قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استاد اشکوری از شاگردان و نزدیکان شهید صدر درگذشت + جزئیات برنامه تشییع و مراسم بزرگداشت در قم
استاد اشکوری از شاگردان و نزدیکان شهید صدر درگذشت + جزئیات برنامه تشییع و مراسم بزرگداشت در قم

استاد اشکوری از شاگردان و نزدیکان شهید صدر درگذشت + جزئیات برنامه تشییع و مراسم بزرگداشت در قم

استاد سیدنورالدین اشکوری از نخستین شاگردان و همراهان متفکر شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر که ماه‌های اخیر در شهر قم حضور داشت، شب گذشته در پی سکته قلبی، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد سیدنورالدین اشکوری از شاگردان و نزدیکان بسیار قدیمی شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۳۱۶ در نجف اشرف دیده به جهان گشود. او از اولین کسانی است که با شهید صدر در زمانی که وی هنوز شهرتی نیافته بود، آشنا شد. درس خارج اصول و سپس فقه شهید صدر به اصرار‌های او تأسیس شد و به همین دلیل برخی از شاگردان شهید، استاد اشکوری را به‌عنوان کاشف شهید صدر می‌شناسند. بعدها کسانی همچون آیات عظام سیدکاظم حائری و سیدمحمود هاشمی شاهرودی به‌واسطۀ او با شخصیت شهید صدر آشنا شدند و به درس وی راه یافتند.

استاد اشکوری از معتمدان شهید صدر بود و در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی نمایندگی او را برعهده داشت. همچنین، رابطۀ بسیار نزدیک او با استاد باعث شد بسیاری از ویژگی‌های شخصیت و زندگی شهید صدر را بشناسد.

نامه‌های به‌جامانده از شهید صدر خطاب به استاد اشکوری نشان‌دهندۀ عمق و گسترۀ بسیار زیاد ارتباط میان این شاگرد و استاد است. وی پس از اخراج از عراق به ایران آمد و ضمن حفظ رابطه با استاد مشغول به فعالیت‌های انقلابی ضد نظام شاهنشاهی شد و به همین دلیل، ساواک در پی دستگیری او بود و سرانجام نیز او را دستگیر و تبعید کرد. پس از انقلاب مسئولیت‌های مختلفی را از سوی امام‌خمینی(ره) در کرج و قزوین برعهده گرفت. او که پیش از انقلاب و در ایام جوانی مدتی را در قم هم‌بحث آیت‌الله خامنه‌ای بود،‌ پس از رهبری معظم‌له مدتی به نمایندگی از ایشان در سوریه حضور پیدا کرد.

وی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر را هم‌زمان با کنگرۀ بین‌المللی شهید صدر در سال ١٣٧٩ تأسیس کرد و مجموعه آثار شهید صدر را برای اولین‌بار در قالب «موسوعه‌الامام الشهید السید محمدباقر الصدر» به‌چاپ رساند. استاد اشکوری با وجود مسئولیت نمایندگی آیت‌الله سیدکاظم حائری در عراق و وکیل بسیاری از مراجع فقید چون آیت‌الله سیدمحسن حکیم و آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی بر پژوهشگاه شهید صدر اشراف داشت و ترجمۀ آثار شهید صدر و نیز پژوهش دربارۀ اندیشه‌های ایشان زیر نظر وی انجام می‌شد.

گفتنی است، مراسم تشییع پیکر استاد سیدنورالدین اشکوری(ره) فردا پنج شنبه ۵ اردیبهشت،‌ ساعت ۱۶ از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور علما، اساتید، طلاب و مردم ولایتمدار قم برگزار می‌شود. همچنین، مراسم بزرگداشت اولین شب درگذشت مرحوم استاد اشکوری پنج شنبه بعد ازنماز مغرب و عشاد در حسینه شهدا،‌ واقع در خیابان شهدای قم(صفائیه) برگزار می‌گردد.

استاد سیدنورالدین اشکوری شب گذشته، ۳ اردیبهشت ۹۷ در پی سکته قلبی به ملکوت اعلا پیوست.

«تحریریه شبکه اجتهاد» این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، مراجع عظام، شاگردان و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات و مغفرت الهی را از درگاه خداوند متعال خواستار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics