد کردن است در واقع اینها از جمله سوالاتی که نسل امروز با آن مواجه است.

وی با طرح دیگر پرسش مبنی بر اینکه نسل امروز به چه میزان با ازدواج موقت آشنایی دارند؟ و چه اصول عقلانی و احساس بر آن حاکم است و این اصول را کجا می‌توان استفاده کرد، اظهارداشت: از آنجا که هر چیزی مرزی دارد لذا توجه به مرزشناسی این امر نیز جزو ضروریات امروزی است.

در ادامه این طرح مبحث از سوی عضو سابق شورای زنان، دانشجویان دختر و پسر موافق و مخالف به ارائه سوالات خود درباره مرزشناسی ازدواج موقت و بایدها و نبایدهای این موضوع پرداختند.

دانشجوی پسر۲۱ ساله موافق گفت: چرا اسلام ازدواج موقت را گذاشته است و اگر چنین چیزی وجود دارد با توجه به اینکه ما معتقدیم اسلام، دین کاملی است پس دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد مگر اینکه افرادی بخواهند از این امر سوء استفاده کنند و در عین اینکه متأهل هستند و می‌توانند از راههای طبیعی نیاز جنسی خود را تأمین کنند و همسر آنها نیز مشکلی ندارد اما به دلیل لذت جویی به سمت ازدواج موقت می‌روند که من با این امر مخالفم ولی فردی که جوان است و از طرفی امکان ازدواج دائم را ندارد حق این فرد است که بتواند ازدواج موقت را انجام دهد اما جامعه هنوز این مطلب را نمی‌پذیرد.

دانشجوی پسر مخالف ۲۳ تا ۲۴ ساله درادامه با اشاره به اینکه اهل سنت این موضوع را براساس آیات و روایات قبول ندارند از طرفی با توجه به مقوله جامعه شناسی هر فردی مدام نمی‌تواند ازدواج موقت داشته باشد و باید به ازدواج دائم تن بدهد حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا پذیرش این امر که انسان بداند همسرش قبل از ازدواج با او، با چند مرد دیگر رابطه جنسی داشته است پذیرفتن این موضوع برای دو طرف خوشایند نیست و آیا می‌توان این امر را به آسانی قبول کرد؟

دانشجوی دختر مخالف ۲۴تا ۲۵ ساله با بیان اینکه ازدواج موقت برای کسانی است که گرفتار رابطه‌‌های جنسی حرام شده‌‌‌اند و می‌خواهند آن را تبدیل به حلال کنند، است گفت: در عین حال این امر برای متأهلین منتفی است و از طرفی بهتر است که مجردها تا وقتی که ناچار نشده‌‌‌اند و به حرام نیفتاده‌‌‌اند به سمت ازدواج موقت نروند.

میرخانی، عضو سابق شورای زنان در پاسخ به این پرسشها گفت: اگر گفته می‌شود که اسلام از جهت جامعیت می‌آید در واقع همه ابعاد را از ریزترین تا بزرگترین مسائل در قالب‌‌های مختلف بیان می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که یک مکلف در شرایط مختلف موقعیت‌‌های شناور دارد که باید موقعیت خودش را بسنجد و حکم قانونگذار را در درآن وسط بگیرد، گفت: درعین حال مشکل ما این است که ما حکم اضطراری را وسط میدان می‌آوریم و ازآن استفاده می‌کنیم و یک امری که مربوط به موضوع خاص است به کوچه و خیابان آورده می‌شود.

نباید ازدواج موقت علنی و در کف خیابان مطرح شود

مسؤول سابق کانون‌‌های فرهنگی اجتماعی زنان در دفتر امور بانوان وزارت کشور خاطرنشان کرد: درحالی که این حکم دارای شرایط و مرزهای فراوانی است و در عین حال نباید ازدواج موقت علنی و در کف خیابان مطرح شود.

وی در ادامه با طرح این پرسش که عشق پایدار به چه معناست؟ ونسلی که قرار است از انسان باقی بماند چه انسانی است، بیان داشت: براساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) فرزند نیاز به خانواده و پایگاه مستقر و پدر و مادر دارد و در عین اینکه فرزند حاصل از ازدواج موقت مشروع است اما بر نفی آن تأکید است و این یکی از تفاوت‌‌های بین ازدواج موقت و سفید است که یکی مشروع و دیگری نامشروع است.

دبیرسابق گروه فقه و حقوق فصلنامه کتاب زن با اشاره به این مطلب که در واقع ربایش و گرایش نر و ماده مختص انسان نیست، اظهارکرد: اما فرق انسان و حیوان در مرزهای بین تفاوت درارتباط براساس عفت و شهوت است چراکه محصول این دو با هم متفاوت هستند.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که اگر قرار است انسان عشق پایدار را تجربه کند آیا ازدواج موقت پاسخی به این موضوع است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بی در و پیکر نسبت به این موضوع ورود پیدا کنیم آسیب‌‌های فراوانی در حوزه بیماری‌‌های مقاربتی متوجه زنان و مردان خواهد شد و از طرفی خانواده را نیز تهدید خواهد کرد.

میرخانی با اشاره به آیه«ان خفتم» سوره نساء که اشاره به نگرانی‌‌های است که در حوزه خانواده وجود دارد، گفت: حتی در تعدد زوجات قرآن به این مسئله تأکید دارد که اگر نگرانی برای سست شدن پایه ازدواج دائم وجود دارد و حتی تعدی به همسر اول صورت می‌گیرد فرد حق ندارد ازدواج دوم را داشته باشد.

نویسنده کتاب«بحران هویت و رسالت خانواده در الگوی اسلامی ایرانی تربیت» درادامه با بیان اینکه اهداف در ازدواج موقت و دائم متفاوت است، تصریح کرد: در واقع برخی وقایع را در زیر ذره بین تجربه نمی‌توان دید ولی واقعیت است چرا که بینش ما، منش،روش و دانش را می‌سازد به همین دلیل نیاز است تا بررسی شود ازدواج موقت ازلحاظ بینشی با چه پس زمینه‌ای در جامعه وجود دارد و در عین حال نمی‌توان بی در و پیکر همه چیز را بازکرد چرا که ازدواج موقت مرز دارد.

دانشجوی دختر مخالف ۱۹ ساله با طرح این پرسش که وقتی دو نفر می‌خواهند صیغه موقت بخوانند آیا پس زمینه بررسی می‌شود، آیا با خواندن چند جمله یک رابطه شکل حلال به خود می‌گیرد؟ آیا همه کسانی که اقدام به ازدواج موقت دارند واقعا مشکل دارند و مجرد هستند؟ اگر درباره ازدواج موقت قانون وجود دارد، آیا نظارت‌‌هایی نیز هست؟

میرخانی با تأکید براین مطلب که نیت در اعمال عبادی فردی و از طرفی ازدواج موقت حائز اهمیت است، تصریح کرد: درواقع افراد نمی‌توانند با سرمایه عمر دیگران بازی کنند چرا که این امر جنایت است در واقع ازدواج موقت برای برطرف سازی یک گرفتاری و مشکل است و نباید آغشته به نیت‌‌های غیر انسانی شود.

وی با اشاره به این مطلب که علم تجربی معیوب است چرا که همه حقایق عالم را نمی‌توان دید واین علم، آن بخشی را معتبر می‌داند که با چشم دیده شود اما بخش‌‌هایی قابل روئیت نیست و در عین حال حقیقت عالم است، اظهارکرد: از آنجا که انسان خلیفه خداست نیت الهی او تأثیر دارد و اینجا فقط بحث لفظ نیست چرا که لفظ ابزار است اما قصد دارای اهمیت است.

دانشجوی پسر ۲۵ تا ۲۶ ساله با اشاره به این مطلب که در حال حاضر آیا جامعه بیشتر دوستی را می‌پذیرد یا ازدواج موقت را؟ از طرفی وقتی دین اسلام خودارضایی، زنا، چشم چرانی و خیانت را ممنوع کرده است و نیاز جنسی وشهوت به عنوان یک نعمت الهی در انسان وجود دارد، برای رفع نیاز چه باید کرد؟ وقتی شرایط ازدواج دائم وجود ندارد پس نیاز است تا مراکز صیغه‌ای در جامعه باشد چرا که فساد به داخل شهرها نیاید و از طرفی این فساد دامن گیر زنان شوهردار و مردان متأهل نشود در حالی که دین اسلام راه را گذاشته است؟

میرخانی با تأکید بر این مطلب که خداوند لعنت می‌کند زنان شوهردارو مردان متأهلی را که درارضای جنسی خود به یک یا دو زن اکتفا نمی‌کنند، گفت: در واقع با این وضعیت محدوده و حریم زندگی افراد می‌شکند در حالی که این حریم باید وجود داشته باشد تا ارزش‌‌ها در آن شکل بگیرد.

در ذواقیت اصل عشق پایدار، سلامت نسل و نفس و عقل از بین می‌رود

عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در ذواقیت (چشیدن زنان مختلف) اصل عشق پایدار، سلامت نسل و نفس و عقل از بین می‌رود که باید اینگونه پرسید که اگر قراراست به نیازهای جنسی انسان پاسخ داده شود و بدون حد و مرز باشد پس چه تفاوتی بین انسان و حیوان است.

وی با با اشاره به این مطلب که آیا ما در خوراک و خواب می‌توانیم بی رویه باشیم و بدون مرز عمل کنیم، آیا در دانشگاه بدون آئین نامه می‌توان دوره دانشگاهی را گذراند، گفت: آن چیزی که در عالم حاکم است نظم مطلق است و بدون آن نمی‌توان کار کرد.

میرخانی با تأکید بر این مطلب که بالاترین عمل قانونگذارانطباق بین طبیعت و شریعت است تا آنچه که در طبیعت وجود دارد در شریعت با جامعیت پاسخ داده شود، تصریح کرد: به همین دلیل اگر مرزشناسی رعایت نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌آید و نظم بهم می‌خورد چرا که ما امروز با آدم ماده، لاشه و عالم زندگی خور و خواب وشهوت مواجه هستیم که این امور رعایت نمی‌شود.

دانشجوی پسر ۲۵ ساله با طرح این پرسش که با توجه به اصل عرضه و تقاضا باید عرضه را براساس تقاضا ارائه دارد و نباید گفت که عرضه همین وضعیت فعلی است و بقیه خودشان را با این موضوع تطبیق بدهند، چرا که این امر دیکتاتوری است؟ از طرفی مراکز صیغه‌ای در جامعه وجود دارد اگر چه اسم آنها فرق دارد اما اگر شفاف سازی شود و پاسخ داده شود بدون اینکه صورت مسئله پاک شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نویسنده کتاب «بحران هویت و رسالت خانواده در الگوی اسلامی ایرانی تربیت» بلافاصله در پاسخ به این دانشجو با تأکید گفت: در تکلیف دیکتاتوری نداریم و خداوند اراده کرده است که بنده این گونه باشد.

وی درادامه با بیان اینکه در حال حاضر مشکل جامعه ما این است که مرزشناسی در تعدد زوجات و ازدواج موقت ندارد، تصریح کرد: ما نتوانسته ایم زن زندگی و مرد زندگی تربیت کنیم چرا که پیوند دو فرد فقط در ناحیه شهوت نیست بلکه همراهی دو فرد با هم در زندگی مشترک مد نظر است و از طرفی فرزندان ما مدیریت زندگی را یاد نگرفته‌‌‌اند چرا که رشد لحظه‌ای نیست و مرحله است که باید قدم به قدم آموزش داده شود.

دانشجوی پسر موافق ۲۵ تا ۲۶ ساله با بیان اینکه اگر ازدواج موقت بد است چرا درباره آن صحبت می‌کنیم و از طرفی ازدواج موقت اجباری نیست و افراد به اختیار خودشان این کار را انجام می‌دهند پس نباید این موضوع بد باشد؟

دانشجوی دختر موافق ۱۹ ساله با اشاره به فواید ازدواج موقت که قبل از ازدواج دائم است و در واقع زمینه‌ای برای آشنایی و مفید و سازنده است چرا که ازدواج یک هندوانه سربسته است واین ازدواج موقت زمینه شناخت را برای افراد به وجود می‌آورد که دو فرد با یکدیگر محرم می‌شود و نیازهای عاطفی و جنسی دو طرف برطرف می‌شود اما مرزهایی دارد که نباید پرده بکارت برداشته شود و همه اقوام و خویشاوندان باخبرشوند.

دانشجوی دختر ۲۵ساله با طرح این پرسش که تفاوت ازدواج موقت با ازدواج‌‌هایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد چیست؟ در ازدواج موقت فرد مسؤولیت دارد و این درحالی است که روسپی هم پولش را می‌گیرد و این دو فرقی ندارند و از طرفی می‌گویند ازدواج موقت ثبت می‌شود اما این ثبت فقط یک کاغذ است و سندیت ندارد.

عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به این مطلب که دنیا، عالم اعتباریات است و حتی در رانت‌‌ها، حقیقت‌‌ها وارونه بیان می‌شود، تصریح کرد: بین این موضوع که ما قصد داریم و با پاکی وسلامت وارد این رابطه می‌شویم متفاوت است با رابطه‌ای که در آن آلودگی است.

حاصل شهوت با عفت زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی با بیان اینکه اصل قانونگذار اسلامی براساس پاکی فکر، دامن، نفس و نسل است، تصریح کرد: چرا که حاصل شهوت با عفت زمین تا آسمان فرق می‌کند و در اینجا بحث جهت دهی از آلودگی مطرح است که به سوی پاکی می‌رود.

میرخانی با تأکید براین مطلب که اصل طهارت در فکر و اعتقاد اثرش را در عمل می‌گذارد، خاطرنشان کرد: وقتی از امام صادق(ع) درباره ازدواج موقت سوال می‌شود ایشان در پاسخ می‌گویند ۷۰شرط دارد که اگر کسی بدون معرفت و درک حقیقت این کار را انجام بدهد، ظلم کرده است چرا که مقصودارتباط دوانسان است نه فقط برطرف شدن میل جنسی وبه همین دلیل خداوند از انسان پیمان گرفته است که از رحم ازدواج موقت فرزندی پا به عرصه نگذارد.

وی درادامه با اشاره به سفارشات و توصیه‌‌های ائمه اطهار(ع) درباره اینکه باید جلوی سوءاستفاده از دختران را گرفت، تصریح کرد: باید مراقب بود که یک دختر بازیچه دست افراد قرار نگیرد که این موضوع برای خانواده جزوعیوب است و در برخی شرایط اگر دختری بخواهد ابزار این کار بشود در عین حال اسلام زندگی ابزاری را تأیید نمی‌کند که این ابزار شدن در ازدواج موقت وجود دارد.

دانشجوی پسر ۲۵ تا ۲۶ ساله با اشاره به این مطلب که خروجی این برنامه چیست؟ بالاخره ازدواج موقت خوب است یا بد؟

میرخانی با اشاره به این مطلب که درباره حکم خدا نظری نمی‌دهم، اظهارکرد: در قدم نخست بهتر است بچه‌‌های خودمان را بر ازدواج دائم ترغیب و تشویق کنیم اما اگر برخی در شرایط خاصی هستند با توجه به اینکه در ازدواج موقت نفقه نیست و در عین حال برای کسی است که قصدش تمتع مشروع است انجام این کار در چارچوب‌‌های قانونی و شریعت و توجه به مرزبند‌ی‌‌ها می‌تواند نسخه موقتی برای پاسخ به نیازهای جنسی باشد.

وی با بیان اینکه قانونگذار نمی‌خواهد برای افراد فشار ایجاد کند، تصریح کرد: اصل جعل ازدواج موقت نیز به همین دلیل است اما نمی‌توان بی درو پیکر در آن ورود کرد و نیاز به آگاهی، حفظ شئونات طرفین و حفظ زمینه‌‌های تولید نسل دارد.

عضو هیأت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر این مطلب که اگر مرزها برداشته شود و ازدواج موقت بی در و پیکر شود، زن شوهردار، دختر مجرد و مرد متأهل دیگر مصونیت ندارند، اظهارکرد: چرا که همباشی وازدواج سفید همین موضوع است و این درحالی است که در زندگی انسانی نظم حاکم است و بی قانونی مصونیت‌‌ها را برمی دارد.

وی درادامه به بیان راهکارها در این زمینه پرداخت و گفت: ما به آن اندازه و میزانی که به فکر آب و نان فرزندان خود هستیم به فکر آماده کردن آنها برای زندگی مشترک نیستیم چرا که وقتی ارتباط براساس شهوت باشد ازهمان ابتدا شیطان شریک است و نسل هم نسل پاکی نخواهد شد.

میرخانی ضمن تشویق مسؤولان دانشگاه به راه اندازی دفاتر و کانون‌‌های ازدواج با همکاری مشاوران خانواده گفت: بهتر است نهاد یک کانون ازدواج داشته باشد که در این صورت افرادترغیب می‌شوند که به دانشگاه فردوسی بیایند. وسائل

یک دیدگاه

  1. با عرض سلام و خسته نباشید. ضمن تشکر از زحمات شما، متن این سخنرانی بسیار ناشیانه پیاده شده، لطفا بازبینی کامل شود، در ارتباط کلمات با هم، ارتباط جملات با هم، ارتباط پاراگراف ها با هم دقت بیشتری شود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics