قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بازنمایی گفتمانِ سیاسی آیت‌الله‌ سیستانی/ مانیفست نجف – بغداد ترسیم شد
آیت‌الله سیستانی؛ ثبات در طوفان سیاست

از سوی امام جمعه کربلا مطرح شد:

بازنمایی گفتمانِ سیاسی آیت‌الله‌ سیستانی/ مانیفست نجف – بغداد ترسیم شد

‌‌‌آیت‌الله سیستانی نسبت تمامی نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق موضع یکسانی دارند و استفاده از عنوان این مرجع یا هر عنوان مقدس دیگر برای دستیابی به آراء انتخاباتی را رد‌‌‌‌ می‌کنند و بر این باور است که برای حفظ آزادی و کرامت ملت و رسیدن به پیشرفت و شکوفایی جایگزینی غیر از انتخابات وجود ندارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده ‌‌‌آیت‌الله سیستانی و امام جمعه کربلا در خطبه‌‌‌‌های نماز جمعه کربلا تاکید کرد: ‌‌‌آیت‌الله سیستانی نسبت تمامی نامزدهای انتخاباتی موضع یکسانی دارند و استفاده از عنوان این مرجع یا هر عنوان مقدس دیگر برای دستیابی به آراء انتخاباتی را رد‌‌‌‌ می‌کنند و خواهان مشارکت آزادانه در انتخابات هستند.

شیخ عبد المهدی کربلایی متن بیانیه ‌‌‌آیت‌الله سیدعلی سیستانی را در خطبه‌‌‌‌های نماز جمعه کربلا بیان کرد که مهم ترین موارد آن به این شرح است:

۱- ‌‌‌آیت‌الله سیستانی از زمان سقوط رژیم استبدادی سابق خواستار برقراری نظامی بود که در آن چند حزبی وجود داشته باشد و قدرت به صورت مسالمت آمیز از طریق صندوق رأی گیری بین احزاب بچرخد و انتخابات آزادانه و سالم برگزار شود.

‌‌‌آیت‌الله سیستانی بر این باور است که برای حفظ آزادی و کرامت ملت و رسیدن به پیشرفت و شکوفایی جایگزینی غیر از انتخابات وجود ندارد.

به همین خاطر ‌‌‌آیت‌الله سیستانی به اشغالگران و سازمان ملل اصرار کرد که هر چه زودتر انتخابات نمایندگان انجام گیرد تا مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشند و نمایندگانی که قانون اساسی کشور را بنویسند را انتخاب کنند.

امروز بعد از گذشت پانزده سال از آن تاریخ، ‌‌‌آیت‌الله سیستانی همچنان انتخابات را گزینه درست و مناسب برای حاضر و آینده کشور‌‌‌‌ می‌دانند تا حکومت به هیچ بهانه‌‌‌‌‌ای به دست رژیم استبدادی یا حکومت فردی نیافتد.

روشن است که روند انتخاباتی به نتایج رضایت بخش منجر نمی‌شود، مگر این که این شرایط رعایت شود و از جمله آن‌‌‌‌ها؛ قانون انتخاباتی عادلانه باشد و آراء رأی دهندگان را حفظ کند و اجازه ندهد که به آن دستیازی شود، رقابت بین لیست‌‌‌‌های انتخاباتی بر اساس برنامه اقتصادی، آموزشی و خدماتی قابل اجرا و به دور از مسائل قومی یا طایفه‌‌‌‌‌ای و رسانه‌‌‌‌‌ای باشد.

همچنین از دخالت بیگانه در انتخاباتی از طریق حمایت مالی یا غیر آن جلوگیری و برای آن مجازات در نظر گرفته شود و اینکه رأی دهندگان ارزش آراء و نقش آن را در ترسیم آینده کشور بدانند و آن را در مقابل قیمت پایین به افراد نالایق ندهند و یا از روی هوا و هوس، احساسات یا منافع شخصی و گرایش‌‌‌‌های قبیله‌‌‌‌‌ای و امثال آن رأی ندهند.

ناکامی‌‌‌‌ها و شکست‌‌‌‌هایی در انتخابات پیشین بوجود آمده که از جمله آنها؛ سوء استفاده از قدرت از سوی کسانی که انتخاب شدند یا در مناصب عالی حکومتی قرار گرفتند و مشارکت در گسترش فساد و از بین بردن بیت المال به صورت بی سابقه، اختصاص حقوق و مزایای ویژه به خود و ناتوانی در عمل به وظایف و خدمت به ملت است و همه این‌‌‌‌ها به خاطر عدم اجرای شروط لازم به هنگام اجرای انتخابات بوده است و این مسئله در انتخابات کنونی نیز قابل توجه است و امید است که این روند درست شود و مؤسسات حکومتی با تلاش غیرتمندان کشور و با استفاده از اسلوب‌‌‌‌های قانونی موجود اصلاح شود.

۲- مشارکت در این انتخابات حق هر شهروندی است که شرایط آن را داشته باشد و هیچ اجباری در شرکت در انتخابات نیست مگر اینکه منافع عالی کشور و ملت اقتضا کند. بله باید توجه داشته باشد اگر در انتخابات شرکت نکند، این فرصت را به دیگران‌‌‌‌ می‌دهد که در پارلمان پیروز شوند و شاید اینان به فکر آرمان‌‌‌‌های ملت و کشور نباشند، امّا در هر صورت شرکت یا عدم آن به عهده فرد است و او در قبال آن مسئول است و باید با آگاهی کامل و با توجه به منافع کشور و آینده آن انتخاب کند.

۳- ‌‌‌آیت‌الله سیستانی نسبت به تمامی نامزدها و لیست‌‌‌‌های انتخاباتی موضع و نگاه یکسانی دارد و به هیچ عنوان از فرد یا طرف یا لیست خاصی حمایت نمی کنند و این مسئله به اختیار رأی دهندگان است که بعد بررسی و کاوش انتخاب کنند.

ضروری است که به هیج فرد یا طرفی اجازه داده نشود که از عنوان مرجعیت دینی یا هر عنوانی که در نزد عراقی از جایگاه ویژه‌‌‌‌‌ای برخوردار است برای رسیدن به دستاورد‌‌‌‌های انتخاباتی استفاده شود.

شایستگی، پاکی، پایبندی به ارزش‌‌‌‌ها و مبانی، دوری از برنامه‌‌‌‌های خارجی و بیگانه، احترام به قانون، آمادگی برای جانفشانی در راه نجات وطن و خدمت به مردم، توانایی در اجرای برنامه حل بحران‌‌‌‌ها و مشکلات سال‌‌‌‌های طولانی باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

برای اطمینان از این ویژگی‌‌‌‌ها باید از عملکرد نامزدها و رؤسای لیست‌‌‌‌های آنان، به ویژه کسانی که در دوره‌‌‌‌های قبلی مسئولیت داشتند، مطلع شد تا در دام فاسدین، شیادان، شکست خوردگان و کسانی که پیشتر مورد آزمایش قرار گرفتند، نیافتند.

از خداوند قادر مسالت داریم که همه را به سمت آنچه خیر و صلاح کشور و بندگان در آن قرار دارد، هدایت کند که اوست قیم آن و همو مهربانترین است.

دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی- نجف اشرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics