قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اصول فقه را باید فشرده‌تر خواند/ فلسفه مهم است، اما جامعه را «فقه» اداره می‌کند/ معادل‌سازی مدارک حوزوی اشتباه بزرگی است
اصول فقه را باید فشرده‌تر خواند/ فلسفه مهم است، اما جامعه را «فقه» اداره می‌کند/ معادل‌سازی مدارک حوزوی اشتباه بزرگی است

رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از حوزویان تصریح کردند:

اصول فقه را باید فشرده‌تر خواند/ فلسفه مهم است، اما جامعه را «فقه» اداره می‌کند/ معادل‌سازی مدارک حوزوی اشتباه بزرگی است

رهبر انقلاب در دیدار مدیران و طلاب ‌مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با توجه به اینکه درس خارج اصول در حوزه به‌طور متوسط  ۱۵ سال طول می‌کشد، تصریح کردند: این اصلاً خبر خوبی نیست. بنده شنیده‌ام که خارج اصول آیت‌الله خویی ۵ سال طول می‌کشید. اصولی‌تر از آیت‌الله خویی کیست؟ این فقیه اصولی کجای اصول را در درس خود از قلم می‌انداختند؟ بنابراین اصول را باید مضیق‌تر خواند. البته این مساله درباره فقه مطرح نیست و عرصه کار در آن باز است.

به گزارش شبکه اجتهاد، جمعی از مدیران، اساتید و طلاب ‌مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. این دیدار اختصاصی روز گذشته با حضور پُرشور و با نشاط طلاب و اساتید و مدیران ‌مؤسسه در دفتر مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم رئیس مؤسسه ضمن بیان برنامه‌ها و اهداف کلان، گزارش اجمالی از عملکرد ‌مؤسسه از ابتدا تاکنون ارائه کرد و یکی از دانش‌پژوهان ‌مؤسسه نیز به نمایندگی از طلاب در این دیدار صحبت نمود.

در این جلسه که همسران طلاب و پژوهشگران نیز حضور داشتند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بهره‌مند کردن حاضران از بیانات ارزشمند و حکیمانه خود توصیه‌ها و نکات مهمی را خطاب به طلاب و اساتید و مدیران مؤسسه بیان فرمودند که در ادامه بخشی از آن را فرارویتان قرار می‌گیرد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

۱۳ اسفند ۹۷ جمعی از طلاب ‌مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی دیداری خصوصی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای داشتند. این نوشته مضمون برخی از مطالب ایشان در جلسه است. تذکر مهم اینکه این مطالب برداشت نویسنده از بیانات ایشان می‌باشد و ممکن است با اصل مطالب معظم‌له متفاوت باشد. هرچند نگارنده تمام تلاش خود را بکار برده است تا دقیقاً مراد ایشان ذکر شود. همچنین نوشته زیر فقط بخشی از مطالب معظم‌له می‌باشد.

لازم است طلاب ساعاتی را در کنار خانواده باشند

۱- رهبر معظم انقلاب با توجه به گزارشی که مدیریت مدرسه مطرح کردند که برخی طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعالیت هستند فرمودند: بنده با این کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلانی نیست بلکه برخی مسائل جنبه عاطفی و واقعی دارد. لازم است مرد ساعت‌هایی در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه‌ای از زمان همین‌طور زندگی می‌کردم. صبح وقتی از خانه خارج می‌شدم بچه‌ها خواب بودند و وقتی برمی‌گشتم هم بچه خواب بودم؛ اما در آن زمان چاره‌ای جز آن نبود. اما امروز شما استقرار دارید و شرایط آن روز ما را ندارید.

اداره جامعه را «فقه» به عهده دارد و باید به آن پرداخته شود

۲- درباره ضرورت فلسفه و نقش آن استنباط احکام فرمودند: بنده مخالف فلسفه خواندن نیستم بلکه آن را خوب بلکه لازم می‌دانم؛ اما فلسفه نظری ما چون تبدیل به حکمت عملی نشده ظهور و بروزی در جامعه ندارد هرچند غربی‌ها این کار را کردند و فلسفه نظری خود را به حکمت عملی تبدیل کردند اما این کار در مورد مثلاً فلسفه صدرایی انجام نشده هر چند که ظرفیت آن وجود دارد و نیاز به کار هست؛ بنابراین آنچه که امروز عملاً در جامعه کار می‌کند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و باید به آن پرداخته شود.

اصول فقه را باید مضیق‌تر خواند

۳- با توجه به اینکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به‌طور متوسط  ۱۵ سال طول می‌کشد فرمودند: این اصلاً خبر خوبی نیست. بنده شنیده‌ام که خارج اصول آیت‌الله خویی ۵ سال طول می‌کشید. اصولی‌تر از آیت‌الله خویی کیست؟ این فقیه اصولی کجای اصول را در درس خود از قلم می‌انداختند؟ بنابراین اصول را باید مضیق‌تر خواند. البته این مساله درباره فقه مطرح نیست و عرصه کار در آن باز است.

طلاب هرگز خود را از تفسیر قرآن جدا نکنند

۴- با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسیر و حدیث فرمودند: بنده برنامه درسی شما را نمی‌دانم اما شما هرگز خود را از تفسیر قرآن جدا نکنید. همین تفسیر مجمع‌البیان تفسیر خوبی‌ است که مؤلف آن طبرسی، در ضمن برخی آیات، مُلایی خود را نشان داده است.

اشتباه بزرگی بود مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند

۵- فرمودند: بنده قبلاً به مدیران حوزه هم گفته‌ام که کسی که درس می‌خواند نیاز به یک مدرک و گواهی دارد؛ مثلاً کسی که سه سال درس خارج عمومی می‌گذراند باید معلوم باشد که کیست. اشتباه بزرگ این بود که ابتدا مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند و بعد هم بحث معادل‌سازی مطرح شد که مثلاً فلان اگر درس بخوانید معادل کارشناسی ارشد است. درحالی که این اشتباه است زیرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نیاز به یک گواه و شهادت دارید. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسی که درس می‌خواند به او اجازه اجتهاد می‌دادند.

در دروس شاگرد محور، استاد نباید در حاشیه قرار گیرد

۶- درباره این که روش برخی مؤسسات این است که درس توسط خود طلاب ارائه می‌شود و استاد نظارت دارند، فرمودند: درس‌هایی که توسط طلاب ارائه می‌شود استاد نباید در حاشیه قرار گیرد.

۷- کار بطیء و متقن بهتر از کار سریع و سست است.

۸- به دنبال اساتید خود حرکت کنید.

۹- بدون توسل نماز شب و تضرع نمی‌شود به‌جایی رسید. گاهی انسان از کسانی سخنی هم می‌شنود اما به دل انسان نمی‌نشیند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنویت می‌شود. مخصوصاً نماز شب که اگر هم موفق به آن نشدید قضای آن را به‌جا آورید.

استاد و مرجعی که انقلابی نباشد بدرد این کشور نمی‌خورد

۱۰- این مطلب را شاید بتوان مهم‌ترین قسمت فرمایشات ایشان دانست که فرمودند: هیچ یک از مسائل مدرسه نباید وجهه انقلابی بودن را تحت‌الشعاع قرار دهد. طلبه و مُلا و استاد و مرجعی که انقلابی نباشد بدرد این کشور (بدرد این انقلاب) نمی‌خورد. امروز بسیاری از افراد در کشورهای دیگر از مکتب‌های غلط غربی سرخورده‌اند و هیچ ملجأ و پناهی ندارند و فقط نگاهشان به جمهوری اسلامی است.

(متن فوق به قلم استاد محمد مظفری است که کانال بحوث آن را به اشتراک گذاشته و بدون دخل و تصرفی منتشر شده است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics