قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / افتتاح بیت الابراهیمی امارات/ واکنش سلفی‌ها و احیای دوباره فتاوای لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان
افتتاح بیت الابراهیمی امارات/ واکنش سلفی‌ها و احیای دوباره فتاوای لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان

گزارش؛

افتتاح بیت الابراهیمی امارات/ واکنش سلفی‌ها و احیای دوباره فتاوای لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان

افتتاح «بیت العائله الابراهیمیه؛ مرکز خانواده ادیان ابراهیمی» در امارات که متشکل از یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه در کنار یکدیگر است، جنجال‌هایی را ایجاد کرده است. شاید جنجالی ترین واکنش، انتشار فتوایی قدیمی از لجنه دائمی افتاء عربستان در مسأله وحدت بین ادیان و فراخوان ساخت مسجد، کلیسا و معبد در یک محوطه از سوی برخی از افراد در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود که به صراحت به مخالفت با وحدت بین ادیان تأکید دارد.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این فتوا آمده است: یکی از اصول اعتقادی اسلام که مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند این است که اسلام، دین حق و خاتم الادیان است و تمام ادیان، مذاهب، شریعت و کتب آسمانی قبل از خود را نسخ کرده است. یکی دیگر از اصول اسلام این است که هرکس از یهودیان و نصارا و… وارد اسلام نشده باشد، واجب است او را کافر بنامیم.

بر اساس اصول اعتقادی و حقایق شریعت، دعوت به (وحدت ادیان) و تقریب بین آن‌ها و درآمیختگی آن‌ها در یک قالب، دعوتی بدخواهانه و مکارانه است و هدف آن آمیختن حق با باطل، ویرانی اسلام، زیر پا گذاشتن ارکان آن و کشاندن مردم به ارتداد است.

از آثار این دعوت گناه آلود، رفع اختلاف اسلام و کفر، حق و باطل، معروف و منکر و شکستن حصار نفرت بین مسلمانان و کافران است.

اگر دعوت به (وحدت ادیان) از طرف مسلمان باشد، (ارتداد صریح از دین مبین اسلام) محسوب می‌شود و برای مسلمان جایز نیست که به دعوتی برای (ساخت مسجد، کلیسا و معبد) در یک محوطه، پاسخ دهد. چرا که این کار اعتراف به دینی، غیر از دین اسلام و انکار برتری آن بر همه ادیان است.

شکی نیست که اقرار به این مطلب و باور یا قبول آن کفر و گمراهی است؛ زیرا مخالفت آشکار با قرآن کریم و سنت مطهر و اجماع مسلمانان است.

در روزهای اخیر انتشار فتاوا و سخنرانی برخی از شیوخ و داعیه‌های سلفی همچون شیخ صالح ال الشیخ عضو هیئه کبار العلماء عربستان، عثمان الخمیس شیخ سلفی کویتی، شیخ عبدالحمید الزعکری از شیوخ سلفی یمن و ابوبصیر الطرطوسی پدر معنوی تکفیری‌های سوریه در رد وحدت ادیان و ایجاد یک دین و آیین جدید به بهانه افتتاح بیت الابراهیمی را شاهد بودیم.

اگرچه اماراتی‌ها در واکنش به اظهارات شیوخ سلفی‌ با تأکید بر قدیمی بودن فتوای لجنه افتای عربستان، برداشت سلفی‌ها از این ماجرا را مغرضانه دانستند و اعلام کردند منظور از افتتاح خانه ابراهیمی، تاسیس و ایجاد دین ابراهیمی نیست و بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.

علی قره داغی دبیرکل اتحاد العلماء در گفتگو با شبکه الحوار با رد تفاوت بین خانه ابراهیمی و دین ابراهیمی گفت: صرف تعایش و گفتگو بین ادیان قبل از این نیز وجود داشته و آنچه اکنون شاهد آن هستیم در واقع تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل است.

همچنین سه تشکل دینی الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین، رابطه علماء المسلمین و رابطه علماء المغرب العربی «پذیرش دین جدید ابراهیمی توسط امارات متحده عربی به‌عنوان دین دولتی جدید با همکاری اسرائیل» را نکوهش کرده و در بیانیه‌ای از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی موضع امت اسلام در قبال دین ابراهیمی با مشارکت ۱۹ کشور خبر دادند.

براساس گزارش دولت دین، در پایان این بیانیه ۱۰ بندی علما خواستار تشکیل یک هیئت از اعضای شرکت‌کننده در این همایش شدند که وظیفه پاسخ به شبهات اعتقادی و پاسداری از اصول اسلام را به عهده بگیرد و هر ساله در ماه رجب این همایش را برگزار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics