قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اطلاعاتی درباره چگونگی کارکرد صنعت مالی اسلامی
اطلاعاتی درباره چگونگی کارکرد صنعت مالی اسلامی

کتاب «مالیه اسلامی» منتشر شد

اطلاعاتی درباره چگونگی کارکرد صنعت مالی اسلامی

کتاب «مالیه اسلامی» اطلاعات صریح و آسان فهمی درباره چگونگی کارکرد صنعت مالی اسلامی به دست می‌دهد. نویسنده مدعی است با این کتاب به سرعت و آسان با تئوری و روال کار و محدودیت‌های بانکداری اسلامی آشنا می‌شوید و درمی‌یابید چگونه مؤسسات مالی اسلامی محصولات مالی ایجاد می‌کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «مالیه اسلامی» نوشته فلیل جمال‌الدین نویسنده عربستانی توسط مجتبی فریدونی ترجمه و از سوی انتشارات آوند دانش در ۳۸۵ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب مشتمل بر هفت بخش است؛ فصل نخست این کتاب مانند هر کتاب دیگری به مبانی نظری اختصاص یافته است. عنوان این فصل مبانی مالیه اسلامی است که خود شامل ۴ فصل است. بعد از مبانی نظری در فصل نخست، فصل دوم این بخش به معرفی مختصر منشور اخلاقی بر مبنای شریعت اسلام پرداخته است. فصل سوم نگاهی به تاریخ مالیه اسلامی دارد و در فصل چهارم از طریق تشریح وضعیت مؤسساتی که در این کسب و کار هستند و چگونگی تأثیر بحرانی جهانی بر مالیه اسلامی و استفاده از جام جهان‌نما برای پیش‌بینی رشد آن‌ها و بیان برخی مشکلاتی که با آن مواجه‌اند، وضعیت فعلی صنعت را توضیح داده است.

بخش دوم به معرفی حقوق تجاری اسلامی اختصاص یافته است. در این بخش که از دو فصل تشکیل شده، اخلاقیات شرعی به گونه‌ای که در دنیای کسب و کار به کار می‌رود توضیح داده شده است. در فصل پنجم اخلاق اسلامی و چگونگی ارتباط آن با فعالیت‌های تجاری شرح داده شده و در فصل ششم به چگونگی تأثیر پیروی از شریعت بر توسعه قراردادهای تجاری اسلامی و بسیاری از محصولات مالی که مبتنی بر آن‌هاست پرداخته است.

بخش سوم نگاهی به عملیات بانکی اسلامی دارد؛ در این بخش به تفاوت بانک‌های متعارف و اسلامی و مشترکات آنها پرداخته است. فصل هفتم تفاوت‌های این بانک‌ها در عملکرد و ساختار و نظارت و مفهوم، مشخص شده و توضیح می‌دهد که این بانک‌ها چگونه با مشتریانشان در ارتباطند.

در فصل هشتم نگاهی به شیوه‌های همکاری بانک‌های متعارف و اسلامی که برای رسیدن به اهدافشان و تأمین نیاز مشتریان‌شان در پیش می‌گیرند، شده است. فصل نهم تصویر کاملی از اینکه بانک‌های اسلامی منابع خود را چگونه دریافت و از آن‌ها استفاده می‌کنند ترسیم می‌کند. نهایتاً فصل دهم نیز به جزئیاتی مانند اینکه چگونه از منابع خود برای درآمدزایی استفاده می‌کنند و ابزارهای مالی بسیار مهم و ضروری را برای مشتریانشان تهیه می‌کنند می‌پردازد.

بخش چهارم کتاب به بازار سرمایه‌گذاری اسلامی: سهام و اوراق قرضه اختصاص یافته است. در فصل یازدهم توسعه‌های چشمگیر اخیر در بازار سرمایه اسلامی را که واجد شرایط شرعی است توضیح می‌دهد. فصل دوازدهم روند بررسی و انتخاب برای اطمینان از اینکه دارایی‌هایی که در بازار اسلامی معامله می‌شود منطبق بر شرع باشد یا خیر بررسی شده است. فصل سیزدهم کتاب درباره سرمایه‌گذاری‌های مشاع به نام صکوک که معمولاً به آن‌ها اوراق قرضه اسلامی می‌گویند ولی تفاوت فاحشی با اوراق قرضه متعارف دارد، توضیح داده شده است.

بخش پنجم کتاب به گزارشگری، حاکمیت شرکتی و نظارت اختصاص دارد. گزارشگری مالی بخش ضروری صنعت مالی از جمله صنعت مالی اسلامی است و مؤسسات اسلامی مانند همتایان متعارف خود باید الزامات گزارشگری را که به وسیله مقامات و کمیته‌های استانداردهای حسابرسی بنا شده، رعایت کنند که در فصل چهاردهم این الزامات توضیح داده شده است. در فصل پانزدهم نحوه اداره مؤسسات مالی اسلامی بحث شده و در فصل شانزدهم توضیح داده می‌شود که چه کسانی ممکن است در این کمیته‌ها حضور داشته باشند و مسئولیتشان چیست. فصل هفدهم بحث مدیریت ریسک مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینکه چگونه در اغلب مواقع ریسک‌ها در سیستم اسلامی کاهش می‌یاید توضیح داده شده است.

بخش ششم با عنوان، تکافل: بیمه اسلامی است؛ نویسنده در این بخش به توضیح برنامه جایگزین مسلمانان برای بیمه‌های متعارف که تکافل نامیده می‌شود پرداخته است. توضیح می‌دهد که این محصول چیست و چگونه از بیمه‌های متعارف متمایز می‌شود و همچنین محصولات خاص تکافل را به همراه تکافل اتکایی که مترادف بیمه اتکایی یا بیمه شرکت به شرکت است، توضیح می‌دهد.

بخش هفتم کتاب، بخش ده‌تایی‌ها نام دارد که در این بخش نویسنده در دو فصل کوتاه ده دلیل که فکر می‌کند غربی‌ها به این دلایل باید با صنعت مالی اسلامی آگاه باشند پرداخته است. سپس ده منفعت اقتصادی پیروی از شریعت را مشخص می‌کند.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «با مطالعه این کتاب اطلاعات صریح و آسان فهمی درباره چگونگی کارکرد صنعت مالی اسلامی به دست می‌آورید. به سرعت و آسان با تئوری و روال کار و محدودیت‌های بانکداری اسلامی آشنا می‌شوید و درمی‌یابید چگونه مؤسسات مالی اسلامی محصولات مالی ایجاد می‌کنند. همچنین با اهداف و منابع حقوق اسلامی و راهبردهای اصلی قراردادهای تجاری اسلامی آشنا می‌شوید و درباره مدیریت صندوق و صکوک و بیمه و سایر موارد می‌آموزید.»

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics